Auteur Topic: Bizarre theorieën/waargebeurde verhalen WIDM  (gelezen 8913 keer)

Offline Erik Leppen

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Bizarre theorieën/waargebeurde verhalen WIDM
« Reactie #60 Gepost op: 25-02-2025, 23:48:11 »
Het hele Roeland Fernhout-verhaal vind ik nog steeds ingewikkeld.

Voor mij is, net als voor Mol1991, eerlijkheid een belangrijke kernwaarde, en als de makers beweren (of eigenlijk: door weglating iets heel sterk insinueren) (nl. dat Yvon 'gewoon' altijd al de mol was), dan vertrouw ik er op dat dat dan ook klopt.

Maar ik vertrouw er óók op dat Michmol niet zomaar wat roept als hij zegt dat hij bronnen heeft en een hele reeks argumenten voor een heel andere positie. En ik snap ook dat hij die bronnen ook niet kan 'outen': dat brengt misschien die bronnen weer in de problemen.

Dus dan zijn er twee strijdige standpunten, afkomstig van twee bronnen die ik allebei hoog acht. Ik vind dat een ingewikkelde situatie en lastig 'partij kiezen'. Ik heb het daarom altijd maar een beetje langs me heen laten gaan. Maar het is ook natuurlijk heel intrigerend, zo'n claim van een stiekem achter-de-schermen molwisselsituatie die we niet mogen weten maar waar wel allerlei hints naar te vinden zijn en waar betrokkenen schijnbaar níet op reageren met een stellig 'nee, dat was niet aan de hand'.

Want stel dat het klopt, dat Roeland inderdaad de mol was. Dan rijzen er wel wat vervolgvragen op. Met name de vraag, waarom wordt er (nog steeds) zo geheimzinnig over gedaan. Wat zou de schade zijn als je dat nu eens bekend zou maken met de uitleg erbij waarom dat toen niet is gedaan.

Anderzijds... zo'n mysterie is natuurlijk wel heel erg 'des wie-is-de-mols'... dus ook wel weer toepasselijk eigenlijk. Wij zijn gewend dat we, wát we ook allemaal bedenken, altijd na 10 afleveringen het definitieve antwoord krijgen. Maar hier is dat nou eens een keer níet zo ::rofl::
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #61 Gepost op: 26-02-2025, 00:01:10 »
Destijds nav de opm. van Michmol met die kennis de serie voor het eerst bekeken. Was Roeland dagenlang aan de dunne? Lag hij al niet zo lekker in de groep; hij nam analoge foto’s van Victoria Koblenko in bikini. De opdracht met de trein waar dan mogelijk een nieuwe mol is gekozen. Een terugkerende afvaller die ver kwam in het spel. Victoria die na afloop in de media haar onvrede uitte? Er rommelde van alles. En inderdaad geen molacties van mol Yvon in de eerste afleveringen.
Jr kan zeggen dat er drie afleveringen of zo geen mol was, maar er was onrust in de groep en die was gesust. Daarom wordt er niet meer op teruggekomen.

Offline Mol1991

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #62 Gepost op: 26-02-2025, 08:01:54 »
Volgens Angela Groothuizen:
Haalde deze groep het slechtste van elkaar naar boven.
Ene kant levert dit geweldig tv op. En andere kant is het voor de meeste kandidaten een hele vervelende en slechte ervaring geweest. Wat achteraf ook wel jammer is.

Offline Rallymitchel

• Forumlid
  • "Trust Nobody"
« Reactie #63 Gepost op: 2-03-2025, 16:36:43 »
Met alle respect, snap ik niet waarom de molwissel van 2005 20 jaar later nog nooit naar buiten is gebracht... Het argument 'dat het een schande zou zijn voor het programma' is toch eigenlijk niet relevant meer?  :-\\

Dat ze het destijds niet bekend hebben gemaakt in het belang van de toenmalige toekomst van het programma, snap ik heel goed. Maar laten we eerlijk zijn. Het overgrote deel van de huidige WIDM-kijkers zijn helemaal niet bekend met het seizoen 2005 en zijn het programma pas veel later gaan kijken. Dus waarom 20 jaar later nog zo geheimzinnig hierover>

Stel dat de molwissel naar buiten zou komen, dan zou dat misschien even echt nieuws zijn, maar de meeste kijkers (en zeker die toen nog geen WIDM keken) gaat vervolgens gewoon door met hun leven. De meeste huidige kijkers (die toen nog geen WIDM keken) zal het mogelijk niet eens interesseren. Enkel voor de die-hard fans/molloten die het programma al jarenlang volgen, zou het alleen maar een bevestiging zijn van de geruchten die toch al jarenlang dusdanig sterk onderbouwd op dit forum rondgaan.

Net als veel molloten eerder reageerden ben ik van mening dat eerlijkheid het langste duurt. En zou de bekendmaking van de molwissel er echt voor zorgen dat het programma beschadigd raakt voor ons molloten (die dat onderwerp echt interesseren)? Ik denk het niet. Ik denk dat het de toenmalige productie alleen maar zou sieren. Het zou benadrukken hoe geweldig ze dat seizoen uiteindelijk hebben weten te improviseren, dat dat geheim jaren later pas boven water is gekomen, waarvoor alleen maar lof zou zijn.  ::bravo::

Bovendien verlos je de toenmalige kandidaten en productie ook uit een benauwde positie. Want zoals hier op het forum ook blijkt komt eens in de paar jaar die discussie over seizoen 5 weer naar boven drijven. En zolang dat zo blijft, zullen de toenmalige kandidaten en productie geconfronteerd blijven worden met vragen over dat seizoen. Moet je het echt willen om hen in zo'n positie te zetten?

Kortom, ik ben van mening dat als de molwissel waar is (waar ik gezien de argumenten en het verhaal van Michmol niet omheen kan), dat het wel tijd wordt dat dit een keer boven tafel komt. Het zal voor de meeste kijkers toch echt geen wereldschokkend nieuws meer zijn. We zijn precies 20 jaar verder, dus wat mij betreft een mooi moment ervoor.  ;)

Offline Demanuitwenen

• Forumlid
« Reactie #64 Gepost op: 2-03-2025, 17:14:44 »
Heel eerlijk vond ik het seizoen met Marc marie en Yvonne niet perse leuk maar dat heeft wel widm gered.. de onderlinge sfeer was daar ook helemaal niet gezellig, dat is nu wel anders al is het niveau qua opdrachten echt enorm gedaald maar de mix in de groep is vaak goed..

Ik vond de seizoen met milouska daarna veel leuker en natuurlijk ijsland waar al die bn'ers naar een warm land wilden maar in ijsland terecht komen..

Offline Leendert

• Forumlid
« Reactie #65 Gepost op: 2-03-2025, 17:20:23 »
Als dit nieuws bevestigd wordt en naar buiten komt, denk ik dat er best veel gemiddelde kijkers wel vervolgvragen komen. Ze denken vast “als het één keer gebeurde, gebeurde het vast vaker”. En ze gaan twijfelen aan alles. “Was Art misschien toch de mol in 2011? Hij was toch zo verdacht? Of Chris Zegers in 2015? Misschien was Tim wel de mol in 2013, maar moesten ze wisselen omdat hij te veel verdacht werd? Etc etc.”

De makers zullen ongetwijfeld zeggen dat ze in geen enkel ander seizoen zoiets gedaan hebben en het nooit meer zouden doen. En ik geloof ze daarin wel. Maar het zaait toch een graantje van twijfel bij het grote publiek. Er zijn genoeg reality spelshows die doorgestoken kaart zijn (of er een hoog gehalte van hebben). Ik ken genoeg mensen die aannemen dat dat bij WIDM ook wel zo zal zijn (al zijn dat vooral niet de vaste kijkers). Als dit nieuws uitkomt en bevestigd wordt, denk ik dat meer kijkers op die manier naar gaan kijken.

Dus misschien is het het beste om het toch onder de pet te houden. (Of Roeland terug uit te nodigen voor een jubileumseizoen en er dan iets speciaals van te maken.)

Zodra je zoiets toegeeft, gaat denk ik een deel

Offline Michmol

• Forumlid
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
« Reactie #66 Gepost op: 2-03-2025, 18:49:56 »
In het licht van de omstandigheden waarin ik de hele geschiedenis te horen kreeg verbaast het me vooral hogelijk dat er - buiten forummer TheMiracle in 2009 - niet (veel) meer lekkages zijn geweest tot nu toe. ::rofl::
Om mij heen zie ik een circus van waanzin ontstaan.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #67 Gepost op: 2-03-2025, 19:13:56 »
Toch weer een weetje uit seizoen 5.

Ik herinner me een zoektocht. Kleine aanwijzingen her en der verspreid  vormden samen, in 2005 de plek van een bijeenkomst in een boerenschuur. Als mijn herinnering ver genoeg reikt, was dat in Abcoude.

Ik had samen met een aantal mensen gepuzzeld, en kwam tot die locatie.

Enkele forummers van toen troffen destijds een paar kandidaten, leden van de crew en medespeurders.

Alles was opgezet om de speurders een megahint te geven. Het was namelijk niet voor niets in die loods, of boerenschuur.

Dat jaar was het eerste seizoen van Boer zoekt vrouw op televisie te zien. Gepresenteerd door Yvon Jaspers.

In 2005 was voor de makers het verloop van WIDM natuurlijk allang bekend, en je zóu kunnen beredeneren dat ze die hint mer opzet bedacht hadden, speciaal om de aandacht op Yvon te vestigen.

Als we weten wat we nú (denken te) weten, komt die gebeurtenis in Abcoude natuurlijk wel in een ander daglicht te staan.

Volgens mij is er over Abcoude op Realitynet nog wel iets te vinden.

Offline Michmol

• Forumlid
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
« Reactie #68 Gepost op: 2-03-2025, 20:19:35 »
Toch weer een weetje uit seizoen 5.

Ik herinner me een zoektocht. Kleine aanwijzingen her en der verspreid  vormden samen, in 2005 de plek van een bijeenkomst in een boerenschuur. Als mijn herinnering ver genoeg reikt, was dat in Abcoude.

Ik had samen met een aantal mensen gepuzzeld, en kwam tot die locatie.

Enkele forummers van toen troffen destijds een paar kandidaten, leden van de crew en medespeurders.

Alles was opgezet om de speurders een megahint te geven. Het was namelijk niet voor niets in die loods, of boerenschuur.

Dat jaar was het eerste seizoen van Boer zoekt vrouw op televisie te zien. Gepresenteerd door Yvon Jaspers.

In 2005 was voor de makers het verloop van WIDM natuurlijk allang bekend, en je zóu kunnen beredeneren dat ze die hint mer opzet bedacht hadden, speciaal om de aandacht op Yvon te vestigen.

Als we weten wat we nú (denken te) weten, komt die gebeurtenis in Abcoude natuurlijk wel in een ander daglicht te staan.

Volgens mij is er over Abcoude op Realitynet nog wel iets te vinden.

Daar heb ik ooit iets over gelezen. Ik meen me zelfs een foto te herinneren waarop Gijs figureerde.

Verder heb je helemaal gelijk met je vaststelling dat die boerenschuurhint lang nadat Roeland was vertrokken is bedacht. Hetzelfde geldt voor de muzikale aanwijzingen bij Schiffers.fm en de hints (vaak afgedaan als de Jip-en-Jannekevariant) in de serie zelf (die ook allemaal na aflevering 3 opduiken, zoals de line-up en de foto met het mollogo achterop).
Om mij heen zie ik een circus van waanzin ontstaan.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #69 Gepost op: 2-03-2025, 20:35:01 »
Volgens mij ook Jim, en ik dacht Sander. Maar gek genoeg niet Yvon. Althans, niet dat ik me kan herinneren.

Die was overigens toen een klein beetje zwanger, in het voorjaar van 2005. Dus daar had ze toen een prima excuus voor. Het zóu een acceptabel excuus zijn, maar ik weet het gewoon niet zeker.

Een hint bedenken rondom de mol, en dan is degene waar deze hint op slaat, er niet bij.

Of herinnert iemand van de forummers van toen, haar aanwezigheid daarbij?