Auteur Topic: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof  (gelezen 10554 keer)

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #40 Gepost op: 1-03-2017, 17:48:53 »
Robin vroeg aan het begin van het spel naar de letter J. Op het kaartje zien we dat deze in het midden van het spel ook al gevonden was, maar die J is nooit bij Robin geraakt. Deze lijkt me dus ook verdwenen of kapotgegooid?

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #41 Gepost op: 1-03-2017, 17:52:03 »
Robin vroeg aan het begin van het spel naar de letter J. Op het kaartje zien we dat deze in het midden van het spel ook al gevonden was, maar die J is nooit bij Robin geraakt. Deze lijkt me dus ook verdwenen of kapotgegooid?
Volgens mij lag de letter J (of misschien nog een andere letter J) in het stuk van het doolhof dat ze alleen maar konden bereiken als ze door de tunnel (waar dus ook het gouden ei stond) doorgingen en die tunnel is nooit gevonden in het spel zelf, dus dat zou misschien wel kunnen verklaren waarom er toch geen J gevonden of gebracht is naar de Scrabble-spelers.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #42 Gepost op: 1-03-2017, 17:54:28 »
Nee want de J was plots wel verdwenen en lag niet in dat gedeelte ;)

Offline Hansiemol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #43 Gepost op: 1-03-2017, 18:02:22 »
Wilden de scrabbelaars (op het platform) misschien ook graag zelf het gouden ei vinden? Daarom gewoon de lopers laten wachten, ofwel bij een letter, ofwel bij het platform. Na de scrabble: gouden ei zoeken!

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #44 Gepost op: 1-03-2017, 21:20:46 »
De J is gebruikt om centJE te maken. Ze legden toen een J en een blanco. Dit werd niet in beeld gebracht door de regie.
We weten wel met zekerheid dat Robin en Annelies dit gelegd hebben, omdat de blanco letter een ei was.

Edit:
Ze leggen volgende letters
V, E, R, W, E, N, U, E, *, L, *, T, O, F, Z, N, D, J, *, A, C, H, T, B, I, P, X, R

Volgende letters verdwenen op het speelveld:
V, E, R, W, E, N, U, B, F, H, L, N, O, *, I, S, *, D, Z, E, R, *, T, J, *, A, C, D, T, I, P, X

Volgende letters gebruikten ze dus niet:
I, S, *, D

De niet gebruikte letters liggen op het einde ofwel in hun hand (5 eieren), ofwel zijn ze kapot gesmeten (minstens 2, Davey en Hans)

Een overzicht van de zetten:

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)


Feit is:
4 eieren niet gebruikt - 2 kapotgesmeten = maximum 2 eieren die in hun hand overblijven (Terwijl er 5 lagen op het einde van het spel).
Dus sowieso zijn er nog minstens 3 extra eieren gevonden en gebracht na het laatste overzicht dat we kregen. Er moet dus nog wat tijd geweest zijn tussen dan. En in dit overzicht was die beruchte verdwenen blanco al weg... het lijkt dus onwaarschijnlijk dat een kandidaat die dit zou vinden, dit niet tijdig zou kunnen terugbrengen. En moest die toch tijdig afgegeven zijn, dan is het wel heel onwaarschijnlijk dat Robin en Annelies hiermee niks doen tijdens de laatste zet.
De theorie van de mol die een blanco weggegooid heeft, is dus zeker mogelijk.

De mogelijkheden van de extra letters die nog gevonden en binnengebracht zijn, zijn: V, Q, N, G, O, Y
Samen met de reeds verzamelde letters I, S en D, verminderd met de 2 kapotgesmeten eieren.

De twee kapotgesmeten eieren zijn vermoedelijk van de I, S, of D (op het einde vonden ze al geen eieren en zou kapotsmijten raar zijn geweest).
Ik zou gokken dat met de S het meeste te doen valt (meervouden maken), dus gok dat I en D vernietigd werden.

Niet zo van belang, maar toch nog eens verder gedacht...
Van de andere letters:
Met de O konden ze enkele dingen doen (bv: ZOO, KO en TON)
Met de G ook wel (bv: GE en ZOG)
Ook met de N (bv: ZON)
De andere zijn al iets moeilijker, en daarom plausibel in hun hand op het einde.

We komen dan op S, V, Q, Y en (O - G of N) als laatste letters.
« Laatst bewerkt op: 2-03-2017, 01:01:23 door Moloproller »
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Vage logica

  • Forumlid
  • ... is not equal to ...
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #45 Gepost op: 2-03-2017, 21:15:44 »
Mooie analyse  ::ok:: ::vergroot::

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #46 Gepost op: 3-03-2017, 12:50:29 »
Op het moment dat Sam bij de P staat (rond minuut 38 in de aflevering) zegt iemand "Die P interesseert mij, blijf daar even 2 minuutjes bij staan". Ligt het nou aan mij of is dat Eline die dat zegt en niet Annelies?

Ze hebben het al vaker over dat Eline wat zou coördineren. Je hoort vaker Eline andere kandidaten aansporen bepaalde letters te pakken (Davey is bij de D, Bertrand bij een O, en ze zegt neem mee. En ook laat ze Davey een andere keer een N pakken). Ook stelt  Eline 'Zond' voor waardoor Gilles de kans heeft op drie keer woordwaarde. Wellicht heeft Eline meer zicht op het speelveld dan wij zouden denken en weet dit wel?

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #47 Gepost op: 3-03-2017, 13:25:38 »
Op het moment dat Sam bij de P staat (rond minuut 38 in de aflevering) zegt iemand "Die P interesseert mij, blijf daar even 2 minuutjes bij staan". Ligt het nou aan mij of is dat Eline die dat zegt en niet Annelies?

Ze hebben het al vaker over dat Eline wat zou coördineren. Je hoort vaker Eline andere kandidaten aansporen bepaalde letters te pakken (Davey is bij de D, Bertrand bij een O, en ze zegt neem mee. En ook laat ze Davey een andere keer een N pakken). Ook stelt  Eline 'Zond' voor waardoor Gilles de kans heeft op drie keer woordwaarde. Wellicht heeft Eline meer zicht op het speelveld dan wij zouden denken en weet dit wel?

Ik snapte het ook niet zo goed Kaaasje, maar ik kreeg de indruk dat het zo zat:
Robin/Annelies kunnen alleen contact leggen met Eline, Eline stuurt de anderen aan.
Als iemand het anders heeft gezien hoor ik het graag, want het zet Eline in een veel verdachtere positie dan we zo op het eerste zicht zouden zien.

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #48 Gepost op: 3-03-2017, 15:17:57 »
Kaaasje, dat was inderdaad Eline.

Hou er wel rekening mee dat er heel veel geknipt en geplakt is,dat de chronologie niet van alles klopt. Zo denk ik bijvoorbeeld toen ze de 4 letters van ZOND zei, dat ze op dat moment niet bij de trap stond (let op achtergrond, lijkt meer in het doolhof zelf.)

Beste voorbeeld dat niet alles chronologisch getoond wordt, is Davey die de letter T neemt, Bertrand daar ook passeert en even later de letter H (niet 100% zeker meer) neemt. Die letter ligt aan de andere kant van het doolhof.
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #49 Gepost op: 3-03-2017, 15:18:31 »
Ik snapte het ook niet zo goed Kaaasje, maar ik kreeg de indruk dat het zo zat:
Robin/Annelies kunnen alleen contact leggen met Eline, Eline stuurt de anderen aan.
Als iemand het anders heeft gezien hoor ik het graag, want het zet Eline in een veel verdachtere positie dan we zo op het eerste zicht zouden zien.
Degene die met Sam communiceert als die bij de P en bij de tunnel met het gouden ei erin staat, is inderdaad wel degelijk Eline. Ook in de rest van de laatste helft van die opdracht (sinds dat sommige kandidaten hun eieren kapot gegooid hadden) neemt Eline de leiding en communiceert ze heel de tijd (via de walkie-talkie) met de andere kandidaten, die zich op dat moment normaal (bijna) allemaal in het doolhof bevinden, terwijl zij duidelijk in het midden vlakbij Robin en Annelies staat. Het is ook Eline die uiteindelijk sommige andere kandidaten aanzet om hun ei op de grond kapot te gooien, zodat ze eindelijk op zoek kunnen gaan naar nieuwe eieren. Dit lijkt mij allemaal niet echt omdat ze de mol is, maar wel omdat ze het beu was dat er helemaal geen overzicht was op de kandidaten en het hele doolhof (door Robin en Annelies, die er allebei niets aan deden) en dat ze daarom zelf het voortouw nam om alles toch maar wat beter en overzichtelijker te laten verlopen. Het was trouwens niet alleen Eline die kon communiceren met Robin en Annelies, iedereen kon dat heel gemakkelijk, maar alleen maar als je in het midden vlakbij hen stond en dat was nu net waar Eline stond, want de scrabblespelers hadden immers geen walkie-talkie om met de andere kandidaten te kunnen communiceren. Ze konden alleen met de andere kandidaten communiceren als die bij hen in het midden van het doolhof stonden. Hier hoef je dus zeker niets achter te zoeken (volgens mij) en volgens mij komt Eline hier dan ook weer net wat minder verdacht over dan anders, maar dat is natuurlijk nog altijd mijn eigen mening.

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #50 Gepost op: 3-03-2017, 16:33:39 »
Zoals sprake was in de topic van 'Sam', wordt door Gilles de letter 'M' gebruikt, maar staat die nergens op het veld van de kandidaten.

Hoe komt dit?  ???

Ik heb nog eens alle letters overlopen, en dit is ook de enige letter die een keer meer gebruikt wordt dan dat die letter in het doolhof verstopt zat.

(Bewust) vergeten door de regie? Een foute letter op een ei geplaatst in het overzicht? ...

Er waren 41 letters zichtbaar voor ons.
Van die 41 legde Gilles er 27 letters.
Er zijn 15 letters die Gilles niet legde, die op het overzicht gezet waren.
Dat is al 42 letters + nog de letter 'M'.

Er waren dus 2 extra letters in het spel (toch bij Gilles) dan dat wij zagen, de M en ...?

Moeten we hierachter iets zoeken?
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #51 Gepost op: 3-03-2017, 19:41:45 »
Sowieso is dit een van de betere Molopdrachten ooit!

Maar waar wil je als mol staan? Bij scrabble kan je het meeste aanrichten maar dat valt wel meer op. Het zou zeker kunnen, maar als je niet echt wil opvallen kan je letters laten verdwijnen als mol. Ook handig... (misschien de J? Of de *?
Ich bin ein Bärliner!

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #52 Gepost op: 15-03-2017, 15:54:15 »
Vanop het andere forum een leuke theorie:

Citaat
Kijk, normaliter houd ik me niet bezig met al dat gepuzzel met cijfers en letters en nummerplaten en wat allemaal nog meer op zoek naar verborgen tips of hints, maar voor één keer maak ik graag een uitzondering. Onder het motto: "Vertel ook eens iets zinnigs op dit forum waar anderen misschien iets aan hebben."

Vooruit, hier gaan we.

In de scrabble-proef waarin GDC het opnam tegen Robin en Annelies speelden beide partijen met dezelfde set letters. GDC moest zijn letters trekken uit een zak, Robin en Annelies konden hun letters kiezen door ze te laten ophalen door de mensen in het doolhof.

Op een bepaald moment zien we een kaartje van het doolhof waarin alle beschikbare letters (eieren) te lezen zijn. Ik heb die genoteerd. Naast vier blanco-eieren tel ik in dat doolhof volgende 30 letters: ALNBF HQOSI DVDZC ENRGO TTIYX JPKSA.

In het begin van het spel mogen Robin en Annelies 7 letters trekken die dan bij hen vervangen worden door 7 eieren. We zien dat ze de letters VWRUEEN trekken, waarmee ze besluiten VERWEN te maken. Vermits GDC over exact dezelfde letters beschikt in zijn zak, moeten er dus, buiten de vier blanco's, in totaal 7 + 30 = 37 letters inzitten.

Tot zover de gegevens, nu het gepuzzel.

Wat heb ik ontdekt? Als je deze 37 letters verzameld en je haalt er alle letters van het alfabet (in onze taal zijn dat er tot nader order 26) A tot en met Z uit, dan zal je merken dat ze allemaal 1 keer voorkomen, op 1 letter na: er zit geen M in. Nou en? hoor ik jullie zeggen. Wacht, er komt nog meer.

Als ik nu uit de 37 letters alle letters van het alfabet 1 maal eruit haal (behalve de M dus, want die zit er niet bij), dan houd ik (37-25) = 12 letters over, namelijk: ADEEIN ORSTUV. Ik heb mijn eigen scrabble-spel erbij genomen en ben beginnen puzzelen met die letters.

Resultaat: met deze letters kan ik de zin "U .IST VAN RODE". Op de plaats van het puntje(.)zet ik de ontbrekende M van hierboven en ik lees de verborgen hint naar de Mol: U MIST VAN RODE.

Wie zegt u? Wel, Van Rode, dat is toch de familienaam van Davey, als ik me niet vergis? Toch?  :lol:

Toeval of niet? Dikke zever of niet? Tijdverlies of toch de eerste echte verborgen hint naar de identiteit van De Mol?
Citaat
Na het bericht van Marc hierboven, ben ik nog eens kritisch gaan kijken naar wat ik had opgeschreven en ik heb nog een foutje in mijn notities van de letters gemaakt, buiten de vergissing U ipv N.

De 12 letters die ik overhoud na het 1 maal schrappen van de 26 letters van het alfabet moeten deze zijn (ik had een E teveel geschrapt): ADEEIN NORSTV

Samen met de ontbrekende M kan ik daaruit nog steeds de zin EN VAN RODE MIST maken. Zelfs zonder de M te gebruiken, kan ik TIENS VAN RODE maken. Tiens, tiens!

Maar nu ga ik slapen!
Citaat
Na een nachtje slapen vond ik mijn gepuzzel zelf niet eens zo slecht gevonden. Want je kan je afvragen: waarom juist deze combinatie van 37 letters? Is het puur toeval dat de M er niet bij zit als enige? De M van Mol? Is het puur toeval dat je met de 12 overgebleven letters de familienaam van één van de deelnemers kan vormen en in een correcte Nederlandse zin kan gieten? Met en zonder de M te gebruiken zijn er verschillende zinnetjes mogelijk. Zo net heb ik er nog eentje gevonden die te maken is en misschien wel de duidelijkste:

EN 'T IS VAN RODE

Bijna even simpel als geniaal. Ik zou bijna durven zeggen: "Klaarder kan het niet!"

Wie zoeken we? De Mol. Capital M dus. Wat merken we? M ontbreekt! Maar geen nood: we puzzelen verder en vinden: "TIENS, VAN RODE!" EN 'T IS VAN RODE


Misschien wat vergezocht, maar de scrabble opdracht zou ideaal zijn voor de makers om wat verborgen hints in te stoppen!
« Laatst bewerkt op: 15-03-2017, 15:57:53 door Betonmol »

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #53 Gepost op: 15-03-2017, 16:47:56 »
Super!  ::vergroot::

Gaaf gevonden en gedeeld hier, top

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #54 Gepost op: 15-03-2017, 17:05:47 »
Ik had ook al zo'n theorie.
Ik heb mijn bestandje nog eens open gedaan.
De letters die meer dan 1 keer voorkomen in het spel zijn idd: A, D, E, E, I, N, N, O, R, S, T, V en 3x blanco

En het is idd goed verdergewerkt hierop.
Pak nu dat die blanco's vervangen worden door de letters van 'MOL' (de M speelde Gilles al) dan kan je vormen 'mol is net van rode' of ' niet mols van rode' of 'mol niets van rode' of 'En 't is mol van rode'
« Laatst bewerkt op: 15-03-2017, 17:19:16 door Moloproller »
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #55 Gepost op: 15-03-2017, 17:58:24 »
::oink::

klaashint!
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #56 Gepost op: 16-03-2017, 02:25:16 »
Klinkt mooi, maar mijn twijfel is: zullen ze echt de achternamen van de kandidaten gaan gebruiken voor een hint? We hebben het hier immers over onbekende Vlamingen.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #57 Gepost op: 16-03-2017, 11:33:36 »
Klinkt mooi, maar mijn twijfel is: zullen ze echt de achternamen van de kandidaten gaan gebruiken voor een hint? We hebben het hier immers over onbekende Vlamingen.

Dat is puntje 1 en puntje 2 blijft voor mij dat ik zijn acties niet kan linken aan molschap. Dat gepuzzel met speciale letters is mooi, maar als je uitkomt bij een kandidaat die best wel wat zaken in de goede richting stuurde, dan moet je toch kritisch blijven voor je gevonden hint.

Offline chagnee

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 2 - Scrabble Doolhof
« Reactie #58 Gepost op: 16-03-2017, 12:23:56 »
Klinkt mooi, maar mijn twijfel is: zullen ze echt de achternamen van de kandidaten gaan gebruiken voor een hint? We hebben het hier immers over onbekende Vlamingen.

In het derde seizoen van De Mol waren er ook hints die verwezen naar de achternaam van Mol Marc Simons. Er was o.a. een verwijzing naar de bijbeltekst MC 1:36-37: Simon en zijn metgezellen gingen hem na, en ze vonden hem en zeiden hem: Iedereen zoekt u.

Lijkt me nu dus ook perfect mogelijk te zijn.