Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Altaar Ego  (gelezen 17050 keer)

Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Altaar Ego
« Reactie #80 Gepost op: 6-02-2023, 16:43:33 »
De stoelen waar ze mee liepen zagen er in ieder geval bij een aantal mensen anders uit dat op de kaart bij Daniel. Daarmee hadden ze iedereen dus niet op de juiste plek gekregen. Wellicht dat de kandidaten dit al te horen hebben gekregen bij de uitleg aangezien ze er niet op ingingen.

Interessant, dat maakt het nog irritanter in mijn ogen. Eens met Lo een paar berichten later ::ok::
Eens dat het Couleur locale is, maar had dan wel meer verwacht, dit was iets beter dan was ophangen, maar kwam niet zo goed uit de verf.
Verder was dit niet een opdracht dat mij verder hielp t.o.v escape church :P

Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Altaar Ego
« Reactie #81 Gepost op: 6-02-2023, 16:45:35 »
Maar dat was de volgende opdracht

Je hebt gelijk!
 :)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Altaar Ego
« Reactie #82 Gepost op: 6-02-2023, 16:50:48 »
Eens met Lo een paar berichten later ::ok::
Eens dat het Couleur locale is, maar had dan wel meer verwacht
Klopt, was wel een inkoppertje geweest bij afl. 10, de mol die dan uitlegt aan de domme kandidaten dat ze gewoon even de stoel hadden moeten doorgeven i.p.v. of familie verhoudingen of beroepen of leeftijden of woonplaatsen etc. etc.  ::rofl::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Altaar Ego
« Reactie #83 Gepost op: 6-02-2023, 17:21:47 »
Hier is Jurre i.i.g. samen met de winemaker die op de juiste plek zat. we hebben Jurre dit niet zien doorgeven. Kan ook dat Anke dit later heeft opgepakt maar die wijnconnectie viel mij op.
Ik denk het niet, want even later is Jurre nog steeds met de wijnmaker bezig, en praat over de porto. Het lijkt me dus dat de wijnmaker is doorgegeven door Jurre. En dat de fruitteler ook voor 50% op conto van Jurre geschreven kan worden, omdat die al voorbij Anke was (links op foto).
700 verdiend, dus 100 per juist persoon. 500 op conto van Anke en 100 voor Ranomi. De wijnmaker was niet getoond of heb ik gemist.
Anke 450, Jurre 150 maakt die verhouding dus iets minder scheef. Wat ik dan gek vind als Jurre-verdenker is dat hij verdachter in beeld wordt gebracht dan nodig. Ook met dat shot dat naar achteren is gemonteerd waarin Jurre roept dat hij helemaal niets heeft. Een onnodig verdachte montage rondom Jurre hebben we bij andere opdrachten ook al gezien.

Offline Kriekendiek

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Altaar Ego
« Reactie #84 Gepost op: 6-02-2023, 17:27:00 »
 ::schaam::🙈

een Miller is een Molenaar, Een Milner is ... een ... soort light-kaas...

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Altaar Ego
« Reactie #85 Gepost op: 6-02-2023, 19:06:56 »
Geen enkele kerkganger heeft een geel shirt en witte broek aan.

Toch is dit doorgegeven. Zit Jurre zn eigen kleding door te geven?

Edit: of Anke om hem verdacht te maken
« Laatst bewerkt op: 6-02-2023, 19:09:35 door FS »

Online annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Altaar Ego
« Reactie #86 Gepost op: 6-02-2023, 19:34:18 »
een Miller is een Molenaar, Een Milner is ... een ... soort light-kaas...

Nee joh, Milner is wel degelijk een verbastering van Miller en dus uit te leggen als Molenaar. Kun je zo vinden op Google.
Dus ik reken hem goed!

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Altaar Ego
« Reactie #87 Gepost op: 6-02-2023, 19:57:55 »
Geen enkele kerkganger heeft een geel shirt en witte broek aan.

Toch is dit doorgegeven. Zit Jurre zn eigen kleding door te geven?

Edit: of Anke om hem verdacht te maken
De persoon vooraan 2e van links herkennen ze als Marly, waar deze beschrijving bij hoort, maar we weten niet of dat klopt. Dus dat maakt het nog opvallender, maar dan lijkt de omschrijving vreemd opgeschreven in plaats van verkeerd doorgegeven.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Altaar Ego
« Reactie #88 Gepost op: 6-02-2023, 19:59:06 »
Ik vraag me af waar de mensen naar toe gingen die wel een stoel hadden maar niet op het lijstje op de ezel stonden. Ook kwamen er zoveel mensen tegelijk richting kerk dat je ze toch niet allemaal kan ondervragen. Mochten ze mensen vragen om even te wachten? Zou het niet handig zijn om kerkgangers vlak bij de ingang van de kerk te ondervragen? Het kan ook zo zijn dat de montage doet lijken dat ze allemaal tegelijk aan komen zetten. Vond dit een beetje vaag allemaal. Maar dat heb ik wel meer met de manier waarop opdrachten in beeld worden gebracht.

Offline molLin

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Altaar Ego
« Reactie #89 Gepost op: 6-02-2023, 20:15:33 »
Ik had dezelfde gedachte maar werd er hier op gewezen dat iedereen die aan komt lopen met een stoel ook daadwerkelijk in de kerk zit.

De naam Marly (die met met geels en witte broek op het bord staat) wordt door Daniël  door de porto verteld aan Jurre; dat ze een Marly zoeken. We zien verder niet wie Marly vindt of wie de beschrijving doorgeeft.
De beschrijving van Marly staat al op het bord als de eerste (de catlady) binnenkomt.
« Laatst bewerkt op: 6-02-2023, 20:17:33 door molLin »

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Altaar Ego
« Reactie #90 Gepost op: 7-02-2023, 08:30:11 »
Ik vraag me af waar de mensen naar toe gingen die wel een stoel hadden maar niet op het lijstje op de ezel stonden.
Waren er mee mensen? Ik had begrepen dat gewoon iedere kerkganger een plaatsje moest krijgen. Dat ze alleen de verkeerde vragen hadden gesteld...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Molshoop_

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Altaar Ego
« Reactie #91 Gepost op: 7-02-2023, 14:21:04 »
Dit is een opdracht die sowieso chaotisch verloopt, en makkelijk te mollen is.
Toch denk ik dat de mol liever binnen staat.

Als je goed kijkt, zie je dat Jurre ook binnen wil gaan, maar overpowered wordt door Ranomi.
Jurre's gezicht spreekt boekdelen (vind ik).




Langs de andere kant heb ik vaak het gevoel dat Daniël zelf op de knop van de porto drukt, en dan (slecht) acteert naar Ranomi toe.

« Laatst bewerkt op: 7-02-2023, 15:04:40 door Molshoop_ »

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Altaar Ego
« Reactie #92 Gepost op: 7-02-2023, 20:34:15 »

Als je goed kijkt, zie je dat Jurre ook binnen wil gaan, maar overpowered wordt door Ranomi.
Jurre's gezicht spreekt boekdelen (vind ik).


Zo staat Jurres gezicht driekwart van de tijd, hoor  ::rofl::
Woosie down?

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Altaar Ego
« Reactie #93 Gepost op: 7-02-2023, 21:25:05 »
Ik ben het wel eens met die boekdelen, en dat Jurre liever binnen had gewild. Hij wisselt ook nog een blik uit met Rik! Die lijkt het ook allemaal wat te snel te gaan. ::rofl::

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Altaar Ego
« Reactie #94 Gepost op: 7-02-2023, 22:26:46 »
Weet niet of hier al over is nagedacht.
Altaar Ego: niet de man bij het altaar (Daniel)
Maar Altaar als de tafel waar offers worden gebracht. Ego = ik. Degene die voor zichzelf kozen? (Jurre/Anke)
Daniel staat overdag in de kerk achter het altaar en Nabil wijst ’s avonds naar het schilderij met priester Daniel. Als Ranomi achter het altaar had gestaan, had het hoofd van Ranomi op het schilderij van de priester kunnen staan. Tijd zat. De A op het schilderij is om te bouwen tot een H. H+5=M. Nabil wijst naar de letter M en de priester op het schilderij, de alter ego van Nabil, vandaar altaar ego. Misschien. Je kan ook de eerste 2 zinnen serieus nemen.

Bij de stoelen viel mij op dat er 5 verschillende stoelen zijn. Op rij 1 en 3 staan ze op dezelfde volgorde, bij rij 2 en 4 staan alleen de eerste 2 hetzelfde, de rest staat anders.
Stoelen verdelen is logisch, maar waarom dan bij rij 2 en 4 de eerste 2 stoelen hetzelfde houden?

De stoelen die de mensen meenamen leken niet op de stoelen op de afbeelding
12345
54231
12345
54123
Is er iets te doen met 231 en 123?



Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Altaar Ego
« Reactie #95 Gepost op: 7-02-2023, 23:04:28 »
Weet niet of hier al over is nagedacht.
Altaar Ego: niet de man bij het altaar (Daniel)
Maar Altaar als de tafel waar offers worden gebracht. Ego = ik. Degene die voor zichzelf kozen? (Jurre/Anke)
Definitie: Iets (op)offeren of offers brengen op het altaar van (een hoger ideaal, een streven), iets prijsgeven om een bepaald doel te bereiken, soms bedoeld als kritiek dat de prijs te hoog is.

Wie hebben iets prijsgeven/opgeofferd in de zin dat ze deze opdracht niet mee mochten/konden doen. (Nabil/Soy)

Offline lilith

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Altaar Ego
« Reactie #96 Gepost op: 7-02-2023, 23:16:20 »
Sorry als het al genoemd is
Jurre zegt zogenaamd dat de artist/painter een grote man is.
Toch komt de informatie niet aan in de kerk.
Lijkt alsof Jurre doet alsof hij het zegt, maar mogelijk niet in de porto
Vond ik een opmerkelijk moment
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Altaar Ego
« Reactie #97 Gepost op: 8-02-2023, 00:34:39 »
Ik heb een screenshot gemaakt van alle kerkgangers op straat en hiervan een collage gemaakt. De plek is de plek waar ze zijn neergezet. Ook heb ik een tabel gemaakt met wie er op welke plek moet zitten en schuingedrukt namen en beroepen van kerkgangers op die plek, voor zover bekend. Groene achtergrond geeft kerkgangers aan dit juist zitten. Met wat gepuzzel zou je misschien een beeld kunnen krijgen waar iedereen had moeten zitten.
Ook heb ik aangegeven door wie een kerkganger is geïnterviewd. De meeste door Anke.

Op het moment dat er veel kerkgangers tegelijk aankomen vindt Jurre het nodig om een gesprek aan te knopen met Anke: "Anke, kom eens hier. Dit gaat helemaal niet goed. Heb je al goede mensen? Ik nog helemaal niemand...".
Als je alleen naar het beroep vraagt dan vind je inderdaad kerkgangers die je in eerste instantie niet kan plaatsen. We weten niet of Daniel en Ranomi ook hebben doorgegeven dat ze andere dingen moeten vragen zoals 'woont u in Church Street'.

De 3 adressen in Church Street zijn geen gewone adressen. Nummer 10 is Restaurant EpiStay. Nummer 22 is een beroemd gebouw dat in 1796 door de kerk is verkocht omdat er geld nodig was voor de uitbreiding van de kerk. Dit is kennelijk een typisch Cape Dutch huis (wat dit ook mag zijn) en van dit huis bestaat een min of meer beroemd schilderij. Nummer 42 is het adres van hotel 'The Old Parsonage c1795'.
Misschien was het een idee geweest om met name de wat oudere kerkgangers te vragen of ze iets wisten te vertellen over deze 3 adressen. In ieder geval of ze aan deze straat woonden.

Ik heb ook nog gekeken of ik een mogelijke link kon vinden tussen kerkgangers die naast elkaar liepen. Uiteindelijk hebben we meneer en mevrouw Fruit grower die altijd naast elkaar zitten en school teacher Claire die naast haar zoon moet zitten.
2 Kerkgangers krijg je bijna gratis: de bijna dove en 'Person Y' die altijd te laat is. Als Ranomi of Daniel de Mol zijn hadden ze wel snel iemand anders op die plek kunnen zetten.

Offline lilith

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Altaar Ego
« Reactie #98 Gepost op: 8-02-2023, 08:31:48 »
Gaaf zeg
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Altaar Ego
« Reactie #99 Gepost op: 8-02-2023, 15:56:48 »
Knap werk Martin.

Anke heeft uiteindelijk dus maar echt aandeel in 4 zitters. Ondanks dat ze makkelijk meer dan 10 interviews heeft gedaan. Die 4 zitters moeten dan ook nog eens goed gezet worden door Ranomi en Daniel.

Je kan ook moeilijk als mol helemaal niks goed hebben (tenzij je Jurre bent ;D).
« Laatst bewerkt op: 8-02-2023, 15:58:41 door Belgian Mol »