Auteur Topic: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Overtuigend?  (gelezen 16984 keer)

Offline Vonne1968

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Overtuigend?
« Reactie #120 Gepost op: 26-02-2024, 17:57:01 »
Ze willen zo graag jokers, dan is je eerste plan toch dat je die bij Rian in de koffer laat. Grootse kans dat zij er mee door mag gaan. Blijf het gek vinden dat Anna en Kees daar dan niet op komen. Daar had Anna als zij de mol is toch helemaal al op kunnen gaan aansturen?

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #121 Gepost op: 26-02-2024, 18:37:31 »
Je gaat weer voorbij aan het wantrouwen. Is Rian te vertrouwen? Nee, als Rian twee jokers heeft dan zit 1 van de andere 2 zeker zonder joker. Hoe worden ze dan verdeeld?

Offline Vonne1968

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #122 Gepost op: 26-02-2024, 19:26:53 »
Welk wantrouwen? Rian werd het meeste vertrouwd. Daar maak je als je de mol bent dan toch dankbaar gebruik van? Het boeit je niet dat jij als mol geen jokers zou krijgen. Daarnaast slaapt ze met Rian op de kamer, kan ze zich nog opofferen, ik ga wel voor geld want ik vertrouw Rian wel.

Ik vind haar taktiek die ze nu gevolgd heeft maar een vreemde.

Was Sor trouwens niet als laatste bij Rik om zijn volgorde door te geven? Kan daar nog snel even wat info uitgewisseld zijn toch.

Offline Molekule

• Forumlid
« Reactie #123 Gepost op: 26-02-2024, 19:42:37 »

Vervolgens zie ik Anna niets mols meer doen. Waarom stelt ze niet voor dat ze haar jokers gaat halen op de 1.500 euro locatie? Die was net zo ver (of dichterbij) dan teruggaan naar de 500 euro locatie. Dan kon Kees geen 1.500 meer over de streep brengen.

Te opvallend misschien na haar eerste (mislukte) voorstel? Eerst de 2000 en dan 1500, als mol riskeer je dan wel je hand te overspelen, al verdenken Kees en Rian haar niet.
Maar ze probeert wel nog even “ik heb geld, jullie kunnen voor jokers gaan” nadat ze 500 euro nam.

Offline Molest

• Forumlid
« Reactie #124 Gepost op: 26-02-2024, 22:36:33 »
Zou kunnen, hoor. Ik betwijfel het, want dat zou dan de zoveelste zinloze of zelfs mislukte molactie van Anna zijn. Na het communistische plan dat helemaal verkeerd uitpakte, de envelop onder haar shirt die nergens toe leidde, het zich vertellen bij de stapel stenen wat niet mocht baten, de danser met het zwarte lint op zijn hoed die er toch al uit moest, het bod van 1.500 euro dat zinloos was, en zo zijn er nog een paar. En dat mochten we allemaal nog zien ook.

Dat ze voorzichtig moet zijn omdat zij vanaf het begin flink verdacht is geweest, geloof ik niet zo. Fons en Rosario hebben allebei gespreid tijdens tests, en Kees en Rian hebben het ver gebracht zonder haar te verdenken.

Toch is Anna mijn wensmol, omdat ze de kandidaten zo fantastisch zou bespelen. Een geweldige actrice. Maar juist dat maakt het ook weer onwaarschijnlijker dat ze het is.

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #125 Gepost op: 26-02-2024, 23:14:15 »
Aan de hand van de testvragen van de vorige aflevering is ongeveer bekend wie de kandidaten verdenken. Hoe zou een mol zichzelf punten toekennen als hij vooraf te horen krijgt hoe de verdenkingen liggen? Uitgaande van het lijstje van moltalk.
Punten zonder mol Anna --> Anna 12 Fons 9 Kees 9. Om Fons eerst te laten bouwen moet Anna aan Fons 4 punten geven, om zelf 2e te zijn moet Kees 2 punten krijgen en precies zo heeft Anna de punten ingevuld. Zichzelf in het midden positioneren is niet geloofwaardig, want ze heeft 12 punten van de andere kandidaten.
Voordeel nummer 2: tijdens bouwen van Fons invloed uitoefenen/wantrouwen zaaien bij Kees en Rian + bordjes vissen en invloed aan waslijn.
Punten zonder mol Fons --> Fons 13 Anna 8 Kees 8. Fons heeft zich zo verdacht gemaakt dat hij zelfs door Anna of Kees 4 punten te geven het meest verdacht blijft, voor een mol een vreemde strategie. Nadeel: geen invloed tijdens bouwen + geen bordjes ophalen en op de vingers gekeken bij waslijn.
Punten zonder mol Kees --> Kees 11 Anna 10 Fons 10. Kan Rian rustig 4 punten geven en Anna/Fons 2 of 3 punten, blijft dan in de middenmoot.  Vreemd dat hij 1500 meeneemt en het bordje WEL aan de waslijn wil gebruiken als WEL GRAAG, hij zit qua vertrouwen in de middenmoot en heeft al vertrouwen gekweekt met 1500 in de koffer.
Punten zonder mol Sor --> Fons 10 Kees 9 Anna 8 Sor 6. Wordt door anderen vertrouwd, die positie houden is aannemelijk want iedereen kan zich voorstellen dat je alles afschiet voor jokers. Voor 45 minuten gaan was ook een optie, dan jokers meenemen scheelt 2000. Geen idee waarom hij de volgorde verandert naar Fons 13 Anna 12 Kees 11. Mocht Sor de mol zijn is hij wat vertrouwen kweken goed bezig geweest.

Voor mij Anna hier het meest verdacht.

Offline Demanuitwenen

• Forumlid
« Reactie #126 Gepost op: 26-02-2024, 23:51:23 »
Zou kunnen, hoor. Ik betwijfel het, want dat zou dan de zoveelste zinloze of zelfs mislukte molactie van Anna zijn. Na het communistische plan dat helemaal verkeerd uitpakte, de envelop onder haar shirt die nergens toe leidde, het zich vertellen bij de stapel stenen wat niet mocht baten, de danser met het zwarte lint op zijn hoed die er toch al uit moest, het bod van 1.500 euro dat zinloos was, en zo zijn er nog een paar. En dat mochten we allemaal nog zien ook.

Anna s het me allemaal net niet, ze had ook nog naar een hoger bedrag kunnen lopen zodat kees/rian die niet kon pakken en ze vult (oa kees bij het dansen, woorden bij de waslijn) ook mensen aan terwijl dat niet hoeft.

Het enige wat me wel een beetje tegenstaat is dat ze bij de mayastenen bij babs aan de ketting lag en dat duidelijk niet leuk vond, waarom zou je dit als kandidaat zijnde zo irriteren, je wilt echter toch ook geld verdienen en de montage-wissel bij het bieden voor de vrijstelling vind ik ook vreemd want dit is duidelijk gedaan om anna uit de wind te houden omdat we nu weten dat kees de mol niet meer kan zijn.

Offline Molekule

• Forumlid
« Reactie #127 Gepost op: 27-02-2024, 08:33:20 »
Toch is Anna mijn wensmol, omdat ze de kandidaten zo fantastisch zou bespelen. Een geweldige actrice. Maar juist dat maakt het ook weer onwaarschijnlijker dat ze het is.

Hierin doet ze me wel wat aan
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
denken, maar dan toch net een tikkeltje minder straf want zowel bij de controle door Babs bij de stenen, als het buitenspel zetten door Rosario bij de dansers valt ze toch wel door de mand.

Wat ook opvalt bij Anna in deze proef, is dat we haar zien sukkelen en luid hoorbaar voor Kees en Rian horen zuchten dat het moeilijk is, en aan hen komt vragen hoeveel tijd ze nog heeft en zeggen dat jokers niet lukt. Vervolgens probeert ze de beslissing dat zij het geld neemt bij hen te leggen, om dan - als Rian niet bijt - zelf te zeggen "dan ga ik voor het geld". Om dat beneden nog eens te herhalen, en eraan toe te voegen "jullie moeten voor jokers gaan".
Veel molliger wordt het niet m.i.  ;D
« Laatst bewerkt op: 27-02-2024, 08:50:16 door Molekule »

Offline Timetxu17

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #128 Gepost op: 27-02-2024, 09:57:14 »
Deze opdracht laat een heel nare nasmaak bij me achter. Iets dat de laatste jaren een trend is en mogelijk een de toekomst van Wie is de Mol? in gevaar brengt als er niet snel gehandeld wordt.

Dit seizoen valt het voorlopig enorm op (waarschijnlijk ook omdat de pot zo historisch laag staat), maar het tot extreme vormen niet voor de pot willen gaan kwam echt tot een pijnlijke nieuw dieptepunt in deze opdracht. We zien al jaren dat in een opdracht waar tussen jokers en de pot gekozen kan worden kandidaten in overwegende mate voor zichzelf gaan. Waar deze opdrachten vroeger interessante dilemma's konden opwerpen, daar zijn ze de laatste twee seizoenen een wassen neus door de garantie dat er altijd voor de troeven wordt gegaan.

Het dieptepunt voor mij was dat er tot twee keer toe door kandidaten werd gezegd "ja, het maakt nu toch al niet meer uit". We naderen het eind van het seizoen, de pot is al laag en de kandidaten geven kennelijk dermate weinig om wat er in de pot zit, dat het nu "al niets meer uitmaakt". Valt in het heetst van de strijd misschien wat voor te zeggen, maar het is inmiddels geen incident meer. En misschien klink ik wat dramatisch, maar zodra kandidaten niet meer geven om de inhoud van de pot, dan is het programma Wie is de Mol? niet te maken. Dan zitten we feitelijk naar poker zonder fiches te kijken.

Het gaat de kandidaten de laatste jaren er alleen maar om om zo lang mogelijk de reis te mogen meemaken en niet om de reden dat ze op die reis zijn: dat ze een pot zo hoog mogelijk moeten krijgen. Ik kan de laatste jaren vrij weinig met de opmerkingen na de laatste aflevering dat "de Mol het goed gespeeld heeft". Veel van het niet in de pot terechtgekomen geld komt vaak simpelweg door egoïstische keuzes van de deelnemers.

In de Belgische Mol komt dit in véél mindere mate voor. Om de simpele reden dat het prijzengeld daar veel hoger is en het winnen van de pot dus een substantieel verschil kan maken voor het persoonlijk welzijn van de deelnemers. Kijk naar de laatste winnaars: ik zie twee studenten die 40.000 euro mee naar huis nemen. Dat maakt een wereld van verschil voor hun levens. En als je het hebt geschopt tot de laatste drie afleveringen én je een goed idee hebt van wie de Mol is, dan is het kiezen tussen een joker en geen 3.000 euro in de pot een immens dilemma. In de Nederlandse versie kijken we daarentegen naar bekendere burgers, waar ik in de basis geen problemen mee heb, die om een pot strijden die nou eenmaal gemiddeld genomen voor hen misschien één of twee maandsalarissen is. Dan wordt de helft nobel gedoneerd aan een goed doel en van het andere geld worden de kandidaten nog een keer uit eten genomen en dan ben je er wel weer een beetje doorheen. De enige oplossingen zijn in mijn ogen om tóch te gaan experimenteren met onbekende Nederlanders óf de prijzenpot substantieel te verhogen. Maar dat laatste zal, buiten dat het misschien niet goed valt, ook niet mogelijk zijn zo lang het programma bij de publieke omroep blijft.

Ik haat het om licht tegen het populistische aan toch weer de pijlen te moeten richten op dit aspect van het spel, maar ik denk wel dat het fundamenteel belangrijk is dat er hier in de komende jaren een knoop over wordt doorgehakt bij de Nederlandse versie. Want hoewel de productie met het jaar indrukwekkender wordt, zie ik dat die integriteit van het spel zelf keihard achteruit holt. Misschien overdrijf ik het, maar ik ben echt bang dat als er niet snel een antwoord op komt, we over een jaar of vijf geen Nederlandse Wie is de Mol? meer hebben omdat het hele programma is verzand in een veredeld reisprogramma waarbij er toevallig elke week iemand naar huis gaat.
« Laatst bewerkt op: 27-02-2024, 09:59:05 door Timetxu17 »

Offline Demolition69

• Forumlid
« Reactie #129 Gepost op: 27-02-2024, 10:37:23 »
Apropos dit spel: de edit suggereert dat de kandidaten op alfabetische volgorde bij Rik zijn geroepen (Anna, Fons, Kees, Rian, Rosario). Ik ga ervan uit (maar niets is wat het lijkt) dat de edit klopt.

Mijn vraag: Zou Fons hier als Mol of als nepmol handelen? Ik volg twee gedachtelijnen om dit te beantwoorden.

1. Fons als Mol
a. Qua verdenkingen binnen de groep heeft hij het als Mol slecht gedaan, want is meest verdacht.
b. Als eerste of tweede langs Rik gaan geeft je waardevolle info: je hebt een idee welke vragen Rik stelt en je ziet hoe anderen daarop reageren. Als Mol kon je hier geen volgorde kiezen, maar de regie kon dit wel.
c. Een Mol ziet liever dat de anderen geen geld, maar jokers meenemen en zal zijn opdracht snel willen afronden. De anderen hebben dan meer tijd voor jokers (= minder geld erbij). Fons was niet supersnel.
d. De Mol wil zich bij Sor niet verdacht(er) maken en brengt – zou ik denken – geld mee. Dit doet Fons niet.

2. Fons als nepmol
a. Qua verdenkingen binnen de groep heeft hij het als nepmol/kandidaat goed gedaan, want is meest verdacht.
b. Een nepmol ziet liever dat de anderen geen jokers, maar geld meenemen en zal erg lang over zijn opdracht doen. De anderen hebben dan minder tijd voor jokers (= meer geld voor de pot). Fons was niet supersnel.
c. Een nepmol wil zich bij Sor nog verdachter maken en brengt een joker (of twee) mee. Precies wat Fons doet.

Mijn indruk: Fons acteert hier als nepmol, maar daarmee is geen ‘Mol’scar voor beste bijrol te verdienen. Zijn wantrouwen richting Anna is daarom “zeer interessant”.
Benieuwd hoe jullie hiernaar kijken (voordat ik de Fonstunnel verlaat).

Offline Froky

• Forumlid
« Reactie #130 Gepost op: 27-02-2024, 10:44:08 »
Deze opdracht laat een heel nare nasmaak bij me achter. Iets dat de laatste jaren een trend is en mogelijk een de toekomst van Wie is de Mol? in gevaar brengt als er niet snel gehandeld wordt.

Ik ben het daar compleet mee eens. De prijzenpot is inderdaad te laag, hetbis een leuke bonus is, maar niet meer dan dat. Bovendien proberen die BNers er liever zo lang mogelijk in te blijven, want dat is natuurlijk allemaal promotie voor hun ‘persoon’, belangrijk in televisieland.

Maar ook de opzet van de proeven creëert het probleem. Ik mis een beetje de dilemma’s die we in oude seizoenen vaker zagen. Kiezen voor geld was altijd de makkelijkere keuze. Kiezen voor troeven zorgde ervoor dat je in een bos moest slapen, in een tent ipv luxehotel, bagage verloor,… dingen die ook gewoon zorgen dat zowel mol als kandidaten ook wat moeten overhebben om die troef te pakken.

Nu gaat het altijd tussen geld of troeven, zonder consequenties. Dan is het voor kandidaten die lang in beeld willen blijven een dubbel voordeel om NIET voor het geld te gaan. Je krijgt eigen voordeel EN maakt jezelf verdacht.

De laserproef was een zeldzame proef in WIDM, waar voor troeven gaan eens een stuk moeilijker was dan voor geld gaan. Een verademing, en ook een proef die nadien zo moeilijk te beoordelen is. Da’s leuk, want dan moet je als productie ook niet een derde van de proef verborgen houden.
Alleen Rosario’s rol moest eigenlijk wat bijgewerkt worden, want hij had wel weer de makkelijke keuze om alle geld af te schieten en verdacht te worden. Zoals hier ergens eerder werd gezegd, had hij bij afschieten van geld ook een joker terug moeten verliezen (als hij er 1 won). Dan heb je het perfecte dilemma op alle punten van het spel. Een kandidaat gaat veel meer wikken en wegen of de ander liegt of niet, de mol boeien de jokers niet en die zal iets meer kunnen afschieten.

Als ze in WIDM die lage pot willen blijven hanteren (en dat kan ik uit financieel aspect begrijpen), dan moeten ze eens gaan denken over ‘straffen’ ipv ‘troeven’. Waarbij je bv een negatieve joker krijgt (1 vraag extra fout op je test) als je niet voor geld gaat. Zodat je kandidaten een beetje dwingt om, voor eigen voordeel, niet constant te mollen.
« Laatst bewerkt op: 27-02-2024, 10:47:49 door Froky »

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #131 Gepost op: 27-02-2024, 10:50:10 »

Als ze in WIDM die lage pot willen blijven hanteren (en dat kan ik uit financieel aspect begrijpen), dan moeten ze eens gaan denken over ‘straffen’ ipv ‘troeven’. Waarbij je bv een negatieve joker krijgt (1 vraag extra fout op je test) als je niet voor geld gaat. Zodat je kandidaten een beetje dwingt om, voor eigen voordeel, niet constant te mollen.

Dan valt de mol wel snel door de mand denk ik, als die maar in het spel blijft ondanks negatieve jokers. Misschien moet dit gesprek voortgezet worden in de evaluatietopic.

Offline Demolition69

• Forumlid
« Reactie #132 Gepost op: 27-02-2024, 12:23:39 »
We zijn aan het einde van aflevering 8 en dan volgt meestal de finale.
Maar jokers (en vrijstellingen) zijn niets waard in de finaletest.  ???

Betekent het feit dat Sor blij is met zijn joker dat er in aflevering 9 nog een eliminatieronde gebeurt?  ::vergroot::

Offline edgomo

• Winnaar WIDM-pool 2025
  • Forumlid
« Reactie #133 Gepost op: 27-02-2024, 12:25:22 »
In de Nederlandse versie kijken we daarentegen naar bekendere burgers [...] die om een pot strijden die nou eenmaal gemiddeld genomen voor hen misschien één of twee maandsalarissen is.
Ik denk dat je het gemiddelde maandsalaris van "een BN'er" enorm overschat.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #134 Gepost op: 27-02-2024, 13:58:29 »
Als we kijken naar de effectieve gespeelde tijd:
Fons 10 minuten
Anna 9 minuten
Kees 9 minuten
Rian had 15 minuten toen Kees zijn opdracht klaar had. Dit is de tijd om naar de 2000 euro te lopen en de opdracht te doen.
In 15 minuten heb je een kans dat iemand er in slaagt om een 2e laag te bouwen en voor een joker te gaan.
En daar heeft Anna op gestuurd, terwijl Fons zijn huissie bouwde, was Anna bezig om Kees en Rian te bewerken.
Anna had geld, dus Rian kon voor de jokers gaan.

Anna heeft het bouwen nog vertraagd door het om te gooien, om voor de kijker niet op te vallen als iemand die heel snel klaar was met de opdracht.

Offline Sjeel

• Forumlid
« Reactie #135 Gepost op: 27-02-2024, 14:27:38 »

Was Sor trouwens niet als laatste bij Rik om zijn volgorde door te geven? Kan daar nog snel even wat info uitgewisseld zijn toch.

Ja, als Sor de mol is is die kans wel groot dat het zo gegaan is. :-X Hoop dan ook dat hier een coole kandidaat stond 8) die met voorkennis van 10 finalevragen eerst nog wel de finale moet zien te halen.  >:D

Offline Timetxu17

• Forumlid
« Reactie #136 Gepost op: 27-02-2024, 14:47:40 »
Maar ook de opzet van de proeven creëert het probleem. Ik mis een beetje de dilemma’s die we in oude seizoenen vaker zagen. Kiezen voor geld was altijd de makkelijkere keuze. Kiezen voor troeven zorgde ervoor dat je in een bos moest slapen, in een tent ipv luxehotel, bagage verloor,… dingen die ook gewoon zorgen dat zowel mol als kandidaten ook wat moeten overhebben om die troef te pakken.

Hinder ondervinden in de rest van het programma is inderdaad een alternatief waar ik nog niet over nagedacht had, vind ik een goed punt!

Ik denk dat je het gemiddelde maandsalaris van "een BN'er" enorm overschat.

De laatste jaren zweeft de eindpot een beetje rond de tienduizend euro, dus ik ging in mijn hoofd even uit van een bruto maandsalaris van tussen de vijf- en tienduizend. Dat lijkt me niet enorm overschat toch?

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #137 Gepost op: 27-02-2024, 14:49:42 »
De laatste jaren zweeft de eindpot een beetje rond de tienduizend euro, dus ik ging in mijn hoofd even uit van een bruto maandsalaris van tussen de vijf- en tienduizend. Dat lijkt me niet enorm overschat toch?

Dat harken de semi-BN'ers in de kunstsector nog niet binnen denk ik. Maar de bekende tv-persoonlijkheden wel.

Maar voor de eerste groep is dat wel wat ze hopen, dat veel exposure (dus een zo lang mogelike deelname) ze op de lange termijn gaat opleveren denk ik.
« Laatst bewerkt op: 27-02-2024, 15:05:32 door Eva. »

Offline edgomo

• Winnaar WIDM-pool 2025
  • Forumlid
« Reactie #138 Gepost op: 27-02-2024, 14:53:47 »
Wie zegt dat het gemiddelde maandsalaris van een BN'er zich 1:1 tot de pot verhoudt

Dat harken de semi-BN'ers in de kunstsector nog niet binnen denk ik. Maar de bekende tv-persoonlijkheden wel.
Dat dus. Voor veruit de meeste deelnemers is een bruto maandsalaris van 5000 erg ver weg.

Offline tureluurs

• Forumlid
« Reactie #139 Gepost op: 27-02-2024, 16:44:45 »
We zijn aan het einde van aflevering 8 en dan volgt meestal de finale.
Maar jokers (en vrijstellingen) zijn niets waard in de finaletest.  ???

Betekent het feit dat Sor blij is met zijn joker dat er in aflevering 9 nog een eliminatieronde gebeurt?  ::vergroot::

Sor heeft die joker toch ingezet bij de test?!