Auteur Topic: [Aflevering 2] Opdracht 2 - De zilveren greep  (gelezen 12443 keer)

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] Opdracht 2 - De zilveren greep
« Reactie #60 Gepost op: 14-01-2025, 11:39:54 »
Zei Rik niet “Mol, succes met de draak”  ? ;D
Dat is eruit geknipt.  :)
« Laatst bewerkt op: 14-01-2025, 12:18:46 door Run »

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #61 Gepost op: 15-01-2025, 00:44:13 »
Hoe kan de mol het zilver besmetten?
Gewoon je blijft in de vrachtwagen zitten en pakt het aan van Bridget, of je bekijkt het even in de vrachtwagen.
Aanwezig zijn Roos, Stijn en Maaike. Roos pakte het beeldje aan van Bridget. Het beeldje is nu besmet!
Roos en Stijn gaan tegelijkertijd naar binnen. Stijn en Roos op dezelfde lokatie. Roos biecht dat Ray aanstuurt als een kruk, want Stijn zit haar in de weg. Stijn gaat weg. Roos biecht dat er vingerafdrukken op de kelk zitten. Die vingerafdrukken kan ze er net opgezet hebben zodat dit item van 500 euro niet meer gepakt kan worden.

De vingerafdrukken zijn er helemaal niet van te voren opgezet. Roos had de kans om het tijdens de opdracht te doen. Misschien Stijn nog. Maar Stijn doet teveel goed uit zichzelf.

Roos besmet zo twee duurste delen en gaat door naar de volgende opdracht kluizenaar.

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #62 Gepost op: 15-01-2025, 01:52:11 »
Er zijn toch geen vingerafdrukken? Er staat dat de objecten aangeraakt zijn door de mol. Je ziet de mol zijn naam schrijven en de objecten aanraken met spul aan zijn handschoen dat oplicht in blacklight. De mol kan rustig zijn gang gaan als je voor aanvang van de opdracht de kandidaten apart houdt. We hebben de kandidaten niet tegelijkertijd zien aankomen.

Offline edgomo

• Winnaar WIDM-pool 2025
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #63 Gepost op: 15-01-2025, 07:04:10 »
Hoe kan de mol het zilver besmetten?
Gewoon je blijft in de vrachtwagen zitten en pakt het aan van Bridget, of je bekijkt het even in de vrachtwagen.
[...]

De vingerafdrukken zijn er helemaal niet van te voren opgezet.
Als dit zo zou zijn, hoe kunnen de kandidaten dan al onder een blacklight zien welke objecten besmet zijn en welke niet? Dan klopt de opdracht niet.
De enige logische manier voor deze opdracht is dat de vingerafdrukken er vooraf op gezet zijn. En dat kan best door een productiemedewerker gedaan zijn zelfs, dat het "een vingerafdruk van de mol is" is alleen maar om het verhaal smeuïger te maken.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #64 Gepost op: 15-01-2025, 07:48:00 »
Uitgaande van wat wij zien zijn er maar twee objecten besmet, waaronder toevallig ook de draak die Bridget meenam.
Nora is in dit scenario ook verdacht, want die stond al klaar buiten de vrachtwagen om Bridget op te wachten, maar dit is eruit gemonteerd. Zij kan ook de draak van Bridget besmet hebben door het even te bekijken bij de uitgang van het pand en de kelk en nog meer besmet hebben.
Dat de suggestie wordt gewekt met een handschoen dat de besmetting van te voren gedaan zou zijn, is in mijn ogen slechts om ook de chauffeurs verdacht te kunnen maken. Het was helemaal niet nodig om dit van te voren te doen. Lag er ergens een handschoen klaar om mol op de wand te schrijven?
Nora en Roos wilden niet als eersten. Dat is in het geval van Roos vreemd, want felle kandidaat.
De besmetting van de draak heeft Bridget niet gezien. Toch was er een lichtwisseling op dat moment.
Bridget vangt alle verdachtmakingen op. Maar Stijn, Roos, Maaike en Nora kunnen de draak ook besmet hebben.
De kelk kan alleen door Nora en Roos tijdens het spel besmet zijn.
Rik wenste de mol succes met de kraak, niet met de voorbereiding ervan.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2025, 11:30:22 door foxhunter »

Offline Leek

• Forumlid
« Reactie #65 Gepost op: 15-01-2025, 08:26:11 »
::oink::Uitgaande van wat wij zien zijn er maar twee objecten besmet, waaronder toevallig ook de draak die Bridget meenam.
Nora is in dit scenario ook verdacht, want die stond al klaar buiten de vrachtwagen om Bridget op te wachten, maar dit is eruit gemonteerd. Zij kan ook de draak van Bridget besmet hebben door het even te bekijken bij de uitgang van het pand en de kelk en nog meer besmet hebben.
Dat de suggestie wordt gewekt met een handschoen dat de besmetting van te voren gedaan zou zijn, is in mijn ogen slechts om ook de chauffeurs verdacht te kunnen maken. Het was helemaal niet nodig om dit van te voren te doen. Lag er ergens een handschoen klaar om mol op de wand te schrijven?
Nora en Roos wilden niet als eersten. Dat is in het geval van Roos vreemd, want felle kandidaat.
De besmetting van de draak heeft Bridget niet gezien. Toch was er een lichtwisseling op dat moment.
Bridget vangt alle verdachtmakingen op. Maar Stijn, Roos, Maaike en Nora kunnen de draak ook besmet hebben.
De kelk kan alleen door Nora en Roos tijdens het spel besmet zijn.
Rik wenste de mol succes met de kraak, niet met de voorbereiding ervan.

Ik dacht toch dat wij als kijker wel allang, voordat Bridget de draak pakte, te zien hadden gekregen dat deze besmet was. Dus denk dat zeker al een aantal voorwerpen voor de opdracht besmet waren. Het kan natuurlijk zijn dat het de mol vrijstond om tijdens de opdracht nog wat meer voorwerpen te besmetten, maar als dit met "ontzichtbare vloeistof" is gebeurd lijkt het mij niet zo makkelijk. Tijd om handschoenen aan te trekken was er volgens mij niet en als het gewoon met de vingers zou zijn gebeurd, dan hadden ze zeker ook opgelicht bij de controle van Rik.

We zullen in ieder geval in de laatste aflevering zien hoe de mol dit heeft gedaan, zeker als het door Roos is gedaan, want anders zullen er (voorlopig) nog maar weinig molacties zijn die wij nog niet gezien hebben.  ::rofl::

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #66 Gepost op: 15-01-2025, 09:49:39 »
Toch denk ik dat Roos de draak heeft besmet, en dat dit gewoon in beeld is.
Er zijn genoeg bezwaren aan te reiken, maar Roos heeft zich gewassen en omgekleed voor opdracht kluizenaar. En waar heeft Rik de handen van Roos gecontroleerd?
Op de foto zie je dat Bridget de vrachtwagen in gaat klimmen en dat rechts een hand met kettinkje erom (Roos) het draakje vasthoudt, zodat Bridget twee handen vrij heeft om de vrachtwagen in te klimmen.

Het gaat mij erom dat de draak pas later besmet kan zijn, omdat ie veel geld waard was en in eerste instantie niet besmet was.
Roos heeft de draak ook in haar linkerhand. Is Roos Moggre links, of is alleen haar linkerhand voorzien van blacklight?

Discussie welles/nietes of onderwerpen van te voren zijn besmet of tijdens de kraak ga ik verder niet voeren, dat heeft geeft zin. Maakt voor dit verhaal ook verder niks uit. Kan ook zijn dat van te voren voorwerpen besmet waren, maar het draakje dan weer niet, zodat dit afgevangen moest worden, zeker omdat Ray mingeld niet vermeld had!

edit: In beeld zijn nog een olifant, de kelk (e201), een koekjesschaal (e168) getoond met besmetting.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2025, 12:03:10 door foxhunter »

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #67 Gepost op: 15-01-2025, 14:07:39 »
Dat de suggestie wordt gewekt met een handschoen dat de besmetting van te voren gedaan zou zijn, is in mijn ogen slechts om ook de chauffeurs verdacht te kunnen maken. Het was helemaal niet nodig om dit van te voren te doen. […]
Voordat Bridget de draak pakte, zagen wij toch al dat -ie besmet is?

Offline LdHmolletje

• Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #68 Gepost op: 15-01-2025, 16:08:26 »
Volgens mij wel...

Ik zie al voor me hoe in de laatste aflevering we te zien krijgen hoe de mol daadwerkelijk (eventueel op zijn/haar kamer) de voorwerpen besmet... ::jaja::
Ich bin ein Bärliner!

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #69 Gepost op: 15-01-2025, 20:21:15 »
Kun je mij uitleggen wat dit toevoegt aan de opdracht. Wat maakt het uit wie die voorwerpen heeft besmet? Waar het om gaat is dat de kandidaten moeten controleren of ze dat voorwerp mee moeten nemen en dat hier 2 andere kandidaten voor nodig zijn op een bepaalde plek om de knoppen in te drukken.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #70 Gepost op: 15-01-2025, 20:32:15 »
Een niet besmet voorwerp dat -750 euro kan opbrengen is voor de mol zo interessant, dat je die ter plekke alsnog zou willen besmetten.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #71 Gepost op: 15-01-2025, 21:58:37 »
De mol heeft van tevoren een aantal items mogen besmetten. Het was aan de kandidaten om in te schatten welke items (o.b.v. waarde) wel of niet de moeite waren en om ze te controleren. Ray heeft ervoor gekozen om de aanpak te vereenvoudigen waardoor de opdracht minder interessant/chaotisch werd. Maar de mol heeft niet tijdens de opdracht nog items kunnen besmetten, dat slaat ook nergens op. Al was het alleen maar omdat de mensen in de bus via camera's precies konden volgen wat er gebeurde. De mol moet ook een beetje werken hè? Het is niet alsof het programma zo is opgezet dat de mol ten koste van alles moet winnen.

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #72 Gepost op: 15-01-2025, 22:52:05 »
“Heeft de Mol van tevoren een aantal voorwerpen mogen ‘besmetten’?”

“Waai-is-det-ieven-e-kwestjen?”, zou Nora antwoorden. Sorry, mijn Engels is niet so good. :)

Om maar te zeggen dat ik het eens ben met de stelling in het vorige bericht

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #73 Gepost op: 16-01-2025, 00:42:04 »
Wat ik ook al schreef, ik zie de meerwaarde er niet van of de mol de voorwerpen besmet of iemand van de productie.
Bovendien, als de mol dit zou mogen doen dan besmet hij uiteraard de duurste objecten, dat is risicoloos voor een mol en niet leuk voor het programma.
Edit Er was €3000 te verdienen met 8 voorwerpen, dus gemiddeld €375. Dat max bedrag zou bijvoorbeeld gewonnen kun worden met 6 voorwerpen van €350, ééntje van €400 en ééntje van €500. Of zoiets. Die van €750 zullen vast wel besmet zijn geweest, want daar sturen de kandidaten in de vrachtwagen natuurlijk als eerste de medekandidaten naar toe.
« Laatst bewerkt op: 16-01-2025, 01:01:38 door MartinJ »

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #74 Gepost op: 16-01-2025, 09:48:33 »
Precies, er zijn hier mensen die denken dat de mol tijdens het spel voorwerpen kon besmetten en dus op de markt moest zijn. Daarmee sluit je de 2 in de cabine al uit als mol. Bovendien zou de mol als eerste op de markt moeten zijn  wil het besmetten effect hebben. Daarmee sluit je de laatsten die de markt opgingen ook uit als mol.

De mol  heeft de voorwerpen van te voren besmet en kon vanuit de cabine ook genoeg aansturen als de mol daar zat.

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #75 Gepost op: 16-01-2025, 10:34:18 »
Roos is hier - helaas- alweer ontzettend verdacht wat mij betreft.
Bij kraam 201 staat ze best een lange tijd. Ze heeft eerder al onder blacklight kunnen zien dat de Kelk een vingerafdruk heeft. Vervolgens krijgt ze heel duidelijk de instructie van Ray krijgt de ronde schijf te zoeken. Ze staart een paar seconden naar de voorwerpen. Dan ziet ze een bewaker aan komen lopen en rent weg... zonder(!) de schijf mee te nemen en wordt vervolgens gepakt.

Het gaat allemaal wel erg traag.
Naar mijn idee had ze daar nog prima weg kunnen komen en de de schijf kunnen meegrissen.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #76 Gepost op: 16-01-2025, 11:28:07 »
Er worden hier heel veel aannames gedaan en als waarheid verkondigd. Maar we weten maar weinig. Ik zie er meerwaarde in als de besmetting ook tijdens het spel kon plaatsvinden en de mol niet alle duurste objecten van te voren kon besmetten, want dat is kinderspel voor de mol. Het gaat om risico's tijdens het spel en acties en die zet je buitenspel door te denken dat alles van te voren besmet was. Er waren minimaal 25 objecten, misschien meer, als de mol alle duurste objecten van te voren kon besmetten, bijvoorbeeld 10 stuks, dan had iedereen net zo goed meteen een vork of een mes kunnen pakken voor een tientje. Waar zitten we dan naar te kijken?
Het zou een geweldig gedurfde molactie zijn van Roos om die draak over te pakken van Bridget en te besmetten. En de kelk eerst te besmetten en vervolgens ons in beeld laten zien, kijk de kelk kan ik niet pakken want die is besmet en dan ook nog de schaal met het juiste motief te laten liggen en gepakt te worden door PacMensen en door te gaan naar de volgende opdracht. Zou fantastisch gespeeld zijn!

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #77 Gepost op: 16-01-2025, 11:42:46 »
Hoe kun je dan aan het begin van de opdracht aangeven dat er max 3000 euro te verdienen is.
En dan nog wat anders. Ervan uitgaande dat de duurste objecten wel besmet zullen zijn, wie het dan ook wanneer gedaan heeft, zou je er ook voor kunnen kiezen om in eerste instantie te gaan voor voorwerpen tussen de 250 en 350 euro. Immers die moeten minimaal binnengebracht kunnen worden om op 3000 totaal uit te komen.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #78 Gepost op: 16-01-2025, 13:16:30 »
Het was -ben ik met fox eens- wel veel gaver en spannender geweest als de mol inderdaad tijdens de beurt ter plekke voorwerpen kon besmetten. Maar niet uitvoerbaar denk ik, teveel kandidatenogen erop denk ik, zoiets doet een mol alleen als de mol werkelijk onbespied is. We gaan er dus in meerderheid van uit dat dat niet is gebeurd, maar het klopt van foxhunter dat dat een aanname is. Er staat ‘aangeraakt door de Mol’, en niet bijv. 'van tevoren besmet met de vingerafdruk van de mol’ en ze laten de rest in het midden. Tegelijk een terugkomend kritiekpuntje, ze maken een opdracht weer spannender dan het in werkelijkheid was mede door vaag te blijven over de opdracht. En door.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #79 Gepost op: 16-01-2025, 13:28:49 »
Ray zegt tot twee keer aan toe: "...of ze niet besmet zijn door de mol". Dit geeft een toestand aan en geen actie. Aangeraakt geeft een actie aan.
Gevoelsmatig is er ook een verschil tussen "besmet zijn"  en "zijn besmet". Zijn besmet verwijst naar de actie van besmetten, besmet zijn naar de toestand "besmet". Tenminste zo voelt dat bij mij aan.
« Laatst bewerkt op: 16-01-2025, 13:35:09 door MartinJ »