Auteur Topic: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stad en land aflopen  (gelezen 36345 keer)

Offline Allomol

• Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stad en land aflopen
« Reactie #180 Gepost op: 27-01-2024, 10:41:10 »
Dit vind ik een mooi voorbeeld van een kandidaatactie van Anna.

Waarom zou je in vredesnaam gaan sjouwen met een envelop als je de mol bent? Gooi ‘m weg, en als je dat achter de rug van je medekandidaat en voor de kamera doet heb je ook nog een leuke molactie.

Als je een kandidaat bent heb je misschien nog iets aan de envelop bij het puzzelen maar je wil er niet de hele tijd mee in je hand lopen dus stop je ‘m in je zak.
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Molshoop_

• Forumlid
« Reactie #181 Gepost op: 27-01-2024, 13:17:59 »
Ah nee, ze neemt een foute Anna-envelop van P2, om die te wisselen met de Anna-envelop op P3.
Wanneer Tooske daar zou aankomen op P3, openen ze beide hun enveloppen, zien ze dat de foute Anna-envelop van P2 het verste van Amsterdam ligt en nemen ze die mee.
Of de foute Anna-envelop van P2 ligt dichter dan die van Tooske, en dan nemen ze die van Tooske mee, hetgeen dus de verkeerde.
Zo komt er een foute stad en dus letter op het puzzelbord.

Montage omgedraaid kan in dit geval niet.

Ze start met Justin aan P2. Onderweg naar P1 komen ze Kees en Jeroen tegen en wisselen ze van partner.
Ze loopt met Jeroen terug naar P2, waar ze wachten op Rosario. Ondertussen stopt ze de foute Anna-envelop weg.
Dan pas komt Rosario aan op P2, doen ze hun ding daar en lopen ze door naar P1, waar ze de Luik-Duisburg enveloppen openen.

Met zen drie lopen ze verder naar P3, waar een duidelijk gestresseerde Anna de enveloppen neemt en met haar linkerarm vanalles achter haar rug doet.

Op P1 was haar envelop Luik in ieder geval de verste van Amsterdam.

Zoals ik al zei, nepmollen kan altijd, maar dit gaat wel heel ver dan.
Voor mij een duidelijke molactie.
« Laatst bewerkt op: 27-01-2024, 15:34:27 door Molshoop_ »

Offline Allomol

• Forumlid
« Reactie #182 Gepost op: 27-01-2024, 13:38:48 »
Hmm, en dan ook als mol te laat terugkomen bij het puzzelen? Ik vind het wel erg ver gezocht om hier een molactie van te maken.

Offline Blip

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #183 Gepost op: 27-01-2024, 13:51:30 »
Hmm, en dan ook als mol te laat terugkomen bij het puzzelen? Ik vind het wel erg ver gezocht om hier een molactie van te maken.

1) Je pikt bij de eerste de beste gelegenheid een envelop met jouw naam erop;
2) Je wisselt die om bij een volgend tafeltje waar jouw envelop nodig is voor het correcte antwoord.

Voordeel hiervan is dat je dan zeer waarschijnlijk een stedencombinatie krijgt waarbij overduidelijk is dat jouw envelop het juiste antwoord bevat (bijv. Hamburg vs Boekarest). Ik zie niet wat hier vergezocht aan is.

Uiteraard kan het prima zijn dat 1) Anna niet de Mol is of 2) het hier om een mislukte molactie gaat. Anna kwam al heel snel in een drietal terecht, dan is het een stuk lastiger mollen. Aan het eind koppelt Sor Anna aan Tooske en rent vrijwel meteen weg. Doelloos ronddwalen en zorgen dat er verder geen zinvolle antwoorden binnenkomen lijkt me dan het maximaal haalbare.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Molshoop_

• Forumlid
« Reactie #184 Gepost op: 27-01-2024, 13:55:13 »
Wat ga je doen als mol aan het puzzelbord als de kandidaten de juiste steden en letters invullen? Helemaal niks.

. O . K O . S T

Rian: "Komst?"
Kees: "Toekomst!!"
Anna: "Nee joh, dat staat er niet." ??

Je bent daar als mol machteloos.

Offline Allomol

• Forumlid
« Reactie #185 Gepost op: 27-01-2024, 14:20:34 »
Punt is wel dat er op P3 geen vraag voor Anna lag, dus wat doe je dan met je P2 envelop?

Offline Molshoop_

• Forumlid
« Reactie #186 Gepost op: 27-01-2024, 14:32:23 »
P3 was Anna en Tooske.

Offline Allomol

• Forumlid
« Reactie #187 Gepost op: 27-01-2024, 15:05:52 »
P3 was Anna en Tooske.

Misschien, maar misschien ook niet. Dit is wat Sor zegt, we horen Anna niet op beeld de tweede vraag claimen.

Offline Blip

• Forumlid
« Reactie #188 Gepost op: 27-01-2024, 15:52:00 »
Klopt. We gaan hier uit van het scenario dat Anna haar eigen envelop pikte bij P2. Je kunt ook prima de envelop van een ander pakken om hetzelfde trucje uit te halen. Maar goed, dit is een beetje de doelpalen verschuiven. Punt is dat 1) ongeacht wie de Mol is, elke kandidaat dit had kunnen doen en 2) dit helemaal niet vergezocht is.

En Molshoop maakt een terecht punt: waarom zou het onmols zijn om niet op tijd terug te zijn voor de puzzel? Welke invloed heeft de Mol nog als al bepaald is welke enveloppen de juiste antwoorden bevatten? Tuurlijk, je kunt à la Jeroen en Kees het initiatief nemen, alles verkeerd doen en jezelf keiverdacht maken. Maar subtiel mollen was daar heel lastig geweest. Is het dan niet beter om ervoor te zorgen dat jij en je medeloper geen antwoorden meer vinden, te laat binnen komen en niet kunnen helpen met puzzelen?
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #189 Gepost op: 27-01-2024, 16:09:37 »
...Om vervolgens anderen aan te kunnen wijzen die het allemaal verkeerd deden...

Offline SanderFMC

• Forumlid
« Reactie #190 Gepost op: 27-01-2024, 16:12:32 »
Het is inderdaad wel opvallend wat Anna met de enveloppen loopt te prutsen bij P3! Maar ik vraag me wel af: waarom zou ze die verwisseling pas doen bij P3, en niet gelijk bij P1? Of lukte het daar gewoon niet? Het maakt in ieder geval dat dit, hoewel het opvallend lijkt, niet 100% hard te maken is, want we weten niet wat er bij P3 in de envelop zat.

Offline Allomol

• Forumlid
« Reactie #191 Gepost op: 27-01-2024, 16:46:15 »
Het is een niet-de-mol actie om niet bij het puzzelen te willen zijn omdat je daarmee vrijwillig de optie om te mollen uit handen geeft en dat wil een rationele mol niet doen.

Dat in dit geval de aanwezigheid van de mol achteraf gezien niet nodig was omdat Kees en Jeroen het zelf wel verprutsten of omdat er een scenario denkbaar is waarbij de groep direct het goede antwoord raadt, doet hier verder niets aan af.

Offline Gadoesja

• Forumlid
« Reactie #192 Gepost op: 27-01-2024, 17:28:53 »
En vergeet Rian niet. We hebben geen clou wat zij al, dan niet, heeft uitgevoerd.
Hoofdzakelijk buiten beeld gebleven.

Offline Blip

• Forumlid
« Reactie #193 Gepost op: 27-01-2024, 18:13:23 »
Het is een niet-de-mol actie om niet bij het puzzelen te willen zijn omdat je daarmee vrijwillig de optie om te mollen uit handen geeft en dat wil een rationele mol niet doen.

Anna leek anders wel degelijk bij het puzzelen aanwezig te willen zijn. Ze werd echter door Sor in een groepje met Tooske geduwd, die daarna meteen wegrende. Dat is iets anders dan er vrijwillig niet bij willen zijn. Dat mag je uiteraard onmols vinden vanwege een gebrek aan assertiviteit ('de Mol zou zich niet zo laten overrompelen'). Maar dat Anna er niet bij wilde zijn is een verkeerde voorstelling van zaken.

Dat in dit geval de aanwezigheid van de mol achteraf gezien niet nodig was omdat Kees en Jeroen het zelf wel verprutsten of omdat er een scenario denkbaar is waarbij de groep direct het goede antwoord raadt, doet hier verder niets aan af.

Dat veronderstelt dat er:
  • voldoende correcte antwoorden worden gevonden om de puzzel op te lossen;
  • voldoende tijd over is om de puzzel op te lossen.
Dit was allebei niet het geval. Blijkbaar was er al voldoende gemold, of geprutst door anderen, om de opdracht te laten mislukken. Dat de aanwezigheid van de Mol wenselijk is kun je prima beargumenteren, maar noodzakelijk? Rosario sprintte terug naar het begin omdat er nog maar weinig tijd over was om te puzzelen. Waarom zou een Mol zich dan moeten haasten? Als er veel goede antwoorden waren gevonden en/of er veel tijd over was om te puzzelen was ik het met je eens geweest. Nu zie ik het probleem niet zo.

Offline Delightz

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #194 Gepost op: 27-01-2024, 18:35:04 »

Ik vond Jeroen juist erg verdacht door zich af te vragen wat er met de gevonden steden moest gebeuren en meteen daarna voor te stellen om de steden op het bord in te vullen.

Offline Theovv

• Forumlid
« Reactie #195 Gepost op: 27-01-2024, 18:36:05 »
Ik vond Jeroen juist erg verdacht door zich af te vragen wat er met de gevonden steden moest gebeuren en meteen daarna voor te stellen om de steden op het bord in te vullen.
ja, hij gaf de voorzet en liet Kees de fout maken, die is daarmee het meest verdacht. Slim voor een mol.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #196 Gepost op: 27-01-2024, 18:41:44 »
Van wieisdemol_kaartjes via mollevi op instagram: Jeroen en Rosario op p1 is fout volgens de overzichtkaartjes. Geen groen bolletje.

Omdat Anna Jeroen er bij stond bij P1 met Anna/Rosario?
Eentje teveel om te voldoen aan ‘specifieke kandidaten’?
Allemaal het gevolg van het feit dat Anna niet werd opgeroepen.

edit: of gaf Rosario het verkeerde antwoord?
« Laatst bewerkt op: 1-02-2024, 11:17:30 door foxhunter »

Offline Blip

• Forumlid
« Reactie #197 Gepost op: 27-01-2024, 19:27:48 »
Klopt dat dan wel? Volgens dit mooie overzicht van BertN stonden Jeroen en Rosario daar goed. Bovendien wist Anna het antwoord op de vraag over Rosario en wist Justin het antwoord op de vraag over Jeroen. Daar kan dus niet over gelogen zijn tijdens de opdracht. Ik zou ook niet weten hoe ze anders 600 euro verdiend hebben. Lijkt mij dat dat instagramaccount het bij het verkeerde eind heeft.

Offline Molshoop_

• Forumlid
« Reactie #198 Gepost op: 27-01-2024, 19:35:27 »
Even gekeken: het gaat over P1, waar Anna en Rosario stonden.
Daarvan hebben we geen kaartje gezien met een groene bol, dat klopt.

Maar gaan die groene bollen over de goedkeuring en het verdiende geld?

Volgens mij is de groene bol een aanduiding op de kaart om te laten zien waar we naar aan het kijken zijn, op de beelden rechts onderaan.

Kan me niet inbeelden dat Tooske en Jeroen op P5 werd goedgekeurd. Samen aanwezig zijn op het punt is net de moeilijkheid van de opdracht.

Offline SanderFMC

• Forumlid
« Reactie #199 Gepost op: 27-01-2024, 19:38:22 »
Als het een regel is dat er geen derde kandidaat bij mag staan (wat ik Rik niet heb horen zeggen) zou zowel P1 als P2 ongeldig zijn. Wat betekent dat er elders twee combinaties gemaakt zouden zijn die we niet gezien hebben (want Tooske en Jeroen op P5 lijkt me inderdaad niet geldig)
« Laatst bewerkt op: 27-01-2024, 19:42:35 door SanderFMC »