Ik denk dat het veel simpeler is dan dit. De mol gaat gewoon elke ronde eerst Productieassistent spelen en de gekozen enveloppen van de kandidaten naar goeddunken plaatsen. Minbedragen op lievelingskleuren, etc.
Ze haalt natuurlijk zo snel mogelijk alle plusbedragen weg. Dat betekent dat Babs vrij vroeg heeft gelopen. Tegen de tijd dat de derde kandidaat aan de beurt was (max. de 4e) waren alle plusbedragen al weg. Verklaart ook waarom er zoveel 0 bedragen gepakt werden. Die voerden de overtoon, de rest was alleen 1x -500, 1x-1000 en 1x-3000.
Ik snap je redenering. Enkel slechte enveloppes in je eigen spel brengen, is niet mollen. Zelfs al mag je als mol spieken en haal je er de -3000 uit voor jezelf, dat is amper mollen. Dus ik snap best je redenering dat de mol meer in het spel moet kunnen doen. Maar als je er vanuit gaat dat de slechte enveloppes bij iedere ronde blijven zitten (en dus vermeerderen) en je redeneert dat de mol telkens de beste enveloppes gaat wisselen met slechte, dan kan dat niet kloppen.
Er is al bewezen via de schaduwen in welke volgorde de kandidaten zijn gegaan. Ik heb dit zelf ook onderzocht en bekom grotendeels de zelfde conclusie als Molshoop. Fons en Tooske gaan zeker als eersten. Daarna komt Babs. Als je ervan uit gaat dat de mol altijd optimaal enveloppes mag wisselen (dus altijd een +250€ wegneemt om te vervangen door een negatieve) EN dat enveloppes worden overgedragen, dan kan Babs geen +250€ meer nemen. Bovendien LIEGT Rik dan tegen iedere volgende deelnemer over het feit dat er ‘mogelijkheid op geld verdienen’ in de kistjes zit. Zelfs in iedere mogelijke volgorde waarin de kandidaten zouden gaan, is het altijd een feit dat Rik tegen een aantal kandidaten gewoon zou liegen als hij zegt dat er nog geld te rapen valt.
Dit houd natuurlijk nog geen rekening met de troeven die OOK iedere keer worden geplaatst. Maar dat maakt in principe geen verschil. Die troeven vervangen dan ook telkens plusgeld. En worden die troeven dan ook doorgedragen naar volgende rondes? Lijkt me niet logisch.
En dan neem ik nog de best mogelijke startsituatie. Rik zegt dat ‘een aantal enveloppen’ geld bevatten, dus ik start met de allerbest mogelijke situatie: 8 op 9 enveloppen bevatten geld.
Rode enveloppes zijn altijd een bedrag tussen 0€ en -3000€, maar we weten niet welk bedrag er zit. In ieder geval vervangen ze uiteindelijk alle 250€ enveloppes.