Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Toonaangevend  (gelezen 14502 keer)

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Toonaangevend
« Reactie #40 Gepost op: 8-01-2023, 16:00:49 »
Nabil staat bij mij met stip op nummer 1. Oppassen voor tunnelvisie, de aflevering eerst nog maar eens terugkijken.

Op basis van deze opdracht vind ik Nabil ook verdacht. Hij wordt heel raar uit beeld gehouden bij het doen van de opdrachten en dit lijkt me niet een opdracht waarbij iets niet getoond wordt omdat je anders iemand zou kunnen wegstrepen.

Verder is het zo dat de mol mogelijk heeft ingeschat dat Anke meer kans had om onontdekt te blijven dan Jurre en Sander. Als dat klopt en de mol heeft voor de toebedeling van de €250 heeft gezorgd, dan vind ik dat toch een redelijk geslaagde molactie.

Sarah is vanwege deze opdracht voor mij echt niet de mol, zelfs als ze terug komt. €1500 is voor mij echt te veel. Als je het idee hebt dat je niet zo slecht kan zingen dat je ontdekt wordt, moet je als mol zorgen dat je in de andere groep zit. Zelfs de €1000 van Soy vind ik veel, dus staat hij op dit moment laag op mijn lijstje, maar het is pas aflevering 1.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Toonaangevend
« Reactie #41 Gepost op: 8-01-2023, 16:28:06 »
Als de mol bij de zangers zat zal hij wel geweten hebben welke prijs er op zijn hoofd was gezet ::hypocriet::

(wellicht via de enveloppen die ze kregen)
Wit is ook een kleur!

Offline Emi

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Toonaangevend
« Reactie #42 Gepost op: 8-01-2023, 16:43:24 »
Ik kan me niet voorstellen dat de mol zich in het koor verschuilt. Je hebt echt nul invloed op je bedrag en op de hoeveelheid koorgenoten. Als Sarah of Soy de mol is kunnen ze ook verwachten dat ze hoge bedragen krijgen omdat men weet dat ze kunnen zingen. Daar valt voor hen dus niet echt iets te mollen. Als je als minder goede zanger daar de mol bent weet je dat je waarschijnlijk een lager bedrag toegedeeld gaat krijgen, en dat jouw invloed op het geld in de pot zeer klein is. Of je wint weinig geld, of niets omdat je er makkelijk uit gehaald wordt.

Dan zou de positie van Soy of Sarah juist een goede mol positie zijn in het koor, mochten één van de twee de mol zijn (kans erg klein bij Sarah nu  ;))! Wordt waarschijnlijk veel geld op je ingezet die jij kan wegspelen. Dat deden ze alleen niet, dus in deze opdracht onmols. Jurre met een musical achtergrond daarentegen had er ook op kunnen gokken dat er redelijk wat geld op hem ingezet ging worden, hij verdiend deze dan weer niet, wat in mijn ogen mols is. Ik denk inderdaad dat als je niet goed kan zingen, een plek in het koor een slechte molpositie is. Er wordt waarschijnlijk weinig geld op je ingezet, dus veel haal je niet uit de pot.

Vooralsnog mee eens dat de kans groter is dat de mol zich in de niet koor groep bevind.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Toonaangevend
« Reactie #43 Gepost op: 8-01-2023, 16:53:46 »
Ik vond het prachtig om te zien hoe bloedfanatiek Nabil werd in de laatste deelopdracht met de klanken toen toch al duidelijk was dat ze die qua tijd niet meer gingen halen. Hij speelde Productieassistent door op dit late moment opeens met De Clou te komen "Kijk, het zijn deze voorwerpen". Ja prachtig gevonden, allemaal waar, oogt allemaal superkandidaats, maar het levert niks op.
Ik vond dat niet duidelijk. Veel opdrachten waren onderverdeeld, dus een deel goed gaf ook al extra koorleden. Dat leek bij deze opdracht ook zo. Ze stopten na de eerste strofe, die goed ging, en zeiden toen dat ze de volgende strofen van het deuntje nog moesten doen. Misschien dat ze dus hiermee wel koorleden hebben vrijgespeeld en dan is het juist onmols van Nabil

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Toonaangevend
« Reactie #44 Gepost op: 8-01-2023, 16:55:08 »
Aan het einde van de tijd voor de groep luisteren is Nabil het afvallersdeuntje aan het drummen.Terwijl hij dat drumt hoor je ook het koor zingen, twee geluiden door elkaar. Er is ‘verbinding’ tussen de groepen luisteren (goed gehoor?) en zingen (in de groep op gaan) door de muziek.

Offline vveerraak

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Toonaangevend
« Reactie #45 Gepost op: 8-01-2023, 17:11:06 »
Sorry als het al genoemd is, maar wat zingen ze eigenlijk? En in welke taal?
Tell me what your telescope says

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Toonaangevend
« Reactie #46 Gepost op: 8-01-2023, 17:39:15 »
zeiden toen dat ze de volgende strofen van het deuntje nog moesten doen. Misschien dat ze dus hiermee wel koorleden hebben vrijgespeeld en dan is het juist onmols van Nabil
Dat versta ik niet onder deelopdrachten. Annick moest 15 seconden de A houden. Dat is een deelopdracht. Geen vertakkingen onder de deel. Lijkt mij dus dat alles 1 afzonderlijke deelopdracht was.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Toonaangevend
« Reactie #47 Gepost op: 8-01-2023, 17:45:52 »
Dat versta ik niet onder deelopdrachten. Annick moest 15 seconden de A houden. Dat is een deelopdracht. Geen vertakkingen onder de deel. Lijkt mij dus dat alles 1 afzonderlijke deelopdracht was.
Bij elke deelopdracht kom je een wisselend aantal koorleden vrijspelen. Daarom heeft Annick met haar 12 sec nog 2 leden vrijgespeeld. Als ze het 3 sec langer had volgehouden waren het 3 leden geweest.

Dus het zou kunnen dat die opdracht ook uit gedeeltes bestond.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Toonaangevend
« Reactie #48 Gepost op: 8-01-2023, 18:28:41 »
Bij elke deelopdracht kom je een wisselend aantal koorleden vrijspelen. Daarom heeft Annick met haar 12 sec nog 2 leden vrijgespeeld. Als ze het 3 sec langer had volgehouden waren het 3 leden geweest.


Froukje legt uit bij de opdracht van Annick: 'hoe meer gospelzangers ze kon verdienen', dat betekent toch dat die erbij kwamen? Er kwamen er dus twee bij ipv 3. Hoe meer gospelzangers, hoe moeilijker het zou zijn de nepkoorleden eruit te halen was de theorie.
Ze mocht oefenen, maar 1 x opnemen. We zien Annick niet oefenen maar meteen opnemen.
Ik denk dat met 'spelen jullie een koorlid vrij' wordt bedoeld: komt er een koorlid bij. Ik vond het allemaal niet duidelijk maar dat was de hele aflevering het geval.
« Laatst bewerkt op: 8-01-2023, 18:33:56 door Run »

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Toonaangevend
« Reactie #49 Gepost op: 8-01-2023, 18:51:35 »
Dat ben ik niet met je eens. De zangers beïnvloeden elkaar ook bij het repeteren. De strategie met de tekst opschrijven is echt niet slim. Daardoor zing je niet meer spontaan, dit voorlezend zingen kan een geoefend luisteraar er altijd uithalen.

Als mol zou ik altijd lekker willen onderduiken in het koor. Zeker in een eerste  aflevering wil je niet opvallen, vooral niet als je daar niet direct geld mee kan wegspelen. De gefaalde zangers wordt niets kwalijk genomen, terwijl er bij de andere groep al wel scheve ogen waren.
Ik vind juist dat de gefaalde zanger(es) aardig opvalt, zeker als je bekend staat als iemand die een beetje kan zingen. Iedereen zit daar naar je te kijken als je achter de dirigent langs loopt. Bij de andere groep had je meer controle en kon je subtieler mollen.

Froukje legt uit bij de opdracht van Annick: 'hoe meer gospelzangers ze kon verdienen', dat betekent toch dat die erbij kwamen? Er kwamen er dus twee bij ipv 3. Hoe meer gospelzangers, hoe moeilijker het zou zijn de nepkoorleden eruit te halen was de theorie.
Ze mocht oefenen, maar 1 x opnemen. We zien Annick niet oefenen maar meteen opnemen.
Ik denk dat met 'spelen jullie een koorlid vrij' wordt bedoeld: komt er een koorlid bij. Ik vond het allemaal niet duidelijk maar dat was de hele aflevering het geval.
Het gaat erom dat de deelopdrachten zelf niet alles of niets waren. Er zaten gradaties in: meer of minder goed, meer of minder koorleden. Dus een deel van het nummer goed drummen is kandidaats, niet mols. Althans, zo lijkt het met deze warrige montage.
« Laatst bewerkt op: 8-01-2023, 18:53:27 door Theovv »

Offline AnnaNiem

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Toonaangevend
« Reactie #50 Gepost op: 8-01-2023, 21:53:00 »
Een mol in een muziekstuk, dan wordt de toon een halve noot verlaagd (als ik het goed heb).
Heeft een van de zingende kandidaten een halve toon lager gezongen? En is daarmee toonaangevend?

 ::oink:: mijn 12-jarige dochter vond het opvallend dat Sander een octaaf te laag zong.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Toonaangevend
« Reactie #51 Gepost op: 8-01-2023, 22:48:39 »
Aan het einde van de tijd voor de groep luisteren is Nabil het afvallersdeuntje aan het drummen.Terwijl hij dat drumt hoor je ook het koor zingen, twee geluiden door elkaar. Er is ‘verbinding’ tussen de groepen luisteren (goed gehoor?) en zingen (in de groep op gaan) door de muziek.

Hier hou ik van foxhunter, ik ben de hele tijd op zoek geweest naar een goede verklaring van de titel, deze is goed gevonden!

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Toonaangevend
« Reactie #52 Gepost op: 8-01-2023, 23:43:52 »
Aan het einde van de tijd voor de groep luisteren is Nabil het afvallersdeuntje aan het drummen.Terwijl hij dat drumt hoor je ook het koor zingen, twee geluiden door elkaar. Er is ‘verbinding’ tussen de groepen luisteren (goed gehoor?) en zingen (in de groep op gaan) door de muziek.

Hier hou ik van foxhunter, ik ben de hele tijd op zoek geweest naar een goede verklaring van de titel, deze is goed gevonden!

De verbinding is misschien wel de valse noot op de roze beker die door Froukje werd aangereikt en dan naar de roze blouse van Anke. De rose beker met de valse noot wijst Anke aan. Is Anke de ‘valse noot’?
« Laatst bewerkt op: 9-01-2023, 07:47:21 door foxhunter »

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Toonaangevend
« Reactie #53 Gepost op: 9-01-2023, 10:55:56 »
Er zijn 13 van de 20 koorleden 'vrijgespeeld' - waarmee ze bedoelen: die kwamen erbij - en het is mij niet helemaal duidelijk waarom 13. Ze hadden 2 x 5 rijtjes goed, of toch niet? Als de laatste is goedgekeurd, is dat 5 (onzeker) plus twee van Annick is 7 plus 6 dat betekent dat ze in het begin geen 10 goed hadden ook al ging het zo relaxt volgens Froukje. Een beetje té relaxt. De mol zou dan bij die eerste twee rijtjes zitten. Daniel is wel erg zelfverzekerd en gezien de vele fouten,  vind ik hem wel verdacht. De laatste opdracht met de muziekinstrumenten lukt voor de helft maar daar zit Daniel niet bij, pas als de tijd om is keert Daniel terug. Hoeveel koorleden met die laatste verdiend zijn is niet bekend. Nabil verdacht vanwege 'Bad Romance' wat 'Pokerface' moest zijn.
Ook verdacht is Froukje omdat ze doordrukt dat punten aan Jurre gegeven worden en omdat ze de aandacht van de plastic voorwerpen achter hen, probeert weg te houden.

Hoe kom je op 20?
Eerste 2 leverden 2 x 5 op =10
Toon aangeven maximaal 3
7 over, misschien verdeeld in 3 en 4 punten over de twee melodieën.

Zeker zijn 2 van Annick en 3 of 4 van laatste opdracht = 5 of 6. Behaald zijn 13. Stel 5 is zeker, dan zijn bij eerste twee rijtjes 8 koorleden verdiend, is 2 fouten gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 9-01-2023, 11:58:35 door Run »

Offline lunatic1985

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Toonaangevend
« Reactie #54 Gepost op: 9-01-2023, 11:38:12 »
Optie 1, de mol kan zingen.

Zou je dan als mol in het koor willen? Ik denk het niet, want je weet dat de kans groot is dat je als beroepszanger een groot bedrag krijgt. Je moet dan dus expres vals/verkeerde tekst zingen, waarmee je in aflevering 1 al erg in de schijnwerpers staat omdat je als zanger gefaald hebt in een opdracht die je op het lijf is geschreven.
Daarbij wil je denk ik als mol liever, ipv jezelf, een niet-zanger in de zanggroep, want de kans dat deze er door de jury wordt uitgepikt is best groot, en dus geen geld.
Erg onmols dus van Soy en Sarah, tenzij ze wel verkeerd hebben gezongen maar de jury meneer stond te slapen.


Optie 2, de mol kan niet zingen.

Zou je dan in het koor willen? Ja, misschien wel, maar je gaat jezelf niet heel erg opdringen om in die groep te komen, want dat is verdacht. Door jezelf in de groep te plaatsen, voorkom je iig dat er 1 (beroeps)zanger minder in de zanggroep zit.
Je krijgt waarschijnlijk zelf een laag bedrag. Door de opdracht te halen (misschien heeft de mol dit nummer al 2 weken kunnen repeteren) creëer je een hoop goodwill en ben je de held, maar haal je weinig geld binnen (Anke?). Je kunt er ook voor kiezen om te falen, want dat ligt in de lijn der verwachtingen en valt niet op.
« Laatst bewerkt op: 9-01-2023, 11:42:00 door lunatic1985 »

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Toonaangevend
« Reactie #55 Gepost op: 9-01-2023, 11:59:46 »
Optie 1, de mol kan zingen.

Zou je dan als mol in het koor willen? Ik denk het niet, want je weet dat de kans groot is dat je als beroepszanger een groot bedrag krijgt. Je moet dan dus expres vals/verkeerde tekst zingen, waarmee je in aflevering 1 al erg in de schijnwerpers staat omdat je als zanger gefaald hebt in een opdracht die je op het lijf is geschreven.
Daarbij wil je denk ik als mol liever, ipv jezelf, een niet-zanger in de zanggroep, want de kans dat deze er door de jury wordt uitgepikt is best groot, en dus geen geld.
Erg onmols dus van Soy en Sarah, tenzij ze wel verkeerd hebben gezongen maar de jury meneer stond te slapen.



Maar mols van Jurre, die musicalopleiding heeft gedaan en wist dat hem veel punten gegeven zouden worden. Zogenaamd had hij veel moeite met instuderen, zegt hij in een biecht, wat raar is voor iemand met zijn achtergrond. Heel eenvoudig om dan een om dan een foute tekst te zingen waardoor er zeker een groot bedrag niet in de pot komt. Hij had al geld verdiend met de vorige opdracht dus al goodwill gekweekt. Maar dat geld gaat er volgende keer misschien weer uit.
« Laatst bewerkt op: 9-01-2023, 12:06:40 door Run »

Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Toonaangevend
« Reactie #56 Gepost op: 9-01-2023, 13:01:44 »
Zou de mol de eerst aflevering niet meteen willen shinen? Als het lukt om in het koor te komen is het leuk om achteraf terug te zien dat de mol zingt dat hij/zij de mol is. Iemand die kan liplezen in het Zuid-Afrikaans? Maakt het aantal verdachten ook weer wat minder, want Sarah kunnen we neem ik aan wel wegstrepen. Alleen Soy deed het te goed, Anke was verbaasd dat ze niet werd aangewezen en Jurre en Sander vielen af. Blijven dus drie mogelijke mollen over :-)
We moeten ook denken aan wat leuke tv oplevert in de finale :-)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Toonaangevend
« Reactie #57 Gepost op: 9-01-2023, 13:48:27 »
Van Facebook: The South African Youth Choir (SAYC) https://www.facebook.com/TheSAYC/  gepubliceerd op 29 juni 2022.

We are so proud of our members who gave a sterling performance on Monday! 🇿🇦❤️ The choir has been invited to feature in an exciting production for one of the largest broadcasters in the world! ✨
Here members are doing a quick warmup and centering themselves before going on stage for the final shoot! They had to be up at the crack of dawn and were already heading for Cape Town City Hall by bus at 7am!
It was such a privilege and honour to work with this incredibly talented and professional international production team and to meet and work with some international celebrities! The choir was commended by the production team for their professionalism, discipline and high standard! Keep watching this space for some exciting news! 😊
#SAYC #choir #choirlife #performingarts


Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Toonaangevend
« Reactie #58 Gepost op: 9-01-2023, 13:59:25 »
Ik zou niet uitsluiten dat de mol niet in het koor zat, hoewel het ook volgens mij minder waarschijnlijk is, is dit een heel gevaarlijke aanname. Het geld werd uiteindelijk wel daar verdiend. Oké, de verdeling kon nog anders, maar die is eigenlijk gewoon goed gedaan. Er werden hoe dan ook wel enkele gospelmensen bijgewonnen. Achteraf gezien grote molpunten voor Jurre in deze opdracht.

Offline Kriekendiek

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Toonaangevend
« Reactie #59 Gepost op: 9-01-2023, 19:18:25 »
Benieuwd naar de songtekst van het lied van het koor. Wie weet kunnen we daar nog iets mee? Via messenger gevraagd om de lyrics. Ze gaan het naar me mailen.

Thixo ono’thando

Thixo ono’thando (God of love)
Ndimi phambi kwakho (Here I am before you)
Thixo ono’thando (God of love)
Ndiph’ uthando ndifakaze ngawe (Give me love to witness about You) (Repeat)

Repeat: Refrain
Thixo ndila namhla (Lord, Here I am) x?


Hosanna! Hosanna phezulu (Hosanna on High)
Hosanna! Hosanna enyangweni (Hosanna in the Highest)
Thixo ono’thando (God of Love)
Ndiph’ uthando ndifakaze ngawe (Give me love to witness about you) (Repeat)

"Here i am before you"
Wel stoer als de mol dat op het podium zou hebben gezongen.