Auteur Topic: [De Mol] Aflevering 1 - opdracht 1 - 5000 meter op de zoutvlakte  (gelezen 33634 keer)

Offline NF07

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Hier kan alles besproken worden over de eerste opdracht!
« Laatst bewerkt op: 1-02-2016, 22:49:29 door Nys-Fan »
Lomperik..

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 1 - opdracht 1 - 500 meter op de zoutvlakte
« Reactie #1 Gepost op: 1-02-2016, 22:44:42 »
Altijd een onmogelijke opdracht wat mij betreft. Je moet ongelofelijk veel geluk hebben om net uit te komen op 10 meter van het midden.

Offline cuberic

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 1 - opdracht 1 - 500 meter op de zoutvlakte
« Reactie #2 Gepost op: 1-02-2016, 22:49:06 »
In deze opdracht was de lijn niet 500m lang, maar 5000m.

Offline NF07

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 1 - opdracht 1 - 500 meter op de zoutvlakte
« Reactie #3 Gepost op: 1-02-2016, 22:49:44 »
In deze opdracht was de lijn niet 500m lang, maar 5000m.

Dat staat er toch? ^^
Lomperik..

Offline Molbelg

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 1 - opdracht 1 - 500 meter op de zoutvlakte
« Reactie #4 Gepost op: 1-02-2016, 22:50:30 »
Dat staat er toch? ^^
eeeum nee :p
#teamamaimiljaarde

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [De Mol] Aflevering 1 - opdracht 1 - 5000 meter op de zoutvlakte
« Reactie #5 Gepost op: 1-02-2016, 23:34:00 »
Dit zat meteen al prachtig in elkaar. Inhoudelijk maar ook visueel zo op die locatie. Hoe krijg je zo'n opdracht verzonnen dat je in een huiskamersetting midden op die bizarre vlakte een traan over je wang moet laten rollen? Kippenvel. :)

Offline cuberic

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 1 - opdracht 1 - 5000 meter op de zoutvlakte
« Reactie #6 Gepost op: 1-02-2016, 23:52:44 »
Heeft de mol in deze opdracht niet het meeste kans om het te laten mislukken door zo lang mogelijk in het spel te blijven?
  • De beide groepen hadden de touwen/kleefband juist afgemeten: geen molactie daar (of misschien mislukt).
  • Geen idee hoe ver het was tot de eerste opdracht, maar een gokje: 2500/4: 1 opdracht per 625m. 1e opdracht: 625m, 2e opdracht: 1250m, 3e opdracht: 1875m, midden: 2500m (bij aanname dat de opdrachten ongeveer gelijk verdeeld zijn). De mol gaat dus vrij weinig kans hebben om voor de eerste opdracht echt veel te saboteren, dan zou dat volgens mij vrij veel opvallen -- al doen de afstanden op het einde wel vermoeden dat ze voor bij de eerste opdracht al bijna/meer dan 10m naast zaten (de beide groepen nota bene)
  • De eerste proef: mislukte bij beide groepen: tenzij de mol al wist dat ze al vrij verkeerd zaten, zou de mol zich toch niet zomaar weg laten spelen? Wil die niet wat grip hebben op het spel? (zie ook laaste opmerking waarom de mol grip wil hebben en zich niet zomaar zou laten wegspelen). En ook: als de mol een van de proeven zou willen laten mislukken is die €250 toch weinig vergeleken met de bedragen van de andere proeven (al is het laten mislukken van een van de proeven altijd wel verdacht natuurlijk)?
  • De tweede proef: is maar bij 1 persoon gelukt, maar voor de 2e proef zou de mol al wat kunnen saboteren hebben (als het zo was, maakt het iets minder uit of hij slaagt of niet)
  • De derde proef: Stel de mol deed mee aan de proef met de auto: brengt €3000 virtueel in de pot. Maakt voor de mol niet uit: hij weet toch al vrij zeker dat ze al vrij verkeerd zitten met hun meting. Maar de mol heeft zogezegd wel (tijdelijk) geld in de pot gebracht.
  • Bij het einde moeten beide groepen nog overeen komen: de mol kan proberen wat te sturen natuurlijk, maar om te sturen moet de mol wel in het spel zitten natuurlijk. Daarom dat hij/zij tot daar in het spel zou willen blijven misschien?

Just my thoughts
« Laatst bewerkt op: 1-02-2016, 23:54:20 door cuberic »

Offline Navadni

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 1 - opdracht 1 - 5000 meter op de zoutvlakte
« Reactie #7 Gepost op: 2-02-2016, 00:09:07 »
Akkoord met alle opmerkingen. Ik bedacht me inderdaad halverwege de opdracht dat je als Mol juist één van de kleinere opdrachten wil doen slagen om vertrouwen te winnen (vandaar dat Ruth inderdaad verdacht zou kunnen zijn) en uiteindelijk toch gewoon meer dan 10 meter fout wil zitten. Maar dat je natuurlijk zeker tot op het einde moet blijven omdat de twee groepen apart hebben gemeten en moeten discussiëren, daar had ik niet meteen aan gedacht.

Goed dat er in de eerste opdracht meteen iets misgaat en er geen geld verdiend wordt. Dat vind ik alvast leuker dan eerste opdrachten waarin er geld verdiend wordt door een Mol die vertrouwen wil winnen (zie: de voorbije seizoenen van WIDM). Je wil op het einde ook zoveel mogelijk molacties in beeld brengen en ook daarom lijkt het me logisch dat de Mol hier in het spel wil blijven om de opdracht verderop te kunnen saboteren.
Vanuit de Vlaamse productie die nu weer voor het eerst een heel sterke reeks wil neerzetten geloof ik dus best dat deze opdracht grotendeels fout is gegaan dankzij de Mol. Al is het natuurlijk duidelijk op het einde dat de opdracht hoe dan ook niet echt geslaagd was, toch vond ik dit echt een heel typische "De Mol"-opdracht (en dat is inderdaad net iets anders dan een typische "Wie is de Mol"-opdracht).

Offline NF07

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 1 - opdracht 1 - 5000 meter op de zoutvlakte
« Reactie #8 Gepost op: 2-02-2016, 00:14:54 »
Aangezien ik er hier weinig over lees en het toch wel zeer opmerkelijk is, over de selectie-interviews en de JA en de NEE groepen:

Citaat
Dan even iets over de eerste opdracht met die twee groepen (voorafgaand met de selectie-interviews die we mogen zien hebben). Kunnen we dus gewoon simpelweg 5 van de 10 al afstrepen als Mol? Ze gaan toch echt niemand selecteren als Mol die de Mol niet wil zijn? Dat doen ze echt nooit, dat kan niet goedkomen.

Ik ga nog eens herbekijken van wie we in dat interviewdeeltje echt horen wie NEE heeft gezegd (zijn er wel een aantal van de 5), die kunnen we dan toch meteen afstrepen? Van diegene die dat niet zeggen of van wie we het niet zien kan het Bvb dat er 4 in de auto zitten die effectief nee zeiden, en 1 iemand die wel JA zei maar ze dan als Mol kozen en dan bij de nee-groep gezet hebben.
Lomperik..

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [De Mol] Aflevering 1 - opdracht 1 - 5000 meter op de zoutvlakte
« Reactie #9 Gepost op: 2-02-2016, 02:01:29 »
Aangezien ik er hier weinig over lees en het toch wel zeer opmerkelijk is, over de selectie-interviews en de JA en de NEE groepen:

Is in België in het verleden de mol niet vooraf al uitgekozen geweest. Dan, en trouwens ook als dat niet het geval is, kan je een dergelijk selectiegesprek eenvoudig faken. Ik sluit nog niemand uit.

Offline Perlut

  • Forumlid
  • Aan elk een goedendag (net zoals in 1302)
Re: [De Mol] Aflevering 1 - opdracht 1 - 5000 meter op de zoutvlakte
« Reactie #10 Gepost op: 2-02-2016, 03:50:34 »
Is in België in het verleden de mol niet vooraf al uitgekozen geweest. Dan, en trouwens ook als dat niet het geval is, kan je een dergelijk selectiegesprek eenvoudig faken. Ik sluit nog niemand uit.

Ik meen een interview gelezen te hebben waarbij de makers wel op voorhand de mol uitgekozen hadden. Hij moest zich inschrijven en de selectieproeven mee te doen als alle andere. Zoniet valt hij bij de andere kandidaten af als ze wat rondvragen over het inschrijvingsformulier en de selectieproeven.

Offline Bubbles

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 1 - opdracht 1 - 5000 meter op de zoutvlakte
« Reactie #11 Gepost op: 2-02-2016, 14:34:07 »
Heel erg leuke opdracht! Ook visueel heel mooie beelden op die zoutvlakte. ::bravo::
Enerzijds zou ik ook denken dat de Mol mee gaat tot op het einde, maar anderzijds vond ik zowel Hanne als Gilles verdacht. Hanne vond plots de oplossing met het flesje drank net nadat de tijd verstreken was. En Gilles, je zag heel duidelijk zijn ogen rood worden, maar toch kon hij nét geen traan laten. Misschien, toen de Mol zeker wist dat ze er naast gingen zitten dat de Mol zo'n kleinere opdracht ook heeft doen mislukken?
"Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end."

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [De Mol] Aflevering 1 - opdracht 1 - 5000 meter op de zoutvlakte
« Reactie #12 Gepost op: 2-02-2016, 14:50:29 »
Hoe hier het beste te saboteren? Onzeker factor is de eerste test met de flesjes. Dit gebeurt door twee kandidaten en als het hun niet zou lukken, lagen zij uit dit spel. Als mol wil je niet aan dit onderdeel meedoen, maar hoe kan je zo sturen dat het mislukt? Geen idee.

Enfin, waar het om gaat is dat je als mol de tweede test doet. Dit doet de mol alleen. Je bent ver genoeg van de andere twee kandidaten en kan dus ongezien mollen. Het is maar een klein kunstje om camera even uit te zetten en met een spuitje of iets dergelijks snel een waterdruppel in je ooghoek te plaatsen. Als mol ben je dan een held omdat de test geslaagd is.

Dan kom je bij de derde test die ook weer door twee kandidaten wordt uitgevoerd. Zij zitten verderop in een auto aandacht hun test te doen. Zwakke punt in dit betoog is test één, maar in beide groepen mislukte de test. Misschien was dit al ingecalculeerd door de productie.
In ieder geval is de mol nu alleen bij het stuk touw en kan ongemerkt het touw een stukje opschuiven. In de backstage filmpjes werd dit al door enkele kandidaten geopperd.

Kortom, voorlopig hou ik het nog bij Sidonia Ruth. Laat de discussie over de-mol-krijgt-nooit-rood-scherm maar weer losbarsten.

 ;D


Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Online wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 1 - opdracht 1 - 5000 meter op de zoutvlakte
« Reactie #13 Gepost op: 2-02-2016, 15:02:04 »
Kortom, voorlopig hou ik het nog bij Sidonia Ruth. Laat de discussie over de-mol-krijgt-nooit-rood-scherm maar weer losbarsten.

Wat nu als het volgende week van de andere kandidaten (zo lijkt het toch te worden) afhangt of ze terug mag of niet.
Dan nemen ze toch een enorm risico.

Denk maar aan wat Karel tegen Menno zei: 'wat als paul geen 4 boekjes wist te verzamelen'

Mij viel deze proef iets op:

Groep neen nam het touw van 21m om te tellen
Groep ja nam de plakband van 42m om te tellen, dit lijkt logischer aangezien dit sneller zou gaan.

Echter heb ik iets uitgerekend. De afstand was 2500m.
2500/21= 119,047... Dus als je dit 119 keer legt, heb je 2499 meter. (opdracht geslaagd)
2500/42=59,523 Leg je dit 59 keer heb je 2478m (gefaald), 60 keer is 2520 m (gefaald)

Om met de plakband te scoren, moet je sowieso schatten. Dan moet je bij de 60ste keer 12m schatten op 42m.
Dit lijkt mij zeer moeilijk om te doen.

Als je kijkt naar de afstanden die ze mis waren:
groep ja zat er 51m naast. Hun vlag stond op 2449m. Dit betekent dat ze maar 58 keer de plakband gelegd hebben.
groep neen zat er 123m. Hun vlag stond op 2337m. Dit betekent dat ze maar 113keer het touw gelegd hebben.

Kortgezegd mijn conclusie:

De plakband gaat sneller maar op het einde zit je strop omdat je moet schatten. De plakband moest nog maar 1x gelegd worden om geld te winnen.
Groep touw is hopeloos maar op zich was dit veel gemakkelijker om uit te komen.

Dus groep ja vind ik hier het meest verdacht. Gilles kwam als eerste met het idee om de plakband te gebruiken maar
Marc neemt het initiatief om plakband te nemen zonder er een afspraak was.
« Laatst bewerkt op: 2-02-2016, 15:26:07 door wouterv »
klaar voor de strijd

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 1 - opdracht 1 - 5000 meter op de zoutvlakte
« Reactie #14 Gepost op: 2-02-2016, 18:34:06 »
De mol zal wellicht de eerste twee proeven niet spelen omdat bij falen hij moet afhaken en daardoor het spel niet meer in de hand heeft. De mol zal het liefst tot het einde meedoen om deze opdracht te doen mislukken. Dat maakt Issabel, Manuela, Marc en Thibaut verdacht.

Offline sunray

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 1 - opdracht 1 - 5000 meter op de zoutvlakte
« Reactie #15 Gepost op: 2-02-2016, 19:38:32 »
wouterv... De twee vlaggen stonden ongeveer 70 m van elkaar. Dit wil zeggen dat de Ja-groep 51 voorbij het midden is doorgegaan... m.a.w. 2500 m + nog extra 51 m, met een tape van 42 m. De tape is 1x te veel gelegd. Hadden ze die de laatste keer niet gedaan, dan hadden ze 2509 gestaan. Uiteraard wil dit nog altijd zeggen dat er fouten onderweg zijn gebeurd.

Online wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 1 - opdracht 1 - 5000 meter op de zoutvlakte
« Reactie #16 Gepost op: 2-02-2016, 19:48:14 »
wouterv... De twee vlaggen stonden ongeveer 70 m van elkaar. Dit wil zeggen dat de Ja-groep 51 voorbij het midden is doorgegaan... m.a.w. 2500 m + nog extra 51 m, met een tape van 42 m. De tape is 1x te veel gelegd. Hadden ze die de laatste keer niet gedaan, dan hadden ze 2509 gestaan. Uiteraard wil dit nog altijd zeggen dat er fouten onderweg zijn gebeurd.

Ok fout gezien.  Maar principe blijft dat er daar 1 rekenfout gemaakt is en dat die tape eigenlijker moeilijker om te tellen.

Even herteld.  Ze hebben de tape 60 keer gelegd in zijn geheel en dan 31 meter van de 61ste

Dus ergens hebben ze iets dubbel geteld
« Laatst bewerkt op: 2-02-2016, 20:01:31 door wouterv »
klaar voor de strijd

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 1 - opdracht 1 - 5000 meter op de zoutvlakte
« Reactie #17 Gepost op: 2-02-2016, 21:07:58 »
Wat leuk dat er zoveel opdrachten binnen een opdracht zitten. Dat geeft toch een hele andere dynamiek.


Aangezien ik er hier weinig over lees en het toch wel zeer opmerkelijk is, over de selectie-interviews en de JA en de NEE groepen:

Zei Susan Visser niet in eerste instantie ook dat ze de Mol niet wou zijn?


Enfin, waar het om gaat is dat je als mol de tweede test doet. Dit doet de mol alleen. Je bent ver genoeg van de andere twee kandidaten en kan dus ongezien mollen. Het is maar een klein kunstje om camera even uit te zetten en met een spuitje of iets dergelijks snel een waterdruppel in je ooghoek te plaatsen. Als mol ben je dan een held omdat de test geslaagd is.
Ik hoop dat dit juist niet gebeurd! (niet dat de Mol niet de opdracht kan halen, is prima in dit geval omdat ze toch niet in het midden uit zijn gekomen) Dit is weer productie helpt mol. Ik hoop dat dat in De Mol niet gebeurd (in tegenstelling tot in WIDM)


Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [De Mol] Aflevering 1 - opdracht 1 - 5000 meter op de zoutvlakte
« Reactie #18 Gepost op: 2-02-2016, 21:36:05 »
2500/42=59,523 Leg je dit 59 keer heb je 2478m (gefaald), 60 keer is 2520 m (gefaald)

Om met de plakband te scoren, moet je sowieso schatten. Dan moet je bij de 60ste keer 12m schatten op 42m.
Dit lijkt mij zeer moeilijk om te doen.

Nee, 2478m, dus ze moeten 22m schatten.
Plakband dubbeldoen -> 21 meter, metertje erbij is wel vrij precies in te schatten - en dan zitten ze prima.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Online wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 1 - opdracht 1 - 5000 meter op de zoutvlakte
« Reactie #19 Gepost op: 2-02-2016, 21:43:08 »
Vanaf 2490 was er geld verdiend :)

Maar snap wat je bedoeld.  Ik had zelf zo ver nog niet gedacht
klaar voor de strijd