wat mij betreft nog geen afstreepmomentje
Wat mij betreft in elk geval wel: namelijk
Wie van de Drie.
Laten we eens vanuit het perspectief van de Mol bekijken wat hij kan doen als hij een van de drie is die afgezonderd worden. Gaat hij wel naar het vliegveld, dan moet hij slecht liegen dat hij op het vliegveld is geweest. Zit hij ergens anders, moet hij dus goed liegen.
Slecht liegen doet Stijn in elk geval uit-mun-tend, maar omdat hij niet op het vliegveld was, zit hij dus in de positie waar hij juist goed zou moeten liegen!
De vragenstellers hebben alles gezien wat wij kijkers hebben gezien (en meer), dus als wij kunnen zien hoe overduidelijk Stijn liegt, moeten zij dat zeker kunnen. Als de Mol bij hen zit, zal hij zeker erop aansturen hem als waarheid spreker te kiezen. (verbijsterend overigens dat de rest van de groep die niet de Mol is hierin meegaat! Hoe onnozel kun je zijn?) Je kunt zeggen dat hij
reverse psychology toepast maar dan nog kan hij er niet van uit gaan dat de vragenstellers zo onnozel doen dat dat ook gaat werken. Competente vragenstellers hadden hem immers meteen als leugenaar kunnen ontmaskeren en dan was de kans op geld gegroeid.
Conclusie: Stijn doet hier net dat wat een Mol in zijn positie
niet zou moeten doen. Zijn gedrag is hier in elk geval erg onmols volgens mij, en ondanks een aardige hoeveelheid verdacht gedrag bij andere opdrachten is dit de hoofdreden waarom ik hem eerder als nepmol zie. Sluit hem zeker nog niet uit, maar hij staat bij mij dichter bij de bodem dan bij de top van de lijst.