Auteur Topic: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel  (gelezen 17313 keer)

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #100 Gepost op: 13-04-2018, 16:54:52 »
Ja maar mij lijken dan getallen aan mensen koppelen juist veel lastiger te onthouden dan dingen/vragen aan mensen te koppelen. Maar misschien ben ik dat dan. :)

Tenzij die getallen dan weer aan de positie waarop ze zitten is gerelateerd. Bij 10.000 zou ik dan aan 1 dus de eerste stoel denken ofzo.

Offline hamsterdam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #101 Gepost op: 13-04-2018, 18:22:25 »
Nee klopt. Maar er is genoeg andere tekst waarmee de mol geïnformeerd kan worden. Ik denk alleen niet dat het het specifieke zinnetje is dat ze maar 10.000 euro mee mogen nemen. Want juist de aankleding van zo'n opdracht lijkt in De Mol wel belangrijk, ook al verandert de opdracht daar niet wezenlijk door.

Tuurlijk kan het ook met iets anders, maar hier ik viel het me op dat het vrij nutteloze info was en wel makkelijk te onthouden voor de Mol. Het hoeft überhaupt niet iets te zijn waar wij iets mee kunnen qua speuren.

Offline Bob De Mol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #102 Gepost op: 13-04-2018, 23:00:31 »
Het klopt dat die zin niet nodig is om de opdracht te begrijpen. Het was echter ook niet nodig te vertellen dat de sombrero, tequila en pinata typisch Mexicaans zijn. Ze geven echter wel de opdracht wat locale sfeer mee. Wie vaker naar het buitenland vliegt, weet dat je niet zomaar elk geldbedrag mee kan nemen. Voor zover ik weet is dit bedrag altijd 10,000 euro in Europa. Die zin is dus puur voor de aankleding van de opdracht bedoeld en onveranderbaar.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #103 Gepost op: 14-04-2018, 10:48:48 »
Wat dat mislukken betreft, valt dat nog goed mee. Het eerste deel van je reactie geeft het eigenlijk aan: Er wordt in De Mol iets meer aandacht gegeven aan het geld. In die optiek is een niet verdienen van 3000 euro en een verlies van 2500 euro een behoorlijk goede dag voor de Mol. Die heeft namelijk aflevering 3 ongedaan gemaakt (2150 euro opbrengst) en heeft zelfs nog wat extra zien verdwijnen.

Nou ja, die 3000 euro zou sowieso niet de pot in gegaan zijn, omdat wat je al zegt: Er gaan sowieso kandidaten pasvragen kopen. En daarmee gaat er dus ook al minimaal 500 euro uit de pot. Wat dat betreft vind ik het dus helemaal niet zo’n geslaagde opdracht voor de mol.
De mol heeft er niet voor kunnen zorgen dat de afvaller geld meenam en heeft max 2 pasvragen gekocht, al zou ik dat nog wel geslaagd vinden maar ook erg makkelijk. En dat is meer een bezwaar van mij tegen deze opdracht dan dat het geen goede molactie zou zijn.

Ik zie sommigen hier zeggen dat de Vlamingen minder kwistig zijn, maar ik vind deze opdracht niet te vergelijken met de veilingen zoals we die van WIDM kennen. In een veiling stook je elkaar op en gaat het uiteindelijk meer om het “hebben” en de ander aftroeven dan rationeel nadenken. Het is daar niet zo dat iemand in zijn eentje beslist om voor 5000 euro (ter voorbeeld) een joker te kopen. Bij de koffertjesopdracht weet niemand van elkaar wat hij of zij aan pasvragen koopt, wat psychologisch veel interessanter is omdat men elkaar moet inschatten en niet koopt “omdat de ander dat ook doet” zoals wel bij de veiling gebeurt. Het eigen moraal speelt een veel grotere rol bij de koffertjesopdracht dan bij de veiling. Als Lloyd voor 5000 euro aan pasvragen had gekocht was hij daar helemaal zelf verantwoordelijk voor geweest en zou daar dus ook individueel op aangekeken worden, wat de morele drempel voor zo’n beslissing al vele malen hoger maakt.

Ik vind een veiling dus nog altijd minder geslaagd dan deze koffertjesopdracht maar met dingen kopen met geld uit de pot zal ik altijd moeite houden.

Edit: Het lijkt nu misschien alsof ik de opdracht niet leuk vond maar dat is zeker niet waar. Ik vond het eerste deel waarin beslist moest worden wie welk koffertje krijgt zeer interessant en de setting was natuurlijk fantastisch. Gilles als medewerker op de luchthaven ::rofl::
« Laatst bewerkt op: 14-04-2018, 11:41:16 door Mollenmania »

Online MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #104 Gepost op: 14-04-2018, 14:00:57 »

Nou ja, die 3000 euro zou sowieso niet de pot in gegaan zijn...

De mol heeft er niet voor kunnen zorgen dat de afvaller geld meenam en heeft max 2 pasvragen gekocht, al zou ik dat nog wel geslaagd vinden maar ook erg makkelijk. En dat is meer een bezwaar van mij tegen deze opdracht dan dat het geen goede molactie zou zijn.


Ben het met je eens dat die 3000 met bijna 100% zekerheid door de groep zelf gemold zou worden, maar daar heeft de mol wel een aandeel in als deze zelf minstens 1 pasvraag koopt om in elk geval niet afhankelijk te zijn van het feit of de anderen minimaal 1 pasvraag kopen. Een geslaagde molactie is er natuurlijk een waarbij zo weinig mogelijk geld in de pot komt EN dat de rest vd groep deze actie niet in de gaten krijgt. Men is wel eens onwillekeurig geneigd om te denken dat de mol over 'superkrachten'  beschikt (ik ook). Die koffertombola is iets waar de mol niet heel makkelijk geld in handen van de afvaller kan krijgen, omdat de verdeling sterk afhangt wat de 'groep' beslist. De mol zou met bijv. 3000 euro 6 pasvragen kunnen kopen maar dat zou veel te opvallend zijn en zou dan in full daylight staan  8). Twee pasvragen kopen lijkt me hier een soort bovengrens van wat een mol nog ongezien kan doen.
« Laatst bewerkt op: 14-04-2018, 14:14:21 door MoleBuster »
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #105 Gepost op: 14-04-2018, 14:22:40 »
Eens, maar ik vind het kopen van pasvragen geen echte molactie. Het heeft in mijn ogen niks met saboteren te maken en het is gewoon te makkelijk. Dat neemt natuurlijk niet weg dat de mol het wel kan doen.

Ik zou het bijvoorbeeld wél leuk vinden als de mol na de test op kandidaten heeft ingepraat om ze onzeker te maken over hun testuitslag waardoor ze eerder geneigd zijn pasvragen te kopen.

Offline Bob De Mol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #106 Gepost op: 14-04-2018, 15:52:30 »
Ondanks Mollenmania's goede argument dat deze opdracht minder uitnodigt tot het weggooien van geld, denk ik toch dat de Vlamingen minder kwistig zijn. Ik als Nederlander zat bij Lloyd te bedenken hoeveel pasvragen ik zou moeten kopen om in ieder geval door te zijn (6). Pieter kan er immers ook 6 kopen en de rest kan alle vragen correct hebben beantwoord. Misschien ben ik iets te veel de WIDM mentaliteit gewend.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #107 Gepost op: 14-04-2018, 17:06:23 »
Er zullen meerdere mensen 'nee' geantwoord hebben waardoor het vrijwel zeker was dat er pasvragen gekocht gingen worden. Dat er door Pascale en Pieter zo op Jeffrey gedoken werd toen hij de nulkoffer koos, maakt voor mij wel heel erg een van de twee verdacht, zeker omdat Jeffrey later bleek degene te zijn die naar huis moest. De anderen sprongen niet op Jeffrey toen hij die koffer wilde. Bahador is ook verdacht omdat hij nog probeerde of iemand anders de nulkoffer wilde nemen. Streep de rest maar af als mol.
« Laatst bewerkt op: 14-04-2018, 17:08:18 door Run »

Online MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #108 Gepost op: 15-04-2018, 21:48:11 »
::ok::

Als ik er na een week op terugkijk, ga ik er vanuit dat Jeffrey niet de oorspronkelijke afvaller is geweest. Ik zou het erg sterk vinden dat hij als eerste de impasse doorbreekt wetende dat hij ook nog eens "neen" heeft geantwoord. Dat maakt voor mij dat Joke, Pieter of Steve de afvaller moet zijn geweest.
....

Dank voor de  ::ok::.

Ik denk juist dat Jeffrey wel de oorspronkelijke afvaller was, maar dat komt omdat ik Pieter als hoofdverdachte heb. Pieter zei n.l. tegen Jeffrey (toen deze een 0-koffer pakte als eerste; verder had nog niemand een koffer) dat hij zich niet op hoefde te offeren. Als kandidaat zou ik juist blij zijn dat er een 0-koffer gekozen is en hem of haar daar niet meer vanaf praten met het risico dat je 'm zelf dan nog krijgt ook. Als Pieter de mol is snijdt zijn opmerking veel meer hout. We zullen na vanavond wellicht meer weten.  8).
« Laatst bewerkt op: 15-04-2018, 21:51:35 door MoleBuster »
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #109 Gepost op: 22-04-2018, 13:40:44 »
Deze opdracht spookt regelmatig door mijn hoofd en ik kom er lastig uit.

1. Mijn gevoel zegt ook dat Jeffrey niet de oorspronkelijke afvaller was. Hij zou dan hebben geweten dat hij het kon zijn, omdat hij dan 'nee' antwoordde op de vraag over kinderen. Waarom zou hij dan in vredesnaam een koffer met niets pakken, in de wetenschap dat hij nooit pasvragen zal kunnen kopen. In mijn ogen gokt hij op solidariteit binnen de groep. Beetje naïef misschien, maar het verklaart ook zijn enorme teleurstelling. Alsof hij weet dat hij door het kopen van pasvragen is gesneuveld.

2. Als dat zo is, dan was Joke, Pieter of Steve de afvaller.

3. Ik ga er vanuit, dat de Mol toch geld zal willen verspelen. Ook dan komen de namen van Joke, Pieter en Steve naar voren. Maar! Ook Baha. Als Jeffrey niet de afvaller was, zou Baha snel de tweede 0 kunnen pakken. Hij weet dan zeker dat de afvaller geld heeft. Dat betekent, dat die 3000 sowieso niet gewonnen wordt èn dat er een koffer met geld verdwijnt. Koopt een kandidaat pasvragen, dan betekent dat ook dat 3000 niet gewonnen wordt èn dat het geld voor de pasvragen verdwijnt.

Kortom... Zou Jeffrey niet de oorspronkelijke afvaller zijn, dan is de zet van Baha de allerbeste die de Mol kan doen. Hij formuleert het ook prachtig: "Als Jeffrey nul pakt, pak ik ook nul." Hij geeft daarmee Jeffrey het laatste zetje en bepaalt de afloop al.

EDIT... Als de verdeling definitief is en Jeffrey en Baha zijn niet de afvaller, dan hoeft zelfs Lloyd niets te doen. Zeker als Pieter de afvaller zou zijn geweest met zijn 3000 euro.
« Laatst bewerkt op: 22-04-2018, 13:45:26 door Tarballs »

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #110 Gepost op: 22-04-2018, 14:58:57 »
Ik heb nog maar het halve draadje hier gelezen :-X Maar ik ga er eigenlijk van uit dat Jeffrey niet de oorspronkelijke afvaller was. Als je weet dat je 'nee' hebt geantwoord op de bewuste vraag, denk ik niet dat je je snel opoffert om voor het koffertje van 0 euro te gaan.
...óf niet!

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #111 Gepost op: 22-04-2018, 17:15:42 »
Exact. Zo denk ik er ook over. En het plaatst het verdere verloop in een ander daglicht. Dus ook Lloyd die met 6000 niets koopt. Of Baha die de tweede 0 pakt. Voor beide geldt: als ze de Mol zijn weten ze dat er òf via de koffers òf via de pasvragen geld zal verdwijnen. Ik neig daarbij wel het meest naar Baha, omdat hij expliciet zegt: "Als Jeffrey een 0 pakt, pak ik die andere."

Wat ik wel curieus vind... Joke en Pieter gaan voor de koffer van 6000 èn kopen pasvragen. Pieter impliceert, dat hij "nee" geantwoord heeft en is dus een potentiële afvaller. Waarom dan voor 6000 gaan? Joke, Pieter en Jeffrey zijn bereid te zeggen wat ze hebben geantwoord. Baha twijfelt. Steve weigert. Dat is ook zijn enige bijdrage aan de discussie. Daarna stapt Pieter af van de 6000. Dat bevestigt het vermoeden dat hij "nee" heeft geantwoord. Ik denk eigenlijk dat hij de eigenlijke afvaller was.

Jeffrey, niet de mol, is het snelst bij het verdelen en geeft de 6000 aan Lloyd. Baha dan de 3000 aan Pieter. Als Baha de Mol is kan er door zijn eigen actie niets meer misgaan. De 3000 is weg, want de afvaller (Pieter?) heeft geld. Dat kan veranderen door pasvragen te kopen, maar ook dan is de 3000 niet gewonnen. Vanaf hier kan Baha alleen maar afvallen.

Als Lloyd de Mol was geweest, had hij (denk ik) geprobeerd de koffer met 6000 te lozen bij een mogelijke afvaller.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #112 Gepost op: 22-04-2018, 17:20:10 »
Ik heb nog maar het halve draadje hier gelezen :-X Maar ik ga er eigenlijk van uit dat Jeffrey niet de oorspronkelijke afvaller was. Als je weet dat je 'nee' hebt geantwoord op de bewuste vraag, denk ik niet dat je je snel opoffert om voor het koffertje van 0 euro te gaan.

Hoewel Gilles had gezegd dat alleen met een koffertje met geld je nog invloed kon uitoefenen, is er op voorhand niet gesproken over het kopen van pasvragen, dus dat kon Jeffrey niet weten. In al zijn naiviteit kan hij gehoopt hebben dat er nog een soort van beloning zou volgen, juist op het kiezen van een koffertje met 0 euro. Ze zaten in een impasse, en Jeffrey zei na afloop al dat hij het spel vooral "eerlijk" heeft willen spelen. Hij kan zelfs gedacht hebben dat het allemaal niets uitmaakte, en dat in ieder geval de groepspot intact zou blijven, of dat er in dat geval een groepsvrijstelling of zoiets zou volgen. Kandidaten denken niet altijd rationeel na, vooral als ze niet weten wat de gevolgen gaan zijn.

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #113 Gepost op: 22-04-2018, 19:22:57 »
[...]
Pieter impliceert, dat hij "nee" geantwoord heeft en is dus een potentiële afvaller. Waarom dan voor 6000 gaan?
[...]
Je kon je scherm aanpassen als je veel geld in je koffer had. Dus iedereen die onzeker was wilde juist voor de hoge bedragen

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #114 Gepost op: 22-04-2018, 20:14:20 »
Je kon je scherm aanpassen als je veel geld in je koffer had. Dus iedereen die onzeker was wilde juist voor de hoge bedragen

Een kandidaat kon dat niet weten op dat moment, hoogstens vermoeden dat méér geld méér mogelijkheden gaf.
Gilles had alleen gezegd dat een koffer met geld het verloop van de eliminatie kon beinvloeden, dat de hoogte van het bedrag van invloed kon zijn, daar werd niets over gezegd.

Online MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #115 Gepost op: 23-04-2018, 13:28:44 »
Hoewel Gilles had gezegd dat alleen met een koffertje met geld je nog invloed kon uitoefenen, is er op voorhand niet gesproken over het kopen van pasvragen, dus dat kon Jeffrey niet weten. In al zijn naiviteit kan hij gehoopt hebben dat er nog een soort van beloning zou volgen, juist op het kiezen van een koffertje met 0 euro. Ze zaten in een impasse, en Jeffrey zei na afloop al dat hij het spel vooral "eerlijk" heeft willen spelen. Hij kan zelfs gedacht hebben dat het allemaal niets uitmaakte, en dat in ieder geval de groepspot intact zou blijven, of dat er in dat geval een groepsvrijstelling of zoiets zou volgen. Kandidaten denken niet altijd rationeel na, vooral als ze niet weten wat de gevolgen gaan zijn.

Helemaal mee eens. Bij Jeffrey straalde het ongeduld om een einde te maken aan de impasse rond de kofferverdeling duidelijk van 'm af. Ik schat 'm ook wel in als die eerlijke goeierd die zoiets doet als de 0-koffer dan in godsnaam maar te nemen, eerder impulsief dan rationeel.
« Laatst bewerkt op: 23-04-2018, 14:03:06 door MoleBuster »
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #116 Gepost op: 23-04-2018, 13:41:51 »
Helemaal mee eens. Bij Jeffrey straalde het ongeduld om een einde te maken aan de impasse rond de kofferverdeling duidelijk van 'm af. Ik schat 'm ook wel in als die eerlijke goeierd die zoiets doet als de 0-koffer dan in godsnaam maar te nemen, eerder op impuls dan via ratio.
Is ook wel weer zo. Als ik het me goed herinneren wilde hij in eerste instantie de 700 euro-koffer hebben, wat me de meest logische keuze lijkt als je bang bent af te vallen (en dus niet bv. de 6000 uit de pot wil spelen) maar wel een koffer met geld wilt.
...óf niet!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #117 Gepost op: 10-05-2018, 23:22:08 »
Nog niet gelezen deze week, maar: De Mol had dus geen kinderen.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #118 Gepost op: 14-05-2018, 00:00:45 »
Nu het dus geen geniale molactie was, is het toch een actie met ballen geweest van Baha: Koffertje met 0 euro nemen in aflevering 3 en zo de eliminatie niet meer kunnen beïnvloeden.

Het moet zijn dat hij echt heel vroeg zeker was van zijn Mol.

Zal Pieter daarom 3000 euro gegeven hebben. Wist dat Pieter niet ging afvallen, maar had niet stilgestaan bij het feit dat Pieter dat geld kon opmaken.

Offline VK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollenvanger, soms met succes.
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #119 Gepost op: 20-05-2018, 22:39:52 »
Nu het dus geen geniale molactie was, is het toch een actie met ballen geweest van Baha: Koffertje met 0 euro nemen in aflevering 3 en zo de eliminatie niet meer kunnen beïnvloeden.

Het moet zijn dat hij echt heel vroeg zeker was van zijn Mol.


Geniale actie van Baha inderdaad, bleek vandaag. Petje af.
Er zijn veel tunnels die naar verdoemenis leiden