Auteur Topic: To bot or not to bot  (gelezen 11618 keer)

Offline Tijnster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
To bot or not to bot
« Gepost op: 8-01-2010, 00:44:07 »
Beste allemaal,


Graag pijl ik even jullie mening over het volgende.

Net als vorig jaar is het toegestaan om op de Molbeurs met bots te werken.
Mijn stelling is dat een bot (zeg maar een robot; een soort computerprogramma dat geautomatiseerd transacties kan doen) het spelplezier voor anderen bederft.

Ik zeg dit om een aantal redenen. Allereerst: bots hoeven niet te slapen. Ze kunnen altijd handelen en (en dat is nog oneerlijker naar mijn idee) op élke transactie (dus ook een grote aankoop van iemand anders) direct reageren, zonder dat de speler online hoeft te zijn.
Een andere reden om bots te weren wat mij betreft: bots kunnen de strategie 'duur verkopen, goedkoop kopen' zo foutloos en geautomatiseerd doorvoeren dat je 's ochtends, na het nachtwerk van de bot, zal zien dat de aandelen in prijs heel dicht bij elkaar liggen. Dit maakt het spel veel saaier, want bij weinig prijsverschil valt het dood, totdat iemand een onverwachte grote transactie doet en de boel aan het schuiven brengt.

Er zijn vast meer redenen te bedenken, maar dit is voor mij het belangrijkste. Ik zie de molbeurs, waar ik nu drie jaar aan mee doe, als een leuk, bijna verslavend gezelschapsspel waar ik erg fanatiek in ben geworden. Bots passen niet in deze competetie, want ze maken het oneerlijk.

Graag jullie mening!

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: To bot or not to bot
« Reactie #1 Gepost op: 8-01-2010, 00:55:10 »
Ik dacht dat ze verboden waren net als ik de meeste online browser games die over een langere tijd gespeeld worden. Mensen maken nog wel eens fouten (per ongeluk kopen in plaats van verkopen bijv.) die anderen weer kunnen uitbuiten. Bots maken dit en eerlijke schommelingen in de koers onmogelijk.

Neem een voorbeeld aan Runescape en Travian. Bots moeten verboden worden. Ze verzieken het spelplezier.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: To bot or not to bot
« Reactie #2 Gepost op: 8-01-2010, 08:14:05 »
Ik snap je punt, maar tot nu toe heb ik geen bot gezien die weet te winnen. Uiteindelijk staat of valt het toch met je keuze van de afvaller, en je keuze van de mol. Wat bots doen, automatisch kleine hoeveelheden verhandelen, maakt voor de uiteindelijke winst niet uit.
Je ziet nu ook dat de mensen die veel Loretta k-aandelen hadden, ineens bovenaan staan, en iemand met veel Loretta m-aandelen helemaal onderaan. Ergens zul je tijdens de serie eens een gok moeten nemen over wie de mol is, of de afvaller, en dat doet een bot niet.

Ik heb er dus geen last van, zorg gewoon dat ik zelf ook regelmatig online ben, zodat ik kan profiteren van grote handelingen van anderen. En datzelfde zie ik ook bij bijv. Erik TKS, Siebrand, Dikke Controleur. De mensen die vorig jaar tot aan de finale de top 3 vormden. Alledrie geen bot.
Keep calm and eat chocolates!

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: To bot or not to bot
« Reactie #3 Gepost op: 8-01-2010, 12:28:46 »
Ik ben ook geen voorstander van bots. Of ze nou winnen of niet.
Gewoon een spel tussen mensen aub.
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline hAgAr

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Just Cruisin'
Re: To bot or not to bot
« Reactie #4 Gepost op: 8-01-2010, 12:33:32 »
Bots zullen niet winnen, maar het menselijke is er wel vanaf. Elke 5 minuten één aandeel kopen/verkopen. Geen ruimte om eens een verkeerde beslissing te nemen. De beslissing word genomen.

kijk maar eens bijvoorbeeld naar Priem - http://ifarm.nl/molbeurs/user.php?NICKNAME=priem&MAX=1

Ik begrijp ook niet wat iemand er aan vind.
Maar is er wel een mogelijkheid om dit te verbieden ?

Offline vlees

  • Forumlid
Re: To bot or not to bot
« Reactie #5 Gepost op: 8-01-2010, 13:48:52 »
08-01 13:35 gekocht 36x Frits Kandidaat à 73.83
08-01 13:20 verkocht 6x Kim Kandidaat à 73.99
08-01 13:20 verkocht 12x Hind Kandidaat à 73.88
08-01 13:15 gekocht 26x Barbara Kandidaat à 73.85

pvergelijk met SlowAlfie van de voorgaande jaren is dat hij altijd maar 1 of 2 kocht
priem doet dit duidelijk niet

bovendien kan iedereen direct profiteren van de fouten van anderen en niet alleen een computerprogramma

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: To bot or not to bot
« Reactie #6 Gepost op: 8-01-2010, 13:51:01 »

bovendien kan iedereen direct profiteren van de fouten van anderen en niet alleen een computerprogramma

Ik denk dat mensen er juist veel meer van profiteren dan een bot, een bot blijft sullig slechts enkele aandelen kopen, en mensen juist op de goeie momenten veel.

Het enige nadeel dat ik zie aan bots is dat de prijzen zo worden gelijkgetrokken, mn gedurende de nacht.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: To bot or not to bot
« Reactie #7 Gepost op: 8-01-2010, 15:14:31 »
Een bot zal idd niet snel winnen, want de mensen achter de accounts zullen bij bepaalde gebeurtenissen daar snel op reageren met grote getalen. Maar een bot verstoort wel de markt door de prijzen gelijk te trekken. Dit is nadelig voor de mensen zonder bot want elke keer als zij willen handelen staan ze tegen gelijke prijzen aan te kijken. Gelijke prijzen op een beurs zorgen sowieso voor een handelstilstand, immers er is miniem winst te behalen door aandeel A te verkopen voor 11 en aandeel B terug te kopen voor 10.99.

Dus ik wil bots er niet uit hebben omdat zij eventueel een podiumplaats inpikken, nee ik wil ze eruit omdat ze vraag/aanbod gelijk trekken doordat zij niet geremd worden door slaapgebrek/dagelijks leven/etc. Dat is oneerlijk tegen iedereen die daar dus wel door geremd worden. Het vormt dus oneerlijke handelspraktijken.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Lo

  • Forumlid
Re: To bot or not to bot
« Reactie #8 Gepost op: 8-01-2010, 20:36:22 »
eruit omdat ze vraag/aanbod gelijk trekken doordat zij niet geremd worden door slaapgebrek/dagelijks leven/etc. Dat is oneerlijk tegen iedereen

Ik ben dit helemaal met jullie eens. In het andere topic stelde ik daarom al een handelsmaximum voor. Niet alleen die 1 uursbasis maar ook totaal, dus zodat je niet meer de hele nacht door op elk mogelijk bestaand aandeel 1 of 2 stuks gaat handelen door je automaat. Ik schat dat de bots wel 10x of nog veel hoger volume handelen dus kan dit totaal direct 90% op maximum lager gezet worden.

Onderbouwd met cijfers, ik ben zelf denk ik redelijk gemiddeld
Aandelen gekocht: 282
Aandelen verkocht: 42

Dan een willekeurige ander, te denken aan bovenstaande gedragingen bot;
Aandelen gekocht: 3402
Aandelen verkocht: 3327

Dat is dus zelfs meer dan een factor 20 en kan je aftoppen op 95% lager, dan nog had ik volledig kunnen handelen. Dus veiligheidshalve kan 90% ook zodat ieder ander echt mens nog volop mee kan doen.
« Laatst bewerkt op: 8-01-2010, 20:45:02 door Lo »
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: To bot or not to bot
« Reactie #9 Gepost op: 8-01-2010, 22:31:36 »
Ik snap dat jullie je ongemakkelijk voelen omdat er een computerprogramma meedoet op de beurs.

Zelf vind ik het leuk dat iemand de moeite neemt om een bot te programmeren voor de beurs. Ik ben benieuwd hoe de bot het zal doen, gemeten over het hele seizoen.

Ik programmeer zelf ook en ik kan jullie verzekeren dat het niet eenvoudig is om een goede bot te maken. De technische details van controleren van de prijzen en plaatsen van handelingen zijn eenvoudig. Maar het bepalen en programmeren van een goede strategie is erg lastig, zeker in zo'n spel waar je te maken hebt met allerlei onverwachte gebeurtenissen en geraffineerde menselijke tegenstanders.

Ik organiseer nu al 15 jaar een Tourspel op Internet waarin vanaf het begin een computerprogramma meedoet. Het programma verslaat 85% van alle deelnemers maar heeft nog nooit gewonnen. Niemand heeft er ooit over geklaagd. De meesten zien het als een uitdaging om te proberen het programma te verslaan.

Op de beurs heeft een bot een voordeel omdat hij nooit hoeft te slapen. Bij een relatief stille beurs met weinig handel zal hij, als het goed is, het beter doen dan bijna iedere menselijke speler (zie dagwinsten). Dat wordt anders bij drukke handel. En als op donderdagavond de aandelen van de uitvaller worden uitbetaald, kan het goed misgaan. Maar juist bij drukke handel en met afvallers is het meeste geld te verdienen op de beurs.

Het gelijktrekken van de beurs los je niet op door bots te verbieden want er zijn ook menselijke spelers die dat doen.

Lo heeft heel goed gezien dat de bot vaker handelt dan mensen maar het verschil is te klein om daartussen een begrenzing te zetten (nu: Priem-Erik TKS 3441-1569).

Als Priem een prijs wint dan zal ik ook de nummer zes een prijs geven. En dan is aangetoond dat een bot helpt en kunnen ze voor volgend seizoen verboden worden. Maar ik verwacht niet dat dat gaat gebeuren. 

Offline Tijnster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: To bot or not to bot
« Reactie #10 Gepost op: 9-01-2010, 01:08:10 »
Erik,

dank je voor je uitgebreid reactie (en de rest ook).
Voor mij staat nog steeds vast dat het mijn spelplezier bederft als er een computerprogramma met 2 keer het aantal transacties van zeer actieve spelers zoals jij, maar ook ikzelf, de koersen zo beïnvloed. Tuurlijk heb je gelijkdat een bot slecht reageert op grote schommelingen, maar de veranderlijkheid op de beurs wordt afgevlakt door een bot, omdat deze altijd naar een ideale prijs zal werken als de handel stil ligt. Of een bot nou maar 1 aandeel per keer verhandelt, veel aandelen, wint of verliest en of het nou knap is (en dat is het) of niet om een bot te maken: voor mij en een hoop anderen bederft het het plezier.
Het is gewoon niet leuk om te zien dat je je best doet (3 uurtjes per dag zo ongeveer), na de uitzending, net als Priem, een paar plekken zakt en priem met inmiddels twee keer mijn handelsvolume en 24 ipv 3 uur handelen, in stilte, drie plaatsen stijgt.

Maar goed; ik leg me erbij neer en zal niet verder zeuren. Jij hebt je mening en jij maakt het spel en neemt de beslissingen. Hoe jammer ik het ook vind: het is niet anders.

Dat je hem nu, zoals ook jouzelf uit de top 5 houdt (qua prijzen) vind ik een goede zet (al gaat het me nog steeds om het plezier tijdens en niet de winst achteraf).

Wel wil ik je vragen om Priem weer gewoon als deelnemer zichtbaar te maken overal. Ik zag allerlei schommelingen die ik met de handelende deelnemers ('recent actief' als ik op mijn eigen pagina zit) niet kon verklaren. Priem bleek grotere aantallen aan het verhandelen te zijn, maar ik kon niet zien dat hij actief was en daar dus niet op anticiperen. Dat wil ik wel weer terug hebben naar de oude situatie, want steeds overschakelen naar de pagina met alle handelvoorstellen vind ik omslachtig.

Ik hoop dat je mij (ons) hierin tegemoet kan komen.

Ik houd er over op. Succes met het spel, Erik, Priem en Erik: bedankt voor deze mooie jaarlijkse verslaving (want dat is het!!!).


Tijnster

Offline vlees

  • Forumlid
Re: To bot or not to bot
« Reactie #11 Gepost op: 9-01-2010, 14:23:46 »
1. Achterhaal de strategie van de bot
2. Doe precies het tegenovergestelde
3. Maak de bot (en jezelf) helemaal kapot
4. ...
5. PROFIT?!

Offline Lo

  • Forumlid
Re: To bot or not to bot
« Reactie #12 Gepost op: 9-01-2010, 14:44:23 »
Ja haha maar de strategie van de bot berust allereerst in 24u wakker en aanwezig blijven ::oink::. Dus als je getrouwd  ::hug:: bent (wat ik niet ben) kan je nog een roostertje maken ::jaja::.

Verder is de bot maar in 1 ding geinteresseerd ::), namelijk kleine winstjes en dus streven alle aandelen gelijke waardes te laten hebben ::niet-ok::. Precies het tegenovergestelde betekent steeds verliezen moeten maken :(. Zoals hierboven staat verslaat de bot doorgaans 85% van de deelnemers  :o dus je moet wel extreem geluk hebben dat die verliesjes op de donderdag steeds voor enorme  ::tandpastasmiley:: winsten gaan leiden om dat allemaal goed te maken. Maw, je bent toch uitgeteld en kapot, en dat terwijl je met je vrouw ook 24u achter het schermpje hebt gezeten ::hypocriet::.

Toch als je het zou willen doen graag  ::love:: want je maakt het spel wel leuker  ::regenboog:: dan nu (weer 7 cent verschil tussen aandeel nr 1 en 9). Dus trouwen maar en wat maandjes verlof nemen ;)
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: To bot or not to bot
« Reactie #13 Gepost op: 9-01-2010, 18:50:03 »
Zoals hierboven staat verslaat de bot doorgaans 85% van de deelnemers

Nee, dat is een andere bot in een ander spel. De vorige keer dat een bot meedeed aan de Molbeurs is het hem gelukt om maar liefst 9% (negen procent) van de deelnemers te verslaan. Niets om bang voor te zijn, dus.

Offline vlees

  • Forumlid
Re: To bot or not to bot
« Reactie #14 Gepost op: 9-01-2010, 19:52:08 »
en kort voordat iedere kijker wist wie het was stond deze wel op plats 1...

Offline smailie

  • Winnaar pool Eeuwige Roem 2010
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: To bot or not to bot
« Reactie #15 Gepost op: 11-01-2010, 17:52:12 »
ik blijf het toch jammer vinden dat mensen bots gebruiken.. er is nu een verschil van 1ct tussen alle aandelen.. dan is er dus totaal geen handel mogelijk


edit: alle prijzen zijn nu gelijk..
« Laatst bewerkt op: 11-01-2010, 17:55:35 door smailie »

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: To bot or not to bot
« Reactie #16 Gepost op: 11-01-2010, 19:22:28 »
Smailie, zo is het dus niet, dat de bot het gelijk trekt.
Om 18.35 uur heb ik 15 tim m verkocht, en was het evenwicht dus ineens weg. Het laatste half uur hebben sam, megan, jovawi, rubenaldo, maerten, siebrand, lientje, priem, rocky, gernelia en ikzelf gehandeld, en inmiddels is de stand weer vrijwel gelijk. Volgens mij is er tussen alle genoemde spelers maar 1 bot, en die heeft slechts 30 aandelen verhandeld, tegen de andere spelers 150 of zo. Dus wie trekken nu de stand gelijk?
Keep calm and eat chocolates!

Offline smailie

  • Winnaar pool Eeuwige Roem 2010
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: To bot or not to bot
« Reactie #17 Gepost op: 11-01-2010, 22:27:48 »
Tuurlijk, het is logisch dat de stand enigszins gelijk getrokken wordt aangezien iedereen laag koopt en hoog verkoopt. Maar op het moment dat er de hele dag een bot aan het werk is trekt deze de hele stand gelijk terwijl dit gewoonlijk een hele tijd zou duren en dan dus weer grote aankopen van allerlei mensen tussendoor hebt zodat de stand nooit helemaal gelijk komt.
Ik heb in ieder geval het idee dat de prijzen dit jaar dichter bij elkaar liggen als normaal, en dat vind ik jammer.

Offline vlees

  • Forumlid
Re: To bot or not to bot
« Reactie #18 Gepost op: 11-01-2010, 22:52:26 »
Voorgaande jaren was de bot onder de naam SlowAlfie ook al aanwezig, dus...

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: To bot or not to bot
« Reactie #19 Gepost op: 12-01-2010, 11:45:51 »
Wat ik nog storender vind dan de bot an sich, is dat op hetzelfde account ook door een mens wordt gehandeld.
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.