Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate  (gelezen 26962 keer)

Offline WillempieW

• winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #160 Gepost op: 8-03-2024, 17:23:22 »
zowel Fons en Babs geven aan dat het plan van Anna kwam en Anna zelf zegt vóór de speeddate "Waarom zouden we niet proberen om alle vrijstellingen eruit te krijgen".
Dat is op z'n minst twijfelachtig dat ze dat al voor de speeddate zegt.
Naar mijn idee komt dat uit een biecht die na de speeddate opgenomen is (en die "tactiek" zou dus aangepast kunnen zijn op het resultaat).

Offline Grabmill

• Forumlid
« Reactie #161 Gepost op: 8-03-2024, 17:41:46 »
Zelf had ik het idee (in de aflevering zelf) dat het idee van Jip kwam. Pas achteraf las ik hier op het forum dat mensen zeiden dat het idee van Anna kwam. Nu heb ik niet de moeite genomen om het terug te kijken, maar dat heeft voor mij Anna nooit vrijgepleit als mol.

(De actie bij de rekensommen in aflevering 9 daarentegen, die heeft me pas echt aan het twijfelen gebracht.)

Offline Pak

• Forumlid
« Reactie #162 Gepost op: 8-03-2024, 18:02:19 »
e.e.a. uitgepuzzeld en samengesteld tot een logisch verloop van de feiten. Alle controleerbare combi's van kleur en twee kandidaten uitgepuzzeld, en de rest ingevuld.

1) Jip begint met haar plan
2) Jip en Anna aan 1 tafel
3) Jip en Babs aan 1 tafel
4) Anna en Babs aan 1 tafel en Jip vertelt Rian het plan
5) Babs vertelt Jeroen het plan
6) Babs vertelt Rian het plan
7) Anna en Rian aan 1 tafel, Rian: ik heb je plan al gehoord.

Jip heeft het plan, Anna kaapt het in ronde 3, en samen met Babs voeren ze het met zijn drieen uit.

Van de 6000 euro was er al 3000 euro verdiend doordat Babs, Kees en Tooske gezegd hadden dat ze een vrijstelling hadden. Dan schiet je nog met 6 mensen op 3 vrijstellingen. 3/7+2/6+1/5 = ongeveer 1. Dat betekent dat er dan al 3+1 is 4 uitgingen. De kosten van een goed uitgevoerd plan zijn dan hooguit nog 2000 euro. Maar het wordt natuurlijk niet goed uitgevoerd.

Wat knap uitgezocht!

Hoe heb je de volgorde van rondes bepaald? Want zo te zien is alles behoorlijk door elkaar gemonteerd.

Mooi werk in ieder geval!

Offline Mol1991

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #163 Gepost op: 8-03-2024, 18:15:31 »
Zelf had ik het idee (in de aflevering zelf) dat het idee van Jip kwam. Pas achteraf las ik hier op het forum dat mensen zeiden dat het idee van Anna kwam. Nu heb ik niet de moeite genomen om het terug te kijken, maar dat heeft voor mij Anna nooit vrijgepleit als mol.
Ik heb het stuk ook nooit teruggekeken, maar ik heb nooit gevoel gehad inderdaad dat het idee persé uit Anna kwam. Maar van wie het idee dan wel kwam wist ik ook niet maar volgens mij dacht ik inderdaad Jip in eerst instantie, wat ik vooral op het forum tegen kwam dat het idee van Anna kwam en veel mensen dit onmols vinden. Ik denk dat de biecht van Anna bewust door de makers erin gelaten is en ook wat Fons en Babs zeggen.

Offline Makkeraad

• Forumlid
« Reactie #164 Gepost op: 8-03-2024, 18:26:07 »
Er kloppen een paar dingen niet in het overzicht van foxhunter (en daardoor waarschijnlijk veel meer niet):
- Justin en Tooske zitten aan een groene tafel, niet aan een paarse.
- Fons en Jeroen zitten aan een paarse tafel, niet aan een roze.
- Fons en Rosario zitten aan een groene tafel, niet aan een roze.

Ik ontdekte nog iets aparts, maar het is waarschijnlijk niet belangrijk. Rosario zat hier al klaar voor Fons, maar ze wisselen nog van plek. We weten dat Fons naar Rosario toe loopt omdat Jip en Anna hier naar de paarse tafel lopen. Daar zitten ze ook op afbeelding 2.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #165 Gepost op: 8-03-2024, 19:57:24 »
In deze beginbeelden is nog net een stukje van Rian te zien als ze aan de gele tafel gaat zitten, samen met Tooske. Fons en Tooske komen vanaf de paarse tafel. Fons gaat aan groene tafel zitten naast Sor. Veel later zien we Fons aan tafel gaan zitten bij Sor. Sor gaat hier staan terwijl hij hier al zat, waarschijnlijk is hij gaan staan om Fons de hand te schudden. De beelden zijn verschrikkelijk door elkaar gehusselt. Moeilijk om hier een consistent geheel te maken.

Offline Makkeraad

• Forumlid
« Reactie #166 Gepost op: 8-03-2024, 23:23:01 »
In deze beginbeelden is nog net een stukje van Rian te zien als ze aan de gele tafel gaat zitten, samen met Tooske. Fons en Tooske komen vanaf de paarse tafel. Fons gaat aan groene tafel zitten naast Sor. Veel later zien we Fons aan tafel gaan zitten bij Sor. Sor gaat hier staan terwijl hij hier al zat, waarschijnlijk is hij gaan staan om Fons de hand te schudden. De beelden zijn verschrikkelijk door elkaar gehusselt. Moeilijk om hier een consistent geheel te maken.

Je bedoelt Jeroen in plaats van Rian? Rian en Tooske zitten ook samen aan een gele tafel inderdaad, maar dat is een heel ander moment.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #167 Gepost op: 8-03-2024, 23:54:31 »
Nee, ik bedoel echt Rian.
Hier is het laatste frame dat je een stukje van Rian ziet.

Offline Makkeraad

• Forumlid
« Reactie #168 Gepost op: 9-03-2024, 09:19:01 »
Nee, ik bedoel echt Rian.
Hier is het laatste frame dat je een stukje van Rian ziet.
O ja, die. Dat is dus een cameravrouw. En die loopt ook niet precies naar de gele tafel toe.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #169 Gepost op: 9-03-2024, 11:46:02 »
Er kloppen een paar dingen niet in het overzicht van foxhunter (en daardoor waarschijnlijk veel meer niet):
- Fons en Rosario zitten aan een groene tafel, niet aan een roze.

Ik ontdekte nog iets aparts, maar het is waarschijnlijk niet belangrijk. Rosario zat hier al klaar voor Fons, maar ze wisselen nog van plek. We weten dat Fons naar Rosario toe loopt omdat Jip en Anna hier naar de paarse tafel lopen. Daar zitten ze ook op afbeelding 2.
In Vet de combinaties die te zien zijn in de uitzending.

Fons en Rosario inderdaad aan een groene. In die ronde is er geen hard bewijs van de andere kleuren, maar wel dat deze mensen samen aan 1 tafel moeten hebben gezeten. In die ronde kun je zonder consequenties kleuren wisselen, behalve de vet gedrukte.

De andere 2 die je noemt kunnen op dezelfde manier verwisseld zijn, maar ik heb alles zeker 3 keer gecontroleerd, dus ik twijfel voor nu aan je overige twee opmerkingen.
Zal het nakijken. Check, wat je zegt klopt niet bij deze, nergens te zien.

Ronde 3 moet na ronde 2 zijn, want Rosario en Fons zijn voor de volgende ronde alvast aan een tafeltje gaan zitten. Ronde 1 stond vast. Anna en Babs moeten redelijk vroeg samenzitten, anders kloppen hun verhalen niet.
Ronde 1 tm 5 volgorde is redelijk logisch, daarna is het speculeren.
« Laatst bewerkt op: 9-03-2024, 12:13:04 door foxhunter »

Offline Makkeraad

• Forumlid
« Reactie #170 Gepost op: 9-03-2024, 12:33:56 »
In Vet de combinaties die te zien zijn in de uitzending.

Fons en Rosario inderdaad aan een groene. In die ronde is er geen hard bewijs van de andere kleuren, maar wel dat deze mensen samen aan 1 tafel moeten hebben gezeten. In die ronde kun je zonder consequenties kleuren wisselen, behalve de vet gedrukte.

De andere 2 die je noemt kunnen op dezelfde manier verwisseld zijn, maar ik heb alles zeker 3 keer gecontroleerd, dus ik twijfel voor nu aan je overige twee opmerkingen.
Zal het nakijken. Check, wat je zegt klopt niet bij deze, nergens te zien.

Ronde 3 moet na ronde 2 zijn, want Rosario en Fons zijn voor de volgende ronde alvast aan een tafeltje gaan zitten. Ronde 1 stond vast. Anna en Babs moeten redelijk vroeg samenzitten, anders kloppen hun verhalen niet.
Ronde 1 tm 5 volgorde is redelijk logisch, daarna is het speculeren.
Check nog maar eens, want het is te zien op 33:17  ;) Bij het samenkomen na het speeddaten is er een nieuw fragment dat je waarschijnlijk gemist hebt.

Offline Makkeraad

• Forumlid
« Reactie #171 Gepost op: 9-03-2024, 14:13:06 »
Deze zou wel moeten kloppen. Heb ook de (op beeld) bewezen plekken vetgedrukt en bij duo's met een streepje ertussen zat de linker aan de tuinkant van de tafel. Wanneer het onbekend is aan welke tafel een duo zat, heb ik de achtergrond wit gemaakt. Kijken of we de kolommen nog verder kunnen ordenen.
« Laatst bewerkt op: 9-03-2024, 14:20:54 door Makkeraad »

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #172 Gepost op: 9-03-2024, 15:43:52 »
Deze zou wel moeten kloppen. Heb ook de (op beeld) bewezen plekken vetgedrukt en bij duo's met een streepje ertussen zat de linker aan de tuinkant van de tafel. Wanneer het onbekend is aan welke tafel een duo zat, heb ik de achtergrond wit gemaakt. Kijken of we de kolommen nog verder kunnen ordenen.
Chapeau Makkeraad Tim. Deze klopt.
Voor de controle mijn check-opstelling, maar die is gelijk aan die van jouw hoor!
Ik liep nog vast op 1 combi, maar die is er bij jou nu uit. Volledigheidscheck gedaan, alle combi's zijn 1 keer gebruikt. Dan is er alleen nog discussie mogelijk over de volgorde van de kolommen.
« Laatst bewerkt op: 9-03-2024, 15:49:39 door foxhunter »

Offline skip030

• Forumlid
« Reactie #173 Gepost op: 9-03-2024, 16:25:26 »

Dat is hoe ik het ook had genoteerd:
Jip begint in ronde 1 bij Tooske over een verdeling, Anna wil ook alle vrijstellingen eruit (die zij en Justin beide niet hebben).
Anna doet in ronde 2 het concrete voorstel om op het eerste gesprek te stemmen.
Dat dit Anna's voorstel is, wordt zowel in de biecht als in de groep meermaals benoemd. Dat ligt dus niet aan de montage - wat kamp Anna als verklaring gebruikt - het kan alleen nog maar een flater van de 'mol' zijn.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #174 Gepost op: 9-03-2024, 16:27:45 »
Ronde X en X+1 en Ronde Y en Y+1 daarna is logisch. Maar voor de rest is er niet echt een volgorde verplichting, behalve hoe de informatie stroomt.
Babs kan pas bij Jeroen zitten, nadat ze met Anna heeft gesproken.
Jip verkondigt twee keer hetzelfde plan, maar de tweede keer iets meer detail.
Anna horen we tegen Babs wel zeggen om op de 1e te stemmen, maar zelf heeft ze het er nooit meer over. Ze is alleen heel erg gefocused op de vrijstellingen.

In ronde 1 zat Jip met Tooske. In ronde 2 zou Anna met Tooske kunnen hebben gezeten en zo gehoord hebben van het Jip plan. Met een andere volgorde zou Rian dan het plan via Jip gehoord kunnen hebben.
Zie opstelling voor alternatieve volgorde. Uiteraard X+1 na X en Y+1 na Y, want die liggen vast.

Het kan dus wel degelijk Jip's plan zijn, opgepikt door Anna en door Babs verkondigd.
De montage laat deze optie gewoon toe.
« Laatst bewerkt op: 9-03-2024, 16:29:36 door foxhunter »

Offline skip030

• Forumlid
« Reactie #175 Gepost op: 9-03-2024, 16:35:00 »
Het kan dus wel degelijk Jip's plan zijn, opgepikt door Anna en door Babs verkondigd.
De montage laat deze optie gewoon toe.

Dus de 'mol' pikt een briljant plan van een kandidaat op, om dat vervolgens verder te verspreiden... Hoe dan?
Babs over Anna: "Ik vond dat geniaal en ging daar gewoon in mee, heb er vrede mee als ik mijne verlies want te gevaarlijk als er 3 vrijstellingen in blijven."

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #176 Gepost op: 9-03-2024, 16:38:20 »
Dus de 'mol' pikt een briljant plan van een kandidaat op, om dat vervolgens verder te verspreiden... Hoe dan?
Babs over Anna: "Ik vond dat geniaal en ging daar gewoon in mee, heb er vrede mee als ik mijne verlies want te gevaarlijk als er 3 vrijstellingen in blijven."
Als het plan er al ligt - bij Jip - , dan kun je dat als mol maar beter kapen als het jouwe. Want dan krijg jij de eer voor wat een ander al aan het verkondigen is.

Offline skip030

• Forumlid
« Reactie #177 Gepost op: 9-03-2024, 16:43:41 »
Als het plan er al ligt - bij Jip - , dan kun je dat als mol maar beter kapen als het jouwe. Want dan krijg jij de eer voor wat een ander al aan het verkondigen is.

Dus dat krijgen we vanavond te zien: Kijk hier kaapte de mol het plan van Jip, waarmee er €6000 (!) in de pot kwam...

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #178 Gepost op: 9-03-2024, 16:45:45 »
waarmee er €6000 (!) in de pot kwam...
Deze conclusie is in de uitzending volkomen terecht al door Fons onderuit geschopt. Snap niet waarom zoveel molloten hierin blijven hangen. Het is een foute conclusie.
Een beetje mensenkennis en je weet dat mensen niet doen wat er afgesproken is als dat henzelf nadeel kan opleveren. Je speelt dit spel voor jezelf.

Offline skip030

• Forumlid
« Reactie #179 Gepost op: 9-03-2024, 16:49:57 »
Deze conclusie is in de uitzending volkomen terecht al door Fons onderuit geschopt. Snap niet waarom zoveel molloten hierin blijven hangen. Het is een foute conclusie.
Een beetje mensenkennis en je weet dat mensen niet doen wat er afgesproken is als dat henzelf nadeel kan opleveren. Je speelt dit spel voor jezelf.

Een pijl claimen die al is afgeschoten (Annemarie) is iets heel anders dan actief meewerken aan iets waarvan je weet dat de kans groot is dat het geld gaat opleveren. Het tegenovergestelde van wat een mol zou moeten doen.