Poll

Missen jullie bepaalde dingen op het forum? Graag je mening in een reactie delen.

Ja
9 (18%)
Weet ik niet
2 (4%)
Af en toe
17 (34%)
Nee
22 (44%)

Totaal aantal stemmen: 50

Auteur Topic: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?  (gelezen 13258 keer)

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Gepost op: 6-03-2023, 17:34:15 »
Ik twijfelde heel erg als ik een topic of poll zou aanmaken over wat ik wil bespreken of dat ik een groter misser maak om dit sowieso te bespreken, dan alvast excuses. ;)

Heb een heel tijd actief dit forum en andere forums gebruikt, vanaf 2005 tot denk ik 2015. In 2016 en 2017 ook nog deels, maar toen had ik de mol in het begin al goed. Het werd daarna minder, één van de redenen was, omdat ik te snel achter kwam wie de mol was, ook al wist ik het zelf nog niet en verpeste mijn kijkplezier.

Maar de belangrijkste reden was dat ik gewoon te veel ging ergeren aan dingen, zoals de manier van hoe weinig topics nog aangemaakt worden. Misschien dit jaar sowieso al minder, omdat iedereen door heeft wie de mol is. Maar die extra topics maakte het wel leuk, zoals laatst de topic over opzet molduel Jurre - Soy van foxhunter, waarom hebben we dit niet bij meerdere kandidaten gedaan voorbeeld zoals Annick en Nabil? Een andere voorbeeld Quotes per aflevering, dit zijn wat voorbeelden die ik nu bedenk.

Wat ik zelf heel leuk zou vinden en waarderen als dit ook komt op het forum is, dat je tijdens het seizoen een speciale topic hebt om over te hebben wat je eigenlijk van dit seizoen vind en niet persé per aflevering, ook niet in het off-topic moet plaatsen of dat je moet wachten tot het seizoen (eindelijk) afgelopen is. Als ik over mijzelf spreek vind ik die discussie juist super leuk om te volgen tijdens het hele seizoen en zeker als in één topic komt, want natuurlijk heeft iedereen er een eigen mening over en zo kunnen ze dat lekker uiten en niet pas bij de Evaluatie en in de topic per aflevering vind ik zelf ook niet echt overzichtelijk. Maar dit is mijn mening erover en ik verwacht dat dit ook niet gaat veranderen haha.

Ik maak hier ook een kleine korte poll over, maar ik ben heel erg benieuwd naar jullie mening hierover. Missen jullie bepaalde dingen wat vroeger veel vaker voor kwam op het forum (noem voorbeelden) en door die reden je minder leuk vind op het forum te komen of je vind alles prima mag je dit natuurlijk ook melden. Je mag van mij alles zeggen wat je wil en ga zeker de discussie aan met anderen! ;)
Heb je een mening over mijn bericht kan dit natuurlijk ook.

Edit: leuk om jullie stemmen te zien, maar geef in je reactie ook waarom je dit gestemd hebt. Anders hebben we niks aan deze topic, als we jullie mening niet horen. Ook fijn voor de moderators om dit te weten.
« Laatst bewerkt op: 6-03-2023, 18:44:48 door Mol1991 »

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #1 Gepost op: 6-03-2023, 17:46:45 »
over de verschillende locaties is al een topic van zie ik, maar waar nu toe weinig informatie over de locaties te lezen is (maar misschien is de informatie ook lastig te vinden), lijkt mij ook zeer interessant.
In de eerste post van dat topic staat een link naar een kaart waar alle locaties op aangegeven staan met daarbij informatie.

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #2 Gepost op: 6-03-2023, 17:47:41 »
In de eerste post van dat topic staat een link naar een kaart waar alle locaties op aangegeven staan met daarbij informatie.
Oké bedankt dat had ik niet goed gezien.

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #3 Gepost op: 6-03-2023, 17:48:39 »
Goed dat je het topic opent want er kunnen interessante dingen uit een discussie hierover komen.

Misschien is het inmiddels wat onduidelijk geworden dat je topics mag openen over welk WIDM-onderwerp je maar wil omdat er al zo'n duidelijke structuur van vaste topics is? Mogelijk moderaten we te streng waardoor mensen niet snel een topic durven openen?

En dat er geen molduels en dergelijke topics geopend zijn zal vast ook te maken hebben met dat het een wat minder interessante molspeurtocht lijkt te zijn dit jaar. Laat ik het even persoonlijk houden: zelf zit ik er deze serie helemaal niet meer in en kijk ik de afleveringen niet eens meer terug. Maar dat kan ook aan mezelf liggen in plaats van aan de serie.

Voortaan een evaluatie/feedback-topic al eerder openen is iets wat we (ook) achter de schermen zullen bespreken en overwegen.

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #4 Gepost op: 6-03-2023, 18:19:04 »
Al 7 stemmen wat leuk, maar geef in je reactie ook waarom je dit gestemd hebt. Anders hebben we niks aan deze topic, als we jullie mening niet horen. Ook fijn voor de moderators om dit te weten.

Online annebeestje

  • Forumlid
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #5 Gepost op: 6-03-2023, 18:25:49 »
Rustig maar! Ik was nog aan het typen…  ::hug::

Ik mis af en toe iets…

Zou wel wat meer verschillende hints topics willen hebben. Ik merk dat er vaak discussies door elkaar lopen en het topic onoverzichtelijk word. De badeend hint als los topic vond ik leuk om te zien. Misschien is wel apart laagje in de hiërarchie wel handig, om de forummers die niets met hints hebben er niet te veel mee lastig te vallen.

Offline Goovi

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #6 Gepost op: 6-03-2023, 18:41:23 »
Ik mis eigenlijk wel een grote update van de interface, de look & feel van het geheel. Buiten dat het hele Windows 95 gebeuren wel aan vervanging toe is (en het naar de huidige maatstaven getild mag worden), is het ook niet digitaal toegankelijk  ::hypocriet::

Offline DanielleHaarman

  • Forumlid
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #7 Gepost op: 6-03-2023, 18:49:51 »
Ik mis het molduel Daniël-Jurre. Het ontbreekt me aan tijd om dat zelf te starten, want als ik dat doe wil ik het ook goed doen.
Bovendien aarzel ik omdat een enorme groep echt overtuigd is van Jurre als mol. Zo overtuigd dat ik ook al regelmatig vrij scherpe reacties krijg op mijn eigen posts, dat Daniël echt nooit de mol kan zijn omdat hij teveel geld verdient. Dat komt een open discussie mijns inziens niet ten goede en erg vriendelijk vind ik het ook niet direct.
Ik ben overtuigd van Daniël als mol, maar kijk wel met veel plezier naar de tunnelvisie vanuit andere tunnels en vind het heerlijk om te zien hoe je verschillend tegen gedrag en acties en beelden kunt aankijken.

En wat ik ook wel mis is positiviteit en waardering voor dit fantastische programma, ik lees erg veel kritische geluiden. Gelukkig ook veel enthousiasme, dus daar richt ik me dan liever op.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #8 Gepost op: 6-03-2023, 19:00:28 »
We hadden dit seizoen een opdracht over een mis, dus veel missen we niet denk ik.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #9 Gepost op: 6-03-2023, 19:09:29 »
Ik mis dat je niet gewoon kan zeggen wat je vindt van t seizoen idd.

Ik heb letterlijk niks te melden over afl 9 of over de rest van de afleveringen. Vind het een saai seizoen (ongeacht of t Jurre of Daniel is) dus ik kijk ook niks terug. Maar als je dat zegt dan wordt je post verwijderd of gezegd dat je negatief bent terwijl het gewoon mijn mening is.
En ik zou niet weten waar ik t anders moet posten behalve in het afl topic.
Off topic topics heb ik niks mee. Omdat ik niet vind dat het off topic is.

Wat mij betreft staat er vanaf afl 1 een topic waar je gewoon kan zeggen wat je vindt van t seizoen tot dan toe. Soms is klagen ook fijn en als mensen t niet willen lezen lezen ze t toch niet?
Ik zie t probleem niet

Offline Molest

  • Forumlid
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #10 Gepost op: 6-03-2023, 19:16:19 »
Ik heb 'nee' in gevuld, maar ik vind een topic 'Hoe vind je het seizoen tot nu toe?' eigenlijk helemaal niet zo'n gek idee. Ik zie dat mensen daar geregeld hun ei over kwijt willen. Ook in vergelijking tot andere jaren, en de De Mol België. En dat de moderator er dan aan moet herinneren dat er aan het eind een evaluatietopic komt... Dat evaluatietopic kan natuurlijk evengoed, maar een apart topic ervoor vanaf afl. 1 voorziet duidelijk in een behoefte.

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #11 Gepost op: 6-03-2023, 19:18:53 »
Heb zelf op af en toe gestemd, want ik mis echt wel dingen, maar het is ook al redelijk goed vind ik.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #12 Gepost op: 6-03-2023, 19:54:11 »
Ik mis het molduel Daniël-Jurre. Het ontbreekt me aan tijd om dat zelf te starten, want als ik dat doe wil ik het ook goed doen.
Bovendien aarzel ik omdat een enorme groep echt overtuigd is van Jurre als mol. Zo overtuigd dat ik ook al regelmatig vrij scherpe reacties krijg op mijn eigen posts, dat Daniël echt nooit de mol kan zijn omdat hij teveel geld verdient. Dat komt een open discussie mijns inziens niet ten goede en erg vriendelijk vind ik het ook niet direct.
Ik ben overtuigd van Daniël als mol, maar kijk wel met veel plezier naar de tunnelvisie vanuit andere tunnels en vind het heerlijk om te zien hoe je verschillend tegen gedrag en acties en beelden kunt aankijken.

En wat ik ook wel mis is positiviteit en waardering voor dit fantastische programma, ik lees erg veel kritische geluiden. Gelukkig ook veel enthousiasme, dus daar richt ik me dan liever op.
Ik heb net nog even gevinkt wie waar iets goed of fout heeft gedaan en dan kom ik op zon 15 punten verschil. Dan ga ik dit ook niet meer in een molduel zetten.
Als iemand het gevoel vechten tegen de bierkaai kent dan ben ik het wel. Op dit ervaren forum een teken aan de wand dat je fout zit.
Het gevoel te moe te zijn om alle aanvallen te weerstaan ken ik ook heel goed.
Maar een discussie wordt gevoerd met argumenten, dus beargumenteer gewoon waarom je iets vindt. Je hoeft het niet te winnen, jouw argumenten worden door alle lezers meegenomen in hun beslissingen. Uiteindelijk krijg je meer waardering voor een goed argument dan te roeptoeteren zonder argumenten. Als je goede argumenten hebt een tip van mij: doen!
Zo heb ik nog een lange post over het rode scherm voor Daniël gedaan.

Maar hacken, kronen, voetbal, olympische kleuren, manen, lijdensweg, perfecte plaatje, speelgoed, geluksmomenten, gouden uur enzovoort zijn geen argumenten. Meestal alleen op kandidaten van toepassing. Dit zou in een apart draadje kunnen: kandidatenthema’s, dan is het hints draadje wat korter.

Juist door te beargumenteren dat Soy, Ranomi of Daniël de mol is kom ik uit bij Jurre. En dan kan ik ook zeggen dat hij het prima gedaan heeft en gemold heeft waar hij maar kon, en met de sneer van de week over de gezichtsuitdrukkingen van Jurre zag je dat hij ook daar actief mee speelde.

Commentaar heb ik op de grote hoeveelheid ‘geluks’ jokers, totdat het totaal onzinnig werd in de vorm van een eliminatiestoel. En de finalevrijstelling moet eruit. En meer opdrachten waarbij de inzet van kandidaten wordt beloond met geld en zonder de gemakkelijke twist voor de mol op basis van voorkennis. Opdrachten van meerdere uren ipv 10 minuten.

Wat ik mis:
1) apart draadje kandidaten thema’s voor opvallende zaken die een link hebben met een bepaalde kandidaat zoals bv koken met Miljuschka. Maar is natuurlijk makkelijk aan te maken. Het verschil met hints moet dan uitgelegd/gebracht worden.
2) Er was een datalek op wiesdemol.com, beveiliging is het belangrijkste aandachtspunt.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #13 Gepost op: 6-03-2023, 19:57:36 »
Ik denk dat het belangrijkste blijft om voor overzicht op het forum te blijven zorgen. In sommige gevallen betekent dit dat een extra topic erbij juist goed is. In andere gevallen kan het juist onoverzichtelijk worden. (laten we zeggen dat ons Vlaamse collegaforum ietwat te veel topics heeft naar mijn voorkeur)

En zoals Heinz zegt het staat iedereen vrij om een topic aan te maken als je iets mist. En bij twijfel kan je het altijd vragen.

En een quote-topic had ik eigenlijk ook eerder moeten bedenken. Ik probeer ze aan te vullen in de kandidatenoverzichten, maar het is van een qoutefontijn als Jurre een stuk makkelijker dan van een serieuze Daniël om iets in te vullen.  :)


Waar ik nu zelf aan denk en wat ik op het officiële avro forum, wat nu al jarenlang niet meer bestaat, ook wel prettig vond waren de subtopics van kandidaten 'waarom is kandidaat X wel de mol' en 'waarom is kandidaat X NIET de mol'. Leuk om snel even door te lezen wat onverdacht is aan jouw hoofdverdachte of juist verdacht aan anderen, zonder alle andere info tussendoor te krijgen.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Online Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #14 Gepost op: 6-03-2023, 20:21:36 »

Wat ik zelf heel leuk zou vinden en waarderen als dit ook komt op het forum is, dat je tijdens het seizoen een speciale topic hebt om over te hebben wat je eigenlijk van dit seizoen vind en niet persé per aflevering, ook niet in het off-topic moet plaatsen of dat je moet wachten tot het seizoen (eindelijk) afgelopen is.

Ja, eens.

Stoor ik mij al jaren een beetje aan. Steeds maar weer dezelfde posts van Heinz in de afleveringstopics. Dat het toch echt on-topic moet. Aan de ene kant begrijpelijk, aan de andere kant vraagt de staf er zelf om door een algemeen kritiek-topic te verbieden tot na afl. 10, wanneer bijna niemand er meer op zit te wachten.

Dat Heinz zegt dat je zelf topics mag openen snappen we allemaal, maar niet zo'n topic. Het is ons jarenlang ingewreven dat dat echt niet mocht.

Je mist zo een heleboel interessante discussies. Vind ik jammer.



Wat mij betreft staat er vanaf afl 1 een topic waar je gewoon kan zeggen wat je vindt van t seizoen tot dan toe. Soms is klagen ook fijn en als mensen t niet willen lezen lezen ze t toch niet?
Ik zie t probleem niet

Ze hebben zich afhankelijk van de productie gemaakt voor fandagen (ze proberen het volgend jaar weer), chats en interviews. Ik kan me voorstellen dat je dan net iets anders modereert. Veel minder kritiek toelaat (want daar komt deze keuze op neer).

Ik hoop dat dat het niet is, want ik ben het helemaal met jullie eens. Je hoeft er niet op te klikken he.
« Laatst bewerkt op: 6-03-2023, 20:43:28 door Amethyst »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #15 Gepost op: 6-03-2023, 20:33:47 »
Als ik het me goed herinner is een aantal jaren geleden gestart met het feedbacktopic na afloop van de serie omdat er een nogal vervelende sfeer ontstond, door kritische reacties met een negatieve sfeer op afleveringen of op het programma, in meerdere topics. Hierdoor ontstonden ook vervelende discussies die diverse topics vervuilden. Er is toen een enquête gehouden met als uitkomst een feedbacktopic na afloop met naast kritiek ook opbouwende opmerkingen. Voordeel is ook dat het voor de makers overzichtelijker wordt.Alle opmerkingen bij elkaar. Als er nu toch behoefte is om ook tijdens het lopen van de serie een kritisch ei te kunnen leggen dan is een apart topic  wellicht een idee. Je kunt dan naar wens zo'n topic links laten liggen.

Zelf vind ik het topic: " [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen" heel onoverzichtelijk. Alle hints op een grote hoop en geen samenhang. Ik weet dat er een overzicht wordt gemaakt per aflevering maar dat vind ik selectief.

Waar ik nu zelf aan denk en wat ik op het officiële avro forum, wat nu al jarenlang niet meer bestaat, ook wel prettig vond waren de subtopics van kandidaten 'waarom is kandidaat X wel de mol' en 'waarom is kandidaat X NIET de mol'. Leuk om snel even door te lezen wat onverdacht is aan jouw hoofdverdachte of juist verdacht aan anderen, zonder alle andere info tussendoor te krijgen.

Ach ja, het oude AVRO forum....
Maar ik vind dit een uitstekend idee, het WIDM.nl forum heeft dat ook en dat vind ik erg prettig lezen.
De discussies waarom een kandidaat wel of niet de mol is stroomlijn je zo ook meer. Misschien is dan een subtopic met hints voor kandidaat X een waardevolle toevoeging.

« Laatst bewerkt op: 6-03-2023, 20:35:57 door Marimol »

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #16 Gepost op: 6-03-2023, 20:42:18 »
Als ik het me goed herinner is een aantal jaren geleden gestart met het feedbacktopic na afloop van de serie omdat er een nogal vervelende sfeer ontstond, door kritische reacties met een negatieve sfeer op afleveringen of op het programma, in meerdere topics. Hierdoor ontstonden ook vervelende discussies die diverse topics vervuilden. Er is toen een enquête gehouden met als uitkomst een feedbacktopic na afloop met naast kritiek ook opbouwende opmerkingen. Voordeel is ook dat het voor de makers overzichtelijker wordt.Alle opmerkingen bij elkaar. Als er nu toch behoefte is om ook tijdens het lopen van de serie een kritisch ei te kunnen leggen dan is een apart topic  wellicht een idee. Je kunt dan naar wens zo'n topic links laten liggen.
Dit wist ik niet en misschien zat ik ook niet op het forum te kijken toen. Maar ik denk ieder persoon is volwassen genoeg om te beslissen om dat topic te vermijden en er niet op te reageren, want je hoeft het niet te lezen, dat is jouw eigen keuze. De moderaten kunnen ook het een jaar proberen en als dan echt uit de hand loopt, inderdaad weer stoppen met dit topic, maar wat ik ook al zei we zijn allemaal volwassen en snap dat je allemaal een mening hebt, maar het moet op een normale manier kunnen lijkt mij.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #17 Gepost op: 6-03-2023, 20:52:38 »
Graag vertolk ik de echo van FS en Amethyst.

Zoals Marimol zegt was er enkele jaren geleden (Wanneer was dat? Het staat mij niet scherp meer voor de geest) een factie op het forum die zich ergerde aan wat door sommigen gepercipieerd werd als 'een overdaad aan kritiek' (of zoals men het tegenwoordig zou zeggen: 'een golf van haat'). Daarop is men toen heel streng gaan modereren, wat nog erger werd bij de herleving van de Vlaamse Mol, die net zo onweerlegbaar als genadeloos aantoonde dat er aan WIDM echt nog heel veel te verbeteren valt. Er werd zelfs een vergelijkingsverbod ingesteld, 'want het zijn twee totaal verschillende programma's' (*kuch*). Het 'Feedbacktopic' vind ik persoonlijk nogal een schaamlap, vooral omdat er zo expliciet bijstaat dat kritiek 'opbouwend' moet zijn ('tips en tops', brrrr....). Enkele jaren geleden werd het feedbacktopic welbewust zelfs pas daags na de finale geopend, een absoluut dieptepunt.

Gelukkig is men van die rigiditeit wel enigszins teruggekomen; tot mijn vreugde merk ik dat er tegenwoordig best weer een boel gezegd mag worden zonder dat er onmiddellijk door drie moderatoren plus de sitebeheerder wordt gegumd en geband. Maar misschien zijn sommige mensen op grond van die eerdere ervaringen ook wel terughoudender geworden in het geven van hun mening.

Ook al heb ik de nodige botsingen gehad met medeforummers en moderatoren, ook al ben ik zelfs enkele malen om nulliteiten verbannen uit deze panelen, en ook al is WIDM mijns inziens niet meer wat het geweest is, toch kom ik hier al zeventien jaar(!) over het algemeen graag. Sommige forummers zijn me tamelijk dierbaar geworden als nooit-geziene-vrienden-op-afstand, aan anderen erger ik me met duivels genoegen.
« Laatst bewerkt op: 6-03-2023, 21:01:15 door Michmol »
Woosie down?

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #18 Gepost op: 6-03-2023, 20:57:10 »
Ik kan al wel vast verklappen dat ik bezig ben met een open brief aan de makers met leuk wat kritiekpunten erin.   ::trots::
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Missen jullie bepaalde dingen op het forum?
« Reactie #19 Gepost op: 6-03-2023, 20:58:30 »
Laat ik het even persoonlijk houden: zelf zit ik er deze serie helemaal niet meer in en kijk ik de afleveringen niet eens meer terug. Maar dat kan ook aan mezelf liggen in plaats van aan de serie.

Nee Heinz, deze keer ligt het niet aan jou. Het is gewoon een poepsaaie reeks dit jaar. ;)

Ik kan al wel vast verklappen dat ik bezig ben met een open brief aan de makers met leuk wat kritiekpunten erin.   ::trots::

Heel interessant, ik heb dat ook weleens overwogen toen hier zo'n 'positieve' wind waaide dat de moderatoren bij elk commentaar dat niet himmelhochjauchzend was plachten te zeggen dat kritiek rechtstreeks naar de AVRO gestuurd mocht worden. Ik ben heel benieuwd!
« Laatst bewerkt op: 6-03-2023, 21:00:08 door Michmol »
Woosie down?