Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 1: DÍA DEL TOP(IT)O  (gelezen 81708 keer)

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: DÍA DEL TOP(IT)O
« Reactie #140 Gepost op: 13-01-2024, 11:41:28 »
Mooi.
Wat ik nog dacht, zo gauw de mol het symbool weet en de kandidaat nog bij de waarzegster zit kan de mol heel onvoorzichtig bruut snel te werk gaan om het symbool eerder de vinden. 4/3* keer is dat gelukt  (*de mol heeft zelf ook geen topito)
De mol kan met een grote omslagdoek en en groot masker al genoeg vermomd zijn zodra de kandidaat het feest op komt, maar het zoeken word dan bijna praktisch onmogelijk want de 'vermomming' steekt veel te veel af tegen de geschminkte feestgangers.
Zit ik alleen nog met het verhaal dat de vermomde mol daadwerkelijk elke kandidaat de hand heeft geschud. allemaal? Of alleen de hand heeft geschud van diegenen waarbij de waarzegster het ook heeft gezegd. Bij wie heeft ze dat in de uitzending gezegd..? Zal de waarzegster het ook tegen de mol zelf hebben gezegd..?

Offline ThaStayFan

• Winnaar WIDM-pool 2024
  • Forumlid
  • De blijvende WIDM-fan
« Reactie #141 Gepost op: 13-01-2024, 13:14:01 »
Als we willen weten wie het eerst is geweest bij de waarzegster, dan is er al gekeken naar de kaarsen en de lucht. Maar je kan ook kijken naar hoe de waarzegster haar boodschap overbrengt. Bij Tooske en Anna is de snelheid van spreken beduidend langzamer dan bij anderen, zoals bij Kees. Het uitspreken van 'a topito' gaat daar echt sneller. Als je iets vaker doet, dan ga je minder snel vertraagd spreker als je iets spannend wil overbrengen. Daar heeft deze actrice/waarzegster zeker ook 'last' van gehad. Misschien ook iets om mee te nemen in het bepalen wie als eerst is geweest.

Op basis van deze theorie zijn mijn inziens dan de eersten:
- Tooske
- Anna
- Jip

Middelsten:
- Fons
- Kees

Laatsten:
- Rosario
- Justin
- Jeroen
- Rian
- Babs

Wie weet ondersteunt dit andere theorieën???
« Laatst bewerkt op: 13-01-2024, 13:26:38 door ThaStayFan »

Offline ThaStayFan

• Winnaar WIDM-pool 2024
  • Forumlid
  • De blijvende WIDM-fan
« Reactie #142 Gepost op: 13-01-2024, 13:25:05 »
Ik had nog een verwarrend iets over deze opdracht.... Heeft de mol - naast de topito - ook de ketting met het bijbehorend symbool verwijderd bij de feestganger? Bij Anna, Justin en Jip zou dit het geval zijn, maar bij Fons is alleen de topito verdwenen en is de ketting blijven hangen. Fons vond de persoon mét ketting, maar hij had geen topito meer. Was de mol niet in staat om de ketting ook weg te halen?

Snapt iemand dit?

Offline Delightz

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #143 Gepost op: 13-01-2024, 13:33:25 »
Volgens mij vond ook Jip (net als Fons) haar symbool. Anna en Justin hebben niets gevonden, maar dat betekent niet automatisch dat de mol deze hangers heeft meegenomen.

Offline Talpavenator

• Forumlid
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
« Reactie #144 Gepost op: 13-01-2024, 13:56:15 »
Als we willen weten wie het eerst is geweest bij de waarzegster, dan is er al gekeken naar de kaarsen en de lucht. Maar je kan ook kijken naar hoe de waarzegster haar boodschap overbrengt. Bij Tooske en Anna is de snelheid van spreken beduidend langzamer dan bij anderen, zoals bij Kees. Het uitspreken van 'a topito' gaat daar echt sneller. Als je iets vaker doet, dan ga je minder snel vertraagd spreker als je iets spannend wil overbrengen. Daar heeft deze actrice/waarzegster zeker ook 'last' van gehad. Misschien ook iets om mee te nemen in het bepalen wie als eerst is geweest.

Op basis van deze theorie zijn mijn inziens dan de eersten:
- Tooske
- Anna
- Jip

Middelsten:
- Fons
- Kees

Laatsten:
- Rosario
- Justin
- Jeroen
- Rian
- Babs

Wie weet ondersteunt dit andere theorieën???

Lees maar eens het topic van de kaarsen. Tooske en Anna (in die volgorde) zijn juist aan het einde geweest en Fons in het begin. Rosaria en Justin ergens daartussen en van de rest durfde ik niets te zeggen, maar anderen wel. Zoek het maar eens op.
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline joPo1234

• Forumlid
« Reactie #145 Gepost op: 13-01-2024, 19:42:15 »
Leuk om te zien dat ik niet de enige molloot ben die de volgorde zit uit te pluizen. :)
De volgorde die je aangeeft klopt inderdaad, op basis van 1 kaars die links naast de waarzegger staat. (zie screenshot hieronder ter onderbouwing). De volgorde is inderdaad Fons, Justin, Rosario, Tooske, Anna

Verder ook nog een andere kaars bekeken die bij sommige kandidaten rechts in beeld te zien is. Ik heb ze in het screenshot op volgorde proberen te zetten, maar deze is lastiger. Je ziet bij een aantal deelnemers dat het bovenste deel van de kaars meer verlicht wordt omdat de kaars al wat langer brandt, en ook de bovenkant heel iets begint te vervormen. Op basis daarvan heb ik de kaarsen op volgorde gezet, al ben ik niet 100% zeker dat dit de juiste volgorde is. Maar het is voor mij wel duidelijk dat bijvoorbeeld Baps eerder aan de beurt was dan bijvoorbeeld Rosario. De kaars van Rian is een stuk feller en wat lastiger te zien, zou kunnen dat zij als laatste aan de beurt was.
Als laatste ook gekeken of op basis van de lucht nog een volgorde te vinden is. Wanneer de kandiaten aan het eind van de opdracht 'achteruit'  lopen, dan zie je ongeveer dezelfde lucht in de achtergrond. Bij Jip en Fons is de lucht in ieder geval veel lichter dan bij de anderen. Exacte volgorde niet te achterhalen, maar bij Fons en Jip is de lucht een stuk lichter. Bij Jeroen en Anna zie je ook nog wat lucht, maar veel donkerder. En bij Rian is het zo goed als zwart.
Volgorde is ongeveer als volgt: 
Jip / Fons (ik denk Jip als eerste, Fons als tweede, maar niet 100% zeker hierover)
Baps
Justin
Jeroen
Rosario
Kees
Tooske
Anna
Rian

Met de theorie dat de mol bij dit soort opdrachten meestal als 1e aan de beurt is (of soms als laatste..), hou ik deze kandidaten nu extra in de gaten. Jip, Rian en Fons.

Mijn schot voor de boeg mol op dit moment: JIP

Ik kom met iets ander volgorde:

Jip
Jeroen
Babs
Fons
Justin
Kees
Rosario
Rian
Tooske
Anna

Ik heb een software gebruikt om relatieve afmetingen te kunnen meten. Tussen Justin en Kees zijn er twee kaarsen verwisseld. Jip en Jeroen zijn naast elkaar op basis van de afbeeldingen van de camera boven de tafel. Alleen op basis van het meten van de schaduwen kwam ik achter dat Jip waarschijnlijk vòòr Jeroen is geweest, anders zie ik geen andere aanwijzing.

Offline Theovv

• Forumlid
« Reactie #146 Gepost op: 13-01-2024, 19:59:00 »
Ik kom met iets ander volgorde:

Jip
Jeroen
Babs
Fons
Justin
Kees
Rosario
Rian
Tooske
Anna

Ik heb een software gebruikt om relatieve afmetingen te kunnen meten. Tussen Justin en Kees zijn er twee kaarsen verwisseld. Jip en Jeroen zijn naast elkaar op basis van de afbeeldingen van de camera boven de tafel. Alleen op basis van het meten van de schaduwen kwam ik achter dat Jip waarschijnlijk vòòr Jeroen is geweest, anders zie ik geen andere aanwijzing.

Hoe zeker ben je hiervan? Zouden zo wel een hoop mensen kunnen afstrepen. Maar ik dacht dat niet bij iedere kandidaat dezelfde kaarsen goed in beeld waren? Heb er zelf niet naar gekeken. In een andere analyse hier op t forum werd er ook naar de dikkere kaars gekeken voor de positie van een aantal kandidaten, maar die vond ik op de bijgeplaatste screenshots nog wel onduidelijk om daar echt zekere conclusies op te kunnen baseren.

Offline joPo1234

• Forumlid
« Reactie #147 Gepost op: 13-01-2024, 20:20:26 »
Hoe zeker ben je hiervan? Zouden zo wel een hoop mensen kunnen afstrepen. Maar ik dacht dat niet bij iedere kandidaat dezelfde kaarsen goed in beeld waren? Heb er zelf niet naar gekeken. In een andere analyse hier op t forum werd er ook naar de dikkere kaars gekeken voor de positie van een aantal kandidaten, maar die vond ik op de bijgeplaatste screenshots nog wel onduidelijk om daar echt zekere conclusies op te kunnen baseren.

Ik ben niet 100% zeker natuurlijk, maar ik baseer me op relatieve afmetingen. Dus ik kijk aan objecten en meet ik een lengte t.o.v. een andere lengte. Op basis daarvan krijg je een verhouding. Bijvoorbeeld, de kaarsen verschillen in hoogte, maar de breedte blijft hetzelfde. Als je twee afbeeldingen hebt, kun je op basis van de verhoudingen meten welke van de kaarsen is korter/langer. Dit kan ook als de camera inzoomt, maar als de camera van hoek verandert dan wordt het lastiger. Dan kijk ik aan de schaduwen, daar kun je ook gaan meten, ten minst als je weet dat de kaarsen op hetzelfde positie zijn gebleven tussen de twee afbeeldingen die je vergelijkt (ik zie maar 1 verandering in opstelling, halverwege de kandidaten).

Ik zie bij een andere analyse dat er verschillen in kaars kleuren zijn gebruikt om de volgorde te bepalen, maar deze methode vind ik lastiger omdat dit soort verschillen kunnen voorkomen door het gebruiken van een andere camera of gewoon een andere licht situatie.

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #148 Gepost op: 14-01-2024, 14:14:44 »
Jip zegt in Niet de mol dat ze zich erg bewust was van het feit dat de mol waarschijnlijk onder de feestganger zou zitten. Ze vertelt dat ze allerlei mensen diep in de ogen heeft gekeken en heeft geprobeerd onder hoeden en maskers te kijken. Dit moet voor de mol zenuwslopend zijn geweest; zien we iemand bij Jip terugdeinzen of op een andere manier afstand nemen? Misschien dat we hiermee kunnen achterhalen welke figuur de mol is? (Blijft de vraag of we deze dan kunnen herkennen, aangezien dat Jip ook niet is gelukt.)

Offline SnolAI

• Forumlid
« Reactie #149 Gepost op: 14-01-2024, 15:19:22 »
Ik was nog even alle gezichten aan het vergelijken met behulp van machine learning / AI en kwam deze nog tegen in aflevering 1. Waarschijnlijk is het niets want het lijkt me sterk dat ze de mol op deze manier al zo snel in beeld brengen, maar de face distance zit relatief dicht op elkaar. De scene zit op ~7 minuten in aflevering 1.

Offline Froky

• Forumlid
« Reactie #150 Gepost op: 16-01-2024, 11:41:52 »
Daar komt nog bij dat de productie zeker wil dat alle 'voorspellingskaarten' van afl 1 en 2 en 3 worden getoond, want dat is leuk voor het beeld. De Mol kan als laatste hier nog een aanwijzen als die nog niet is aangewezen. De Mol kan er ook voor kiezen om wel of niet een topito te vinden, afhankelijk van hoeveel er eerder zijn afgepakt. Stel dat de Mol de enige is die geen topito heeft zou dat raar zijn. Daarom denk ik dat de Mol als laatste aan de beurt was om het plan nog aan te kunnen passen aan de overige kandidaten. Of Tooske als Mol omdat zij als enige de kaart van afl 3 heeft aangewezen.

Goeie redenering dat ze zeker die kaarten alle 3 willen tonen. Maar dat wil niet zeggen dat de mol daarom het laatst gaat om te sturen. Eigenlijk kun je de mol erin sturen zodra 3 topito’s en dus ook 3 kaarten zijn getoond. Dan kun je als mol beide kanten op, zonder nog op te vallen.

De mol als eerste sturen, hoewel praktisch ivm schmink, lijkt met deze redenering dan weer gevaarlijker. Je wil als mol niet als enige nét wel of net niet een topito hebben.

Offline Lynneminneke

• Forumlid
« Reactie #151 Gepost op: 17-01-2024, 21:03:21 »
Is er nu echt niemand die, net als ik, de mol gewoon heeft herkend in 1 van de rondlopende mensen? 🙈 ik zag het al na een tweede keer kijken en ik dacht dat ik zeker niet de enige zou zijn die het gezien zou hebben?!
Heel benieuwd of er nu toch nog reacties gaan komen!  ::tandpastasmiley::

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #152 Gepost op: 17-01-2024, 21:13:21 »

Jawel hoor! Maar ik ben zo overtuigd dat ik hem eigenlijk nog niet wil delen hier. Wil geen klaas-hint debacle veroorzaken.
(Of ik heb extreme tunnelvisie, dat is het meest waarschijnlijk natuurlijk ::rofl::)

Offline Blip

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #153 Gepost op: 17-01-2024, 21:18:00 »
Voorgaande seizoenen leren ons dat de kans vrijwel nihil is dat de Mol door de productie herkenbaar in beeld is gebracht. Dat gaat Rick McCullough gewoon niet doen. Iedereen die er nu van overtuigd is dat ie de Mol herkend heeft komt straks zeer waarschijnlijk bedrogen uit.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Kip134

• Forumlid
« Reactie #154 Gepost op: 17-01-2024, 23:27:40 »
Wat ik nu terugkijkend een opvallend moment vind, is als Tooske door de ‘erehaag’ gaat en nog even omkijkt. De persoon naar wie ze kijkt lijkt weg te duiken, en het is echt een even uitgelicht in de montage.
« Laatst bewerkt op: 18-01-2024, 00:47:23 door Kip134 »

Offline 22mol

• Forumlid
« Reactie #155 Gepost op: 18-01-2024, 00:36:40 »
En de productie stopt dit in de montage? In aflevering 1? Lijkt me niet. Stop maar met zoeken in deze beelden, hooguit spotten we een pink van de mol.

Offline _Malle_Molloot

• Forumlid
  • Doorgedraaide Molloot
« Reactie #156 Gepost op: 18-01-2024, 09:20:54 »
Hoe maken jullie duidelijke screenshots van de aflevering? Zodra ik ook maar op enige manier mijn scherm wil opnemen/screenshotten, gaat alles op zwart
Deze hobby kost me echt teveel tijd...

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #157 Gepost op: 18-01-2024, 10:37:51 »
Hoe maken jullie duidelijke screenshots van de aflevering? Zodra ik ook maar op enige manier mijn scherm wil opnemen/screenshotten, gaat alles op zwart
Je bekijkt dan DRM beveiligd materiaal, bijvoorbeeld in de ziggo app. Als je op youtube kijkt, naar bijvoorbeeld:
Afl. 1: https://www.youtube.com/watch?v=t8xndvO7zSg
Afl. 2: https://www.youtube.com/watch?v=hKzcd96Qsyc
Dan is het materiaal niet meer DRM beschermd, maar vrij te knippen en te plakken. Sla het vervolgens bijvoorkeur op als .jpg en niet als .png, op die manier houd je het formaat bescheiden.

Offline _Malle_Molloot

• Forumlid
  • Doorgedraaide Molloot
« Reactie #158 Gepost op: 18-01-2024, 10:48:06 »
Je bekijkt dan DRM beveiligd materiaal, bijvoorbeeld in de ziggo app. Als je op youtube kijkt, naar bijvoorbeeld:
Afl. 1: https://www.youtube.com/watch?v=t8xndvO7zSg
Afl. 2: https://www.youtube.com/watch?v=hKzcd96Qsyc
Dan is het materiaal niet meer DRM beschermd, maar vrij te knippen en te plakken. Sla het vervolgens bijvoorkeur op als .jpg en niet als .png, op die manier houd je het formaat bescheiden.

Enorm bedankt! ik ga meteen aan de slag! Heb nogal wat opmerkelijks gezien :)
Deze hobby kost me echt teveel tijd...

Offline Lynneminneke

• Forumlid
« Reactie #159 Gepost op: 18-01-2024, 12:36:19 »
Ja dat probleem had ik ook! Ik heb een foto gemaakt van het beeld op de tablet maar dat is niet zo zuiver natuurlijk…