Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 1: DÍA DEL TOP(IT)O  (gelezen 81674 keer)

Offline Sjeel

• Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: DÍA DEL TOP(IT)O
« Reactie #100 Gepost op: 9-01-2024, 23:48:43 »
Hamvraag, is het een van de drie die niet in de loterij-set zitten? (schaar -Jeroen, brood - Rosario, piramide - Kees)

Zoiets ja! Deze drie misschien dan niet? Of zijn ze met hun kaartkeuze opgedeeld in het lotteria spel? 3x3 en een mol. Alle kaarten hebben trouwens ook een nr en een versje.

Offline Hippie

• Forumlid
  • Love, Peace and a Mole
« Reactie #101 Gepost op: 10-01-2024, 00:16:05 »
Tooskes beurt wijkt behorlijk af van de rest. Ze denkt dat ze de tijd niet bij kan houden terwijl er 10 lampjes zijn
En ze heeft niet door dat ze een plaatje moet zoeken. De anderen snappen alles meteen.
De parapluvergissing vertelt ze uitgebreid aan iedereen in opdracht twee. Alsof het een geweldige vondst is.
En je ziet haar bij aankomst nauwelijks handen schudden.
Allemaal afwijkend. Ze zou de Mol kunnen zijn.

Offline Paarseorka

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #102 Gepost op: 10-01-2024, 08:17:07 »
Denk ook inderdaad dat je gelijk hebt. ::ok::
Was ook al aan het terug kijken en zag de armband.
Thanks en ben hier eigenlijk wel blij mee, goed gevonden.
Het zoeken gaat verder.

Ik was al bang dat jullie enorm goede speurwerk de mol al in afl 1 aangewezen had! Chapeau voor het vinden, maar ben wel blij dat het niet klopt want ik zat al bijna in een tunnel ::tandpastasmiley::
Marit Daphne Sigrid Bella Robèrt Lakshmi Laetitia Jip

Offline lolokane

• Forumlid
« Reactie #103 Gepost op: 10-01-2024, 14:36:51 »
Regie: doe even leuk achteruit lopen voor de camera
Kandidaat: oke dan
Rik: lol jullie hebben de mol een hand gegeven! echt niet doorgehad?

Makkelijke televisie weer. ::niet-ok::

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #104 Gepost op: 10-01-2024, 15:27:04 »
Oneens; helemaal niet makkelijk. Dit zal een hele moeilijk te registreren avond/nacht zijn geweest; hulde voor de regie!  ::ok::

Offline Belgian Mol

• Forumlid
  • Lo-expert
« Reactie #105 Gepost op: 10-01-2024, 16:22:34 »
Ik denk dat je gelijk hebt

Vrees het ook. Enige kans dat Anna een tweeling is?

Offline Kriekendiek

• Forumlid
« Reactie #106 Gepost op: 10-01-2024, 21:39:15 »
De opdracht heet dia del top(it)o, dag van de mol. Er is een dag van de mol. Namelijk 23 oktober. 
De mol (meervoud molen[1]) is een van de zeven basiseenheden in het SI-stelsel, het Internationaal Stelsel van Eenheden. Het is de eenheid voor chemische hoeveelheid. Het gehanteerde symbool is eveneens mol.

Anna is wetenschapsjournaliste en heeft natuurkunde gestudeerd.  Misschien op deze manier een link.naar haar...
« Laatst bewerkt op: 10-01-2024, 21:59:47 door Kriekendiek »

Offline Juuls247

• Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
« Reactie #107 Gepost op: 10-01-2024, 23:18:40 »
Tooskes beurt wijkt behorlijk af van de rest. Ze denkt dat ze de tijd niet bij kan houden terwijl er 10 lampjes zijn
En ze heeft niet door dat ze een plaatje moet zoeken. De anderen snappen alles meteen.
De parapluvergissing vertelt ze uitgebreid aan iedereen in opdracht twee. Alsof het een geweldige vondst is.

Precies dit, viel me enorm op. Ze is zeer afwijkend van de rest. Wat maakt dat zij zo anders reageert en echt op zoek gaat naar de paraplu? Enige kan zijn dat ze echt als eerste was en de anderen daarna beter gebriefd zijn naar aanleiding hiervan. En dat vervolgens zo gebruiken, het lijkt allemaal vooraf bedacht….
Meer L

Offline Mvnl

• Forumlid
« Reactie #108 Gepost op: 11-01-2024, 10:09:35 »
Het kan ook zijn dat Tooske uitgebreider en als eerste in beeld komt omdat haar onhandige poging de opdracht netjes stap voor stap verheldert voor de kijker.

Offline DB88

• Forumlid
« Reactie #109 Gepost op: 11-01-2024, 12:00:43 »
Regie: doe even leuk achteruit lopen voor de camera
Kandidaat: oke dan
Rik: lol jullie hebben de mol een hand gegeven! echt niet doorgehad?

Makkelijke televisie weer. ::niet-ok::

Nog nooit gehoord van terugspoelen?  ;)

Offline Froky

• Forumlid
« Reactie #110 Gepost op: 11-01-2024, 21:00:18 »

Ik merk zelfs nog rare dingen bij Tooskes zoektocht. Ze komt binnen en loopt door de erehaag. Helemaal op het eind links steekt iemand een arm in een witte mouw uit om een hand te geven. (Niet te verwarren met een man in witte kleren en hoge zwarte hoed.k Maar je kan de persoon net niet zien. Het shot verspringt naar een andere kant, maar opeens is die persoon verdwenen. Volgend shot zie je ze echter wel weer. Het lijkt bijna of er 2 takes zijn genomen. Of ze heeft zich heel vlug uit de voeten gemaakt. Op foto’s komt het niet zo duidelijk over, maar als je het stukje enkele keren bekijkt, merk je dat er iets raar is.

Opvallend is ook dat net die ‘vrouw in witte kleren’ ook heel vaak wordt gezien met een witte paraplu. Al bij de allereerste seconden, vraagt de waarzegster ‘do you want to know the truth?’ aan de kijker. Onmiddellijk daarna zien we haar het parapluutje aanwijzen. En dit beeld is NIET hetzelfde beeld als in de montage zit éénmaal Tooske die kaart heeft gekozen. Daarnaast zit de ‘vrouw’ in een beeld net vóór de waarzegster en in een overzichtsshot net na de waarzegster.

Is de ‘vrouw?’ in witte kleren met paraplu de mol?

(Ik wil foto’s toevoegen, maar het lukt niet  ::ohno::)

Offline Talpavenator

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
« Reactie #111 Gepost op: 12-01-2024, 09:08:37 »
Op basis van de kaarsen is een deel van de volgorde:
- Fons
- Justin
een groot gat (3 deelnemers hiertussen?)
- Rosario
een klein gat (1 deelnemer hiertussen?)
- Tooske
- Anna

Ik heb ook nog geprobeerd om op basis van de lucht (bij binnenkomst) de volgorde te bepalen, maar dat was heel erg vreemd. Bij iedereen leek er nog schemering te zijn. Op basis van de opdracht, minimaal 10x10 minuten, is dat haast niet mogelijk. Ik weet niet of iemand de de lucht tijdens het zoeken naar de topito al goed heeft onderzocht, want daar zou meer verschil in moeten zitten vermoed ik.
Aangezien we de kaarsen niet (voldoende) bij Kees, Jeroen, Jip en Rian hebben gezien, zou het best kunnen dat een van hen voor Fons of na Anna is geweest. Maar als we uitgaan van de mol was als eerste of laatste, dan zie ik weinig kans voor Justin, Rosario of Tooske als mol.
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #112 Gepost op: 12-01-2024, 09:51:16 »
Ik heb daar ook naar gekeken maar er is inderdaad weinig kleurverschil te zien aan de lucht. Bij de kaarsen staan de kandelaars niet steeds op dezelfde plek. Daar is mee geschoven of er zijn kaarsen vervangen.

Lastig om conclusies uit te trekken.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #113 Gepost op: 12-01-2024, 10:40:20 »
Altijd leuk om met screenshots te stoeien. Ik heb in dit topic gekeken en zag hem nog niet voorbij komen. Toen ik dit op facebook zag, en de theorie erachter, dacht ik meteen aan de opdracht in Tsjechië, waar oplettende kijkers aan de hand van de lichtinval konden zien dat kandidaten bij de opdracht met het bieden (er verdween 5000 euro uit de pot), niet op beeld verschenen in de volgorde waarop ze bij Rik aan tafel zaten.

Oordeel zelf: het gaat om de kaarsen. Zelf denk ik dat er alleen maar wat geschoven is ermee, en dat je er geen foute volgorde uit kunt opmaken. Feit is wel dat kaarsen er niet lánger op worden naarmate ze langer branden......

Offline Vonne1968

• Forumlid
« Reactie #114 Gepost op: 12-01-2024, 11:23:25 »
Altijd leuk om met screenshots te stoeien. Ik heb in dit topic gekeken en zag hem nog niet voorbij komen. Toen ik dit op facebook zag, en de theorie erachter, dacht ik meteen aan de opdracht in Tsjechië, waar oplettende kijkers aan de hand van de lichtinval konden zien dat kandidaten bij de opdracht met het bieden (er verdween 5000 euro uit de pot), niet op beeld verschenen in de volgorde waarop ze bij Rik aan tafel zaten.

Oordeel zelf: het gaat om de kaarsen. Zelf denk ik dat er alleen maar wat geschoven is ermee, en dat je er geen foute volgorde uit kunt opmaken. Feit is wel dat kaarsen er niet lánger op worden naarmate ze langer branden......
Lijkt mij doelbewust mee geschoven te zijn. Je ziet in het 2e shot dat er andere standaards gebruikt zijn voor de kaarsen (staan die verborgen in het 1e shot achter de andere kaarsen? Lijkt me niet gezien de grote van de kaarsen). En volgens mij doen dit soort kaarsen er toch wel 6 tot 8 uur over voor ze op zijn. Zou betekenen dat er zo'n 3 uur zit tussen deze shots als je de 2 rechtse kaarsen bekijkt (die standaards zie je terug op beide afbeeldingen).

Offline KingLennart

• Actief Lid
  • Runner-Up RSC 19
« Reactie #115 Gepost op: 12-01-2024, 11:37:23 »
Is het raar als ik denk dat de Mol als eerste of als laatste het plein op is gegaan? Dit in verband met schminken/verkleden etc...

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #116 Gepost op: 12-01-2024, 12:03:06 »
@Vonnetje: dat is dus de gedachte: de makers hebben geweten dat het zou worden opgemerkt, en hebben met die kaarsen lopen klooien.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #117 Gepost op: 12-01-2024, 12:36:51 »
Op basis van de kaarsen is een deel van de volgorde:
- Fons
- Justin
een groot gat (3 deelnemers hiertussen?)
- Rosario
een klein gat (1 deelnemer hiertussen?)
- Tooske
- Anna
[...]
Maar als we uitgaan van de mol was als eerste of laatste, dan zie ik weinig kans voor Justin, Rosario of Tooske als mol.

Bij hun sessies lijken de kaarsen niet verplaatst, goeie.

Offline Ronaldanius

• Forumlid
« Reactie #118 Gepost op: 12-01-2024, 13:05:57 »
We zien alle deelnemers op één na, aandachtig naar de kettingen kijken.

Deze deelnemer met afwijkend zoekgedrag zien we eerst in de verte turen, vervolgens wordt de drager van de juiste ketting van achteren herkent en na een korte sprint door de deelnemer bij de schouder gegrepen.

Het kan natuurlijk nog zijn dat deze deelnemer het symbool zo snel gevonden had, dat er geen beelden waren en er een retake nodig was.

Naam deelnemer:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline Talpavenator

• Forumlid
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
« Reactie #119 Gepost op: 12-01-2024, 13:38:19 »
Lijkt mij doelbewust mee geschoven te zijn. Je ziet in het 2e shot dat er andere standaards gebruikt zijn voor de kaarsen (staan die verborgen in het 1e shot achter de andere kaarsen? Lijkt me niet gezien de grote van de kaarsen). En volgens mij doen dit soort kaarsen er toch wel 6 tot 8 uur over voor ze op zijn. Zou betekenen dat er zo'n 3 uur zit tussen deze shots als je de 2 rechtse kaarsen bekijkt (die standaards zie je terug op beide afbeeldingen).

De kaars gelijk rechts van de schedel is bij genoemde kandidaten hetzelfde, te zien aan de licht schuine stand en dezelfde kandelaar. Die kaars heb ik dus genomen als richtpunt.  Omdat er (bewust) bij een aantal kandidaten dit buiten beeld is gelaten kunnen we er nog niet veel mee.
Ook kan het zijn dat de productie weet dat we hiernaar kijken en dus de mol niet aan het begin of einde heeft gedaan, maar ergens tussen met alleen een masker en kleding over de eigen kleding. Misschien moeten we dan kijken welke kandidaat opvallend bezweet of vermoeid lijkt.
Wat betreft de tijd, als alle kandidaten inderdaad achter elkaar zijn geweest, heeft de opdracht minimaal 10×10 =100 minuten geduurd. Tel daar de wissels bij op en je zit al boven de 2 uur. Vandaar mijn opmerking of mensen ook de lucht hebben kunnen analyseren tijdens het zoeken, want ik vermoed dat de intocht redelijk snel achter elkaar is geweest wat erop lijkt te duiden dat de mol als eerste us geweest.
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.