Auteur Topic: De puzzel - hoe de molkeuze tot stand is gebracht  (gelezen 53210 keer)

Offline Mol1991

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De puzzel - hoe de molkeuze tot stand is gebracht
« Reactie #280 Gepost op: 4-03-2025, 23:29:22 »
Ik weet niet of het al is benoemd, maar zou het kunnen dat elke molkandidaat die bij de "kans op een joker " opdracht de waarheid sprak, afviel als mogelijk mol, ongeacht het aantal molpunten? Dus daarmee ook Teun, Bridget en Ray.
Oh dat zou zeker kunnen, dat dit gewoon een test was van de makers.
Maar de finalisten hadden zeker al gelogen over en maakte kans op een joker, dus kan zeker kloppen.

Offline Moljewel

• Forumlid
« Reactie #281 Gepost op: 5-03-2025, 10:30:36 »
Bedoel je zoiets als dat je van alledrie minimaal een bordje moet sparen?
Dan zijn ze alledrie nog in de race. Maar dat lijkt mij geen waterdichte methode.

Daar zat ik inderdaad aan te denken. Zeker geen waterdichte methode, maar wel nét niet logisch zoals veel widm hints. En met een aantal strategieën achter de hand zouden de makers het zomaar kunnen hebben gekozen.
Het past wel precies in het plaatje "een mol is creatief, sociaal én meedogenloos"

We gaan er zaterdag waarschijnlijk achter komen dat ook deze theorie niet klopt  ::rofl::

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #282 Gepost op: 5-03-2025, 12:12:37 »
Ik weet niet of het al is benoemd, maar zou het kunnen dat elke molkandidaat die bij de "kans op een joker " opdracht de waarheid sprak, afviel als mogelijk mol, ongeacht het aantal molpunten? Dus daarmee ook Teun, Bridget en Ray.

Zelf houd ik hier wel rekening mee.
Mijn vermoeden is dat er meerdere 'checkmomenten' zijn bij de molkeuze:
1. Het vermogen om een joker te bemachtigen (iedere kandidaat moest liegen/zwijgen over dat ze kans maakten op een joker) --> wie dat niet lukt valt af (alternatief: een minpunt voor de mol, zodat je minder kans maakt)
Ik denk zelf dat het wel wat zegt over hoe je kunt sturen/manipuleren, wat wel belangrijk is voor een mol.

2. De toegewezen eigenschappen: meer geschikte eigenschappen, grotere kans op het molschap?

3. De test--> veel stemmen (verdacht zijn), minder kans op molschap

4. De keuze op het dek. Rik vraagt nog aan iedereen of ze de mol willen zijn. Ik denk dat de 'nee' van Sam een nee was geworden als hij op basis van 1 t/m 3 de mol was geworden. (mijn interpretatie)
« Laatst bewerkt op: 5-03-2025, 12:14:18 door Tunneltelevisie »
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #283 Gepost op: 5-03-2025, 12:46:28 »
Ik geloof daar niks van. Het hele moment van jokeren speelt gewoon mee in de latere keuzes van de kandidaten.

Het wordt wel heel gewikkeld om nog meer variabelen toe te voegen. Ze moeten dit simpel in 1 zinnetje uit kunnen leggen zaterdag.

Dus het wordt vast gewoon zoals Roos het in de biecht al uitlegde.
De Blondine is de Mol :)

Offline Didier

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 😁😁
« Reactie #284 Gepost op: 5-03-2025, 12:47:38 »
Het aller grappigste zou zijn als de kandidaten eigenlijk Sam hadden gekozen maar niet wilde, en dat Stijn(/Maaike/Roos) de nummer 2 was
#1 Renée hater

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
« Reactie #285 Gepost op: 5-03-2025, 12:51:08 »
Het aller grappigste zou zijn als de kandidaten eigenlijk Sam hadden gekozen maar niet wilde, en dat Stijn(/Maaike/Roos) de nummer 2 was

Ja, dat zou heel grappig zijn.  ::rofl::

In dat geval zal het joker-moment niet hebben meegeteld.
Ikzelf zou dat wel als een goed test-moment zien voor de makers, maar kan inderdaad zijn dat het ingewikkeld was om dat ook mee te nemen. We gaan het zien.

Offline Demanuitwenen

• Forumlid
« Reactie #286 Gepost op: 5-03-2025, 12:54:41 »
Ja, dat zou heel grappig zijn.  ::rofl::

Dit zou ik ook leuk vinden al zou hij wel sneller ontdekt zijn dan stijn.

Offline suetownsend

• Forumlid
« Reactie #287 Gepost op: 5-03-2025, 15:56:44 »
De keuze van de mol blijkt uit 'het grotere plaatje'. Ik verwacht dat dit grotere plaatje achteraf een duidelijke hint zal blijken te zijn. Iets wat we nu al kunnen weten, zoals misschien het achtvoudige pad der verlichting (de titels van de afleveringen). Misschien is er een relatie tussen de fases van de verlichting en de mol-eigenschappen?

Titels van de afleveringen (https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_seizoenen_van_Wie_is_de_Mol%3F#Seizoen_25)
1 Een rein geweten
2 Het juiste motief (2 intentie)
3 De juiste manier van zien (1 begrip)
4 De juiste manier van praten (3 spreken)
5 De juiste concentratie (8 concentratie)
6 De juiste inspanning (6 inspanning)
7 De juiste oplettendheid (7 meditatie)
8 De juiste manier van doen (4 handelen)
9 De juiste manier van leven (5 levensonderhoud)

De volgorde komt niet overeen komen met die in het achtvoudige pad (https://nl.wikipedia.org/wiki/Edele_achtvoudige_pad) zie de getallen tussen haakjes.

Alle karaktereigenschappen zijn voor zover mij bekend deze 12:

adaptief
besluitvaardig
brutaal
creatief
manipulatief
meedogenloos
misleidend
observerend
overtuigend
sociaal
stressbestendig
zelfverzekerd

Of is er een ander groter plaatje?

Offline Vonne1968

• Forumlid
« Reactie #288 Gepost op: 5-03-2025, 15:58:38 »
Ik houd daar vanwege de verwisselde foto's in het molboekje wel rekening mee

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #289 Gepost op: 5-03-2025, 21:19:57 »
Haha zou wel leuk zijn  ::rofl::

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #290 Gepost op: 6-03-2025, 11:57:52 »
Ik zou dat ook wel leuk vinden maar dat zou Sam dan al gewoon hebben kunnen vertellen toch? Hij is toch afvaller. Wel stoere praat om dat te kunnen zeggen ::trots::

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #291 Gepost op: 6-03-2025, 11:59:27 »
Ik zou dat ook wel leuk vinden maar dat zou Sam dan al gewoon hebben kunnen vertellen toch? Hij is toch afvaller. Wel stoere praat om dat te kunnen zeggen ::trots::

Het is de vraag of Sam dat dan al zou weten. Ze hebben de mol immers pas na de helikopter scène ingelicht over zijn rol.

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #292 Gepost op: 6-03-2025, 12:06:20 »
Hij komt bij Rik, die zegt dan alleen "jij bent niet de mol"? Hij mag er dan best even bij zeggen voor het effect dat hij het wel geweest zou zijn als hij ja had gezegd. Dat geeft sowieso vreemde blikken in de lift denk ik, waardoor molloten hadden gedacht "hee die kijkt raar, dat is vast de mol". Mooie bliksemafleider ::tandpastasmiley::

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
« Reactie #293 Gepost op: 8-03-2025, 21:52:23 »
Combinatie dus van de mollicitatie, de eigenschappen en de test.
Wauw, Maaike toch nog zo dichtbij het mol-schap.  ::tandpastasmiley:: Ze had het ook geweldig gedaan, denk ik.

Offline NVR_95

• Forumlid
« Reactie #294 Gepost op: 8-03-2025, 22:10:48 »
Beetje een anticlimax toch? Een behoorlijk voor de hand liggende manier om de mol te kiezen, gegeven wat we wisten. Had gehoopt op iets van een twist.

Offline widm1992

• Forumlid
« Reactie #295 Gepost op: 8-03-2025, 22:20:04 »
Ik vond de uitleg prima en duidelijk, het enige wat ik stom vind is dat er gedaan werd alsof het een puzzel was die oplosbaar was voor ons en voor de kandidaten. Dat was niet zo.

Kandidaten moeten allemaal eerlijk zijn, inclusief de mol en dan nog heeft niemand er iets aan als iedereen de mol weet, want dan vliegt er alsnog elke week iemand uit.

Wij kregen niet voldoende info om het op te kunnen lossen. Prima, maar doe dan ook niet alsof het wel had gekund..

Offline Contraspion

• Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
« Reactie #296 Gepost op: 8-03-2025, 22:22:21 »
Ja, precies dat widm1992.

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #297 Gepost op: 8-03-2025, 22:22:30 »
Prima uitleg. Alleen had niemand het op kunnen lossen en wij ook niet dus het is bepaald geen rode draad geweest.

Wel leuk dat op deze manier een jonge en aanvankelijk weinig opvallende jonge man werd gekozen.

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
« Reactie #298 Gepost op: 8-03-2025, 22:41:39 »
Prima uitleg. Alleen had niemand het op kunnen lossen en wij ook niet dus het is bepaald geen rode draad geweest.

Wel leuk dat op deze manier een jonge en aanvankelijk weinig opvallende jonge man werd gekozen.

Ja, voor ons niet te doen en al helemaal niet voor de kandidaten (die van de anderen geen bordjes kunnen zien).
Wel grappig inderdaad dat Stijn het is geworden.

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #299 Gepost op: 8-03-2025, 23:50:16 »
Beetje een anticlimax toch? Een behoorlijk voor de hand liggende manier om de mol te kiezen, gegeven wat we wisten. Had gehoopt op iets van een twist.
Inderdaad. Zeker omdat Bridget hoger scoorde op de 3 eigenschappen die alles bepaalden dan Stijn en Maaike. Althans volgens de informatie die wij hadden. Wij hadden die puzzel dus nooit op kunnen lossen. Uiteindelijk kwam het er dus op neer dat degene die het minst vaak werd aangewezen als mol werd gekozen.
En voor de kandidaten was die puzzel al helemaal niet te maken, ook al deed Rik anders vermoeden. Waarom is die laatste aflevering altijd zo'n deceptie?
Edit
Nog even de bonnetjes erbij.
Voor zover wij hebben kunnen zien had:
Bridget 3x sociaal en 1x meedogenloos = 4 punten
Maaike 5x creatief = 5 punten
Roos 3x meedogenloos = 3 punten
Stijn 2x sociaal 1x meedogenloos = 3 punten
Hieruit zou Maaike als winnaar uit de bus komen en Bridget als runner up.
Maaike zou dan dus de mol zijn geweest. Oftewel, van Maaike hebben ze op één na alle scorende eigenschappen laten zien en van de mol maar de helft. Van Bridget hebben ze zelfs alles laten zien!
De volledige score was:
Maaike 6x creatief
Bridget 1x meedogenloos 3x sociaal
Roos 4x meedogenloos
Sofie 1x creatief 2x meedogenloos 1x sociaal
Stijn 1x creatief 2x meedogenloos 3x sociaal
« Laatst bewerkt op: 9-03-2025, 00:33:59 door MartinJ »