Poll

Een virtuele pot in plaats van fysieke biljetten onder de hoede van een penningmeester.

Top!
Flop...

Auteur Topic: Virtueel of fysiek geld  (gelezen 4124 keer)

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Virtueel of fysiek geld
« Gepost op: 12-01-2023, 02:42:44 »
Naar aanleiding van de discussie in het 'veranderingen'-topic is het wellicht interessant om de stemming onder de molloten te peilen.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2023, 16:23:14 door Heinz, Reden: tikfoutje hersteld »
Woosie down?

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Vitueel of fysiek geld
« Reactie #1 Gepost op: 12-01-2023, 03:08:56 »
Aan de ene kant vind ik het goed dat er minder aandacht is voor penningmeesterschap en er nu niet zo erg gesjoemeld kan worden door kandidaten met briefgeld.

Aan de andere kant heb ik het altijd wel als een leuke toevoeging gezien, dus ik hoop wel dat we nog fysiek geld terug gaan zien in opdrachten. Maar dat Rik gewoon de penningmeester is dan.

Een keertje wat anders heb ik geen problemen mee, maar fysiek geld hoort voor mij toch een beetje bij de widm-sfeer.

Maar eerst eens afwachten wat er allemaal nog gaat gebeuren. Misschien komt er nog wel een opdracht waarbij ze het behaalde geld moeten veiligstellen tegen bijvoorbeeld Sarah. Ik heb nog niemand officieel gehoord dat ze niet met fysiek geld werken dit seizoen.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Vitueel of fysiek geld
« Reactie #2 Gepost op: 12-01-2023, 08:18:05 »
Wat een polariserende poll. SIRE heeft nog een hoop werk te doen. :P

Ik vind het vooral jammer voor de verzamelaars. Als spelelement zal ik het niet missen.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Vitueel of fysiek geld
« Reactie #3 Gepost op: 12-01-2023, 09:53:58 »
Wat een polariserende poll. SIRE heeft nog een hoop werk te doen. :P


Volgende keer mogen jullie weer een poll maken met de vraag of iets aan WIDM 'geweldig', 'briljant', 'geniaal' of 'kapotvetgaaf' is.  :P
Woosie down?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Vitueel of fysiek geld
« Reactie #4 Gepost op: 12-01-2023, 10:01:19 »
"Jullie"? Ah, het is Michmol tegen de rest? ;)

Dat de penningmeester nu niet meer bijzonder is vind ik trouwens wel fijn. Dat vond ik altijd maar vreemd. Een penningmeester die de groepjes mag bepalen of juist buitenspel gezet wordt.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Vitueel of fysiek geld
« Reactie #5 Gepost op: 12-01-2023, 10:14:44 »
"Jullie"? Ah, het is Michmol tegen de rest? ;)

Welneen. Ik schat jou zo hoog, dat het een variant op de pluralis majestatis is. Maar wie de schoen past...

On topic zijn we het trouwens eens. Zoals ik elders schreef voegt de 'strijd' om het penningmeesterschap al zeker 18 jaar niets meer toe, is alles wat de productie met de biljetten kan doen al eens gedaan, en is geld achteroverdrukken inmiddels een afgezaagde en gemakzuchtige molactie.
Woosie down?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vitueel of fysiek geld
« Reactie #6 Gepost op: 12-01-2023, 10:15:20 »
Ik heb geen problemen met een virtuele variant van de prijzenpot.

De penningmeester in de groep wordt mijns inziens toch ook een beetje argwanend bekeken, dus dat vervalt óók.

Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: Vitueel of fysiek geld
« Reactie #7 Gepost op: 12-01-2023, 10:28:40 »
Je mist natuurlijk dat er in een spel letterlijk geld (verstopt) ligt en dat de mol dat kan laten verdwijnen. Denk aan de laser opdracht met Merel. Het laten verdwijnen van fysiek geld heeft ook wel eens de mol aangewezen. Denk aan de duin opdracht met Thomas. 
« Laatst bewerkt op: 12-01-2023, 11:04:41 door RazorBlade »

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Vitueel of fysiek geld
« Reactie #8 Gepost op: 12-01-2023, 10:53:48 »
Je kan prima nog met fysieke biljetten werken. Maar dan met een regel zoals dat het pas in de pot zit als het bij Rik is ingeleverd, of zoiets. Of dat het automatisch in de pot zit als het wordt gevonden.

Op die manier hoef je speltechnisch geen mogelijkheden in te leveren.

Het enige dat je verliest is dat de briefjes zelf de pot vormen. Maar, vanuit de onvrede over de penningmeester-voordeeltjes van afgelopen seizoenen lijkt me dat goed nieuws :)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vitueel of fysiek geld
« Reactie #9 Gepost op: 12-01-2023, 11:32:07 »
Niet veel voorkeur, hoewel ik het ook wat achterhaald vond met die briefjes allemaal. En zonder is het ook milieuvriendelijker natuurlijk. :) Dus ik heb top gestemd!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Vitueel of fysiek geld
« Reactie #10 Gepost op: 12-01-2023, 11:54:37 »
Penningmeester staat voor mij los van het fysieke geld. Er is niets mis met fysiek geld, want dat zal je bij sommige opdrachten wel nodig hebben als er gekozen kan worden tussen geld en troeven.

Het penningmeesterschap en een fysieke pot is wat mij betreft een overbodig spelelement. Niet voor niets dat het ontbreekt in de originele versie van De Mol.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2023, 11:57:44 door MartinJ »

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Vitueel of fysiek geld
« Reactie #11 Gepost op: 12-01-2023, 12:10:26 »
Waarde Mods, ik zie dat ik per abuis 'vitueel' in plaats van 'virtueel' in de topictitel heb getikt. Dat staat wel heel zwakzinnig... Kan dat nog aangepast worden?
Woosie down?

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: Vitueel of fysiek geld
« Reactie #12 Gepost op: 12-01-2023, 12:51:26 »
Ik heb er echt precies geen mening over eigenlijk merk ik nu
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Nijntjelief

  • Forumlid
  • We mogen weer!
Re: Vitueel of fysiek geld
« Reactie #13 Gepost op: 12-01-2023, 12:58:22 »
Precies wat conejo zegt! Ik heb nog geen mening, ben benieuwd hoe de volgende aflevering is en of ik er dan iets van vind. Laat de poll dus nog maar even open staan, Michmol! (Edit: als je wilt, natuurlijk. Het is jouw poll (: )

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: Vitueel of fysiek geld
« Reactie #14 Gepost op: 12-01-2023, 13:33:05 »
Je hebt in principe, zoals in aflevering 1 enkel papiertjes met bedragen erop. Je zou dus kunnen beweren dat dat genoeg is.

Zelf roept virtueel geld wel een hoop leuke nieuwe ideeën op. Dat je geld op je eigen rekening kan zetten a la s14 of dat je geld uit de pot moet pinnen om troeven te kopen oid.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline JP1999

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Friends?
Re: Vitueel of fysiek geld
« Reactie #15 Gepost op: 12-01-2023, 14:59:17 »
Ik vind het fysieke geld gewoon leuk, vooral als er wat drama omheen ontstond. Tania die de pot in de bus verloor was wel interessante TV. Of Ruben die vlak voor een opdracht waarbij de penningmeester een sleutelrolkreeg, de pot in handen wist te krijgen. George en Sebastiaan die geld 'kwijt' maakten.

Maar zo lang de opdrachten gewoon goed zijn ga ik het ook niet zo missen hoor. Maar bij echt veel opdrachten kon je fysiek geld pakken (letterlijk). Zou dat er dit seizoen helemaal niet in zitten?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Vitueel of fysiek geld
« Reactie #16 Gepost op: 12-01-2023, 15:34:05 »
@Michmol: de topictitel kun je zelf aanpassen. Als je dat in je eerste bericht doet, neemt het systeem als het goed is, die wijziging mee voor alle volgende berichten.

Offline Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Virtueel of fysiek geld
« Reactie #17 Gepost op: 12-01-2023, 20:30:02 »
Het gehannes met de pot is leuk om naar te kijken, maar de vele voordelen van de penningmeester vind ik niks.

Het is dus prima als het een virtuele pot blijft, werkt in België ook prima. ::ok::
« Laatst bewerkt op: 13-01-2023, 07:03:38 door Arco Mol Fan »
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Virtueel of fysiek geld
« Reactie #18 Gepost op: 12-01-2023, 20:48:25 »
Je kunt opdrachten waar ze in het verleden fysiek geld konden pakken ( lasers, doolhof, bakjes ) nu toch voorzien van ik zeg maar iets badeendjes die een waarde vertegenwoordigen .  En dan is het na de opdracht er is voor 2200 euro badeendjes verzamelt en dat wordt dan bij de virtuele pot opgeteld.

Dat gedoe met briefjes wegstoppen en jatten is zo achterhaald , vind ik , dus met heel vee, overtuiging voor top gestemd

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Virtueel of fysiek geld
« Reactie #19 Gepost op: 12-01-2023, 20:54:07 »
Ik denk bij de evolutie van het programma hoort. Om de zoveel tijd komt er een nieuw element bij, maar om de zoveel tijd verdwijnt er ook weer wat. Persoonlijk zou ik het wel verfrissend vinden als het penningmeestergekonkel nu plaats maakt voor momentjes die los van het spel staan.

Wel zonde, want de traditie van de penningmeester was er al vanaf seizoen één.
...óf niet!