Auteur Topic: Iedereen gelijke kansen  (gelezen 16840 keer)

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Iedereen gelijke kansen
« Gepost op: 3-03-2002, 23:35:22 »
Een volledig nieuw denkpatroon:

Wat denken jullie van het idee dat de programmakers alle kandidaten ongeveer evenveel kansen willen geven om de Mol aan 't werk te zien.

Regelmatig worden de kandidaten opgesplits in groepjes.
Zo kan je in aflevering zien dat Angela John en Prince aanduid om zich af te zonderen (geen handjes in de lucht gezien).
Betkent dit dat ze in een voorgafgaande opdracht de Mol reeds voldoende bezig hadden gezien ?

Als we zo alle afleveringen analyseren, kunnen we dan geen poersoon vinden die steeds bij der grootste groep met de meest belangrijke acties werd ingedeeld (dromen vind ik geen sterke mol-actie). Indien we een persoon vinden die niet teveel wordt afgezonderd, dan zou dat ook wel eens de Mol kunnen zijn.

Com'on Boys and Girls help me with this one : Laten we alle afleveringen volgens deze methode analyseren (lijkt me zlefs relevanter dan een geld-verdien tabel)..







« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re: Iedereen gelijke kansen
« Reactie #1 Gepost op: 4-03-2002, 00:11:20 »
Ik zal zelf het voorbeeld geven (uit mijn hoofd, ik heb momenteel geen zin om de agfleveringen om middernacht nog eens door te nemen op video) :

Afl. 1 : Porto : Karen en Kerstin worden afgzeonderd
Afl. 2 : Druivenplukken : Karen, Kerstin als druivenpluksters en Dick
Afl. 3 : Dr domers waren afgezonderd van de rest, die wel met elkaar in contact kwamen. Dromers : Dick, Ellen, Paméla en Kerstin
Afl. 4 : Harry en Ellen (vuuropdracht)
         John en Prince (parallellen)

Afzonderingen per (overbelijvende) kandidaat :
- Karen (2x)
- Kerstin (3x)
- Ellen (2x)
- John (1x)
- Prince (1x)

Ik mis, afzonderingen voor Jantien en George.










« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Cosma

  • Forumlid
Re: Iedereen gelijke kansen
« Reactie #2 Gepost op: 4-03-2002, 00:42:11 »
Beste RegiRobert,
Wat betreft je denkpatroon zit ik met hetvolgende:

Om mee te kunnen denken vind ik vrij lastig vanwege het groepjes gebeuren.
Aangezien wij niet weten wie de mol is, kunnen we niet vaststellen wie de mol voldoende aan het werk heeft gezien.
Bv, stel dat Prince de mol is, dan hebben alleen Harry en John hem in de dromers/doeners/denkers opdracht bv aan het werk kunnen zien door de boel te vertragen middels het niet juist uitleggen van hetgeen George zegt.
Dit geldt voor meerdere opdrachten, waarin men opgesplitst is in teams (bv fiets-opdracht, de berg-opdracht etc.)
Wanneer Prince de mol is dan zou ik zeker kunnen stellen dat met name John hem erg veel aan het werk heeft gezien, indien George de mol is dan heeft Karen juist hem weer veel aan het werk gezien.
De mol slaat zijn slag zowel in kleine opgesplitste groepjes als wanneer de meeste kandidaten samen zijn, om die reden vind ik het moeilijk om van het gelijke-kansen patroon uit te gaan.
Overtuig me van het tegendeel dan ben ik gaarne bereid er uren denkwerk aan besteden. ;)









« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re: Iedereen gelijke kansen
« Reactie #3 Gepost op: 4-03-2002, 00:42:37 »

Citaat

Ik zal zelf het voorbeeld geven (uit mijn hoofd, ik heb momenteel geen zin om de agfleveringen om middernacht nog eens door te nemen op video) :

Afl. 1 : Porto : Karen en Kerstin worden afgzeonderd
Afl. 2 : Druivenplukken : Karen, Kerstin als druivenpluksters en Dick
Afl. 3 : Dr domers waren afgezonderd van de rest, die wel met elkaar in contact kwamen. Dromers : Dick, Ellen, Paméla en Kerstin
Afl. 4 : Harry en Ellen (vuuropdracht)
         John en Prince (parallellen)

Afzonderingen per (overbelijvende) kandidaat :
- Karen (2x)
- Kerstin (3x)
- Ellen (2x)
- John (1x)
- Prince (1x)

Ik mis, afzonderingen voor Jantien en George.





Toch  nog even de video bekeken...
Uit de opdrachten voor volgende week kan ik afleiden dat :
- John en prince worden afgezonderd voor een "Inbraak opdracht"
- Jantien deelneemt aan een muziek opdracht (ik denk dat zij wordt afgezonderd)

Dus stand (na volgende week) :
- Karen (2x)
- Kerstin (3x)
- Ellen (2x)
- John (2x)
- Prince (2x)
- Jantien (1x)

Waarom werd / wordt mr. George nog niet afgezonderd ?
(Misschien durven ze hem niet alleen laten met zijn hoogtevrees ... hahahaha)







« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Iedereen gelijke kansen
« Reactie #4 Gepost op: 4-03-2002, 00:47:04 »
Op zich wel een interessante theorie om eens onder de loep te nemen, maar het eerste dat in mijn hoofd opkomt is dat ik uit de 2 laatste series (2e Vlaamse en 2e Nederlandse) al direct een voorbeeld kan noemen waar het niet zo werkte.

- Hugo werd afgezonderd bij de lasergame
- Nico deed samen met Sigrid de 'inbraak in het museum'-opdracht

Misschien zijn er nog wel meer voorbeelden, maar dit zijn de twee die het eerst in me opkomen.
Ben het wel met je eens dat de Mol zoveel mogelijk in een positie zal worden gebracht waar hij/zij iets kan uithalen.

Zal er nog eens over nadenken...







« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re: Iedereen gelijke kansen
« Reactie #5 Gepost op: 4-03-2002, 00:51:18 »

Citaat

Beste RegiRobert,
Wat betreft je denkpatroon zit ik met hetvolgende:

Om mee te kunnen denken vind ik vrij lastig vanwege het groepjes gebeuren.
Aangezien wij niet weten wie de mol is, kunnen we niet vaststellen wie de mol voldoende aan het werk heeft gezien.
Bv, stel dat Prince de mol is, dan hebben alleen Harry en John hem in de dromers/doeners/denkers opdracht bv aan het werk kunnen zien door de boel te vertragen middels het niet juist uitleggen van hetgeen George zegt.
Dit geldt voor meerdere opdrachten, waarin men opgesplitst is in teams (bv fiets-opdracht, de berg-opdracht etc.)
Wanneer Prince de mol is dan zou ik zeker kunnen stellen dat met name John hem erg veel aan het werk heeft gezien, indien George de mol is dan heeft Karen juist hem weer veel aan het werk gezien.
De mol slaat zijn slag zowel in kleine opgesplitste groepjes als wanneer de meeste kandidaten samen zijn, om die reden vind ik het moeilijk om van het gelijke-kansen patroon uit te gaan.
Overtuig me van het tegendeel dan ben ik gaarne bereid er uren denkwerk aan besteden. ;)



Cosma,

Alleereerst erg bedankt voor het meedenken.

Toch enkele opmerkingen :
- We kunnen steeds zien welke groepjes er zijn gevormd, dat wordt namelijk steeds uitgezonden. De manier waarop de groepjes worden gevormd, dat is een andere discussie. We kunnen er ook vanuitgaan dat de programmakers het onevenwicht in "gelijke kansen" trachten te herstellen door op gegeven momenten in te grijpen en zelf groepjes samen te stellen (zoals in afl. 4)
- Wat de dromers/denkers/doeners betreft vond ik enkel de dromers echt afgezonderd. Denkers en doeners kwamen regemlmatig met elkaar fysisch of via GSM in contact.
- Ik denk niet dat de Mol exclusief bij kleinere grooepjes zijn slag slaat. Bij het bergbeklimmen moet het al in een grope van 4 of 5 personen zijn gebeurd. Idem dito bij de berg-)driehoek opdracht. Vorige jaren was dat ook zo, de meeste Mol acties worden uitgevoerd wanneer er een "grotere groep" is gevormd, waartoe de Mol dan behoort.

Kan jij mij ook even uitleggen waarom Karen meer bij geroge is geweest aub (zat in de groep van de denkers, samen met Geroge en Jantien maar verder kom ik niet echt). Ik dacht dat Karen en george ook wel bij de fietsopdracht samen waren. Is Karen meer bij Geroge geweest dan bv. Jantien.
Karen was in elk geval niet bij Geroge bij de Porto-opdracht.

Ik denk toch wel dat we hier een totaal nieuwe manier van denken hebben die ons ook wel eens naar de Mol zouden kunnen leiden.








« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re: Iedereen gelijke kansen
« Reactie #6 Gepost op: 4-03-2002, 01:01:46 »
Citaat

Op zich wel een interessante theorie om eens onder de loep te nemen, maar het eerste dat in mijn hoofd opkomt is dat ik uit de 2 laatste series (2e Vlaamse en 2e Nederlandse) al direct een voorbeeld kan noemen waar het niet zo werkte.

- Hugo werd afgezonderd bij de lasergame
- Nico deed samen met Sigrid de 'inbraak in het museum'-opdracht

Misschien zijn er nog wel meer voorbeelden, maar dit zijn de twee die het eerst in me opkomen.
Ben het wel met je eens dat de Mol zoveel mogelijk in een positie zal worden gebracht waar hij/zij iets kan uithalen.

Zal er nog eens over nadenken...

Hey Jayne,

Die clue van die loupe heb ik wel begrepen hoor   ;)

Over de afzondering van Nico met Siegrid ben ik het eens, maar was dat al niet bijna helemaal op het einde van de reeks (dat weet ik niet meer zojuist)

Hugo met de laser, dat is een ander paar mouwen, omdat iedereen aan die opdracht meedeed en iedereen dus gelijke kansen had om tot bij Hugo te geraken, waar hij tenslotte zijn mol-actie uitvoerde.
Ook werd iedereen na de opdracht duidelijk op de hoogte gebracht van de uitgevoerde actie door Hugo. Deze was wel enigszins geschrokken van de reactie van de groep en trachte een 100 jaar oude eik uit de grond te schoppen (wat hem overigens enkel een gat in zijn wandelschoenen en een blauwe opleverde, zodat ie vervolgens vanwege pijnlijke voeten steeds op zij sloffen bij de executie kwam zitten kijken)







Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Iedereen gelijke kansen
« Reactie #7 Gepost op: 4-03-2002, 10:05:52 »

Citaat


Ik mis, afzonderingen voor Jantien en George.



Wat dacht je van Jantien en Dick bij de geldwagenopdracht? Jantien dus ook al 'n keer afgezonderd. Dan zitten we dus alleen nog met George die idd nog niet is afgezonderd. Of zie ik nu 'n opdracht over 't hoofd?

Ik vind 't trouwens wel 'n interessante theorie om 'ns over na te gaan denken. Nice work RegiRobert!







« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Iedereen gelijke kansen
« Reactie #8 Gepost op: 4-03-2002, 13:30:32 »
Dat George nog niet is afgezonderd kan ik niet ontkennen.

Maar om nog even op mijn vorige verhaal terug te komen:

Ik bedacht me ineens dat zowel Hugo (in de vlaamse mol 2) als Nico (in de nederlandse mol 2) in de eerste aflevering al werden afgezonderd.
Ik heb dat van Hugo nog even nagezocht en dat was de opdracht waar hij samen met Carine de overige drie groepen een taak moest geven en tegelijkertijd moest bepalen hoeveel geld ze ermee konden verdienen.
Nico werd in de eerste aflevering samen met Ward apart genomen om raadsels op te lossen.

Beiden haalden bij die opdracht hun eerste mollenstreek uit, dacht ik (Nico in elk geval), wat ook niet zo verwonderlijk is want ze hadden min of meer controle over het spel op dat moment.
Historisch gezien kun je er dan ook denk ik niet zoveel uit opmaken.








« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »

Offline Master3L

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Iedereen gelijke kansen
« Reactie #9 Gepost op: 4-03-2002, 13:30:57 »

Citaat



Wat dacht je van Jantien en Dick bij de geldwagenopdracht? Jantien dus ook al 'n keer afgezonderd. Dan zitten we dus alleen nog met George die idd nog niet is afgezonderd. Of zie ik nu 'n opdracht over 't hoofd?

Ik vind 't trouwens wel 'n interessante theorie om 'ns over na te gaan denken. Nice work RegiRobert!


Mijns inziens was bij de geldwagenopdracht iedereen afgezonderd -> allemaal hun eigen ophaalpunt. Pas later komen ze weer bij elkaar (afgezien van Ellen en Harry dan).

Ik denk niet dat de programmamakers proberen gelijke kansen te creëren door de kandidaten afwisselend met de Mol te laten 'samen werken' (dus in dezelfde groep). Ik denk eerder dat ze de Mol in die positie zetten waarin hij/zij de grootst mogelijk kans heeft om de opdracht te laten mislukken. Onafhankelijk wie er dan bij is/zijn.







« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »
waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Iedereen gelijke kansen
« Reactie #10 Gepost op: 4-03-2002, 13:51:39 »

Citaat



Mijns inziens was bij de geldwagenopdracht iedereen afgezonderd -> allemaal hun eigen ophaalpunt. Pas later komen ze weer bij elkaar (afgezien van Ellen en Harry dan).




Ja zo kun je 't idd ook zien. Maar de kandidaten die 't geld moesten ophalen hadden natuurlijk wel de kans om elkaar tegen te komen. Jantien en Dick konden de anderen iig niet aan 't werk zien. Maar die hadden natuurlijk wel telefonisch contact met de andere kandidaten.

Oh......weer terug bij Jantien en George dus. Die twee zijn dus nog niet echt afgezonderd geweest van de rest van de groep. Dus kunnen we de rest schrappen van ons lijstje met mogelijke mollen?  :-/








« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »

Offline Master3L

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Iedereen gelijke kansen
« Reactie #11 Gepost op: 4-03-2002, 14:19:57 »
Mijns inziens niet zonder meer!







« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »
waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re: Iedereen gelijke kansen
« Reactie #12 Gepost op: 4-03-2002, 19:30:35 »

Citaat

Mijns inziens niet zonder meer!

We mogen hier uiteraard niet voorbarig juichen, maar het blijft toch niet te ontkenne dat zowel Hugo als Nico heel weinig zijn afgezonderd.







« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline WCEend

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Koffie,koffie,lekker bakkie koffie...
Re: Iedereen gelijke kansen
« Reactie #13 Gepost op: 4-03-2002, 20:30:37 »
Zeer interessante theorie - maar met Jantien en George schiet ik niet veel op: zij waren toch al mijn enige mollen :P.







« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »
Molverdenking Belgische serie: Stijn Molverdenking Nederlandse serie: Jos of Ruud

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re: Iedereen gelijke kansen
« Reactie #14 Gepost op: 4-03-2002, 20:34:08 »

Citaat

... maar met Jantien en George schiet ik niet veel op: zij waren toch al mijn enige mollen :P.

Let op, ondetussen is Jantien wel min of meer afgezonderd : Tijdens het voorfilmpje van volgende week zie je haar een orjkest "dirigeren". Ik vermoed dat dit een soort "stand-alone" of "duo" opdracht is, zodat ook zij volgende week zal worden afgezonderd. Over de afzondering samen met Dick tijdens de geldtransport-opdracht val wel te discussiëren. Waren de anderen niet nog meer afgezonderd.
Ik heb zo het vage idee dat we volgende week nog enkel met George blijven zitten volgens deze theorie.








« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline WCEend

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Koffie,koffie,lekker bakkie koffie...
Re: Iedereen gelijke kansen
« Reactie #15 Gepost op: 4-03-2002, 20:43:54 »
Is ook geen probleem voor mij ;). Ik kijk al uit naar vrijdag (ook zonder WieIsDeMol doe ik dat altijd, maar goed) -- als Jantien dan afgezonderd wordt en George niet, dan zou deze theorie nog wel eens kunnen kloppen :).







« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »
Molverdenking Belgische serie: Stijn Molverdenking Nederlandse serie: Jos of Ruud

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re: Iedereen gelijke kansen
« Reactie #16 Gepost op: 4-03-2002, 22:28:47 »

Citaat

Is ook geen probleem voor mij ;). Ik kijk al uit naar vrijdag (ook zonder WieIsDeMol doe ik dat altijd, maar goed) -- als Jantien dan afgezonderd wordt en George niet, dan zou deze theorie nog wel eens kunnen kloppen :).

Dan zou deze theorie kloppen, op 1 voorwaarde : Dat George de mol is.







« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Iedereen gelijke kansen
« Reactie #17 Gepost op: 4-03-2002, 22:59:00 »

Citaat


Dan zou deze theorie kloppen, op 1 voorwaarde : Dat George de mol is.


Effe 1 ding, zal de opdracht waarin George bomen moet omzagen (zie introfilmpje!) niet 'n opdracht zijn waarbij George wordt afgezonderd? Ik heb die opdracht ook al bij mol be 2 gezien, maar weet niet meer of Hugo toen ook afgezonderd was van de groep.

Maar als 't 'n afzonderopdracht is, dan gaat de theorie weer niet op. Tenzij 't 'n opdracht is uit de laatste aflevering, want daar verwacht ik wel voor de drie overgebleven kandidaten ieder 'n afzonderlijke opdracht.







« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »

Offline vlaming

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Iedereen gelijke kansen
« Reactie #18 Gepost op: 4-03-2002, 23:02:00 »
Citaat

Effe 1 ding, zal de opdracht waarin George bomen moet omzagen (zie introfilmpje!) niet 'n opdracht zijn waarbij George wordt afgezonderd? Ik heb die opdracht ook al bij mol be 2 gezien, maar weet niet meer of Hugo toen ook afgezonderd was van de groep.


yep dat was de laatste aflvering, en hugo was toen inderdaad afgezonderd,  z'n molactie viel toen ook heel erg op

ciao
vlaming







« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »
nevermind what's been selling, it's what you're buying

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re: Iedereen gelijke kansen
« Reactie #19 Gepost op: 4-03-2002, 23:13:40 »

Citaat



Effe 1 ding, zal de opdracht waarin George bomen moet omzagen (zie introfilmpje!) niet 'n opdracht zijn waarbij George wordt afgezonderd?
Maar als 't 'n afzonderopdracht is, dan gaat de theorie weer niet op. Tenzij 't 'n opdracht is uit de laatste aflevering...

Of de voorlaatste opdracht...
De theorie steunt ook niet op het denkpatroon dat de Mol NOOIT WORDT AFGEZONDERD, maar wel dat de Mol HET MINSTE van allemaal wordt afgezonderd.
Het spijtige aan deze theorie is trouwens dat, indien deze klopt, de programmamakers deze dan uitgelekte tactiek niet meer kunnen toepassen en weeral een stapje verder moeten gaan om ons om de tuin te leiden...
Sorry hoor Angela (indien je dit leest), je bent geweldig, een enorme uitstraling en erg intelligent.
Stop aub. nooit met de Mol omdat een paar onnozelaars (ik spreek voor mezelf) hier een theorietje zitten uit te werken.







« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen