Auteur Topic: De Mol in de media  (gelezen 259078 keer)

Offline Convans

  • Forumlid
Re: De Mol in de media
« Reactie #40 Gepost op: 2-02-2016, 11:55:40 »
Slimste mens haalde idd bijna nooit de kaap van de 1 miljoen kijkers. Enkel de finale en de dagen voordien gingen daar voorbij... Dus die 925k is echt wel prachtig om mee te beginnen

Offline Cosmic Fool

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media
« Reactie #41 Gepost op: 2-02-2016, 12:55:09 »
Prachtig resultaat! ::bravo:: VIER had gehoopt op minstens 500000 en gezien de lage kijkcijfers van de andere programma's op deze zender is dit een grote opsteker voor Woestijnvis. Hopelijk blijven de kijkcijfers stabiel en mss kan de finale wel de kaap van het miljoen ronden. ::ok::

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media
« Reactie #42 Gepost op: 2-02-2016, 16:50:08 »
Scans uit De Standaard van vandaag: deel 1 - deel 2

Dank aan Cosmic Fool die me de scans stuurde. ::ok::

Offline spechteke

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media
« Reactie #43 Gepost op: 2-02-2016, 16:57:18 »
In het laatste nieuws staat ook een mooi artikel.
Zou iemand dat kunnen posten?

En bedankt Heinz
poule widm '16: 56ste,  '17: 25ste.                  5de plaats in de mol online

Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media
« Reactie #44 Gepost op: 2-02-2016, 20:21:02 »
Mijn ouders hadden ook een artikel bewaard (nog wel van voor de eerste aflevering).
« Laatst bewerkt op: 2-02-2016, 20:24:21 door Robbieazerty »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media
« Reactie #45 Gepost op: 2-02-2016, 20:32:06 »
Bedankt Mamaazerty en Papaazerty!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media
« Reactie #46 Gepost op: 2-02-2016, 20:35:42 »
Bedankt Mamaazerty en Papaazerty!

 ::rofl::

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media
« Reactie #47 Gepost op: 2-02-2016, 20:41:29 »
Marc molfactor 3??? Ik denk dat we heel erg op moeten passen voor deze meneer.

Offline Perlut

  • Forumlid
  • Aan elk een goedendag (net zoals in 1302)
Re: De Mol in de media
« Reactie #48 Gepost op: 2-02-2016, 22:38:53 »
Marc molfactor 3??? Ik denk dat we heel erg op moeten passen voor deze meneer.
Ik denk dat ook. Een goede mol houd zich gedeinsd de eerste dagen. We hebben Marc dan ook niet teveel op de voorgrond zien treden

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media
« Reactie #49 Gepost op: 3-02-2016, 10:51:40 »
Ze zijn in het station van Mechelen (de thuisbasis van Telenet, trouwens) eens gaan rondvragen wie verdacht is voor de modale Vlaming. Link

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media
« Reactie #50 Gepost op: 3-02-2016, 10:59:27 »
Heeft iemand toegang tot de volledige versie van deze review (drie en een halve ster) van HUMO? :)

Offline belg

  • Forumlid
Re: De Mol in de media
« Reactie #51 Gepost op: 3-02-2016, 11:02:44 »
Heeft iemand toegang tot de volledige versie van deze review (drie en een halve ster) van HUMO? :)

Moord. En brand. En hier en daar tandengeknars. Het nieuws dat Woestijnvis bij archeologische opgravingen op de restanten van 'De mol' was gestuit, én van plan was om die overblijfselen na 13 lange jaren 'Jurassic Park'-gewijs weer om te toveren tot een springlevend nieuw seizoen, zorgde vorig jaar op zijn zachtst gezegd voor gemengde reacties. Maandag was het eindelijk zover: zou 'De mol' brullen of in het zand bijten?

Toen Gilles De Coster vorige zomer naar buiten kwam met de plannen om 'De mol' te reanimeren, liet zowat heel kijkend Vlaanderen weten zich onbehoorlijk betast te voelen in hun televisionele kindertijd: er werd lustig geschermd met zoete herinneringen aan onbezorgde zondagavonden - met z'n allen met natte haartjes voor de buis, alsof er vroeger geen haardrogers bestonden - en dat die van Woestijnvis het hoog in hun bol hadden als ze dachten dat ze dáár aan konden tippen. Maar niets weet zich zo goed als nostalgie te vermommen als een slecht geheugen, en om misplaatst sentiment voor te zijn namen we maandagavond pas plaats voor 'De mol' nadat we in de beslotenheid van de huiskamer eerst een emmer koud water over de eigen kop gekeild hadden. Wij kunnen getuigen: natte haren genoeg, maar van melancholie geen spoor meer.

Dan maar als vanouds onszelf aan het scherm gekluisterd, en al snel gemerkt: een televisieprogramma kan wel gedateerd lijken, op een idee komt geen sleet. Het concept van een groep vrienden die een verrader in hun rangen telt, is immers bijna zo oud als de mensheid zelf. De eerste mol heette niet Magda, maar Judas. De verliezer werd toen nog naar huis gestuurd door middel van kruisiging - nog eens: nostalgie is vaak misplaatst.

De uitwerking van het idee achter 'De mol' zou echter wél moeilijker worden, zo klonk links en rechts al op voorhand: de sociale media en zo, je weet wel. Overlegorganen als Twitter zouden de boel wel snel opklaren. Maar wie daar vlotjes van uitgaat, zou de ploeg achter 'De mol' onderschatten. Na één aflevering werd namelijk ook al snel weer duidelijk dat het programma niet alleen staat of valt met een goeie mol, maar ook met gewiekste montagetrucjes. 'De mol' is in de eerste plaats een geweldig geslaagd staaltje van manipulatie door de makers: de kijker ziet maar wat zij wíllen dat hij ziet. Alle reality-tv zit zo in elkaar, maar 'De mol' is nog altijd het enige programma dat dat principe ook opneemt in de eigen spelregels.

Al in de eerste aflevering waren de overeenkomsten met de vorige seizoenen talrijker dan de verschillen, tot het kenschetsende deuntje toe. De kandidaten werden in ijltempo aangevoerd en de Argentijnse woestijn ingestuurd zonder dat we aan de hand van filmpjes of wat dan ook te weten kwamen wié die mensen eigenlijk zijn wanneer ze zich niet in het schootsveld van een camera bevinden. Naam, beroep, en voor de rest geen geouwehoer: de details zouden we, net als vroeger, wel te weten komen wanneer het daar tijd voor was. En ja, hier en daar was er een 'sales administrator' of een 'brand manager' tussen de deelnemers geslopen, en de opdrachten werden af en toe meegedeeld via tablet, maar voor de rest kon je meer overeenkomsten met de jaren negentig turven dan dat je verschillen zag.

« Laatst bewerkt op: 3-02-2016, 18:52:09 door belg »

Offline belg

  • Forumlid
Re: De Mol in de media
« Reactie #52 Gepost op: 3-02-2016, 11:02:55 »
Want net zoals toen mocht vakmanschap het verschil weer maken. Ziedaar de reden waarom we onherroepelijk afhaakten zodra er in 'Expeditie Robinson' of 'Peking Express', of eender welk ander programma dat ergens in de kern schatplichtig was aan 'De mol', gewichtig werd gedaan over proeven of opdrachten, maar we wél bleven kijken wanneer er onder de auspiciën van Gilles De Coster geld verdiend moest worden. Er moesten nauwkeurig afstanden gemeten worden, en later was er ook iets met lasso's, lama's en bankroetlama's, maar het belangrijkste was: het bleef boeien - ook als je er zelf hoegenaamd niets mee te maken had. Dat was te danken aan de snedige wijze waarop het in beeld gebracht was, aan de kandidaten, die érg zorgvuldig uitgekozen bleken - maar gelukkig volgens andere maatstaven dan bij 'Komen eten' - en dankzij die nog altijd bekend aanvoelende argwaan, die nu al merkbaar onder de huid ging kruipen.

De eerste aflevering van 'De mol' ging liefst achttien jaar geleden de ether in, de laatste wordt in 2016 dertien jaar oud. Herinneringen aan 'De mol' werden in die tijd vertroebeld door de smog der tijd, en de mythe die het van het geheugen overnam. De enige rechtvaardige beoordeling van 'De mol' anno 2016 kan dus enkel die zijn waarin het programma op zich wordt beoordeeld, zonder voortdurend te moeten denken aan wat vooraf ging. En ook al hadden we dan plaatsgenomen voor 'De mol' met de missie om zoveel mogelijk verschillen en gelijkenissen met vroeger te noteren, na zo'n halfuur waren we al vergeten ons te bekommeren 'of het allemaal wel zoals vroeger was'.

Alles komt terug, maar niets ooit écht. Maar 'De mol' wist een hele aflevering lang te boeien, ongeacht wie de ouders waren. Een groter compliment is moeilijk te bedenken na dertien jaar.
« Laatst bewerkt op: 3-02-2016, 18:52:21 door belg »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media
« Reactie #53 Gepost op: 3-02-2016, 11:09:49 »
Thanks belg! Goede review. ::ok::

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media
« Reactie #54 Gepost op: 3-02-2016, 12:23:59 »
Backstagefoto's. Je moet wel een facebookaccount hebben om ze te kunnen zien volgens mij. Ik vind ze niet op een andere locatie.

Link

Offline AnnabelN

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Mol in de media
« Reactie #55 Gepost op: 3-02-2016, 13:21:12 »
Ik heb het nog niet gezien, want aan het werk, maar dit lijkt me een soort Belgische 'WIDM Vodcast' :)

https://www.youtube.com/watch?v=f_kJDPv450c

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media
« Reactie #56 Gepost op: 3-02-2016, 14:34:40 »
Ik heb het nog niet gezien, want aan het werk, maar dit lijkt me een soort Belgische 'WIDM Vodcast' :)

https://www.youtube.com/watch?v=f_kJDPv450c

Het is in ieder geval een poging tot kopie van Joeri met ook een samenvatting van 44 seconden. Het is wel goed vind ik. Leuk initiatief vooral, want ik zou me er zelf niet direct aan zetten.

Als enige puntje van kritiek: ik vind het helemaal niet zo vlot verteld. Het mag iets spontaner dan een journaallezer verteld worden. ;) Ook al spreek je West-Vlaams, ondertitel het desnoods. ;D

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: De Mol in de media
« Reactie #57 Gepost op: 3-02-2016, 14:58:48 »
de intro van de vodcast is wel erg grappig, maar de rest is inderdaad redelijk droog. maar ja hulde voor t initiatief en wie weet halen we er nog wat uit

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media
« Reactie #58 Gepost op: 3-02-2016, 18:23:10 »
In het laatste nieuws staat ook een mooi artikel.
Zou iemand dat kunnen posten?

Gescand door Cosmic Fool:
HLN deel 1 - deel 2

Nog twee artikels:

Waarom 'De mol' exclusief blank is


Interview met Gilles De Coster

De links verwijzen naar "mijn bibliotheek".
« Laatst bewerkt op: 3-02-2016, 18:25:29 door Heinz »

Offline belg

  • Forumlid
Re: De Mol in de media
« Reactie #59 Gepost op: 3-02-2016, 18:35:16 »
De links verwijzen naar "mijn bibliotheek".
Oh, ik had de link zelf geprobeerd maar ik was nog ingelogd blijkbaar en daardoor kon ik het nog zien. Ik zal telkens de tekst moeten kopiëren.

Uit De standaard:

Waarom 'De mol' exclusief blank is

Eén ding kunnen we, nog voor de uitzendingen beginnen, al met zekerheid zeggen over De mol: hij of zij is blank. Net als alle andere kandidaten van het Vier-spelprogramma. Nick De Leu

Te midden van een hevige rel over de Oscars, waar geen van de twintig genomineerden in de acteurscategorieën een andere huidskleur dan wit heeft, is het een opvallende vaststelling: ook alle tien kandidaten van het Vier-programma De mol zijn blank. Zaterdag was het schrijver Paul Baeten Gronda die op Twitter de hashtag #DeMolSoWhite

lanceerde, naar analogie met #OscarsSoWhite, het kenteken dat de kritiek op de Amerikaanse filmprijzen vergezelde. Ook SP.A-politica Joke Quintens struikelde op Twitter over de kandidatenselectie: 'Etnisch-culturele diversiteit is op het eerste zicht weer ver te zoeken. Waarom is dat geen reflex in ons superdivers Vlaanderen?'

Etnische afkomst is geen maatstaf geweest bij de screening, zegt Vier-woordvoerder Kristof Demasure. 'We zijn er ons van bewust dat diversiteit een gevoelig onderwerp is. Maar voor het spelprogramma dat De mol is hebben we maar twee criteria gehanteerd: de verhouding tussen mannen en vrouwen, en de geografische spreiding van de kandidaten. We wilden bijvoorbeeld niet dat het een Antwerpse mannenclub zou worden. Maar als je je bij de selectie te veel laat leiden door bijvoorbeeld factoren als afkomst of seksuele voorkeur, krijg je een compromisprogramma, en dat wil De mol niet zijn. Bovendien bestaat het risico dat je kandidaten een archetypisch profiel krijgen, en dat de kijker hun daden door die bril gaat zien. Daarom hebben we niet met een apothekersschaaltje naar evenwichten gezocht. De tien kandidaten hebben we gekozen omdat we een dynamische groep wilden met mensen die bij elkaar pasten. Niet om Vlaanderen te vertegenwoordigen.'

Weinig inschrijvingen

Nochtans schreven 3.000 mensen zich in voor het Woestijnvisprogramma. Zat daar dan niemand met een migratieachtergrond tussen die goed paste in de groep? Demasure: 'Vergeleken met andere groepen had slechts een klein aantal mensen met een andere etnische achtergrond zich ingeschreven. Ik doe dus een warme oproep naar mensen met een divers profiel om zich kandidaat te stellen. Bij Komen eten waren er in het begin ook minder inschrijvingen uit die hoek, maar daar komt stilaan verandering in.'

'Houd er ook rekening mee dat De mol dertien jaar afwezig is geweest', zegt Demasure. 'Dan dienen zich misschien meer kandidaten aan die het programma toen met hun familie beleefd hebben. Maar ik heb er vertrouwen in dat dat vanaf de eerste uitzending vanavond helemaal zal veranderen.'

De slimste mens

In 2016 wordt De mol dus wel nog een programma zonder mensen met een andere huidskleur. Maar bijvoorbeeld ook zonder studenten, zestigplussers of mensen met een handicap. 'Daar zijn andere programma's voor', zegt Demasure. 'Bij pakweg Geubels en de Belgen of De slimste mens ter wereld houden we rekening met tientallen criteria, omdat we daar wel een foto van Vlaanderen willen tonen. Als je bijvoorbeeld ziet welke mensen met een andere etnische achtergrond via De slimste mens zijn doorgebroken ( zoals Danira Boukhriss Terkessidis, Adil El Arbi of Kamal Kharmach, red.) denk ik zelfs dat voor Woestijnvis en Vier de afgelopen jaren net de tegenovergestelde hashtag had kunnen gelden.'

Nick De Leu ■
« Laatst bewerkt op: 3-02-2016, 18:57:06 door belg »