Auteur Topic: De Mol in de media (2018)  (gelezen 41282 keer)

Offline Blablab

  • Winnaar pool Expeditie Robinson 2017
  • Forumlid
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #20 Gepost op: 24-03-2018, 15:17:06 »
pff. ook hier al. mensen dit is een reclame grap van de standaard.

Tom heremans de schrijver van dit stuk staat bekend om zijn komische columns.

Door t ingeven van je mailadres kon je dit stukje gratis lezen.  Denk eens in hoeveel mailadressen de standaard op deze manier heeft gekregen?? en ja hoor die krijgen allemaal mail of ze geen abo bij deze krant wensen om zo bij te zijn over alles omtrent de Mol.

Het hele artikel neemt zichzelf niet al te serieus ( zelfs als je de fout vh derde seizoen niet mee rekent).
de standaard heeft handig ingespeeld op de hype en dat er toch molloten zijn die zo snel mogelijk zeker willen zijn van de Mol, al verpest dit mijns inziens heel t spel.

zelfs als alle genoemde afvallers en de Mol juist blijken te zijn, berust dat enkel op puur toeval.


Oke Thx voor de duiding! Nu ben ik terug gerust ::trots::

Offline koenwillen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Heb je mij gemist want niets is wat het lijkt ;)
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #21 Gepost op: 25-03-2018, 18:41:32 »
Heeft iemand toegang tot dit artikel?
Humo.be - 'De mol': hoe herkent u de geboren saboteur?
K.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #22 Gepost op: 25-03-2018, 20:01:24 »
Heeft iemand toegang tot dit artikel?
Humo.be - 'De mol': hoe herkent u de geboren saboteur?

Ik hoop 'm morgen nog te kunnen kopen en dan zal ik er scans van maken.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #23 Gepost op: 25-03-2018, 22:18:19 »

Offline Cosmic Fool

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #24 Gepost op: 25-03-2018, 22:34:02 »
Heeft iemand toegang tot dit artikel?
Humo.be - 'De mol': hoe herkent u de geboren saboteur?

'De mol': hoe herkent u de geboren saboteur?

Na een lange pauze en een verhuizing van maandag naar zondag is het zover: ergens in Mexico wet een mol z’n messen om die in negen nietsvermoedende ruggen te ploffen – de eerste nu zondag al. Maar hoe ziet zo’n geboren leugenaar eruit? Welke eigenschappen heeft de ideale mol, en vooral: waar moeten we op letten, als we in de finale niet compleet uit de lucht willen komen vallen?

'Je moet in de eerste plaats het vertrouwen van de andere deelnemers kunnen winnen, dan wek je minder argwaan'

We vroegen het eerst aan een bioloog, maar die kwam niet verder dan ‘Een goede neus, sterke klauwen, prima graafkunsten’. Dus polsten we bij ervaringsdeskundige en ex-mol Gilles Van Bouwel, tegenwoordig elke zondag glazenwasser in ‘Café De mol’ op VIER.

Gilles Van Bouwel «Voor de vorige editie hadden de makers me gevraagd of ik geen lijstje kon opstellen met tips voor hun volgende mol, die later Eline bleek te zijn. Bovenaan had ik geschreven: ‘Wees voorbereid op eenzaamheid.’ Je hoort niet bij de deelnemers, maar ook niet bij de productie. En je krijgt tussendoor geen schouderklopjes van de makers, waardoor je aan jezelf gaat twijfelen. Ik heb me de eerste twee weken heel eenzaam gevoeld. Ik dacht na een tijdje zelfs dat ze me zouden vervangen, omdat ik geen feedback kreeg.»

HUMO We noteren: de mol is maar beter een geboren einzelgänger. Ben jij van nature een goede leugenaar?
Van Bouwel «Ik vind van niet. Een goede leugenaar is niet automatisch een goede mol. Je moet in de eerste plaats het vertrouwen van de andere deelnemers kunnen winnen, dan wek je minder argwaan. En je moet goed kunnen improviseren. Ik ben goed voorbereid aan de opnames begonnen, want ik kende alle proeven uit het hoofd, maar er zijn meer sabotagepogingen mislukt dan geslaagd. Dan mag je niet impulsief reageren, want zo val je op.
»Ik vond het het moeilijkst om enthousiasme te veinzen. Als deelnemer ben je blij als de groep geld verdient, maar als mol betekent het dat je gefaald hebt in je opdracht om dat te verhinderen. Je moet wel dóén alsof je blij bent, anders verraad je jezelf. Er zijn zelfs een paar reacties van mij eruit geknipt in de montagekamer omdat je zag dat ik niet erg blij was (lacht).»

HUMO Heb je vooraf getraind om je lichaamstaal onder controle te krijgen?
Van Bouwel «Nee, daar had ik niet aan gedacht. Maar een expert in lichaamstaal heeft alle afleveringen bekeken, en hij vond me niet verdacht. Je kunt je ook niet voorbereiden op het moment dat iemand je in je gezicht zegt dat die denkt dat jij de mol bent. Ik wist dat dat moment zou komen, maar toen het zover was, raakte ik toch in paniek: ‘Hoe moet ik kijken om geloofwaardig over te komen? En waar blijf ik met mijn handen?’»

EEN MOOIE MAN
Inderdaad, wat doe je het best als je staat te liegen dat je zwart ziet? We vroegen het aan Dana Ketels, de experte in lichaamstaal die weleens opduikt in ‘Van Gils & gasten’ om de gebaren van deze of gene presidentskandidaat te ontleden. Daarnaast geeft ze workshops in het doorgronden van leugens en trainingen in het herkennen van micro-expressies, de zenuwtrekjes in uw gezicht die elke leugen aankondigen nog vóór u ze hebt uitgesproken.

HUMO Kun je dat eigenlijk wel, uit iemands gedrag afleiden of hij of zij zuiver op de graat is?
Dana Ketels «Het kan, ja. Maar het is niet makkelijk, want mensen onder stress vertonen vaak dezelfde lichamelijke signalen als iemand die liegt – daarom ook is een test met een leugendetector niet waterdicht. Nu hangt er bij ‘De mol’ wel iets van af, maar niet zoveel als bij iemand die probeert te liegen bij een politieverhoor en een celstraf riskeert. Dat maakt het voor de mol iets makkelijker om te liegen. Hij of zij moet wel goed tegen stress kunnen, want elke deelnemer is op zoek naar de saboteur. En liegen vergt veel energie. Je moet goed nadenken over je woorden en je gedrag, terwijl er een dozijn camera’s draaien.»

HUMO Zijn sommige mensen van nature betere leugenaars?
Ketels «Zeker. Zo helpt het als je een mooi uiterlijk hebt. Als je iets knapper bent en je komt verzorgd over, dan vinden anderen je vanzelf betrouwbaarder. Vooral iemand met een gezicht dat wat ronder, zacht en symmetrisch is, geloven we sneller dan iemand met een spits gezicht. Het is geen toeval dat de archetypische slechterik in films vaak scherpere trekken heeft dan de held.»


Offline Cosmic Fool

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #25 Gepost op: 25-03-2018, 22:34:48 »
(vervolg)

HUMO En welk geslacht heeft de ideale mol?
Ketels «Daar is nooit grondig onderzoek naar gedaan. Vrouwen worden over het algemeen gezien als goede leugenaars, omdat ze doorgaans verbaal vlotter zijn. Maar als ze liegen, voelen ze zich achteraf schuldiger dan mannen. Vrouwen liegen ook om andere redenen. Ze verdraaien de waarheid vaker om het algemeen belang te dienen, of om iemand anders te plezieren of uit de wind te zetten. Mannen daarentegen liegen vooral uit eigenbelang.»
HUMO Aangezien de mol de groep moet dwarsbomen, besluit ik daaruit dat een man in theorie beter past bij het profiel van de mol.
Ketels «In theorie, inderdaad.»

HUMO Wat zijn die micro-expressies die de leugenaar verraden?
Ketels «Dat zijn signalen in het gezicht die doorgaans minder dan een halve seconde duren. Het zijn spierspanningen, gelinkt aan emoties, en belangrijk: ze gebeuren onbewust. Ze zijn zo kort dat je ze alleen met een geoefend oog kunt opvangen. Gek genoeg zijn kinderen heel goed in micro-expressies herkennen, maar we leren het af door ouder te worden.
»Het is vooral handig als je iemand moet ondervragen. Je ziet ze vóór de ondervraagde over zijn antwoord kan nadenken, omdat het emotionele deel van het brein sneller werkt dan het deel dat voor de taal instaat. Stel je een vraag en zie je meteen daarna de pupillen van de ander verwijden, de micro-expressie voor angst, dan kan dat erop wijzen dat die bang is om door de mand te vallen. Dan moet je extra aandachtig luisteren naar het antwoord dat volgt. Hou ook de lichaamstaal in de gaten. Iemand die tijdens zijn antwoord zacht met het hoofd schudt, kan ook een leugen aan het vertellen zijn.»

HUMO Is het zo simpel?
Ketels «Soms wel, ja. Het omgekeerde kan ook. Zegt iemand dat hij iets niet heeft gedaan en zit hij bevestigend te knikken, dan spreekt de lichaamstaal opnieuw de woorden tegen.»

HUMO Wat gebeurt er in het lichaam van iemand die een leugen vertelt?
Ketels «Als je liegt, zet je je onbewuste autonome zenuwstelsel in werking. Daar heb je geen invloed op. Je maakt het stresshormoon adrenaline aan, waardoor je de zogenaamde vecht-of-vluchtreactie vertoont. Je lichaam bereidt zich voor om één van de twee te doen, en dus trekt het bloed weg uit het hoofd, naar de ledematen. Je hartritme schiet de hoogte in om alle spieren van bloed te voorzien, je ademhaling versnelt om zuurstof te leveren en je gaat zweten. Dat zijn de symptomen waar een leugendetector voor is geprogrammeerd: ademhaling, bloeddruk, hartslag en transpiratie.
»Als je na die eerste spontane reactie doorgaat met liegen, keert het bloed na een tijdje terug naar het hoofd en begin je te blozen. Je neus gaat ook een beetje zwellen – het gegeven van de neus van Pinokkio, die groeit als hij liegt in het gelijknamige sprookje, is daarop gebaseerd. Met het blote oog zie je het niet, dus in ‘De mol’ ben je niets met die kennis, maar in een laboratorium is het wel meetbaar. Het is makkelijker om naar de pupillen te kijken: bij iemand die liegt, kunnen die tot vier keer groter worden.»


Offline Cosmic Fool

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #26 Gepost op: 25-03-2018, 22:35:30 »
(slot)

HUMO Zwetende handen, heen en weer schuifelen op de stoel, oogcontact vermijden, het gezicht aanraken: allemaal signalen die erop wijzen dat iemand liegt, volgens het cliché. Klopt er iets van?
Ketels «Het zijn symptomen van stress, en die heb je sneller als je liegt. Tenzij je een psychopaat bent, want zo iemand voelt geen enkele stress als hij liegt.»

HUMO Wat is het verschil tussen een begaafde leugenaar en een echte psychopaat?
Ketels «Niet elke goede leugenaar is een psychopaat. Normale mensen beschikken over een geweten, een besef van goed en kwaad. Topverkopers die professioneel de waarheid weleens geweld aandoen, zijn geen psychopaten, hè. Integendeel, ze beschikken statistisch gezien over een hógere emotionele intelligentie dan gemiddeld.»

HUMO De ideale mol is per definitie een empathisch mens?
Ketels «Inderdaad. Empathische mensen kunnen hun gesprekspartners beter lezen, ze spelen in op hun gedrag of kopiëren het zelfs om sneller betrouwbaar over te komen.»

HUMO Zijn er woorden of zinsconstructies die een goede leugenaar mijdt om niet door de mand te vallen?
Ketels «Iemand die een leugen vertelt, doet dat vrijwel altijd in chronologische volgorde. Doorgewinterde ondervragers zullen de leugenaar daarom in de war proberen te brengen door te vragen wat er op een specifiek moment in zijn verhaal is gebeurd, of door te vragen om het eens andersom te vertellen. Bovendien dikken veel mensen hun leugens aan met meer details dan nodig, om tijd te winnen, en ze rijden zichzelf op den duur vast. Een goede leugenaar kent dus maar beter zijn verhaal achterstevoren, én hij houdt het kort.»
Samengevat: ziet u in de eerste aflevering van ‘De mol’ een man die goed bestand lijkt tegen stress en eenzaamheid, die te allen tijde zijn impulsen onder controle houdt, die niet onknap is, met een rond, symmetrisch gezicht, en die verzorgd voor de dag komt? Werkt hij als topverkoper? Is hij bovendien empathisch, maar houdt hij het graag beknopt? Zoek niet verder: u hebt uw mol. Smakelijk!

Bron: HUMO

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #27 Gepost op: 28-03-2018, 10:51:30 »
« Laatst bewerkt op: 28-03-2018, 10:57:49 door Hulpmol »

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #28 Gepost op: 28-03-2018, 12:21:31 »
Mooi die uitleg over de organisatie achter de schermen om zo n opdracht in gang te zetten.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #29 Gepost op: 28-03-2018, 13:01:50 »
Hou ook de lichaamstaal in de gaten. Iemand die tijdens zijn antwoord zacht met het hoofd schudt, kan ook een leugen aan het vertellen zijn.»

HUMO Is het zo simpel?
Ketels «Soms wel, ja. Het omgekeerde kan ook. Zegt iemand dat hij iets niet heeft gedaan en zit hij bevestigend te knikken, dan spreekt de lichaamstaal opnieuw de woorden tegen.»

Dit soort wetenswaardigheden wordt gewoon door de productie gebruikt om iemand verdacht te maken. Ruben Hein schudde eens nee toen hij iets beweerde en ik dacht: hebbes. Nee dus.  :)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #30 Gepost op: 28-03-2018, 20:30:04 »
Forummer lightman lette altijd goed op dat soort dingen en microexpressies. Hij zat er zowel goed als helemaal fout mee.

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #31 Gepost op: 30-03-2018, 01:00:40 »
Forummer lightman lette altijd goed op dat soort dingen en microexpressies. Hij zat er zowel goed als helemaal fout mee.
Jammer genoeg is ie niet meer onder ons, zie hem nooit meer :( (Klinkt alsof ie levend begraven is  ::rofl::)
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #32 Gepost op: 30-03-2018, 19:54:29 »
@Cosmic Fool: Heb je de volledige tekst van deze recensie van Café De Mol misschien?: http://www.humo.be/humo-archief/388731/dwarskijker-over-cafe-de-mol-gevoel-voor-tumor-en-kan-iedereen-nog-volgen-het-ambacht-van-de-betere-vervalser

"Gilles De Coster, de hopman van ‘De mol’, maakte ook zijn opwachting in het café. Geen kwaad woord over deze bekwame man, die, om het ruime publiek te dienen, als een baliebediende van Neckermann klonk toen hij ons een idee van Mexico gaf." ;D

Offline Cosmic Fool

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #33 Gepost op: 30-03-2018, 21:11:17 »
Café De Mol

VIER – 18 maart – 228.612 kijkers
De sfeer in ‘Café De mol’ bracht me in gedachten naar drankgelegenheden tegenover spoorstations in provinciestadjes, waar forenzen onder tl-buizen de eerstvolgende boemel huiswaarts zitten af te wachten: zij weten dat de wachttijd precies twee biertjes beloopt, en bij dorstig weer drie. ‘Café De mol’ is een extensie van ‘De mol’, één van de zeldzame tv-programma’s die de tongen nog in beweging kunnen brengen in het café. En in de boemeltrein huiswaarts. De baaierd aan speculaties aangaande de mol, die op sociaalnetwerksites volkomen aan mij voorbijgaat, zal voortaan ook stof voor een tv-programma zijn. Bovendien zullen in ‘Café De mol’ ook enkele steunpilaren van VIER allerhande gissingen, gokjes en analyses de wereld insturen: ik noem, lukraak, de lollige lichtmatroos James Cooke, die nooit om een wilde mening verlegen zit. James Cooke zei dat hij elke aflevering van ‘De mol’ opnam, om die vervolgens sequentie na sequentie onder de loep te nemen. Gedurig druk-druk-druk maar toch aldoor tijd zat, die operettefiguren van de tv

‘Café De mol’ wordt gepresenteerd door Frances Lefebure, het monterste meisje van de klas, en voorts ook door Gilles Van Bouwel, een gewezen mol die eenmaal terug bovengronds prompt van een televisiecarrière begon te dromen, en daar sindsdien een dagtaak aan heeft. Aan Gilles geen gebrek die avond: Gilles De Coster, de hopman van ‘De mol’, maakte ook zijn opwachting in het café. Geen kwaad woord over deze bekwame man, die, om het ruime publiek te dienen, als een baliebediende van Neckermann klonk toen hij ons een idee van Mexico gaf. In dat land zal ‘De mol’ zich dit jaar afspelen: het zou er verdomd kleurrijk zijn, volgens Gilles, en dan zweeg hij nog over de cultuur.

Even dacht ik dat Gilles De Coster het deelnemersveld van ‘De mol’ in het café zou verwelkomen, waarna één van hen, een ongeoefende drinker, na een paar pilsjes al met dubbele tong zou hebben uitgeroepen: ‘De mol, c’est moi!’ Zo mooi wordt het natuurlijk nooit op de televisie. Gilles De Coster had op een USB-stick wel beelden meegebracht van de deelnemers die ter kennismaking hun persoonlijkheid op een kier zetten. Samen vormden ze een dwarsdoorsnede van de gemiddelde Vlaamse verkaveling, al zat er, alsof de duvel ermee gemoeid was, ook een priester tussen. Die geestelijke hoopt mogelijk op een volle kerk in de nabije toekomst – ik kan me voorstellen dat sommige mensen maar al te graag bij de mol te biechte zouden gaan, vast dezelfde mensen die gehersenspoeld door ‘Karen maakt een plaat’ klakkeloos de cd van Karen Damen hebben gekocht. Na die presentatie mochten de occasionele klanten van ‘Café De mol’ – oud-deelnemers, hele en halve BV’s, ongeïdentificeerde figuranten – nu al een kandidaat van molschap verdenken. Menigeen wees spontaan Bahador (27) met de vinger, een financieel recruiter met een migratieachtergrond – nu ja, als je een beroep uitoefent waarvoor in kringen van financieel recruiters geen behoorlijk Nederlands woord bestaat, en het heeft bovendien iets met pegels te maken, dan ben je hoe dan ook verdacht, mol of geen mol.

‘En dan te bedenken,’ gaat het ineens door me heen, ‘dat Bart De Pauw één van de vier ontwikkelaars van ‘De mol’ is.’ Zou VIER het creatieve aandeel van De Pauw op aandringen van onbekenden hebben weggelaten in de nieuwe serie?

Bron: HUMO

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #34 Gepost op: 30-03-2018, 22:04:24 »
Bedankt! :)

Offline koenwillen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Heb je mij gemist want niets is wat het lijkt ;)
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #35 Gepost op: 1-04-2018, 21:45:55 »
K.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #36 Gepost op: 1-04-2018, 21:50:35 »
Ik heb geen plus-abonnementen, Koen.

Wel heb ik weer een selectie van terugblikken (met spoilers):
Het Laatste Nieuws
De Standaard
Het Nieuwsblad
Gazet van Antwerpen
Het Laatste Nieuws (Afvallersgesprek)

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #37 Gepost op: 2-04-2018, 18:58:35 »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #38 Gepost op: 2-04-2018, 19:09:34 »
Cosmic Fool gok ik. En anders kom ik donderdag aankakken met een scan van het blad want dit nummer komt in mijn verzameling. ;D

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Mol in de media (2018)
« Reactie #39 Gepost op: 2-04-2018, 19:12:51 »
Cosmic Fool gok ik. En anders kom ik donderdag aankakken met een scan van het blad want dit nummer komt in mijn verzameling. ;D

Eigenlijk zouden we om de beurt een gratis internet abo moeten nemen op de kranten  ::)