Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Souktocht  (gelezen 3687 keer)

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Souktocht
« Reactie #20 Gepost op: 2-07-2024, 00:40:32 »
Je ziet de kandidaten in groepjes van 4 aan een tafeltje staan, daar lezen dat ze hun eigen voorwerp in handen moeten krijgen. Ze zijn nog bij elkaar, dus ik neem aan dat dat aan het begin van de Souktocht is. Dan hadden ze toch portofoonoverleg kunnen hebben bij het zien van de discobal of de beer zonder het voorwerp aan te nemen? Ik zou niet weten welk voorwerp ze van mij zouden nemen, maar ik weet wel dat het geen discobal of hele grote beer kan zijn. Vreemd dat niemand op Jelmer reageert als hij al uit de winkel is, of hij heeft de knop niet ingedrukt om de andere kandidaten op een idee te brengen. En vreemd dat Nyree geen idee heeft wat ze er mee moet doen, misschien heeft zij de porto op een ander kanaal gezet, er was geen enkel contact met de anderen
Klopt. Het is weer eens (nog steeds) waardeloos gemonteerd. Nadat de groepsverdeling is gemaakt en de opdracht voor de twee groepen van vier begint zien we als eerste scene Johan en Simone met 2 foto's lopen op zoek naar de locatie die op de foto staat. Dan zien we Tessa en Jelmer met de 2 foto's lopen. Vervolgens zien we Anne-Britt en Nyree met de foto's lopen. En tenslotte Kars en Tiemen, die aan de porto roepen tegen Anne-Britt en Nyree, welke hebben jullie gevonden, over. Nyree zegt in de biecht dat ze de discobal in de handen kregen gedrukt en dat ze geen idee hadden wat ze daarmee moesten.
Pas nu krijgen we in beeld dat Emma en Ben te horen krijgen dat de medekandidaten op zoek zijn naar voorwerpen. Dan shots van de voorwerpen en pas nu komt het shot met Anne-Britt, Nyree, Tiemen en Kars, waar Anne-Britt het briefje voorleest dat bij de 4 foto's zat voorleest, waar dus de opdracht op staat. Dit gaat over in een shot van de andere groep van 4 (Tessa, Jelmer, Johan en Simone) en vervolgens weer terug naar de eerste groep. Voor beide groepen is dus duidelijk dat de verkeerde voorwerpen min geld opleveren.
Bij het voorlezen van de briefjes hebben Kars en Anne-Britt een porto van hun groepje van 4. Bij de andere groep is niet te zien wie de porto heeft, maar later zien we Johan en Jelmer met een porto. Elk duo had dus een porto tot zijn beschikking.
Op dat moment hadden ze dus onmiddellijk moeten overleggen dat ze bij elk voorwerp moesten overleggen van wie dit was, als ze dit niet zelf herkenden.

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #21 Gepost op: 2-07-2024, 18:41:51 »
Ik denk trouwens niet dat de mol in de positie van Ben en Emma wil. Een mol wil eerst vertrouwen winnen en gaat niet in de eerste aflevering voor een joker, pasvraag of vrijstelling omdat hij dan in de kijker komt te staan en minder wordt vertrouwd. Zie ook Bernard in de mol Vlaanderen die dacht pasvragen te hebben genomen ipv. verdubbelaars en daarover loog en later voor de vrijstelling ging waardoor ik hem - terecht - afschreef.
Antimol-punten voor Ben en Emma al schrijf ik ze niet helemaal af.
« Laatst bewerkt op: 2-07-2024, 18:49:39 door Luc »

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #22 Gepost op: 2-07-2024, 19:48:49 »
Klopt. Daarbij was het, vermoed ik,  de bedoeling dat de voorwerpen gevonden werden en bij juiste persoon terecht zouden komen anders kon het 2e spel met de pleidooien niet gespeeld worden. Daarnaast was het ook vooropgezet dat iedere kandidaat persoonlijk geld in handen kreeg zodat Emma en Ben meer opties hadden om hun 200 euro voor een joker te krijgen en dit geld weer uit te geven.  De discussie over het niet af willen geven van dit geld en het kiezen van een penningmeester is hierbij ook interessant.

Verder was het voor de kandidaten niet zo duidelijk wat precies de bedoeling was. Emma en Ben kregen te horen dat de kandidaten persoonlijke voorwerpen  moesten zoeken. De specifieke omschrijving over welke voorwerpen  het ging hebben we bij de anderen ook niet gehoord. Zij kwamen pas gaandeweg de opdracht erachter dat het om de voorwerpen ging die ze mee hadden genomen naar de casting. Tiemen nam eerst de knuffelbeer mee, pas toen iemand met de kaart van de hond aan kwam wist hij dat dat zijn voorwerp was. Anne-Britt twijfelde over het bitje omdat ze een  "knarsbitje" had meegenomen naar de casting en geen hockey bitje.

Wellicht was het ook geen toeval dat de knuffelbeer en discobal als eerste gevonden werden, nog voordat iedereen door had dat het om de casting voorwerpen ging. Overigens werd er herhaalde malen door de portofoon gesproken over de knuffelbeer en de discobal maar tja,   Emma en Ben waren niet in de Souk...dus logisch dat er niet gereageerd werd. Daarnaast is er een mol in het spel. Volgens Anne-Britt was er in het begin wel portocontact maar later niet meer. De molactie zat vooral in het zo snel mogelijk (laten) aanpakken van de knuffelbeer en de discobal.

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #23 Gepost op: 3-07-2024, 12:52:28 »
De beer en de discobol waren snel gevonden, die moeten dus vlak bij de uitlegtafels hebben gelegen. Toeval dat de voorwerpen van de 2 personen in het auditorium dicht bij de tafels lagen of pas neergelegd nadat de keuze was gemaakt? Of heeft de mol een inschatting mogen maken wie voor de joker zou gaan, dus welke voorwerpen dichtbij werden gelegd? In het laatste geval deed de mol moeite om Emma en Ben aan de telefoon te laten staan zodat ze gevonden werden voordat er een strategie van overleg via de porto’s was. Kars lokt snelle beslissing uit door snel als eerste zijn hand op te steken en oppert als eerste Ben en Emma als blijvers.

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #24 Gepost op: 3-07-2024, 13:58:30 »
Ik denk trouwens niet dat de mol in de positie van Ben en Emma wil. Een mol wil eerst vertrouwen winnen en gaat niet in de eerste aflevering voor een joker, pasvraag of vrijstelling omdat hij dan in de kijker komt te staan en minder wordt vertrouwd. Zie ook Bernard in de mol Vlaanderen die dacht pasvragen te hebben genomen ipv. verdubbelaars en daarover loog en later voor de vrijstelling ging waardoor ik hem - terecht - afschreef.
Antimol-punten voor Ben en Emma al schrijf ik ze niet helemaal af.
Overigens leek het erop dat Emma zichzelf niet had opgegeven voor de positie maar geopperd werd door de groep.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human