Poll

Een virtuele pot in plaats van fysieke biljetten onder de hoede van een penningmeester.

Top!
Flop...

Auteur Topic: Virtueel of fysiek geld  (gelezen 4105 keer)

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Virtueel of fysiek geld
« Reactie #20 Gepost op: 12-01-2023, 20:56:52 »
Leuke quizvraag overigens: noem alle penningmeesters op die widm ooit heeft gehad.  :P
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline tumtum22

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vitueel of fysiek geld
« Reactie #21 Gepost op: 12-01-2023, 21:06:50 »
Dat de penningmeester nu niet meer bijzonder is vind ik trouwens wel fijn. Dat vond ik altijd maar vreemd. Een penningmeester die de groepjes mag bepalen of juist buitenspel gezet wordt.

Ik vond het juist wel iets toevoegen. Het betekent dat je als groep strategisch moet spelen om te zorgen dat de Mol die rol niet krijgt. Maar niemand wil ook weer te duidelijk zijn over zijn of haar Mol. Dat is dus een dilemma, dat het spel een extra dimensie geeft. Mits die penningmeester ook inderdaad consequent (geregeld) zo'n rol krijgt toebedeeld natuurlijk.

Een beetje vergelijkbaar met het stemmen in De Mol 8 (denk ik? in Griekenland) voor de leiders, in een van de afleveringen. Volgens mij die waarin die twee aan het eten werden gezet en de anderen alle calorieën eraf moesten sporten, maar heel precies herinner ik het me ook niet meer. Sowieso vind ik alle processen waarin de groep iemand een bepaalde rol moet gunnen interessante toevoegingen.

Maar dat hoeft inderdaad niet per se de rol van penningmeester te zijn. En daarom heb ik ook niet gestemd. Want ik vind het 'top' noch 'flop'. Ik kan er niet zo van wakker liggen. Misschien heb ik na tien afleveringen een andere mening, maar er zijn sowieso vele goede WIDM-seizoenen  zonder penningmeester geweest (om over De Mol niet te spreken), dus ik vermoed van niet.

Edit - toevoeging:
Wel zonde, want de traditie van de penningmeester was er al vanaf seizoen één.

maar er zijn ook een flink aantal seizoenen zonder geweest, toch? Weet het niet helemaal zeker, maar ik denk de seizoenen 5 t/m 11? Zonder fysieke pot?
Edit: oh maar in seizoen 9 was er wel een pot natuurlijk. Begin nu weer heel erg te twijfelen. Misschien dat het pas later echt heel erg de aandacht kreeg?
« Laatst bewerkt op: 12-01-2023, 21:17:06 door tumtum22 »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Virtueel of fysiek geld
« Reactie #22 Gepost op: 12-01-2023, 22:00:10 »
Je kunt opdrachten waar ze in het verleden fysiek geld konden pakken ( lasers, doolhof, bakjes ) nu toch voorzien van ik zeg maar iets badeendjes die een waarde vertegenwoordigen .  En dan is het na de opdracht er is voor 2200 euro badeendjes verzamelt en dat wordt dan bij de virtuele pot opgeteld.

Dat gedoe met briefjes wegstoppen en jatten is zo achterhaald , vind ik , dus met heel vee, overtuiging voor top gestemd
zul je net zien dat ze een aantal badeendjes missen......

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: Virtueel of fysiek geld
« Reactie #23 Gepost op: 12-01-2023, 22:37:40 »
Je kunt opdrachten waar ze in het verleden fysiek geld konden pakken ( lasers, doolhof, bakjes ) nu toch voorzien van ik zeg maar iets badeendjes die een waarde vertegenwoordigen .  En dan is het na de opdracht er is voor 2200 euro badeendjes verzamelt en dat wordt dan bij de virtuele pot opgeteld.

Dat gedoe met briefjes wegstoppen en jatten is zo achterhaald , vind ik , dus met heel vee, overtuiging voor top gestemd

Wat ik al zeg, dit is in opdracht 1 al gebeurd, middels het bedrag op een papiertje. Normaliter zou het fysieke geld gewoon in de envelop zitten.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: Virtueel of fysiek geld
« Reactie #24 Gepost op: 13-01-2023, 19:13:59 »
Eerlijk gezegd heb ik het geen seconde gemist.
Het geld was wel leuk om mee te puzzelen, dus als ze daar iets speciaals mee doen mag het wel terugkomen.
Maar altijd dat gedoe met een penningmeester vind ik niks. En dat nog afgezien van de bijzondere opdrachten die de penningmeester kreeg, dat sloeg echt nergens op.

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: Virtueel of fysiek geld
« Reactie #25 Gepost op: 13-01-2023, 19:41:17 »
Top of flop? Ik zit er tussenin, geloof ik.  ::rofl::
Ergens mis ik die onderhandelingen om het penningmeesterschap en natuurlijk die biljetten (die nu ook niet ergens kunnen verdwijnen  :)). Maar aan de andere kant kreeg het een te grote rol in de serie en dat leidt voor mij wat af van het spel zelf.
Ik heb er geen moeite mee dat de makers dit element weglaten.

Is het eenmalig (wellicht een hint naar een kandidaat  ::vergroot::) of voor altijd? Ik ben benieuwd hoe het verdergaat.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Virtueel of fysiek geld
« Reactie #26 Gepost op: 13-01-2023, 20:24:57 »
Naar aanleiding van de discussie in het 'veranderingen'-topic is het wellicht interessant om de stemming onder de molloten te peilen.

Ik had de poll ingevuld als de derde optie ertussen stond "ik kan niet kiezen, het maakt me geloof ik niet zoveel uit"

Bij WIDM(NL) geeft/gaf molgeld wat extra reuring, positief en negatief, bij bijv. DeMol(B) geeft het ontbreken ervan weer rust; het is mij eerlijk gezegd om het even.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: Virtueel of fysiek geld
« Reactie #27 Gepost op: 13-01-2023, 21:20:33 »
Molgeld hoort gewoon bij het spel e  heeft vaak een belangrijke rol gespeeld bij hints en molacties.

Ik ga er vanuit dat fysiek geld gewoon aanwezig is, maar ze het pas krijgen nadat Sarah wat uit de pot heeft gespeeld.

Zonder geld dat op verschillende plekken in een opdracht ligt kan een mol dit ook niet verstoppen of weggooien, iets wat vaak gebeurt. Vorig jaar nog.
« Laatst bewerkt op: 13-01-2023, 22:37:13 door Theovv »

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vitueel of fysiek geld
« Reactie #28 Gepost op: 13-01-2023, 21:28:43 »
Volgende keer mogen jullie weer een poll maken met de vraag of iets aan WIDM 'geweldig', 'briljant', 'geniaal' of 'kapotvetgaaf' is.  :P

 ::rofl:: ::rofl::

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Virtueel of fysiek geld
« Reactie #29 Gepost op: 13-01-2023, 23:52:52 »
Molgeld hoort gewoon bij het spel e  heeft vaak een belangrijke rol gespeeld bij hints en molacties.

Ik ga er vanuit dat fysiek geld gewoon aanwezig is, maar ze het pas krijgen nadat Sarah wat uit de pot heeft gespeeld.

Zonder geld dat op verschillende plekken in een opdracht ligt kan een mol dit ook niet verstoppen of weggooien, iets wat vaak gebeurt. Vorig jaar nog.
Geheel mee eens!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Virtueel of fysiek geld
« Reactie #30 Gepost op: 18-01-2023, 11:42:39 »
Ik ben zelf wel fan van het fysieke molgeld als spelelement. Hoort er toch een beetje bij. Dus jammer dat het dit seizoen mist. Hoop dat het geen vast ding gaat zijn en dat ze het gewoon wat afwisselen.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: Virtueel of fysiek geld
« Reactie #31 Gepost op: 18-01-2023, 11:47:16 »
Laatste jaren vind ik het penningmeesterschap wat overdreven. Al het geld werd opnieuw geteld en soms had je net wat meer invloed op de verdeling bijvoorbeeld. Vroeger werd er nog wel eens geld kwijtgeraakt en dan was het wel leuk.

10 jaar geleden zei ik absoluut behouden, maar nu mis ik het niet echt meer.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Virtueel of fysiek geld
« Reactie #32 Gepost op: 18-01-2023, 11:49:26 »
Ik had juist vorig jaar het idee dat ze het wat aan het uitbouwen waren met een penningmeester en een telefoonhouder. Meer soort van kleine rollen binnen de groep die zorgen voor opschudding. Dus wel opvallend dat ze dit jaar allemaal weg zijn :P.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline DeMol!

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de Mol 2015 - > Sri Lanka
Re: Virtueel of fysiek geld
« Reactie #33 Gepost op: 19-01-2023, 22:08:16 »
Ik had de poll ingevuld als de derde optie ertussen stond "ik kan niet kiezen, het maakt me geloof ik niet zoveel uit"

Bij WIDM(NL) geeft/gaf molgeld wat extra reuring, positief en negatief, bij bijv. DeMol(B) geeft het ontbreken ervan weer rust; het is mij eerlijk gezegd om het even.

Dit!

De rust van De Mol is heerlijk, maar het fysieke geld in Nederland brengt wel wat extra mogelijkheden als Mol, denk aan Joep in S13 die doorheeft dat er geld ontbreekt, Merel die geld steelt (en daarmee al geld doet laten verdwijnen) om het later in te wisselen in een andere opdracht of Rob die geld onder zijn hoed verstopt.

Ja, het brengt wat extra's, maar ik mis de ellenlange stukjes aan het ontbijt waarbij iemand geforceerd het gesprekje over het penningmeesterschap begint totaal niet. Ook de priveleges als penningmeester doen vaker afbraak aan het spel dan dat het wat toevoegt.

Al met al vind ik het zo wel prima. Ik heb liever meer beelden van de reis die de groep samen maakt (De gesprekjes in de auto bij De Mol (BE) ). Dat breekt de vierde wand, maar dat is een discussie voor een ander topic. ;)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Virtueel of fysiek geld
« Reactie #34 Gepost op: 19-01-2023, 22:18:05 »
Ik heb gemerkt dat ik het na twee afleveringen al vergeten ben en helemaal niet heb gemist, dus ik heb nu toch gestemd voor 'Top!', laat het maar eens een seizoen zijn zonder, scheelt hersencapaciteit aan molgeldspeurwerk en die aandacht kan nu naar andere dingen  ;D

Online MartinJ

  • Forumlid
Re: Virtueel of fysiek geld
« Reactie #35 Gepost op: 19-01-2023, 23:42:31 »
De rust van De Mol is heerlijk, maar het fysieke geld in Nederland brengt wel wat extra mogelijkheden als Mol, denk aan Joep in S13 die doorheeft dat er geld ontbreekt, Merel die geld steelt (en daarmee al geld doet laten verdwijnen) om het later in te wisselen in een andere opdracht of Rob die geld onder zijn hoed verstopt.
Dit op zich is al een goede reden om fysiek geld af te schaffen wat mij betreft. Wat flauw allemaal.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Virtueel of fysiek geld
« Reactie #36 Gepost op: 19-01-2023, 23:46:42 »
De portrethint en het maskergeld daarentegen waren wat mij betreft dan weer prachtig  :)

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Virtueel of fysiek geld
« Reactie #37 Gepost op: 21-01-2023, 23:34:07 »
Nu de mogelijkheid bestaat om te liegen of er geld is verdiend in dit niet direct gecontroleerd kan worden, vind ik dit dus wel erg leuk.  ;D
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Virtueel of fysiek geld
« Reactie #38 Gepost op: 21-01-2023, 23:39:39 »
Wachten tot Rik het een goed moment vindt om het totaalbedrag te noemen ten overstaan van de groep...

Offline Leek

  • Forumlid
Re: Virtueel of fysiek geld
« Reactie #39 Gepost op: 22-01-2023, 01:24:46 »
Zou zo maar eens kunnen dat er vanaf volgende week weer fysiek geld in het spel komt (in ieder geval hebben we koffers met geld gezien). Dan komt er ook weer een penningmeester en is het concept weer als vanouds en is de NL-versie weer afwijkend aan alle andere Mol-versies die niet met fysiek geld werken.