Auteur Topic: Spelregel wijziging  (gelezen 4563 keer)

Offline Lo

  • Forumlid
Spelregel wijziging
« Gepost op: 23-01-2011, 12:22:40 »
Ik wil toch even zaak maken tegen het gebeuren rond de expiratie donderdag want zie dit toch als spelbederf-misbruik van de regels. Beetje zwaar verwoord want het kan allemaal maar het is onvoorzien door Erik en ongewenst imho.

Wat er nu gebeurt is van alle aandelen 1 stuk (ver)kopen. En vervolgens alles wat je hebt (ver)kopen. Met als gevolg (ver)koopstop. Met als gevolg dat je 19.02u bij alle aandelen als 1e in de rij zit om je boeltje te (ver)kopen om 22.00u na uitzending. Da's een 3 uur voordeel ::oink::.

En je kunt vervolgens bij elk stuk in die 3 uur eens rustig aangeven welke opdracht je wilt verwijderen. Het volgende is dat je van elk aandeel duizend opdrachten inlegt en uiteindelijk dan de beste uitkiest om daadwerkelijk uit te voeren.

Ditmaal was het nu natuurlijk vooral bij Karin interessant die heel hoog stond en iedereen vanaf wilde. In het laatste uur van de handel, zo tussen 19u en 20u, gebeurt het meest. Maar je kunt erbij dan wel een voorschot nemen helemaal naar 22u; het maakt niet uit welk aandeel nog op de laatste tik om 20u hoog staat en welke laag, jij bent al voorbereid en staat vooraan de rij.

Imho moeten de regels dus gewijzigd worden rond de expiratie zodat de manipulatie eruit gaat. Slim bedacht voor een keertje, netjes door de mazen van het net, maar m.i. niet voor herhaling vatbaar ???
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Spelregel wijziging
« Reactie #1 Gepost op: 23-01-2011, 13:21:53 »
Ik zie het probleem niet. Alles wat je beschrijft, kon al om 20:01. Nu gebeurt het alleen 1 uur eerder om 19:01. Erg slim gevonden, inderdaad

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Spelregel wijziging
« Reactie #2 Gepost op: 23-01-2011, 14:06:15 »
Lo, kan je het ook in normaal Nederlands uitleggen, want ik begrijp er helemaal niks van waar jij op doelt... Ik (en met mij velen) weet niks van de 'echte' beurs, dus als jij met termen als expiratie komt, begrijp ik er al niks meer van!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Spelregel wijziging
« Reactie #3 Gepost op: 23-01-2011, 14:24:41 »
Lo bedoelt dit..

Elke donderdag gaat om 20:02 uur stipt de beurs op slot. Je kunt dan van te voren al wel voorstellen ingeven, maar die worden pas om 22:00 uur verwerkt. Dit jaar is het zo dat wie het eerste een voorstel ingeeft de beste prijs pakt. Wat hebben sommigen nu gedaan? Die maakten gebruik van de koopstop die 1 uur duurt. Als de beurs om 20:02 op slot gaat, voerden zij dus om 19:02 uur een voorstel in voor koop/verkoop van aandelen waar zij een koopstop op hebben. Die kunnen dus niet worden uitgevoerd nadat de koopstop van 1 uur om is. Wanneer kan het dus verwerkt worden als je om 19:02 iets invoert met koopstop? 20:02 uur. Maar wanneer sloot ook al weer de beurs? Juist, ook om 20:02 uur.

Door dus om 19:02 alvast een voorstel in te dienen waarvan je weet dat je een uur koopstop hebt, zit je dus feitelijk vooraan bij het verwerken van al die voorstellen om 22:00 uur! Want normaal gesproken zou zo'n voorstel al om 20:02 worden verwerkt, alleen donderdag niet. Lo ziet dit dus als manipulatie, Erik ziet dit als slim spelen met hoe de beurs werkt tegenwoordig.

Zo duidelijker?  :)
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Spelregel wijziging
« Reactie #4 Gepost op: 23-01-2011, 14:32:13 »
Wie was dat ook alweer die dat bedacht had, Tijnster? Valt nog na te zien hoeveel voordeel hij daarvan gehad heeft? Valt in mijn ogen toch weg tegen het voordeel van de 100 euro prijs voor een afgevallen kandidaat, en in de chaos net na 22 uur (alles verkopen direct om 22 uur betekent ook dat je niet heel goedkoop kunt kopen direct ::vergroot:: )
Keep calm and eat chocolates!

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Spelregel wijziging
« Reactie #5 Gepost op: 23-01-2011, 14:37:59 »
Ja en het was ook onvoorzien door Erik want die keek er ook verbaasd over op. Ik snap ook wel dat dit voorkomen wellicht lastig in de software te verwerken is maar daar ben ik niet in thuis, vandaar dat ik het maar even meld hier (had nog niemand gedaan) want dit is m.i. niet voor herhaling vatbaar omdat het niet eerlijk is. Als iedereen dit volledig zou doen zou volgens mij de computer ook ontploffen  :o Het wordt dan meer een ramspelletje op het toetsenbord en iedereen die dit soort kleine mazen niet kent zit altijd achteraan de rij met de verliezen. Rampzalig vind ik het allemaal niet want volgens mij is er met handel dit jaar uberhaupt niet veel terrein te winnen dus het gaat maar om relatief weinig dukaten. Ik vond het wel genoeg een dingetje om even aan de kaak te stellen ;D
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Spelregel wijziging
« Reactie #6 Gepost op: 23-01-2011, 15:01:25 »
Dankje voor de uitleg Joosie! ::ok::
Ich bin ein Bärliner!

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Spelregel wijziging
« Reactie #7 Gepost op: 23-01-2011, 15:16:42 »
Maar wat is dan je mening Ldh? Want nu je het snapt kan je ook jouw fifty cents geven ::)
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Spelregel wijziging
« Reactie #8 Gepost op: 23-01-2011, 17:42:15 »
Ik denk dat het uiteindelijk niet veel zou uitmaken, de schommelingen zijn immers niet zo groot. Waar je alleen aan zou kunnen denken is de tijdsspanne waarop niet verhandeld kan worden te vergroten, en aankopen/verkopen die vlak voor tijd zijn gedaan onmogelijk maken door ze gewoon na 1 uur te laten vervallen! Als je dan die tijdspanne langer doet dan dat ene uur, heeft het geen nut om vlak voor het sluiten van de beurs snel een actie te doen!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Lester

  • Forumlid
  • -
Re: Spelregel wijziging
« Reactie #9 Gepost op: 30-01-2011, 19:31:25 »
ik had dit systeem afgelopen donderdag bedacht, en had erik er ook nog even over gemaild of dit inderdaad mogelijk was. Nu had ik de pech dat ik 2 minuten te vroeg was begonnen dus me koopstop nog net voordat de beurs op slot ging afliep.  Dacht ik even slim te zijn :l