Auteur Topic: Feedbacktopic WIDM 23  (gelezen 13813 keer)

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #80 Gepost op: 13-03-2023, 21:58:37 »
Ik sta heel dubbel in dit seizoen. Waar het seizoen fantastisch startte qua opdrachten werd het steeds wat minder. De opdrachten werden steeds meer een jokerfestijn waardoor de mol niets anders hoefde te doen dan te kiezen voor een joker. Ik mis complexe molmogelijkheden waarbij de mol meer moet doen dan kiezen voor een joker.

Aflevering 1:
Fantastische opening, superleuk dat de gekleurde dozen terugkwamen. Ook de muziekopdracht was heel mooi qua sfeer. De moltelefoon vond ik jammer genoeg erg langdradig. Het idee om de mol zo te testen is leuk, maar de uitwerking viel mij wat tegen.

Aflevering 2:
Het is altijd sneu voor de eerste afvaller. Ik was dan ook blij dat Sarah nog een extra kans kreeg, alleen was de opdracht veel te moeilijk, waardoor de kans er eigenlijk niet echt was. De foto-opdracht vond ik leuk, ook doordat de groepen moesten samenwerken. Jammer genoeg ook lagen de schilderingen zo ver uit elkaar dat ook deze opdracht onhaalbaar was.

Aflevering 3:
De quad opdracht vond ik erg onoverzichtelijk in beeld gebracht, ik snapte niet zo goed waar ik nu eigenlijk naar aan het kijken was. De opdracht met die woorden vond ik erg leuk om te zien. Ik heb enorm moeten lachen. Alleen wel weer jammer dat de kandidaten en mol hetzelfde belang hadden wat niet bevorderlijk is voor de pot. De opdracht op het schip werd volledig teniet gedaan door de keuze voor jokers. Het woord was gemakkelijk te vinden, die jokers zouden altijd gekozen worden.

Aflevering 4:
De opdracht in het doolhof vond ik erg leuk, oldschool WIDM. De eendopdracht: leuk dat er fysieke inspanning werd vereist en dat het openen van het vraagteken een negatief gevolg had. De koffereliminatie zat goed in elkaar, mooi om een afvaller zo een kans te geven zich te redden.

Aflevering 5:
De opdracht in de kerk vond ik fantastisch, leuk om te werken met locals, alleen gek dat Soy en Nabil niet mee mochten doen. De opdracht in het hotel vond ik erg leuk en sfeervol. Ik vind het alleen heel gek dat de deelnemers verplicht waren te gokken met het geld en daar geen keuze in hadden. Het was duidelijk dat er geld zou verdwijnen, erg jammer.

Aflevering 6:
Qua sfeer super dat er een roadtrip was (eindelijk weer zelf rijden!) Jammer dat de spelletjes zo simpel waren en dat drie kandidaten twee dagen geen zicht hadden op de mol. De aflevering was erg langzaam en weinig boeiend. De executie in de grot was mooi in beeld gebracht, alleen wel erg jammer dat er twee vrijstellingen werden gegeven.

Aflevering 7:
Het paragliden was mooi om te zien, maar weer een keuze tussen geld of jokers. De opdracht op het strand vond ik erg duf en vooral frustrerend dat de mol hem uiteindelijk won. De analoge test vond ik echt heel mooi! We kenden het doolhof al uit De Mol. Heel leuk om hem nu terug te zien, ook mooi om de verdenkingen op deze manier open te gooien voor alle deelnemers.

Aflevering 8:
Na slechts een opdracht weer een test, veel te snel als ik eerlijk ben. De safari-opdracht vond ik frustrerend doordat er weer een vrijstelling werd uitgedeeld ten koste van geld uit de pot. De lasergame zat goed in elkaar. Erg jammer dat er geen afvaller was.

Aflevering 9:
De abseilopdracht vond ik wel aardig, maar ik snapte de keuze voor de kistjes niet echt (hoezo zat er geld in het verkeerde kistje?). De kledingwissel vond ik echt helemaal niks, onhaalbaar en chaotisch, geen finale-aflevering. Ik miste sowieso wat finalesfeer, een mooie chique afsluiting. De mol afspraak vond ik een mooie toevoeging!

Aflevering 10:
Een van de beste live finales in tijden, lekker veel aandacht voor de mol acties en genoeg aandacht voor alle afvallers, een fijne sfeer al snap ik dat live-element met publiek nog steeds niet. Dat is toch geen toevoeging?

Tops:
- leuke groep kandidaten
- goed dat er geëxperimenteerd wordt (o.a. analoge test vond ik erg mooi)
- Rik presenteert prettig en komt steeds meer in zijn rol
- mooi land, echt andere locaties gekozen dan de vorige keer

Tips:
- er waren wel heel veel twists rond de eliminatie, dat mag wel een tandje minder
- te vaak moest er gekozen worden tussen geld en jokers. Er mogen heel wat minder jokers in het spel komen. Beloon deelnemers met jokers als ze geld verdienen niet andersom.
- zorg ervoor dat de mol niet alle extraatjes wint, dat wordt eentonig
- zorg dat de finale ook echt finalewaardig is.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #81 Gepost op: 14-03-2023, 11:19:14 »
Aflevering 6:
Qua sfeer super dat er een roadtrip was (eindelijk weer zelf rijden!) Jammer dat de spelletjes zo simpel waren en dat drie kandidaten twee dagen geen zicht hadden op de mol. De aflevering was erg langzaam en weinig boeiend. De executie in de grot was mooi in beeld gebracht, alleen wel erg jammer dat er twee vrijstellingen werden gegeven.
Die opdracht waar ze hun hoofd in een gat moesten steken was echt niet simpel hoor. Ik denk dat ze deze opdracht niet eens goed begrepen, gezien de manier waarop ze te werk gingen en nooit op juiste struisvogel uit konden komen.
Wat hier het meest jammere was is de duplicatie van de opdrachten. Ik snap dat je beide teams klapstoelen wil laten kopen, maar daarom hoef je toch niet alles hetzelfde te maken. Hadden ze geen zin om meer (verschillende) opdrachten te bedenken? Daarbij viel me pas laat op dat ze die struisvogel opdracht op twee plekken hadden opgebouwd. Waarom dan niet helemaal verschillende opdrachten maken?

Voor de rest was ik het overigens wel met je eens.
« Laatst bewerkt op: 14-03-2023, 11:21:49 door MartinJ »

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #82 Gepost op: 15-03-2023, 11:54:15 »
Ik moet zeggen dat ik duidelijk wat minder in de serie zat deze keer. Deels omdat de groep mij minder aansprak (en dat is geheel persoonlijk) en daarbij toevallig mijn favorieten (Sarah & Annick) vrij snel afvielen. Deels waarschijnlijk ook omdat het heel snel duidelijk was voor mij dat Jurre de mol was en er daarom geen reden meer was om uitgebreid te gaan speuren. En daarnaast merk ik qua opdrachten dat het gewoon niet zo exciting meer is en het mij niet meer verrast. Daardoor heb ik minder het gevoel dat ik echt uitkijk naar de volgende aflevering, wat ik normaliter bij series die ik volg vaak wel heb.

Dat Jurre snel ontmaskerd was voor veel kijkers maakt hem wat mij betreft geen slechte mol. Er is altijd een scheiding geweest tussen het spel zelf en hoe de deelnemers dit beleven en het tv-programma en hoe kijkers dit beleven. Speltechnisch heeft Jurre alles gedaan wat een goede mol moet doen. Veel molacties gedaan & bijna niet verdacht worden. Dat hij als mol bij de kijker minder uit de verf komt door voorspelbaarheid ligt deels ook een beetje bij de edit & de opzet van de opdrachten. Voorbeelden daarbij zijn de analoge test (opzet & edit door best veel informatie openbaar te laten zien) & Verschijning/Spookhuis opdracht (opzet, er is maar 1 logische molactie en dat is de envelop met joker pakken zodat geld niet verdubbeld zal worden).

Ik vind het goed dat er geëxperimenteerd is met o.a. fysiek geld/digitaal geld en dat er duidelijk wat opdrachten tussen zitten met inspiratie van de Vlaamse mol (koffereliminatie, het koor & strijd om gesprek met de mol). Maar bij veel opdrachten mis ik nog steeds die extra zet in uitwerking. Verschijning was een prachtige opdracht en echt exciting, tot het tweede gedeelte met de enveloppen en het allemaal neerkwam op een keuze tussen geld en een joker. Stalen zenuwen was ook een goede opdracht met veel leuke elementen, alleen de balans met hoeveel kans Sarah had om terug te komen was te scheef.

In de tweede helft van het seizoen viel mij vooral op dat de edit heel erg traag was. Voornamelijk de roadtrip aflevering en de aflevering met het perfecte plaatje & lasergame had ik echt het idee dat er gewoon te weinig gebeurde om een hele aflevering mee te vullen.

Wie is de mol blijft gewoon een erg goed en leuk concept en het is nog steeds een mooi programma. Maar ergens stiekem hoop ik dat ze volgend jaar weer dat extra zetje durven te geven dat iedereen echt een "wow" gevoel kan geven.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #83 Gepost op: 15-03-2023, 17:41:26 »
De afleveringstitels zijn niet verklaard, en er is ook geen lijstje met verborgen hints voor de kijker.  ::niet-ok::

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #84 Gepost op: 15-03-2023, 19:03:29 »
De afleveringstitels zijn niet verklaard, en er is ook geen lijstje met verborgen hints voor de kijker.  ::niet-ok::
De afleveringstitels hoeven geen hints te zijn toch? Normaliter zijn het ook maar een paar die een hint bevatten en niet eens allemaal. 
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #85 Gepost op: 15-03-2023, 23:59:50 »
De afleveringstitels hoeven geen hints te zijn toch? Normaliter zijn het ook maar een paar die een hint bevatten en niet eens allemaal.
Volgens mij zat er altijd in elke titel een hint. Zeker een paar seizoenen geleden. Maar ik ben blij dat ze hier helemaal mee gestopt zijn.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #86 Gepost op: 16-03-2023, 01:24:04 »
Van mij mogen ze sowieso per direct ophouden met die afleveringstitels. Negen van de tien keer zijn ze vergezocht, woordspelerig of anderszins tenenkrommend. Hetzelfde geldt overigens voor de opdrachttitels, al hebben die soms nog enig nut om de 20 à 25 opdrachten uit elkaar te kunnen houden. Maar ook die druisen dikwijls in tegen ieder taalgevoel. Ik verkies honderdmaal "De doolhofopdracht" boven een kleutervondst als "Padvinders".
Woosie down?

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #87 Gepost op: 16-03-2023, 07:45:47 »
Grappig om te lezen dat sommige opdrachten inspiratie zijn uit de Vlaamse mol, dit wist ik niet. Ik hoop echt van harte dat ze daar niet constant inspiratie uithouden, prima om af en toe te doen, maar er is een hele goede reden dat ik de Vlaamse versie niet kijk en wel de Nederlandse. Maar de opdrachten die geïnspireerd door waren, waren best leuke opdrachten vond ik, maar ben wel heel blij dat ze niet zoals bij de Vlaamse vaak alles laten zien, want dan haak ik snel af. Ik had eergisteren even een stuk van de eerste opdracht gezien van de Vlaamse mol van vorig jaar, niet alles omdat ik echt dacht van waar kijk ik naar  ::oink:: ik vond echt zo saai.  ::schaam:: Dat is mijn mening hierover hè, jullie hoeven er niet mee te zijn en over discussiëren in dit topic hierover  ;)

Maar ik zou het wel leuk vinden als ze inderdaad meer gaan experimenteren met opdrachten, want zoals lasergamen komt bijna elk jaar terug wat echt leuk is om naar te kijken en toch weer elk jaar weer iets anders wat leuk is, maar wel meer afwisseling qua opdrachten per jaar zou leuker zijn. En van mij mag de twist bij de testen elk jaar wel terug komen, want dat was voor mij één van de leukste dingen uit dit seizoen.
« Laatst bewerkt op: 16-03-2023, 08:16:23 door Mol1991 »

Offline Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #88 Gepost op: 16-03-2023, 09:00:53 »
Dat is mijn mening hierover hè, jullie hoeven er niet mee te zijn en over discussiëren in dit topic hierover  ;)

Ik ga er niet eens aan beginnen als je zulke dingen over De Mol typt. Als er één programma niet saai is, is het De Mol wel.

Maar terug on-topic. Het meeste is al gezegd, ik vond afgelopen seizoen stukken beter dan vorige seizoenen. Maar ik heb altijd het idee dat er meer in zit. Ze proberen van alles, heb ook het idee dat ze het willen, maar het vooral niet kunnen. Het wordt echt tijd voor een nieuw team (no offense naar het huidige team), de magie is er al een paar jaar uit. En de eerste stap is onbekende Nederlanders.

Uiteraard blijf ik ieder jaar kijken, het blijft mijn favoriete programma ooit. En dat zal nooit gaan veranderen. Al denk ik nog regelmatig terug aan de seizoenen tot ongeveer 7 jaar terug.
« Laatst bewerkt op: 16-03-2023, 09:05:01 door Arco Mol Fan »
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline DeMol!

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de Mol 2015 - > Sri Lanka
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #89 Gepost op: 16-03-2023, 09:02:45 »
Goed. Het meeste gras is inmiddels wel voor mijn voeten weggemaaid, maar ik zou graag nog mijn visie met jullie willen delen. Ik doe het, net als velen van jullie, in verschillende kopjes.

Opdrachten:
Het seizoen begon veelbelovend. In afleveringen 1 en 2 waren opdrachten top. De openingsopdracht in de kisten gaf mij echt het gevoel alsof de kandidaten in Zuid-Afrika waren gedropt. De opdracht ‘Toonaangevend’ gaf me echt de hoop dat de makers eindelijk eens met deelopdrachten gaan werken die invloed hebben op de ‘hoofdopdracht’. Daarna werden de opdrachten wel minder. Opdrachten waren niet gelaagd, voorspelbaar en soms ronduit saai.
De opdrachten ‘Toonaangevend’, ‘Stalen zenuwen’, ‘Per definitie’, ‘Altaar ego’ en ‘Verschijning’ waren dit jaar voor mij de beste opdrachten. De opdracht met de gele badeend had meer potentie. Had hier iets beter gekeken naar de Vradeto-opdracht uit De Mol S8 en had deelopdrachten toegevoegd die de kandidaten meer/minder tijd had kunnen geven. Het fysieke aspect van de opdracht bevalt me wel. De kandidaten mogen best aan het werk gezet worden.
Ook vind ik het ook mooi als een opdracht een relatie heeft met de omgeving waar het gespeeld wordt. Als graadmeter neem ik altijd de vraag: had deze opdracht ook ergens anders gespeeld kunnen worden, zonder dat de opdracht minder wordt? De opdracht ‘Het Schip Ingaan’ was daar een voorbeeld van. Deze had overal gespeeld kunnen worden en dan kan ik het al snel minder waarderen. Het voelt alsof deze uit een grabbelton met WIDM-opdrachten komt en als opvulling dient. Ik verwijs daarvoor weer naar De Mol (sorry, het is heel flauw, maar ze doen het daar vaak net een tikkeltje beter). Veel opdrachten in de Nederlandse Mol zijn ‘basic’ opdrachten op een mooie locatie, terwijl de locatie inwisselbaar is. Als voorbeeld: in hoeverre had de locatie met de dam iets te maken met de lasergame opdracht.
Kleine opsommingen van opdrachten waarbij de locatie en opdracht verweven zijn:
  • De vloer is lava (DM ’22): De Canarische Eilanden zijn vulkanische eilanden: je speelt met de omgeving. Deze opdracht uitvoeren in het hartje van een grote stad zou afbraak doen aan de opdracht.
  • De schatkist (DM ’22): De kandidaten gaan naar Playa de Papagayo. Tijdens de opdrachten moeten ze de goede naambordjes bij de juiste papegaai hangen, vechten ze op het strand met een piraat en gaan kandidaten een zeemeermin achterna.
  • De Oberbrigade (DM ’21): De kandidaten zijn in de Moezelstreek. De opdracht: maak en serveer wijn.
  • Boodschap (DM ’20): Bart en Jolien lopen een (verkorte) marathon naar Sparta om een boodschap over te brengen, net een oude Griek dat ook heeft gedaan. Had je de kandidaten willekeurig van Haarlem naar Amsterdam (ook 17 kilometer) laten lopen, sloeg de opdracht nergens op
.

Troeven:
Net als velen: het aantal troeven is echt te veel. Het doet afbraak aan de origine van het spel: zoveel mogelijk geld verdienen, terwijl een Mol dat probeert te saboteren. Momenteel wordt zowat in elke aflevering gestrooid met jokers, terwijl de kijker allang weet dat de kandidaten te allen tijde voor een joker gaat. Dit seizoen bevatten gevoelsmatig veel opdrachten waar geen geld verdiend kon worden, of waar het gewonnen geld té makkelijk kon worden geruild voor jokers.

Twists:
Eerlijkheidshalve gebied mij te zeggen dat de makers goed bezig zijn met het experimenteren met twists. De twist met de executiestoelen was briljant: keihard, maar rechtvaardig. Hebzucht wordt enorm hard afgestraft. Wie is de Mol? hoeft geen snoepreisje te zijn, maar er mag best mentaal, fysiek of emotioneel uitgedaagd worden. Wel vind ik het aantal twists met de elimitatietest te veel. De test is, naar mijn mening, iets dat structuur aanbrengt in een seizoen. Elke aflevering eindigt met een test, waarna één kandidaat afvalt. Dat is hoe het moet zijn. Dit seizoen zaten er echt teveel alternatieve testen. De twist aan het begin van het seizoen was ook goed. Iedereen wordt voorafgaand aan het seizoen al op scherp gezet.

Overig:
Al met al een prima seizoen. Geen zesje, maar ook zeker geen negen. De kandidaten waren oké, de Mol was oké, het land was (mede doordat we er al een keer zijn geweest) oké, de spanning was oké en dat zegt denk ik alles. Dat kan komen door verschillende aspecten, waaronder dat dit voor mij ook het 12e seizoen is en de glans er door het vele poetsen wel af is.
Mijn wensenlijstje voor de toekomst: blijf werken aan één verhaallijn. De afgelopen twee seizoenen werden we af en toe lekker gemaakt met iets, waar achteraf toch nét te weinig uit is gehaald. Denk aan de thema van het gemaskerde bal van S22 en dit jaar met de Moltelefoon. Hier had veel meer ingezeten.  De Mol Vlaanderen doet dit jaarlijks ook heel goed. Er wordt echt een thema/sfeer neergezet.
Graag zie ik ook nieuwe spelelementen die slechts voor één jaar gelden. De topito’s in S8, de jokervrijstelling in S19 en de Zwarte Vrijstelling (enkel in S14) zorgden echt voor een nieuwe dynamiek in het spel. Er werd daardoor harder gespeeld, denk bijvoorbeeld aan Niels die de zijn opengebroken Joker omruilt met die van Evelien. 

Laatste puntje: de teaser van dit seizoen was dit jaar echt matig. Vooraf was al bekend dat Everon het stokje ging overdragen aan de nieuwe Mol. Dit was niet nodig geweest. Had het iets meer mysterieus gehouden, zodat het nog echt een verrassing was in de aflevering.




Offline DeMol!

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de Mol 2015 - > Sri Lanka
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #90 Gepost op: 16-03-2023, 09:03:39 »
Grappig om te lezen dat sommige opdrachten inspiratie zijn uit de Vlaamse mol, dit wist ik niet.

Waar heb jij deze informatie vandaan?

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #91 Gepost op: 16-03-2023, 09:24:58 »
Waar heb jij deze informatie vandaan?
Dat zei D'N in dit forum of ik las het verkeerd.

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #92 Gepost op: 16-03-2023, 09:25:50 »
Ik ga er niet eens aan beginnen als je zulke dingen over De Mol typt. Als er één programma niet saai is, is het De Mol wel.

Maar terug on-topic. Het meeste is al gezegd, ik vond afgelopen seizoen stukken beter dan vorige seizoenen. Maar ik heb altijd het idee dat er meer in zit. Ze proberen van alles, heb ook het idee dat ze het willen, maar het vooral niet kunnen. Het wordt echt tijd voor een nieuw team (no offense naar het huidige team), de magie is er al een paar jaar uit. En de eerste stap is onbekende Nederlanders.

Uiteraard blijf ik ieder jaar kijken, het blijft mijn favoriete programma ooit. En dat zal nooit gaan veranderen. Al denk ik nog regelmatig terug aan de seizoenen tot ongeveer 7 jaar terug.
Gelukkig hebben we beide onze eigen mening  ::joehoe::

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #93 Gepost op: 16-03-2023, 11:35:20 »
Waar heb jij deze informatie vandaan?

Klopt:
De Koffereliminatie en Toonaangevend zijn beide al eens langsgekomen bij onze Zuiderburen. Ook het doolhof van de analaoge test was al eens een locatie in De Mol, maar de opdracht zelf was heel anders. Opvallend dat die geleende opdrachten hier op het forum ook hoog gewaardeerd werden!

En... ik heb een klein vermoeden ik dat de opdracht "Verschijning" bij het spookhotel de opdracht was die vorig jaar in De Mol is afgelast. Een vergelijkbaar beeld met licht dat aangaat in een auto voor een klassiek hotel, zat vorig jaar in de leader van De Mol. Ik vond dat ook echt een top opdracht trouwens!
« Laatst bewerkt op: 16-03-2023, 12:07:18 door annebeestje »

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #94 Gepost op: 16-03-2023, 11:53:18 »
Bijzonder om te zien inderdaad de geleende opdrachten zo gewaardeerd worden. Ik vond ze ook leuk, maar ze waren gelukkig wel de spel lengte van de Nederlandse versie, daardoor hield ik het wel echt vol en vond ik ze super leuk!

Ik heb vaak ook bij serie's kijken, het moet wel interessant en boeiend zijn, maar het moet wel kort zijn een verhaallijn haha.
« Laatst bewerkt op: 16-03-2023, 11:58:07 door Mol1991 »

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #95 Gepost op: 16-03-2023, 11:56:49 »
Maar ik zou het wel leuk vinden als ze inderdaad meer gaan experimenteren met opdrachten, want zoals lasergamen komt bijna elk jaar terug wat echt leuk is om naar te kijken en toch weer elk jaar weer iets anders wat leuk is, maar wel meer afwisseling qua opdrachten per jaar zou leuker zijn. En van mij mag de twist bij de testen elk jaar wel terug komen, want dat was voor mij één van de leukste dingen uit dit seizoen.
Weet je wat je zou moeten kijken voor afwisseling in opdrachten....de Vlaamse mol ;D :-X

Dat zei D'N in dit forum of ik las het verkeerd.
Ja klopt, dat is niet gezegd ofzo door productie maar het is wel heel duidelijk gezien (delen van) de opdrachten helemaal zijn overgenomen. Wat, mag ik nog eens voorop stellen, absoluut niet erg is want ik ben erg fan van de opdrachten uit de Vlaamse mol.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #96 Gepost op: 16-03-2023, 11:59:34 »
Haha grappig, helaas vind ik daar een opdracht net te lang duren. Ik heb het al super vaak geprobeerd ::rofl:: Maar ik hou het gewoon niet vol
« Laatst bewerkt op: 16-03-2023, 12:04:09 door Mol1991 »

Offline hrvdg7

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #97 Gepost op: 16-03-2023, 14:38:49 »
Leuk seizoen met hier en daar een leuke twist o.a. stoel kopen voor eliminatie, 1 na laatste eruit met koffetspel, anologe test.

Leuke Mol ook maar kreeg wel veel benefits.

Teveel Jokers in het spel. Je wilt toch de pot speken.
Aan jokers heb je niks, als iedereen ze wint.

Fantastische winnaar met Daniel. Slimme gast.
Ik snap niet dat de rest Jurre als Mol niet door had.

Mooi land Zuid Afrika maar wil wel weer terug naar Europa volgend seizoen.

Offline Doctor WidM?

  • Forumlid
  • Brilliant!
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #98 Gepost op: 16-03-2023, 16:24:57 »
Dit seizoen heeft me positief verrast! Ik zou willen zeggen dat het on-Nederlands goed was. :) Dit had voornamelijk te maken met:
  • Gelaagdere opdrachten dan voorheen (geïnspireerd door De Mol)
  • Een vrij brutale mol
  • In beeld zichtbare molacties

Wat me opvalt, en dat is een patroon van de laatste jaren, is dat de makers weliswaar experimenteren met nieuwe vormen, maar dat niet doorzetten. Binnen dit seizoen zag je dat ook: de sterkere, gelaagdere opdrachten zaten vooral in het begin, daarna werd het meer standaard Nederlandse Wie is de Mol. Voor het volgende seizoen lijkt me dan de opdracht: doe het hele seizoen op deze nieuwe manier.

Ik wil me aansluiten bij de suggestie om ook wat meer te variëren in het prouctieteam. Dit kan alleen maar bijdragen aan het uitgebreider doorvoeren van de nieuwe ideeën.

Of juist teruggrijpen op oude ideeën: voor mij bevatten seizoenen 2005-2008 veel elementen die de Nederlandse BN'er-versie van het spel erg goed maakten. Meer back to basics, meer oprechte interacties tussen de kandidaten.

De hints moeten óf helemaal weg óf volledig herzien worden. Mijn voorkeur zou het hebben om nieuwe mensen aan te trekken om met een frisse blik heel sterke hints te gaan bedenken. Een rodedraadhint waarbij je elke week uitgebreid moet puzzelen, maar die aan het eind(!) van de serie langzaam wel eenduidig wordt en bijna-onomstotelijk de mol aanwijst. Of complexe, maar wel eenduidige hints naar de volgende afvaller. Dit alles eventueel gelardeerd met wat simpele maar vage sfeerhints zoals bloemen, vissers en vogels. Ik denk écht dat het kan, goede hints zonder de mol vroegtijdig weg te geven, maar dan moet je wel het juiste meesterbrein / zieke geest op deze taak zetten. :) Ik bied me aan voor deze functie!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #99 Gepost op: 16-03-2023, 18:27:32 »
Nog iets wat ik eigenlijk totaal niet begrijp soms: de spanningsboog.

Het seizoen had meer cliffhangers dan ook - wat ik supertof vond! - maar heel veel cliffhangers werden eigenlijk ook al gelijk verklapt. Dat Rik na de koffereliminatie nog een keer terugkwam en zei: 'Soy en Nabil, jullie komen met mij mee', vond ik briljant. Ik kon niet wachten op volgende week om te weten wat ze te doen stond! En tien seconden later zien we in de vooruitblik al dat het om speelgeld gaat voor een volgende opdracht. Hetzelfde met de test voorafgaand aan de roadtrip: we horen in de vooruitblik al dat de test maar uit 15 vragen bestaat. Zo worden we niet verrast, weten we al een week van tevoren wat ons te wachten staat. Hetzelfde met de toekomst naar de hand zetten: in seizoen 11 eindigde de aflevering met: 'Jullie krijgen de kans om de toekomst naar je hand te zetten', met vervolgens een cliffhanger. Spanning opgebouwd! Nu wisten we dit al halverwege de aflevering en was 'de volgende opdracht komt volgende week' eigenlijk een anticlimax.

De laatste cliffhanger dan waar ik het over wil hebben: Sarahs kans om terug te keren. Ze krijgt een briefje met een papiertje met een telefoonnumer, dat ze met haar eigen(?) smartphone moet bellen. Dan horen we een vervormde stem die eigenlijk al een groot deel van haar opdracht uitlegt. Mijn alternatief zou het volgende zijn: We zien Sarah het hotel binnenlopen. Ze checkt in, en opeens  - het shot verlegt de focus van de voorgrond naar de achtergrond - staat daar de Moltelefoon weer! Die rinkelt. Vol spanning stopt de aflevering hier en blijven de kijkers ieder met hun eigen speculaties achter. Kan ze nog terugkomen? Wat is haar opdracht dan? Of is het Everon en is ze toch de Mol?

De Moltelefoon was sowieso de rode draad van dit seizoen, en de opening met Everon vond ik een feest om naar te kijken. Maar de telefoontjes met de vervormde stem vond ik lastig te geloven. Hoe kan de Mol op twee plekken tegelijk zijn? Dit gebeurde tot twee keer toe. Ook kon de kandidaat die het telefoontje met de Mol won geen échte informatie winnen. Het was duidelijk van tevoren bedacht door de redactie als spannend element, maar je voelt als kijker dat er iets niet klopt en dat doen dan afbreuk aan het verhaal dat je vertelt. Vorig jaar hadden al het gemaskerde bal waar een seizoen lang naar toegewerkt werd, en toen niet eens bleek te bestaan? ??? Het waren een paar mooie shots met figuranten en dat was het wel weer.

Dat er alleen een associatiehint in het woord 'pokerface' zat, vond ik jammer. Het werd nu heel erg gehypet, maar weinig mee gedaan. Op het - naar mijn mening briljante - begin van het seizoen, en de safari-opdracht, na was er eigenlijk nergens een pokerface nodig.

Een laatste suggestie dan, om ook in de opdrachten zelf de spanning wat meer op te voeren. We moeten als kijker bij de uitleg van de opdracht eigenlijk nog niet goed weten wat ons te wachten staat. Dat voegt wat toe aan de spanning én ook de gelaagdheid van de opdracht. Ik noemde het eerder al kort: de inhoud van de vraagtekenenvelop werd ons al aan het begin van de opdracht verklapt. Ik denk dat het spannender was geweest als we wel hadden geweten dát Daniël en Annick onderweg waren, maar dat we er pas later achter zouden komen (als een grote onthulling) waarvoor. Dan had je ook de badeend-groep de vraagtekenenvelop al aan het begin kunnen meegeven en kunnen laten speculeren wat erin zat (openmaken mag dan natuurlijk pas boven).

Soms hoeft een twist niet eens briljant te zijn, als je ons er maar mee kan verrassen en de spanning er naartoe goed kan opbouwen. Dat is een spelkeuze én een regiekeuze. Ik hoop daar meer van te zien in WIDM 2024 :D
« Laatst bewerkt op: 16-03-2023, 18:51:10 door Pac »
...óf niet!