Auteur Topic: [Aflevering 3] - opdracht 1: Roeibootjes, pinda's pellen en slapen met een dier  (gelezen 8849 keer)

Offline Molzkovicz

  • Forumlid
Eva kan de tarantula zien in de hoek van de bungalowkamer. Dat wijst erop dat ze haar lenzen nog in heeft. In tegenstelling tot Elisabet en Kaat heeft ze geen bril bij zich. Ik heb begrepen dat je contactlenzen liever niet inhoudt tijdens de nacht vanwege de kans op oogproblemen. Om ze nu uit te doen in het donker lijkt me onhandig; ik zie ook geen lenzenbakje. Er bestaan nachtlenzen (die ze bij het tandenpoetsen kan hebben ingedaan), maar die gebruik je toch alleen wanneer je overdag geen lenzen draagt? Bovendien had Eva na een eerdere nacht ’s ochtends geen lenzen in.

Voor de Evaverdenkers: zou ze van tevoren al geweten hebben dat ze toch niet zou blijven slapen in de bungalowkamer? Dan snap ik echter niet waarom eerder al duidelijk in de montage is getoond dat Eva zonder lenzen vrijwel niets ziet. Als je dit achterwege laat, help je verdachtmakingen naar Eva in de bungalow als Mol te voorkomen.

Het is op zich wel raar dat Eva haar lenzen inhoudt bij het slapengaan (blijkbaar heeft ze geen bril tot haar beschikking). Aan de hand van de beelden was toch nog niet bekend dat de kandidaten een video konden bekijken op hun kamer? Wellicht heeft de productie buiten beeld laten doorschemeren dat via een tv meer informatie wordt doorgegeven.

Offline Thingy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Eva kan de tarantula zien in de hoek van de bungalowkamer. Dat wijst erop dat ze haar lenzen nog in heeft. In tegenstelling tot Elisabet en Kaat heeft ze geen bril bij zich.
....Bovendien had Eva na een eerdere nacht ’s ochtends geen lenzen in.

...Dan snap ik echter niet waarom eerder al duidelijk in de montage is getoond dat Eva zonder lenzen vrijwel niets ziet. Als je dit achterwege laat, help je verdachtmakingen naar Eva in de bungalow als Mol te voorkomen.
....
Het is op zich wel raar dat Eva haar lenzen inhoudt bij het slapengaan (blijkbaar heeft ze geen bril tot haar beschikking).

Da’s wel goed opgemerkt vind ik.
Mijn probleem bij Eva als mol is dat ze na de nacht vd molbriefing voor mijn gevoel zo verdacht in de picture kwam: als laatste wakker, uitspraak “ ik zie niks” en nog zoiets geloof ik. Dat vond ik er zo dik bovenop liggen dat ik haar  ongeloofwaardig als Mol ging vinden.

Ik zit nog lekker in de Martijntunnel, maar als hij eruit vliegt en Eva zit er nog in, vind ik dit lenzenverhaal een interessant puntje
durf niemand meer weg te strepen, dankzij Jan

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Eva kan de tarantula zien in de hoek van de bungalowkamer. Dat wijst erop dat ze haar lenzen nog in heeft. In tegenstelling tot Elisabet en Kaat heeft ze geen bril bij zich. Ik heb begrepen dat je contactlenzen liever niet inhoudt tijdens de nacht vanwege de kans op oogproblemen. Om ze nu uit te doen in het donker lijkt me onhandig; ik zie ook geen lenzenbakje. Er bestaan nachtlenzen (die ze bij het tandenpoetsen kan hebben ingedaan), maar die gebruik je toch alleen wanneer je overdag geen lenzen draagt? Bovendien had Eva na een eerdere nacht ’s ochtends geen lenzen in.

Voor de Evaverdenkers: zou ze van tevoren al geweten hebben dat ze toch niet zou blijven slapen in de bungalowkamer? Dan snap ik echter niet waarom eerder al duidelijk in de montage is getoond dat Eva zonder lenzen vrijwel niets ziet. Als je dit achterwege laat, help je verdachtmakingen naar Eva in de bungalow als Mol te voorkomen.

Het is op zich wel raar dat Eva haar lenzen inhoudt bij het slapengaan (blijkbaar heeft ze geen bril tot haar beschikking). Aan de hand van de beelden was toch nog niet bekend dat de kandidaten een video konden bekijken op hun kamer? Wellicht heeft de productie buiten beeld laten doorschemeren dat via een tv meer informatie wordt doorgegeven.
Misschien was het wel de bedoeling dat we dit zouden opmerken als hint naar Eva, net als het feit dat ze na de eerste briefing van de mol als laatste wakker werd 's morgens. Je mag niet vergeten dat er in 'De Mol' wel haalbare en duidelijke hints zitten naar de mol, wat toch veel minder het geval is bij WIDM.

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Eva en Ingrid hier wat mij betreft het meest verdacht. De keuze van Eva voor geleedpotige was heel vreemd. Ingrid geeft er vanaf het begin van de opdracht blijk van geen zin te hebben om op de grond te slapen, praat ook op Axel in om dat pellen maar te laten zitten. Zij is er ook verantwoordelijk voor dat het geld van haar en Axel niet verdiend wordt.

Martijn en Elisabet minder verdacht doordat ze als enige geld binnen brengen. Tijdens het roeien lijken vooral Martijn (zelf roeien) en Kaat (wil wel pellen) voor het geld te willen gaan, maar Kaat en Eva halen dat uiteindelijk niet binnen. Axel was met een andere kamergenoot de nacht wel doorgekomen (moest zelfs wakker gemaakt worden), dus die daalt bij mij ook een eindje.
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Axel was met een andere kamergenoot de nacht wel doorgekomen (moest zelfs wakker gemaakt worden), dus die daalt bij mij ook een eindje.

In café de mol waren toch duidelijk beelden te zien dat Axel zn ogen opende en even naar Ingrid keek terwijl hij snurkte...
(Kan ook gebeuren als je slaapt trouwens)

Maar zou natuurlijk n molactie kunnen zijn van m

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Ok, dat had ik niet gezien. ::ok::

Het is voor mij wel iets meer dan dat, want hij heeft verder op geen enkele manier te kennen gegeven het vervelend te vinden met een varken op de kamer te slapen. Ik vraag mij dan af hoe hij er alsnog in geslaagd zou zijn op een geloofwaardige manier de kamer te verlaten.
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Ok, dat had ik niet gezien. ::ok::

Het is voor mij wel iets meer dan dat, want hij heeft verder op geen enkele manier te kennen gegeven het vervelend te vinden met een varken op de kamer te slapen. Ik vraag mij dan af hoe hij er alsnog in geslaagd zou zijn op een geloofwaardige manier de kamer te verlaten.

Precies hoe hij dat dus nu gedaan heeft   ;)
Angst voor n varken hebben als man zijnde kan natuurlijk niet  ::) ::rofl::

Puur hypothetisch dan voor mij hoor want hij staat niet eens in mn top 3

Offline Vennetje78

  • Forumlid
Ik weet ook niet of ik in Axel een mol zie, maar het zou een goede actie zijn, die al bij de bootjes is begonnen.
Ingrid heeft al de hele dag duidelijk laten merken niet op de grond te willen slapen. Misschien heeft hij er door traag te roeien, tot blarens toe, en toch nog wat pinda’s te pellen ervoor gezorgd dat ze als laatste binnen kwamen, waardoor Ingrid die nacht al niet zag zitten.
Dan was het verder nog zaak om haar zover te krijgen om de handdoek in de ring te gooien. Op de site van Vier.be staan extra filmpjes van de selectiegesprekken. In dat filmpje zegt Ingrid letterlijk dat ze niet tegen snurkers kan. Handig voor een mol om hierop in te springen in deze situatie... Het zou dan best kunnen dat Axel hier heeft gedaan alsof hij sliep en snurkte om Ingrid over het randje te duwen, waardoor zij verdacht lijkt en hij niet.
Goede molactie als je met een mak zoogdier opgescheept zit...

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Ja Axel in ieder geval verdachter hier dan Ingrid

Offline Luc

  • Forumlid
Je kunt niet snurken als je wakker bent en de houding van Ingrid vind ik ook weinig geloofwaardig. Eerst hoopte ze dat het geen varken is, dan zegt ze dat het varken niet erg is en uiteindelijk roept ze 'code rood' vanwege het gesnurk van Axel maar als ze op een bed in de veilige kamer slapen slaapt ze ook naast de snurkende Axel. Ik denk eerder dat Ingrid zich verdacht wil maken (en Axel ook).

Eva en Kaat waren in deze opdracht erg verdacht door als eerste de Viëtnamese roeister in te zetten. De mol gaat terecht van uit dat niemand op de grond wil slapen en dus moeten ook de andere boten de roeister inzetten om niet als laatste te eindigen waardoor er minder geld in de pot komt. Bovendien kan de boot die als eerste het tussenpunt bereikt als eerste kiezen met wel dier ze willen slapen en Eva koos de geleedpotige (Kaat gaat erin mee) waardoor 'code rood' geloofwaardiger is.
« Laatst bewerkt op: 26-03-2019, 22:08:53 door Luc »

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Je kunt niet snurken als je wakker bent
Je kunt gerust snurken als je wakker bent. Even oefenen en het zal jou ook wel lukken.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Lo

  • Forumlid
Je kunt best even je ogen open hebben tijdens de slaap, en doorsnurken.

Ik vond het wel een goede opmerking van als eerste inzetten van de roeister... dat forceert inderdaad het spel naar de richting die de mol wil. Uiteindelijk kwam Eva ook op de perfecte positie uit, niet op de grond want daar ga je uit dat de mensen sowieso wel code rood roepen (en dat met een makkelijk dier, dat Eva mooi liet hangen!). Maar op de matjes en dan met spin als argumentatie. Had zelfs met het bed gekund want die spin gaat tegen de muur op natuurlijk en de slang blijft wel beneden. Maar het moet dan wel even perfect lopen.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man

Ik vond het wel een goede opmerking van als eerste inzetten van de roeister... dat forceert inderdaad het spel naar de richting die de mol wil. Uiteindelijk kwam Eva ook op de perfecte positie uit, niet op de grond want daar ga je uit dat de mensen sowieso wel code rood roepen (en dat met een makkelijk dier, dat Eva mooi liet hangen!). Maar op de matjes en dan met spin als argumentatie. Had zelfs met het bed gekund want die spin gaat tegen de muur op natuurlijk en de slang blijft wel beneden. Maar het moet dan wel even perfect lopen.

Het eerst inzetten van een roeister vind ik niet persé mols. Het gaat toch gebeuren, dus dan doe je het best als tweede zodat je veel onschuldiger overkomt.

Offline Lo

  • Forumlid
Het zette de jacht op de slaapplekken in een stroomversnelling. Dit was zo mooi van de opdracht. Eerst bijv. Elisabet zo onvergelijkt dat iedereen ervantussen ging, als eerste het dier mocht kiezen, enzovoorts. Op het einde dat schuldbesef van helemaal niet zijn gaan pellen, enz. En dat allemaal omdat Eva snel die roeister inzette. Was het allemaal kalmpjes aangebleven dan was er dat gevoel van je gejaagd voelen niet geweest.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Online Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
dit was weer een opdracht waar een beetje groepsgevoel de mol had buitenspel kunnen zetten.( was ook vorig seizoen bij rabbit joke)

wat als de groep besluit om tot aan de kokers vullen allemaal samen te blijven, onderling de beesten te verdelen en pas in de laatste 150 meter te beslissen in een sprint wie waar slaapt. Dan is er veel meer geld in de pot te verdienen . Het is aan de mol om dit te voorkomen en in deze is t inzetten van de roeister zeker zinvol. meteen afstand nemen en weg is je overleg.


Offline PSVwally

  • Forumlid
Eva kan de tarantula zien in de hoek van de bungalowkamer. Dat wijst erop dat ze haar lenzen nog in heeft. In tegenstelling tot Elisabet en Kaat heeft ze geen bril bij zich. Ik heb begrepen dat je contactlenzen liever niet inhoudt tijdens de nacht vanwege de kans op oogproblemen. Om ze nu uit te doen in het donker lijkt me onhandig; ik zie ook geen lenzenbakje. Er bestaan nachtlenzen (die ze bij het tandenpoetsen kan hebben ingedaan), maar die gebruik je toch alleen wanneer je overdag geen lenzen draagt? Bovendien had Eva na een eerdere nacht ’s ochtends geen lenzen in.

de rest van het eva lenzenverhaal even gedelete….

Volgens mij 'slapen' ze in die hut allemaal in hun gewone kloffie en niet in nachtkleding. In ieder geval zeker martijn, elisabet, ingrid en axel hebben gewone kleding aan. Alleen wel hun tanden gepoetst en blijkbaar heeft elisabet dus oordoppen en een blinddoek mee. Overigens een goede grap dat ze kreunt in haar slaap  ::tandpastasmiley::

Ik heb alleen de afleveringen gezien en dus geen cafe de mol of twitterverhalen gelezen, maar ik vind Axel voor een piloot maar een beetje afzijdig overkomen, terwijl hij toch veel praat.

En Ingrid is de Sinan van Belgie… niet lopen, niet springen, niet roeien, niet echt pellen, niet slapen met een onschuldig zoogdier, en niet echt veel doen om wat geld te verdienen....

Overigens fantastisch dat iedereen de binnenkomst van dat varken kon horen, net of er iemand vermoord werd daarbinnen hahaha

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Deze opdracht had beter kunnen heten : "Bootrace voor een bed".
Dat de opdracht en het eigenbelang van een bed door elkaar lopen is al genoemd, maar het versterkt elkaar ook. Alleen diegene die in een bed terecht zou komen zou er kunnen blijven slapen, en zelfs dat niet als het de geleedpotige was.
Die nootjes pellen zaten alleen maar in de opdracht zodat je dit onderdeel kon overslaan. Want iedereen is in principe even snel met varen, maar als je nootjes gaat pellen weet je dat je langzamer  bent dan degene die dit overslaat. Het is toch de ultieme manier om alle verdenkingen van je af te krijgen door te blijven slapen in een kamer met een dier. En het kost maar 500 euro. En er kon 3 x 500 en 500 en 1000 en 1500 verdient worden, dus je kan zo al zeggen dat er 4000 euro "verloren" is gegaan. Elisabeth en Martijn zijn mijns inziens verdacht bezig in deze opdracht.
Het begon ook al met het begin van het varen. Het opbouwen van een achterstand. Het wordt het excuus om het pellen van de nootjes over te slaan, terwijl het feitelijk geen excuus is, want in principe zijn alle boten even snel. Bovendien dwingt het niet pellen van de nootjes door één team af dat de andere teams zich gaan haasten in de bed-race.



Offline B&W

  • Forumlid
Ik wil sowieso even beginnen met zeggen hoe geweldig deze opdracht was. Ik vind dat de opdracht heel sterk in elkaar zit, dus zeker een hulde aan de makers hiervoor! ::respect::

Ik ga mijn gedachten op de opdracht loslaten door bij elke kandidaat de molactie te beschrijven, mochten ze de mol zijn. Voor Bruno, Bas en Joeri is het al onverdacht door naar Vovinam te gaan. Ik zie de vergelijking met de sterke en zwakke groep van de vorige aflevering. De zwakke groep had invloed of er geld werd verdiend, de sterke groep had ook invloed of er geld verdiend werd, maar ook hoeveel. De roeibootgroep in deze opdracht had dus ook invloed bij ‘of’ en ‘hoeveel’. Joeri, Bas en Bruno hadden alleen invloed bij ‘of’.

Dan begin ik bij Ingrid, omdat haar molactie misschien het meest duidelijk en ‘in your face’ is. Gelijk zeggen dat je niet op de grond wil slapen, gelijk de roeier inzetten. Later heeft ze dus een reden om geen nootjes te pellen en wilt ze per se niet bij een varken. Daardoor heeft ze maar heel weinig geld verdiend tijdens de tocht, en heeft ze twee duidelijke redenen waarom ze niet wilt blijven slapen. Het is wel doorzichtig dat de grond en het varken geen enkel probleem meer zijn als Axel begint de snurken. Ik vraag me af of de mol niet liever bij z’n eigen verhaal wilt blijven om geloofwaardiger over te komen.
Is het trouwens iemand opgevallen dat Ingrid heel overduidelijk op Axel aan het inpraten was?

Als Axel de mol is, dan heeft hij het steengoed gedaan. Omdat hij met Ingrid zat, was zij de bliksemafleider. Ingrid viel het meest op, en ondertussen verdiende Axel geen enkele extra inzet. Hij leek geen reden te zoeken om de kamer te verlaten. Wat mij vooral een geweldige molactie lijkt, is dat Axel werkelijk wakker was en opzettelijk snurkte om Ingrid over de drempel van het opgeven te helpen. Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen, maar hoe gaaf zou dat zijn! :D

Eva is zeker wel degene waarvan je kan zeggen dat ze €1500 van de inzet van de opdracht heeft weggespeeld. Door gelijk de roeister Van in te zetten, kwam de race in een ‘stroomversnelling’ waardoor het alleen nog maar ging om de snelste tijd om in dat bed te slapen. Misschien is het weggespeelde bedrag nog wel meer, omdat er door haar ook niemand meer wilde pellen.
Goed, verder is Eva dus ook verdacht bij het keuzemoment van het dier. Zoals al eerder gezegd in dit topic, koos zij voor de geleedpotige. En “van wat voor een planeet kom je” als je met een geleedpotige in één hok wilt slapen? Uiteindelijk gaven Eva en Kaat best snel op, wat ook weer niet zo heel gek was. Ik zou het nog geen 10 seconden met zo’n spin uithouden! ::) Het kiezen van een spin zelf is wel verdacht dus, het opgeven iets minder.

Kaat vind ik minder verdacht dan Eva. Ze wilt namelijk wél graag pellen en geld verdienen. Ook geeft ze aan dat ze het niet erg vind om op de grond te slapen, een belangrijk motief om geld te verspillen laat ze dus al gaan. De keuze voor de geleedpotige laat ze gewoon maar gebeuren. Hiermee kon ze Eva wel testen. Ik vond het moment dat ze loog tegen Ingrid en Axel over de roeister geniaal. Maar als het er op aan komt, en dat is dus de molactie van Kaat in deze opdracht, zegt ze wel dat ze voor een groot dier wil gaan en daarna wilt opgeven. En in die zin ging het opgeven ook wel heel gemakkelijk. Dan heb je als mol ook alweer alles bereikt wat je in de opdracht wilt bereiken: geen geld.
PS: ik vond het zó enorm grappig hoe Kaat en Eva gilden voor die spin ::rofl::, die reactie was echt goud waard ::rofl::

Offline B&W

  • Forumlid
Dan komen we nu aan bij het minst verdachte duo in de opdracht: Martijn en Elisabet. En dat terwijl ik eigenlijk had verwacht dat het bij deze twee mis zou gaan. Het is alsnog geen reden om deze twee af te strepen. Het is ook maar €500 en als een mol nooit meer dan €500 binnen mag halen, dan kan niemand de mol zijn. Is één van deze twee de mol, dan heeft die er zeker voor gekozen om de opdracht wat vertrouwen te winnen.
De molactie van Elisabet kan ik dus alleen verklaren als vertrouwen winnen. Ze kwam ook meer over als een kandidaat die graag verdacht wilt zijn, in een gesprek met Martijn: “zij gaan ons massa’s verdenken” “vind je het dan erg om verdacht te worden?”. Een verklaring voor het verdachte gedrag van Elisabet bij het Vietnamees koken en de geketende wandeling?

Dan de molactie van Martijn. Het begint natuurlijk met het niet willen inzetten van de roeister. Het lijkt alsof je geen geld wilt inzetten, maar eigenlijk wil je gewoon achteraan beginnen. Daardoor had Martijn een reden om geen noten mee te nemen, want ze stonden achteraan. Weg €1500. Zeker het laten staan van de zak is verdacht van Martijn, want zo sluit je de mogelijkheid helemaal 100% uit. Toen konden ze de andere duo’s gerust inhalen en alsnog de roeister inzetten.
In de kamer was de situatie dat ze in een bed lagen en er een slang was die zich niet zo liet zien. In de tijd dat ze in de kamer waren moet Martijn de afweging hebben gemaakt om niet zelf te pushen om de kamer te verlaten. Het was maar €500, de anderen zouden hem veel minder verdenken en waarschijnlijk durfde hij het niet aan om Elisabet te proberen overtuigen. Net zoals met Davey en Eline in de auto: je kunt iemand wel proberen te sturen, maar als de ander je doorkrijgt ben je veel verder van huis.
Het laatste wat ik ga zeggen over Martijn was het moment dat ik al eerder aanhaalde (dit begint bij 17:03). Het moment dat Martijn even voor zich uit staart en redelijk laat pas antwoordt: “neuh, dat vind ik niet erg” vind ik persoonlijk heel verdacht overkomen. Maar dat is aan iedereen voor zichzelf om te beoordelen ;)

Conclusie:
Ingrid molde heel overduidelijk. Axel zou ook gemold kunnen hebben, maar dat is toch net wat te onwaarschijnlijk. Eva en Kaat waren ook zeker verdacht, vooral Eva. Martijn en Elisabet waren onverdacht in deze opdracht, maar het is belangrijk om in je achterhoofd te houden dat ze nog net zo goed de mol kunnen zijn als de anderen: een mol molt niet altijd. Zeker voor mijn hoofdverdachte (dat moet ik er toch bij zeggen :P) Martijn kan ik er een verklaring voor vinden waarom hij in de kamer bleef slapen.

Achteraf gezien is het niet gelukt om het kort en bondig te vertellen, daar zal ik de volgende keer op moeten letten ::rofl::

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
PS: ik vond het zó enorm grappig hoe Kaat en Eva gilden voor die spin ::rofl::, die reactie was echt goud waard ::rofl::

Kaat (jammerend): "Eva, neeeeee!" ::rofl:: ::hug::