Auteur Topic: [De Mol] Aflevering 8 - Opdracht 2 - Blind Vertrouwen  (gelezen 51940 keer)

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 8 - Opdracht 2 - Blind Vertrouwen
« Reactie #20 Gepost op: 22-03-2016, 01:47:06 »
Het antwoord is "Cathy" of "Hanne" bij de leugenaar, want dat is niet wat de waarheidzegger zou zeggen. Bij de waarheidverteller kan het antwoord "Cathy of Hanne" zijn.

Op de betreffende vraag? Nee.
Of ja: in de zin dat de waarheidsspreker kan kiezen tussen 2 leugens: Cathy en Hanne kan allebei. Maar hij zal toch 1 antwoord moeten geven op die gesloten vraag.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 8 - Opdracht 2 - Blind Vertrouwen
« Reactie #21 Gepost op: 22-03-2016, 01:50:34 »
Op de betreffende vraag? Nee.
Of ja: in de zin dat de waarheidsspreker kan kiezen tussen 2 leugens: Cathy en Hanne kan allebei. Maar hij zal toch 1 antwoord moeten geven op die gesloten vraag.

Uiteindelijk maakt het niet uit. Misschien lacht de hotelgast Gilles gewoon uit in zijn gezicht en zegt hij "Smeerlapje.  Alsof je niet weet wie de Mol is."

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 8 - Opdracht 2 - Blind Vertrouwen
« Reactie #22 Gepost op: 22-03-2016, 01:53:25 »
Het antwoord is "Cathy" of "Hanne" bij de leugenaar, want dat is niet wat de waarheidzegger zou zeggen. Bij de waarheidverteller kan het antwoord "Cathy of Hanne" zijn.

Niet eens. Denk aan de vraag. Beide antwoorden zijn "goed" (want de leugenaar zal liegen), maar niet beiden tegelijk

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 8 - Opdracht 2 - Blind Vertrouwen
« Reactie #23 Gepost op: 22-03-2016, 01:55:16 »
Uiteindelijk maakt het niet uit. Misschien lacht de hotelgast Gilles gewoon uit in zijn gezicht en zegt hij "Smeerlapje.  Alsof je niet weet wie de Mol is."

Nee, want de waarheidsspreker moet antwoord geven op de gestelde vraag. Naar waarheid. En kan dus in dit geval kiezen tussen de dames (allebei een leugen).

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 8 - Opdracht 2 - Blind Vertrouwen
« Reactie #24 Gepost op: 22-03-2016, 01:57:40 »
Nee, want de waarheidsspreker moet antwoord geven op de gestelde vraag. Naar waarheid. En kan dus in dit geval kiezen tussen de dames (allebei een leugen).

Vervalt dat deel van de opdracht niet als de Mol binnen stapt?
Voor de camera stelt Gilles de vraag die je van een slimme kandidaat verwacht, maar daarna heeft het toch allemaal geen zin meer en moeten die hotelgasten hun rolletje niet blijven volhouden.

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 8 - Opdracht 2 - Blind Vertrouwen
« Reactie #25 Gepost op: 22-03-2016, 01:57:58 »
Ja dit is dus precies de discussie die ik zelf in mijn hoofd ook al gevoerd heb  ::rofl::. Er lijkt geen antwoord te kunnen zijn als de mol zelf de vraag stelt lijkt me, maargoed ik hoop dat we volgende week meer duidelijkheid krijgen.

Natuurlijk wel: blijft gewoon hetzelfde als bij het klassieke raadsel. De leugenaar liegt en de waarheidsspreker ook. Omdat die naar waarheid beantwoord wat de leugenaar zal zeggen (want DAT is de vraag). Het gaat om de VRAAG mensen, niet om de feitelijke waarheid  ;) ;D

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 8 - Opdracht 2 - Blind Vertrouwen
« Reactie #26 Gepost op: 22-03-2016, 01:58:39 »
Vervalt dat deel van de opdracht niet als de Mol binnen stapt?
Voor de camera stelt Gilles de vraag die je van een slimme kandidaat verwacht, maar daarna heeft het toch allemaal geen zin meer en moeten die hotelgasten hun rolletje niet blijven volhouden.

NEE. Het gaat om de vraag die gesteld wordt. En je weet wat die was   ;)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 8 - Opdracht 2 - Blind Vertrouwen
« Reactie #27 Gepost op: 22-03-2016, 02:00:07 »
NEE. Het gaat om de vraag die gesteld wordt. En je weet wat dat was   ;)

De waarheidsspreker kan onmogelijk weten wat de leugenaar zou zeggen. Dus nu heeft het raadsel gewoon geen zin.

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 8 - Opdracht 2 - Blind Vertrouwen
« Reactie #28 Gepost op: 22-03-2016, 02:02:50 »
De waarheidsspreker kan onmogelijk weten wat de leugenaar zou zeggen. Dus nu heeft het raadsel gewoon geen zin.

Onzin. De leugenaar liegt. Dus die zou nooit "Gilles" zeggen. Maar C of H kunnen allebei.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [De Mol] Aflevering 8 - Opdracht 2 - Blind Vertrouwen
« Reactie #29 Gepost op: 22-03-2016, 02:07:09 »
De leugenaar heeft keuze uit 2 foute antwoorden. Cathy of Hanne. Het maakt niet uit wat hij kiest, allebei fout. De waarheidsspreker heeft deze keuze ook. Hij kan gewoon willekeurig één van de twee namen noemen en het klopt altijd.

Wat ik mij afvraag, wat als Gilles in plaats van: "Wie is volgens uw buurman de mol, Cathy of Hanne?", gevraagd had: "Wie is volgens uw buurman een kandidaat, Cathy of Hanne?"

 ;D
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 8 - Opdracht 2 - Blind Vertrouwen
« Reactie #30 Gepost op: 22-03-2016, 02:08:47 »
De leugenaar heeft keuze uit 2 foute antwoorden. Cathy of Hanne. Het maakt niet uit wat hij kiest, allebei fout. De waarheidsspreker heeft deze keuze ook. Hij kan gewoon willekeurig één van de twee namen noemen en het klopt altijd.

Wat ik mij afvraag, wat als Gilles in plaats van: "Wie is volgens uw buurman de mol, Cathy of Hanne?", gevraagd had: "Wie is volgens uw buurman een kandidaat, Cathy of Hanne?"

 ;D
Exact

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 8 - Opdracht 2 - Blind Vertrouwen
« Reactie #31 Gepost op: 22-03-2016, 02:11:08 »
De leugenaar heeft keuze uit 2 foute antwoorden. Cathy of Hanne. Het maakt niet uit wat hij kiest, allebei fout. De waarheidsspreker heeft deze keuze ook. Hij kan gewoon willekeurig één van de twee namen noemen en het klopt altijd.

Wat ik mij afvraag, wat als Gilles in plaats van: "Wie is volgens uw buurman de mol, Cathy of Hanne?", gevraagd had: "Wie is volgens uw buurman een kandidaat, Cathy of Hanne?"

 ;D

Ah,in de zin dat de leugenaar dan niet meer kon liegen bedoel je?

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 8 - Opdracht 2 - Blind Vertrouwen
« Reactie #32 Gepost op: 22-03-2016, 02:11:22 »
De leugenaar heeft keuze uit 2 foute antwoorden. Cathy of Hanne. Het maakt niet uit wat hij kiest, allebei fout. De waarheidsspreker heeft deze keuze ook. Hij kan gewoon willekeurig één van de twee namen noemen en het klopt altijd.

Wat ik mij afvraag, wat als Gilles in plaats van: "Wie is volgens uw buurman de mol, Cathy of Hanne?", gevraagd had: "Wie is volgens uw buurman een kandidaat, Cathy of Hanne?"

 ;D

Hm ja, maar dan heeft het antwoord op de vraag van Gilles dus 0 waarde. Waarschijnlijk heeft die vent gewoon niks gezegd. Vond de gefilmde "reactie" van Gilles nou ook niet echt denderend overtuigend.

Haha die tweede vraag was wel baas geweest.  ;D

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 8 - Opdracht 2 - Blind Vertrouwen
« Reactie #33 Gepost op: 22-03-2016, 02:14:20 »
Hm ja, maar dan heeft het antwoord op de vraag van Gilles dus 0 waarde. Waarschijnlijk heeft die vent gewoon niks gezegd. Vond de gefilmde "reactie" van Gilles nou ook niet echt denderend overtuigend.

Haha die tweede vraag was wel baas geweest.  ;D

In het geval van Gilles had de vraag al 0 waarde  ;)

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 8 - Opdracht 2 - Blind Vertrouwen
« Reactie #34 Gepost op: 22-03-2016, 02:17:44 »
In het geval van Gilles had de vraag al 0 waarde  ;)

Niet als Gilles had gevraagd: "Wat zou uw buurman antwoorden op de vraag: Ben ik de mol?"  8)

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 8 - Opdracht 2 - Blind Vertrouwen
« Reactie #35 Gepost op: 22-03-2016, 02:19:39 »
Niet als Gilles had gevraagd: "Wat zou uw buurman antwoorden op de vraag: Ben ik de mol?"  8)

Maakt niks uit, zou altijd het foute antwoord zijn (klassieke raadsel) en Gilles wist het toch al  ;)

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 8 - Opdracht 2 - Blind Vertrouwen
« Reactie #36 Gepost op: 22-03-2016, 02:22:44 »
Maakt niks uit, zou altijd het foute antwoord zijn (klassieke raadsel) en Gilles wist het toch al  ;)

Maar dan heeft het antwoord wel waarde. Dat bedoelde ik ;). Anyway, vind jammer dat er geen kandidaat naar binnen ging. Wel leuk raadsel.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [De Mol] Aflevering 8 - Opdracht 2 - Blind Vertrouwen
« Reactie #37 Gepost op: 22-03-2016, 02:27:16 »
De vraag had voor Gilles geen waarde, als het goed is wist hij al dat hij de mol is. Maar voor ons kijkertjes was het wel interessant geweest. Als de man bv Hanne had geantwoord, dan wist je dus dat Hanne fout was. Dit hoeft niet automatisch te betekenen dat Cathy het dan wel is. We konden, zo vlak voor de uitslag, alvast eentje wegstrepen.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 8 - Opdracht 2 - Blind Vertrouwen
« Reactie #38 Gepost op: 22-03-2016, 10:34:18 »
Onzin. De leugenaar liegt. Dus die zou nooit "Gilles" zeggen. Maar C of H kunnen allebei.

De leugenaar zou liegen en Cathy of Hanne zeggen, maar de waarheidspreker kan toch niet weten welke van de 2 hij gaat kiezen?

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [De Mol] Aflevering 8 - Opdracht 2 - Blind Vertrouwen
« Reactie #39 Gepost op: 23-03-2016, 09:18:31 »
Vraag: Wat zou de andere persoon antwoorden als ik hem vroeg wie de mol was; Hanne of Cathy?

A) Antwoord leugenaar: Allebei
B) Antwoord waarheidspreker: Allebei

Verklaring A):
Leugenaar weet dat de waarheidspreker 'Geen van beide' zou antwoorden en zal dus liegen hierover. Het zou natuurlijk 'Cathy' of 'Hanne' kunnen antwoorden, maar kan hij evengoed 'tafel' of 'stoel' zeggen. Het klassieke raadsel gaat ervan uit dat ze het tegengestelde antwoord geven: 'Allebei' dus.

Verklaring B):
De waarheidspreker weet dat de leugenaar zal liegen en 'Allebei' (analoge redenering A) zal antwoorden. De waarheidspreker deelt dit eerlijk mee: 'Allebei' dus.


ANDERE OPTIE KON ZIJN:
Gilles kon ook perfect vragen: "Wat zou de andere antwoorden als ik vroeg: Is Cathy de mol?"
Zegt de persoon waar je het aan vraagt 'ja', dan weet je dat ze het niet is.
Dan zijn er nog 2 opties, Hanne of jezelf. En van jezelf weet het.

Op die manier was een antwoord formuleren misschien simpeler en eenduidiger.
#HetIsTochWaarZeker!?