Auteur Topic: De puzzel - hoe de molkeuze tot stand is gebracht  (gelezen 48394 keer)

Re: De puzzel - hoe de molkeuze tot stand is gebracht
« Reactie #260 Gepost op: 3-03-2025, 03:59:51 »
Hopelijk gebeurt dat volgende week nog. Het moment dat de mol bekend wordt, is vaak een flashback dus dan zien we de missende puzzelstukjes die de keuze van Stijn duidelijk maken.

Ik ben het met je eens dat we te weinig weten om echt iets mee te kunnen. Ik vind dat ietwat jammer. De informatie die we nu kregen had een paar afleveringen terug best gedeeld kunnen worden. Dan misschien de vorige aflevering een bevestiging dat de theorie van Roos over hoe de mol gekozen is klopte (ik denk dat dat hem is, maar we weten dat nog steeds niet). En dan iets meer info in deze aflevering zodat puzzelaars zoals wij het bijna zeker zouden weten. Dan geef je het geheim een week voor de ontknoping een klein beetje weg (maar nog steeds geen 100% zekerheid), maar dat mag ook wel want er is nog maar 1 week over en de mol moet te ontdekken zijn, toch?

Ik vond de mol keuze een leuk idee maar ze hadden er toch net iets meer mee kunnen doen.

Eens, hoe rik het in een nieuws bericht zei dacht ik dat er elke week een stukje (aan ons kijkers) gegeven werd, nu komt het in de eerste en laatste aflevering terug op ons schoot. Zoals tunneltelevisie zei; gemaskerd bal gevoel idd  ::rofl::

Mja denk dat we er wel aardig snel uit waren hoe de makers de mol gekozen zou kunnen hebben, maar wie het dan uiteindelijk was geworden is lastig te weten met de informatie die we hebben.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #261 Gepost op: 3-03-2025, 09:51:18 »
Dit zou het best wel eens kunnen zijn hoor.

"Als jij als kandidaat bij de mollicitatie de eigenschappen X Y en Z kiest, dan is jouw molscore het aantal keer dat de andere 9 kandidaten X Y of Z bij jou hebben gezet."

En dan degene met de hoogste molscore is de mol.

Dan heeft de mol eerder zichzelf gekozen dan de rest. Als ik in mijn top-3 'sociaal', 'meedogenloos' en 'adaptief' niet heb opgenomen en die bordjes neerzet bij een andere kandidaat, dan ken ik die persoon eigenschappen toe die voor mij juist niét het meest relevant zijn voor een mol. Wat mij betreft druist dat volledig in tegen het principe dat ze de mol zelf hebben gekozen.

Ik denk dat ze per ronde alleen hebben gekeken naar de verdeling van de top-3 en daar punten voor hebben uitgedeeld, wat de betekenis is van de test weet ik ook niet. Ik vind dat er wat voor te zeggen valt dat die pluspunten oplevert, want als je jouw top-3 bij dezelfde persoon hebt neergelegd die je verdacht van het molschap dan zou ik dat een logisch gevolg vinden. Dat de test je eerdere keuzes dan neutraliseert zou ik een beetje tegenstrijdig vinden.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #262 Gepost op: 3-03-2025, 10:08:55 »
We kunnen de vraag ook omdraaien. Hoe kan Stijn als mol gekozen zijn?

Dat kan doordat hij in de volgende mix als beste uit de bus kwam:
- hij heeft geen stem op de computer gekregen
- bij de kenmerken die relevant zijn kwam hij vervolgens als beste uit de bus.

Gezien de toegeschreven kenmerken (zie karakteristiek) is een stem op de computer het einde van je molkandidaatschap.
Kenmerken die relevant zijn: Kan ook zijn dat dat maar 1 kenmerk was. In aflevering 1 zagen we namelijk sociaal twee keer bij de mollicaties en andere kenmerken maar 1 keer.

Dan heb je een sociale nog niet verdachte mol.
« Laatst bewerkt op: 3-03-2025, 10:25:38 door foxhunter »

Offline Mimitje

• Forumlid
« Reactie #263 Gepost op: 3-03-2025, 11:11:04 »
En stel de mol wil voorkomen dat andere kandidaten het te weten komen. Er vanuitgaande dat de mol weet wat de andere kandidaten gestemd hebben...

Dan is sophies stem heel belangrijk want die wilde ze alledrie het liefste zien

Offline NVR_95

• Forumlid
« Reactie #264 Gepost op: 3-03-2025, 12:07:59 »
Ik vond het trouwens wel vrij komisch dat de kandidaten eigenschappen voor een mol kozen die overduidelijk bij zichzelf zouden passen. Ray koos meedogenloos, Nora koos sociaal, etc.

Offline Leendert

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #265 Gepost op: 3-03-2025, 12:23:56 »
Ergens hoop ik dat Stijn alle bordjes bij zichzelf heeft gezet en zo zichzelf de nodige punten heeft gegeven om de mol te zijn.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #266 Gepost op: 3-03-2025, 15:36:36 »
Als ik de opdracht / aflevering terugkijk, is Maaike de enige die tijdens de opdracht het grotere plaatje -van de mollicitatie-moleigenschappen- zag en benoemde. De rest pas in achterafbiechten.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #267 Gepost op: 3-03-2025, 23:50:45 »
Ergens hoop ik dat Stijn alle bordjes bij zichzelf heeft gezet en zo zichzelf de nodige punten heeft gegeven om de mol te zijn.
Stijn heeft nu juist -- voor zover wij hebben kunnen zien -- de bordjes het meest gespreid. Bovendien konden de kandidaten geen bordjes bij zichzelf zetten.

Er bekruipt me nu een vermoeden dat dit misschien wel de sleutel is geweest voor Stijn's molschap, ook al wist hij dat zelf natuurlijk niet. De kandidaat die de bordjes heeft verdeeld over zoveel mogelijk kandidaten maakt kans op de meeste molpunten. Als ik er wat langer over nadenk is hier best wel wat te zeggen. Immers, je probeert dan voor elke kandidaat een eigenschap te vinden die het best bij die kandidaat past.

Bij het plaatsen van de bordjes ga je dan niet uit van de kenmerken maar van de kandidaten. Welk kenmerk zou ik bij kandidaat a) plaatsen, welke bij b) etc. Als je dat hebt gedaan heb je 9 kenmerken geplaatst. De overige 3 moet je dan nog verdelen. Wat deze theorie zou staven is de opmerking van Stijn tijdens het plaatsen van de bordjes: "Nora is alles, maar daar heb ik nog niets bij gezet".

Een manier waarop dit veel molpunten op zou kunnen leveren is de volgende. Als ik een bepaald bordje bij een kandidaat leg, dan krijg ik een molpunt voor elke keer dat een andere kandidaat ook dat bordje bij die kandidaat heeft gelegd.
Ik moet dit nog allemaal uitwerken hoe dit uit zou pakken voor zover we de informatie hebben, maar wat me als eerste al opviel is dit. In aflevering 1 hebben wel al gezien dat Stijn het bordje creatief bij Maaike heeft gelegd, evenals Bridget en Roos.
In aflevering 9 hebben we kunnen zien dat Teun en Ray ook het bordje creatief bij Maaike hebben gelegd. Dat ene bordje zou Stijn daarmee al 4 molpunten hebben opgeleverd.
Edit
De slimmeriken hebben al opgemerkt dat Stijn hier niet alleen die 4 molpunten zou krijgen maar Bridget, Roos, Teun en Ray ook. Maar als hier de regel wordt toegevoegd dat je die punten alleen krijgt als die (andere) kandidaat deze eigenschap niet heeft genoemd als belangrijkste eigenschap voor de ideale mol. Dan valt op dat we te zien hebben gekregen dat zowel bridget als Ray beide creatief hebben genoemd als belangrijkste eigenschap voor een mol. Teun niet en van Roos weten we het niet.
« Laatst bewerkt op: 4-03-2025, 00:32:17 door MartinJ »

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #268 Gepost op: 3-03-2025, 23:59:23 »
Ik hoop echt dat dit eindelijk in afl. 10 duidelijk wordt.  ::rofl::

Hulde voor het speurwerk hier.  ::bravo:: Ik denk dat de manier van stemmen ongeveer duidelijk is, maar we kunnen net niet zien op wie precies is gestemd.

En er moet iets zijn met de keuze van Sophie, wat Mimitje ook zegt. Dat filmpje moest en zou Stijn hebben.  >:D
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Mol1991

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #269 Gepost op: 4-03-2025, 07:27:46 »
Ik geloof inderdaad dat je als mol precies weet welke kandidaten je moet hebben. Dus Sophie en Ray waren echt niet random.
Maar dat iedereen Sophie wilde, ook als kandidaat is super logisch. Ik zou haar ook kiezen.

Offline Moller5555

• Forumlid
« Reactie #270 Gepost op: 4-03-2025, 09:40:29 »
Volgens mij hebben een paar top-molloten mogen beslissen wie de mol is op basis van de input van de kandidaten. Daar zie ik zeker zowel Tunnelgraver als Lo onder.

Ik ben een nieuwe poster, maar lees het forum al jaren zij kunnen mij het meest bekoren.
« Laatst bewerkt op: 4-03-2025, 09:42:01 door Moller5555 »

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #271 Gepost op: 4-03-2025, 12:06:32 »
Huh, ik zag net dat jij op Roos zit maar ik heb het toch mogen bepalen, en ik heb vanaf het begin de blondine gekozen...... dat is Roos bepaald niet! Op wie Tunnelgraver zit geen idee want diens posts kan ik al jaren niet meer lezen, maar voorheen zat die altijd op iemand anders dan ik........ ik zou in elk geval maar gauw je tunneltje uitkruipen als je denkt dat ik het heb besloten ::rofl:: ::jaja::
De Blondine is de Mol, Michèèèèèèle dus :)

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #272 Gepost op: 4-03-2025, 12:57:52 »
Denk dat Stijn en Roos de meeste mol eigenschappen toebedeeld hebben gekregen en degene die het minst/niet genoemd zijn in de test is de Mol geworden. Logisch en goed uit te leggen in aflevering 10.

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #273 Gepost op: 4-03-2025, 13:20:18 »
Ja, ik denk ook dat het uiteindelijk (ook bij de ontknoping) tussen Roos en Stijn zal gaan. En dat we dan die eigenschappen zien.
En ik vermoed: Stijn een kaartje meer dan Roos.  ;D
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #274 Gepost op: 4-03-2025, 15:39:55 »
Ja, ik denk ook dat het uiteindelijk (ook bij de ontknoping) tussen Roos en Stijn zal gaan. En dat we dan die eigenschappen zien.
En ik vermoed: Stijn een kaartje meer dan Roos.  ;D

Ik hoop dat Stijn eenmaal gekozen is in de test en Roos niet (omdat die al zo raar deed en absurd haar leugen volhield dat iedereen gedacht zal hebben dat zij het niet kon zijn).

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #275 Gepost op: 4-03-2025, 21:53:50 »
We hebben nog wat meer informatie dan we misschien denken.

Ik neem aan dat we de shots van de altaartjes in de filmpjes die de kandidaten konden winnen, mogen interpreteren als de eindstand. Dus dat er verder niets bijgelegd is of gewisseld is.

Ik kijk dan alleen even naar de eigenschappen Creatief, sociaal en Meedogenloos die schijnbaar de gekozen mol punten hebben opgeleverd. En probeer uit te zoeken waar die naartoe zijn gegaan.
- Sam geeft roos alleen adaptief, dus die krijgt van hem geen potentiele punt op Creatief of sociaal
- Sophie heeft niets bij Maaike neergezet! Sophies Creatief is potentieel geen punt voor Maaike
- Sophie heeft Creatief niet bij Stijn neergezet
- De Creatief van Nora is niet naar Maaike gegaan
- De meedogenloos van Ray is niet naar Stijn, Roos, of Maaike gegaan.
- etc...

Op basis hiervan durf ik nu al wel te zeggen dat Roos het zeker niet heeft gewonnen op deze moleigenschappen van Maaike of Stijn.

Of er daarna nog mol-minpunten zijn uitgedeeld op basis van de test zie ik nog even los hiervan. dus je kunt daarmee altijd alle kanten op redeneren.

« Laatst bewerkt op: 4-03-2025, 21:59:53 door annebeestje »

Offline Moljewel

• Forumlid
« Reactie #276 Gepost op: 4-03-2025, 21:58:58 »
En als de molpuzzel zou zijn: de mol moet een (of meer) bordje hebben gekregen voor elk van de 3 hoofd eigenschappen. Dus meer van hetzelfde maakt niet uit. Zijn alle finalisten dan nog kanshebber vanwege missende info?

Uiteraard is bij deze methode kans dat niemand aan die eisen voldoet of dat er gelijkspel moet worden doorbroken. Maar het zou wel een karakteristieke widm montage kunnen opleveren bij de onthulling.
« Laatst bewerkt op: 4-03-2025, 22:00:49 door Moljewel »

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #277 Gepost op: 4-03-2025, 22:11:29 »
Bedoel je zoiets als dat je van alledrie minimaal een bordje moet sparen?
Dan zijn ze alledrie nog in de race. Maar dat lijkt mij geen waterdichte methode.

Even door op de methode die ik zelf aanhoud:
Ben er bijna... maar wil nog heel graag nog weten waar deze bordjes zijn geplaatst. Of bij welk van de finalisten ze in ieder geval NIET zijn geplaatst:

- sociaal.sam
- sociaal.bridget
- creatief.gabriel
- creatief.sam
- creatief.maaike (kan niet bij Maaike zelf)
- meedogenloos.roos (kan niet bij Roos zelf)
- meedogenloos.gabriel
- meedogenloos.maaike (kan niet bij Maaike zelf)

Ach een vermakelijke puzzel is het wel!

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #278 Gepost op: 4-03-2025, 22:31:41 »
Dan maar even mijn schema dat niet alleen de zekerheden bevat maar ook een aantal mogelijkheden waar zeker is dat er een kenmerk is geplaatst maar die eigenschap niet te lezen is. Op basis van lengte en marges en de bekende kenmerken is wel te achterhalen welke mogelijkheden daar zijn. Dit heb ik aangegeven met '(x | y | z)'.
Een sterretje voor een kenmerk betekent dat de uitdeler dit heeft genoemd als belangrijk voor de ideale mol.

Offline molletje1985

• Forumlid
« Reactie #279 Gepost op: 4-03-2025, 23:08:06 »
Ik weet niet of het al is benoemd, maar zou het kunnen dat elke molkandidaat die bij de "kans op een joker " opdracht de waarheid sprak, afviel als mogelijk mol, ongeacht het aantal molpunten? Dus daarmee ook Teun, Bridget en Ray.