Dit is ook een hellend vlak. Er is niet aan Nora gevraagd om op de knieën te gaan en te bidden voor een andere God he? Los van dat het overduidelijk is dat Nora om religieuze redenen die dans niet wilde doen, en dat is blijkbaar prima met de makers, trekken ik en sommige anderen hier die discussie wat breder. Omdat het nogal een unicum is, hoe dit nu heeft uitgewerkt in deze opdracht en in dit seizoen. Mijn punt is dat de makers hiervan bewust moeten zijn in de toekomst, want zelf zit ik niet te wachten op nog meer kandidaten met wat voor (religieuze) achtergrond dan ook, ethisch bezwaar aantekenen tegen culturele dansen uitvoeren.
Zo zo, een heel nieuw topic. Ik heb wel wat aangericht gisteren. Moet zeggen dat Nat007 mijn initiële argument wel wat beter verwoordde. Ook een mooie parallel met The Amazing Race. Dank daarvoor.
“WIDM is een programma dat kandidaten (en ons kijkers) brengt naar landen, culturen en religies over de hele wereld. Dit heeft een meerwaarde voor het programma en de opdrachten. De deelnemers zijn bevoorrecht om deel te mogen nemen aan de reis en het is buitengewoon storend om je niet aan te passen aan de lokale gewoontes, zeker als het om iets simpels als een zegening of een dans gaat.”
Een Christen zal zich tijdens opnames van WIDM in Marokko ook moeten aanpassen en gesluierd een moskee binnenlopen. Als een Christen zich moet aanpassen in een moslimland, dan moet een Moslim dat ook in een Boeddhistisch land. Indien een Christen tijdens een spelprogramma de stip op het voorhoofd of de boeddhistische klederdracht weigert, dan heb ik exact dezelfde mening. Dan is het idd beter om niet deel te nemen. Het gaat mij om aanpassingsvermogen, het verstoren van een reis en een stukje respect. Je moet niet de hele wereld over reizen als je jezelf niet kunt openstellen en aanpassen.
Dan kun je je idd nog de vraag stellen of de productie hier beter over had moeten nadenken, om dit te voorkomen. Dat vind ik een interessante discussie.
Vloeken (met een God) mag er van mij best worden uitgeknipt, als gelovigen daardoor gekwetst kunnen worden, dan kunnen ze daar best rekening mee houden. Net als schelden met ziektes. Dat is een hele andere discussie en kan redelijk eenvoudig worden opgelost in de ‘edit’ lijkt mij.