Auteur Topic: [Discussie] Weigeren van opdrachten / taalgebruik  (gelezen 10651 keer)

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [Discussie] Weigeren van opdrachten / taalgebruik
« Reactie #20 Gepost op: 24-02-2025, 16:00:47 »
Er wordt aangegeven dat het voor de discussie niet zo belangrijk is welke rol de hitte of onhandigheid hebben meegespeeld.
Daar verschillen de meningen duidelijk over.

Ik zeg dus: dit moet samenvallen. Zoals in het voorbeeld van het geen spin eten.... kan heel goed uitgelegd worden als een molactie. In het geval van Nora heeft de productie dus geblunderd. Ze hadden haar in de andere groep kunnen indelen, want je ziet dit aankomen als goede crew. OF je maakt het inherent het spel. Tal van opties te bedenken waarin zij gracieus deze opdracht anders speelt dan maar gewoon de handdoek in de ring gooien en helemaal niet meer verschijnen bij de ontknoping van de opdracht. Dat afzonderen van de groep maakt meteen dat je weet: die is de mol niet. Afbraak van de serie.
Amen. Inderdaad.

Offline Nat007

• Forumlid
« Reactie #21 Gepost op: 24-02-2025, 16:32:48 »
Maar Nora is toch wel allerlei tempels binnengegaan? Het is niet alsof ze lak heeft aan de Cambodjaanse cultuur. Ze heeft alleen ook een eigen religie, waar toevallig één van de vijf zuilen van is dat er maar één god mag worden aanbeden. Dat uitgerekend zij dan de eerste opdracht ooit(?) moet doen waarin goden van een andere religie vereerd worden, is ongelukkig toeval. Maar het is haar goed recht om haar grenzen aan te geven.

Dit is ook een hellend vlak. Er is niet aan Nora gevraagd om op de knieën te gaan en te bidden voor een andere God he? Los van dat het overduidelijk is dat Nora om religieuze redenen die dans niet wilde doen, en dat is blijkbaar prima met de makers, trekken ik en sommige anderen hier die discussie wat breder. Omdat het nogal een unicum is, hoe dit nu heeft uitgewerkt in deze opdracht en in dit seizoen. Mijn punt is dat de makers hiervan bewust moeten zijn in de toekomst, want zelf zit ik niet te wachten op nog meer kandidaten met wat voor (religieuze) achtergrond dan ook, ethisch bezwaar aantekenen tegen culturele dansen uitvoeren. Ik haal de theoretische EO-presentatoren erbij, want een moskee binnengaan en een hoofddoek opdoen is wel degelijk ook een vorm van godenverering. Voor de vrouw is de hoofddoek een belangrijk middel om blijk te geven van haar gehoorzaamheid en loyaliteit aan Allah. Dus waar is het begin en waar het (theoretische) eind? Waarom zou een praktiserend Christen dan niet de vinger kunnen opsteken en afzien van moskeebezoek?

En wat Eva zegt, dat de makers dan gewoon moskeeën kunnen overslaan: in veel Arabische landen kom je als vrouw gewoon niet onder die hoofddoek uit. En zo zijn er tal van landen met hun eigen cultuur en gebruiken. Stel ze gaan naar Canada en naar een First Nations stam, gaan er dan ook kandidatenvingertjes omhoog als daar aan een ceremonie meegedaan moet worden? Nogmaals, het is maar een theoretische discussie naar aanleiding van dit concrete incident nu in Cambodja. Maar persoonlijk heb ik liever dat de makers hierop beducht gaan zijn in de toekomst en kandidaten selecteren die wat minder rigide zijn hiermee, dan dat ze een lange lijst met zwarte landen gaan opstellen, om dit soort toestanden in de toekomst te voorkomen.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #22 Gepost op: 24-02-2025, 17:05:58 »
En wat Eva zegt, dat de makers dan gewoon moskeeën kunnen overslaan: in veel Arabische landen kom je als vrouw gewoon niet onder die hoofddoek uit. En zo zijn er tal van landen met hun eigen cultuur en gebruiken. Stel ze gaan naar Canada en naar een First Nations stam, gaan er dan ook kandidatenvingertjes omhoog als daar aan een ceremonie meegedaan moet worden? Nogmaals, het is maar een theoretische discussie naar aanleiding van dit concrete incident nu in Cambodja. Maar persoonlijk heb ik liever dat de makers hierop beducht gaan zijn in de toekomst en kandidaten selecteren die wat minder rigide zijn hiermee, dan dat ze een lange lijst met zwarte landen gaan opstellen, om dit soort toestanden in de toekomst te voorkomen.

Ik heb dit niet bedoeld zoals ik denk dat jij het geïnterpreteerd hebt. Godsdienst als overkoepelend thema vind ik opmerkelijk; immers hebben landen doorgaans veel meer te bieden op het gebied van kunst/cultuur en natuur. Als landen de makers weinig bewegingsvrijheid geven (waar het dit seizoen een beetje op lijkt, maar dat weet ik niet) dan is dat voor mij een reden om uit te wijken naar een ander land.

Aanvullend wil ik nog zeggen dat het boeddhisme in mijn beleving door veel mensen meer wordt gezien als een levensbeschouwing dan als een religie in het westen en daarom ook als 'onschuldiger'. Ik denk dat widm zich erop verkeken heeft dat een kandidaat die praktiserend gelovig is zich daarmee niet kan verenigen. Ik denk dat we er begrip voor zouden hebben gehad als een niet-moslim (atheïst, christen, iets anders) voor een opdracht werd gevraagd om op een kleedje richting mekka te bidden. Ik zou daar, als atheïst, moeite mee hebben.

Ik denk dat het boeddhisme en het ritueel door Nora veel serieuzer werden genomen als religie en niet een levensbeschouwing (in het kader waarvan we o.a. yoga en andere klankschalen-toestanden hebben geadopteerd).
« Laatst bewerkt op: 24-02-2025, 17:13:23 door Eva. »

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
« Reactie #23 Gepost op: 24-02-2025, 17:15:02 »
Mijn punt is dat de makers hiervan bewust moeten zijn in de toekomst, want zelf zit ik niet te wachten op nog meer kandidaten met wat voor (religieuze) achtergrond dan ook, ethisch bezwaar aantekenen tegen culturele dansen uitvoeren.

Ik ben het met je eens. Vandaar dat ik onlangs al schreef dat het beter zou zijn uitsluitend nog seculiere kandidaten mee te laten doen. Dus geen Christenen, Moslims, Boedhisten, Joods of wat dan ook. Gewoon niet. Dan krijgen we dit soort discussies ook niet meer en kunnen we gewoon kijken naar het spel zoals het bedoeld is.

Voor zover er binnen die religies behoefte staat aan spelprogramma's op tv kunnen ze dan zelf iets bedenken en ervoor zorgen dat die programma's niet godslasterlijk, wel koosjer, wel halal etc. zijn.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #24 Gepost op: 24-02-2025, 17:23:58 »

Ik ben het met je eens. Vandaar dat ik onlangs al schreef dat het beter zou zijn uitsluitend nog seculiere kandidaten mee te laten doen. Dus geen Christenen, Moslims, Boedhisten, Joods of wat dan ook. Gewoon niet. Dan krijgen we dit soort discussies ook niet meer en kunnen we gewoon kijken naar het spel zoals het bedoeld is.

Voor zover er binnen die religies behoefte staat aan spelprogramma's op tv kunnen ze dan zelf iets bedenken en ervoor zorgen dat die programma's niet godslasterlijk, wel koosjer, wel halal etc. zijn.

Ik hoop dat de NPO liever spellen geloofsneutraal maakt dan dat ze discrimineren. Als ze dat laatste wel zouden doen, dan mogen daar kamervragen over gesteld worden. Er zijn legio opdrachten te bedenken waarbij dit niet meer hoeft voor te komen. Ik schrik er echt van dat discriminatie serieus wordt overwogen als de meest voor de hand liggende oplossing o.b.v. een unieke gebeurtenis als gevolg van een onhandige zet van de makers

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #25 Gepost op: 24-02-2025, 17:34:21 »
Dit is ook een hellend vlak. Er is niet aan Nora gevraagd om op de knieën te gaan en te bidden voor een andere God he? (...) Maar persoonlijk heb ik liever dat de makers hierop beducht gaan zijn in de toekomst en kandidaten selecteren die wat minder rigide zijn hiermee, dan dat ze een lange lijst met zwarte landen gaan opstellen, om dit soort toestanden in de toekomst te voorkomen.

De dans is aan verschillende Goden gericht. De danseressen worden beschouwd als hemelse nimfen. De kledingstukken en juwelen hebben net als elk handgebaar een betekenis. Het is dus een vorm van bidden/aanbidden/eren. Het scheelt voor een gelovige niet veel met je sarcastische "Er is niet aan Nora gevraagd om op de knieën te gaan en te bidden voor een andere God he?"

De makers hadden er inderdaad beducht op moeten zijn. Voldoende rituelen en gewoonten zonder een sterke spirituele component of manieren om het voor Nora anders op te lossen. Dat zullen ze voortaan ook wel doen. Kan zomaar zonder zwarte lijsten van landen of kandidaten op te stellen.

Offline hel1a

• Forumlid
« Reactie #26 Gepost op: 24-02-2025, 17:44:10 »

Gelukkig is dat gewoon in strijd met Artikel 1 van de Grondwet. Zo moeilijk is het niet om opdrachten redelijk inclusief te ontwerpen. Bij de kookopdracht waren er ook posities waarbij je zelf niet vis hoeft te snijden, bijvoorbeeld. Voor deelnemende vegetariërs wel zo prettig.

Maar persoonlijk heb ik liever dat de makers hierop beducht gaan zijn in de toekomst en kandidaten selecteren die wat minder rigide zijn hiermee, dan dat ze een lange lijst met zwarte landen gaan opstellen, om dit soort toestanden in de toekomst te voorkomen.

Maar waarin mogen kandidaten dan wel of niet rigide zijn? Ik vond eerdere keuzes om bijv. naar een land te gaan waar homoseksualiteit verboden is, best opvallend. Ik heb liever dat je dat soort landen uitsluit dan dat je alleen kandidaten selecteert die daarmee OK zijn.

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
« Reactie #27 Gepost op: 24-02-2025, 17:46:41 »
Ik hoop dat de NPO liever spellen geloofsneutraal maakt dan dat ze discrimineren. Als ze dat laatste wel zouden doen, dan mogen daar kamervragen over gesteld worden. Er zijn legio opdrachten te bedenken waarbij dit niet meer hoeft voor te komen. Ik schrik er echt van dat discriminatie serieus wordt overwogen als de meest voor de hand liggende oplossing o.b.v. een unieke gebeurtenis als gevolg van een onhandige zet van de makers

Hoezo? Als eens een deelnemer van ouder dan 70 gezien? Nee. Dus is dat leeftijdsdiscriminatie of is het misschien gewoon niet zo praktisch om een ouder iemand mee te laten doen? Zo kun je dat dan ook met allerlei religies zien: gewoon niet zo praktisch om mee te laten doen.

Je kunt alles wel discriminatie noemen. Is het discriminatie dat ik als volwassen man niet welkom ben in de meisjeskleedkamer op een sportveld?
Is het discriminatie dat een vrouw zonder hoed niet welkom is in sommige streng gereformeerde kerken?

En die kamervragen komen er nooit hoor. Want anders weet ik er nog wel één: het is discriminatie dat ik als onbekende Nederlander niet mee mag doen aan WIDM. Anders gezegd: het programma mag lekker zelf weten wie ze uitnodigen en kunnen nooit gedwongen worden om mensen met een religieuze achtergrond mee te laten doen.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
« Reactie #28 Gepost op: 24-02-2025, 17:49:59 »
Gelukkig is dat gewoon in strijd met Artikel 1 van de Grondwet.

Nee hoor. Zoals zojuist al gememoreerd kan een programma niet gedwongen worden om wie dan ook mee te laten doen. Ze discrimineren immers al jaren: zowel op leeftijd als op bekendheid. En geen haan die ernaar kraaide. Dus als ze voortaan uitsluitend seculiere deelnemers selecteren, dan kun je op je kop gaan staan en met Artikel 1 gaan lopen schermen, maar dat gaat niets veranderen.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #29 Gepost op: 24-02-2025, 17:50:57 »
De NPO is nog steeds een publieke omroep met een taak die ze van overheidswege wordt opgelegd, daar hoort discrimineren niet bij. Ik kan je garanderen dat een dergelijk beleid kamervragen zal opleveren en een fikse vingertik voor de NPO.

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
« Reactie #30 Gepost op: 24-02-2025, 17:54:24 »
En leeftijdsdiscriminatie vind je geen probleem? Dat mag de NPO gerust doen?

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #31 Gepost op: 24-02-2025, 17:54:40 »
Nee hoor. Zoals zojuist al gememoreerd kan een programma niet gedwongen worden om wie dan ook mee te laten doen. Ze discrimineren immers al jaren: zowel op leeftijd als op bekendheid. En geen haan die ernaar kraaide. Dus als ze voortaan uitsluitend seculiere deelnemers selecteren, dan kun je op je kop gaan staan en met Artikel 1 gaan lopen schermen, maar dat gaat niets veranderen.

Heb je dan serieus gemist dat ze met opzet een groep samenstellen met een 50/50 verdeling tussen man en vrouw, tenminste één queer-deelnemer en één of meer niet-witte kandidaten of kandidaten met een andere etnische achtergrond? Daarnaast weet je niet wie ze benaderd hebben voor deelname en wie er geweigerd hebben.

Het niet-benaderen van mensen die fysiek niet meer in staat zijn om deel te nemen aan widm is overigens niet te vergelijken met het benaderen van mensen die je vervolgens afwijst op basis van een van de eigenschappen die in art. 1 worden benoemd.

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Forum Moderator
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #32 Gepost op: 24-02-2025, 17:58:49 »

Laten we ook gelijk allemaal weer in aparte wijken gaan wonen, allemaal naar een eigen sportvereniging gaan binnen ons eigen hokje etc. Dan zullen alle problemen opgelost zijn!

Anders gezegd: het programma mag lekker zelf weten wie ze uitnodigen en kunnen nooit gedwongen worden om mensen met een religieuze achtergrond mee te laten doen.
Daar zeg je mij wat Tunnelgraver, ze mogen inderdaad helemaal zelf weten wie ze uitnodigen. Dus hebben ze voor dit seizoen Nora uitgenodigd  ::ok::.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Nat007

• Forumlid
« Reactie #33 Gepost op: 24-02-2025, 18:00:11 »
De dans is aan verschillende Goden gericht. De danseressen worden beschouwd als hemelse nimfen. De kledingstukken en juwelen hebben net als elk handgebaar een betekenis. Het is dus een vorm van bidden/aanbidden/eren. Het scheelt voor een gelovige niet veel met je sarcastische "Er is niet aan Nora gevraagd om op de knieën te gaan en te bidden voor een andere God he?"

De enige die sarcasme meent op te merken ben je zelf. Er werd letterlijk geschreven eerder "het lijkt me niet de bedoeling dat widm mensen gaat vragen te bidden." Niemand, zelfs ik niet, zou van wie dan ook verwachten dat ze akkoord gaan met letterlijk bidden op de knieën naar een vreemde God. Maar mensen hebben nogal verschillende definities hier voor godenverering, is wat ik heb geprobeerd te schrijven. Iemand anders denkt dat een hoofddoek opdoen géén godenverering zou zijn (wat ik betwist: niet voor een relaxte atheist nee, maar misschien wel voor een Gereformeerde Christen).

Maar waarin mogen kandidaten dan wel of niet rigide zijn? Ik vond eerdere keuzes om bijv. naar een land te gaan waar homoseksualiteit verboden is, best opvallend. Ik heb liever dat je dat soort landen uitsluit dan dat je alleen kandidaten selecteert die daarmee OK zijn.

Klopt. Is in zijn algemeenheid een lastige. Ik kan me voorstellen dat ook niet iedereen staat te springen om naar Saudi-Arabië te gaan bijvoorbeeld, een land waar het overigens gewoon gevaarlijk is voor homoseksuelen, dus ik ga ervan uit dat de makers zo'n land als niet veilig beschouwen, idem voor Iran, Noord-Korea etc. Ja we mogen er allemaal anders over denken en andere overtuigingen over hebben. Ik vind het interessant als in vreemde culturen ook aandacht is voor het lokale geloof, tempels en dat niemand loopt te pielen (bij wijze van) wanneer er een hoofddoekje of een keppeltje op moet in een vreemde cultuur. Maar de makers kunnen er ook voor kiezen om dat soort potentieel controversiële locaties te vermijden. (Of om kandidaten te selecteren dus die zich wel aan willen en kunnen passen).

Ik ga er ook vanuit dat de makers bij gelovige deelnemers eerst zeker willen weten of ze willen liegen. Ook iets wat niet alle religies toestaan en wat dan ook nog weer per gelovige en interpretatie verschilt.
« Laatst bewerkt op: 24-02-2025, 18:10:09 door Nat007 »

Offline Nieky

• Aanspreekpunt Sport, Winnaar Bestemming X Pool 2025
  • Actief Lid
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
« Reactie #34 Gepost op: 24-02-2025, 18:12:41 »
Ik vind het juist erg sterk van Nora dat ze haar grenzen weet aan te geven. Als je je bij bijvoorbeeld zo'n outfit niet prettig voelt dan hoef je dat niet te doen. In een tv setting zouden veel mensen, wellicht onbewust over hun eigen grenzen heen gaan.

Goede keuze van haar. Sterke vrouw. Goed gedaan en het heeft op het seizoen verder geen impact gehad, want het was eenmalig.
You'll never walk alone

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
« Reactie #35 Gepost op: 24-02-2025, 18:13:46 »
Heb je dan serieus gemist dat ze met opzet een groep samenstellen met een 50/50 verdeling tussen man en vrouw, tenminste één queer-deelnemer en één of meer niet-witte kandidaten of kandidaten met een andere etnische achtergrond? Daarnaast weet je niet wie ze benaderd hebben voor deelname en wie er geweigerd hebben.

Het niet-benaderen van mensen die fysiek niet meer in staat zijn om deel te nemen aan widm is overigens niet te vergelijken met het benaderen van mensen die je vervolgens afwijst op basis van een van de eigenschappen die in art. 1 worden benoemd.

Hoezo? Ze kunnen de opdrachten toch zodanig aanpassen dat ouderen ook mee kunnen doen? Daar zijn ze trouwens al hard naar op weg: een zeer groot deel van de opdrachten had net zo goed in een bejaardentehuis in Nederland kunnen worden gespeeld.
 ;)

Artikel 1 luidt overigens: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."

Dus is leeftijdsdiscriminatie ook niet toegestaan. Anders gezegd: gezien het feit dat er nooit iemand ouder dan 67 (Erik de Zwart) heeft meegedaan,  worden AOW-gerechtigden aantoonbaar gediscrimineerd. Verder wordt er sinds 2005 ook aantoonbaar gediscrimineerd op bekendheid. Het feit dat jij en ik totaal onbekend zijn, zou geen reden mogen zijn ons uit te sluiten. Toch slikken we dat al twintig jaar.

Ik weet het, dat laatste voorbeeld is wat gechargeerd, maar het maakt wel duidelijk dat we in de praktijk discriminatie (wat niets ander betekent dan onderscheid maken op basis van een kenmerk) doorgaans accepteren.

Of zal ik het nog anders zeggen: als NPO allerlei mensen van minderheden moet laten meedoen, waarom hebben we dan nog steeds geen Joodse deelnemer met een keppeltje gehad? Joden wonen al ontzettend veel langer in Nederland dan Moslims. Moet ik hier uit opmaken dat religieuze Joden door de NPO worden gediscrimineerd?
« Laatst bewerkt op: 24-02-2025, 18:22:04 door Tunnelgraver »

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #36 Gepost op: 24-02-2025, 18:15:23 »
Ik vind het interessant als in vreemde culturen ook aandacht is voor het lokale geloof, tempels en dat niemand loopt te pielen (bij wijze van) wanneer er een hoofddoekje of een koppeltje op moet in een vreemde cultuur. Maar de makers kunnen er ook voor kiezen om dat soort potentieel controversiële locaties te vermijden. (Of om kandidaten te selecteren dus die zich wel aan willen en kunnen passen).

Wat ik bedoel te zeggen (in het algemeen) is dat je dergelijke gebouwen prima kunt gebruiken als decor, ook elementen uit de cultuur, informatie over het geloof (informatie zoeken en vragen beantwoorden) zonder kandidaten deel te laten nemen aan een religieus ritueel.

Als het dragen van bijv. een hoofddoek of keppeltje noodzakelijk is voor het uitvoeren van een opdracht of het deelnemen aan een seizoen van widm, dan zou ik me daar ook niet senang bij voelen. Ik kan me ook niet voorstellen dat ze kandidaten in die positie zouden brengen, omdat er legio uitwijkmogelijkheden zijn en omdat ik vermoed dat veel mensen daar bezwaar tegen zouden hebben omdat ze zich er niet mee identificeren en wellicht zelfs een hekel hebben aan georganiseerde religie (queers hebben daar ook vaak moeite mee, volkomen logisch).

Ik bezoek op vakantie ook kerken, maar ik bid niet en steek ook geen kaarsjes op. Mensen die iets tegen een (voormalig) gebedshuis als decor hebben zullen deelname aan widm ook afwijzen vermoed ik.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #37 Gepost op: 24-02-2025, 18:23:34 »

Hoezo? Ze kunnen de opdrachten toch zodanig aanpassen dat ouderen ook mee kunnen doen? Daar zijn ze trouwens al hard naar op weg: een zeer groot deel van de opdrachten had net zo goed in een bejaardentehuis in Nederland kunnen worden gespeeld.
 ;)

Artikel 1 luidt overigens: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."

Dus is leeftijdsdiscriminatie ook niet toegestaan. Anders gezegd: gezien het feit dat er nooit iemand ouder dan 67 (Erik de Zwart) heeft meegedaan,  worden AOW-gerechtigden aantoonbaar gediscrimineerd. Verder wordt er sinds 2005 ook aantoonbaar gediscrimineerd op bekendheid. Het feit dat jij en totaal onbekend zijn, zou geen reden mogen zijn ons uit te sluiten. Toch slikken we dat al twintig jaar.

Ik weet het, dat laatste voorbeeld is wat gechargeerd, maar het maakt wel duidelijk dat we in de praktijk discriminatie (wat niets ander betekent dan onderscheid maken op basis van een kenmerk) doorgaans accepteren.

Of zal ik het nog anders zeggen: als NPO allerlei mensen van minderheden moet laten meedoen, waarom hebben we dan nog steeds geen Joodse deelnemer met een keppeltje gehad? Joden wonen al ontzettend veel langer in Nederland dan Moslims. Moet ik hier uit opmaken dat religieuze Joden door de NPO worden gediscrimineerd?

Je kunt aan de buitenkant niet zien hoe en waarin iemand gelooft. Het is niet toegestaan om mensen af te wijzen zodra tijdens de sollicitatie blijkt dat ze een bepaalde geloofsovertuiging hebben. Dat is letterlijk tegen de wet. We kunnen hier lang over discussiëren, maar dat mag gewoon niet. Daarnaast is er geen enkele reden toe aangezien niemand er last van heeft als  er geen opdrachten zijn waarin religieuze rituelen niet hoeven te worden uitgevoerd. De NPO heeft een maatschappelijke taak en discrimineren is het laatste wat ze mogen doen.

Er is pas sprake van leeftijdsdiscriminatie als je iemand die prima in staat is om deel te nemen weigert op basis van leeftijd.

Offline Nat007

• Forumlid
« Reactie #38 Gepost op: 24-02-2025, 18:26:21 »
Wat ik bedoel te zeggen (in het algemeen) is dat je dergelijke gebouwen prima kunt gebruiken als decor, ook elementen uit de cultuur, informatie over het geloof (informatie zoeken en vragen beantwoorden) zonder kandidaten deel te laten nemen aan een religieus ritueel.

Als het dragen van bijv. een hoofddoek of keppeltje noodzakelijk is voor het uitvoeren van een opdracht of het deelnemen aan een seizoen van widm, dan zou ik me daar ook niet senang bij voelen. Ik kan me ook niet voorstellen dat ze kandidaten in die positie zouden brengen, omdat er legio uitwijkmogelijkheden zijn en omdat ik vermoed dat veel mensen daar bezwaar tegen zouden hebben omdat ze zich er niet mee identificeren en wellicht zelfs een hekel hebben aan georganiseerde religie (queers hebben daar ook vaak moeite mee, volkomen logisch).

Ik bezoek op vakantie ook kerken, maar ik bid niet en steek ook geen kaarsjes op. Mensen die iets tegen een (voormalig) gebedshuis als decor hebben zullen deelname aan widm ook afwijzen vermoed ik.

Snap ik  ::ok::
Is inderdaad ook een afweging. Denk ook dat de WIDM makers in die trant denken hoor. En dat ze zich wat verkeken hebben op die traditionele dans. Ik zie zelf liever wel de binnenkant van kerken, tempels en allerlei soorten indigenous ceremonies als het land zich daarvoor leent, maar dat is persoonlijk. Het is voor het programma an sich niet nodig inderdaad.

In dit geval gewoon een miskleun van de makers, want het had wel degelijk effect op het spel: Nora was ook niet aanwezig bij het avondoptreden, ze miste een volledige opdracht en iedereen wist dat ze niet de mol was. Dat kan nooit de bedoeling zijn geweest.

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #39 Gepost op: 24-02-2025, 18:27:12 »
Oh ja… wat betreft leeftijd: Dat doet me denken aan Sinan die het abseilen weigerde, om zijn matige gezondheid.