Auteur Topic: Algemene Moltheorieën  (gelezen 25138 keer)

Offline Floortje

  • Forumlid
Algemene Moltheorieën
« Gepost op: 10-03-2003, 17:29:58 »
Als je een interessante theorie hebt om erachter te komen wie de mol is, kun je hem hieronder neerzetten. Ik ken er zelf 2 :
de iedereen-gelijke-kansen-theorie
(lang woord  ;) )
en de de-mol-doet-niet-zo-veel-theorie  ;D

Ok.
Hier komt de eerste, ik citeer Gotcha:

================ T H E O R I E 1 ===================

Zoals bij elk spel trachten de programmamakers steeds elke kandidaat gelijke kansen te bieden om het spel te winnen.

En hoe kan je WIDM winnen ? Eenvoudig : Door De Mol te ontmaskeren.
En hoe krijg je kans hem te ontmaskeren ? Idd, door hem/haar aan het werk te zien.

Daarom gaan de programmamakers ernaar streven dat iedereen de Mol ongeveer evenveel aan 't werk zal zien. Iedereen gelijke kansen dus.

Zoals alle Mol-fanaten reeds jarenlang weten worden de kandidaten regelmatig in groepjes opgedeeld.
Soms kiezen de kandidaten zelf de indeling, soms zorgen de programmamakers ervoor dat bepaalde personen samen een opdracht dienen uit te voeren.
Uiteraard kan men niet op elk ogenblik dit evenwicht behouden zodat iedereen steeds de Mol evenveel in actie heeft gezien. Men zal er altijd naar streven om in verdere afleveringen steeds het evenwicht terug te herstellen.
De Mol, die zelf tot de kandidaten behoort, speelt een enorme rol in dat "evenwicht herstellen". Hij zal indien mogelijk wachten om te zien wie zich kandidaat stelt voor een bepaalde opdracht en pas daarna beslissen of hij al dan niet meedoet met één of meerdere andere kandidaten.
De kans dat hij zich als eerste voor een opdracht vrijwillig kandidaat stelt is erg klein, tenzij het een opdracht met een groot "hier-kan-ik-gemakkelijk-mollen" gehalte betreft.

That's all folks.

Misschien kunnen we allemaal een gokje wagen op de vraag : Vanaf welke aflevering gaan we met deze theorie ditmaal de Mol ontmaskeren.
Mijn gok : Vanaf aflevering 4.

Voor meer info over deze theorie kijk je bij het topic: iedereen gelijke kansen



================ T H E O R I E 2 ===================

Deze theorie is heel simpel. De Mol wil opdrachten laten mislukken. Hij zal dus niet vaak geld binnenhalen. Maar om niet op te vallen zal hij ook niet alle opdrachten uitgebreid saboteren. Als je een tabel bijhoud waarin je zet hoe vaak een kandi geld binnenhaalt en een opdracht laat mislukken, zal de mol er gelijk uitspringen omdat hij de enige is die bijna nooit geld binnenhaalt, wel redelijk vaak heeft gesaboteerd, maar eigenlijk amper iets gedaan lijkt te hebben.  Hierdoor wordt hij nog onopvallender.
1 ding kun je niet ontkennen, in de 3 vorige series was de mol elke keer de meest onopvallende persoon.
Maar met deze theorie zal hij of zij juist wel opvvallen! Hah!  :P ;D 8)


Ik zal later nog wat voorbeelden van beide theorien toevoegen.


{Edit: Titel topic verduidelijkt. - Malcolm}








« Laatst bewerkt op: 10-03-2003, 22:36:31 door Malcolm »

Offline Floortje

  • Forumlid
Re:Theorie
« Reactie #1 Gepost op: 10-03-2003, 18:02:06 »
En ja hoor... hier komt er nog eentje  ;)


================ T H E O R I E 3 ===================

De degene-die-weggaat-heeft-nooit-op-de-mol-gestemd-theorie heeft een lange naam maar is ook redelijk simpel.
Meestal vertellen een paar van de kandi's op wie ze stemmen. Als je dit elke aflevering goed bijhoud, kun je misschien niet met zekerheid zeggen wie de mol is, maar wel wie de mol in elk geval niet is? Snap je? Je zou het ook de uitsluit-theorie kunnen noemen.  
Als in aflevering 1 de afvaller op Pietje heeft gestemd en de afvaller van afevering 2 ook op Pietje heeft gestemd, kun je met zekerheid zeggen dat Pietje niet de Mol is.

Dit kan ook gespreid zijn: Als in aflevering 1 de afvaller op Klaasje stemt, en de afvaller van aflevering 6 ook op Klaasje heeft gestemd, weet je zeker dat Klaasje niet de mol is.

Natuurlijk kan het gebeuren dat Klaasje WEL de mol is, maar dat de afvallers gewoon te weinig van hem wisten. Maar dit blijft onlogisch, omdat iemand die op de verkeerde mol stemt natuurlijk meer fouten maakt dan iemand die in elk geval de goede mol heeft gekozen.

Begrijp je het een beetje? Neej? Dan ben je waarschijnlijk gewoon te dom voor dit programma  ;) ;D

Wel jammer: vaak wordt er helemaal niet verteld wie op wie stemt, of er worden foutjes gemaakt bij de montage, zoals Chris hieronder zegt. Daardoor is deze theorie een beetje wankel  :(








« Laatst bewerkt op: 10-03-2003, 21:46:27 door Floortje »

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re:Theorie
« Reactie #2 Gepost op: 10-03-2003, 18:22:48 »
De laatste theorie is nogal gevaarlijk, omdat door montage dingen nog wel eens verkeerd kunnen worden weergegeven, bv. de Molkeuze van iemand. Zo dacht ik bij de Belgische reeks dat Stijn op Sandra zat.

Maar ik wil nog wel even zeggen dat je een stoere avatar hebt, nog even en Meteora is uit!








Offline CALIMERO

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wat een mollestreek!
Re:Theorie
« Reactie #3 Gepost op: 10-03-2003, 18:52:40 »
Theorie 2 van Chriz spreekt me wel aan. Maar AUB niks rekenwerk, tabellen maar gewoon nuchter blijven denken. Laat je niet afleiden door slangen , pin je niet te veel vast op 1 persoon , blijf kritisch t.o.v. jezelf, luister naar argumenten van een ander. en vooral   .......... KRUIP IN DE HUID VAN DE MOL.... misschien dat ik daar nog een theorie over bedenk.







Volgend jaar : Wie is de kandidaat ?

Offline Floortje

  • Forumlid
Re:Theorie
« Reactie #4 Gepost op: 10-03-2003, 19:24:08 »
Je hebt gelijk  ::)
Het is inderdaad vervelend om tijdens de serie te gaan lopen rekenen en tabellen maken enzo. Maar als je er echt snel achter wil komen wie de mol is, zijn deze theorien echt de beste manier.

En ja hoor. Ik heb er nog eentje:


================ T H E O R I E 4 ===================

De leader-theorie
Deze is helemaaal makkelijk.
Nodig: pen en papier  :P

Schrijf voor elke aflevering op, bij de leader (het beginliedje) in welke volgorde de kandi's in beeld komen. Misschien zijn er wel 3 die altijd op dezelfde plaats komen, of begint het alijd met dezelfde 3. Deze zouden dan de winnaar, verliezer en de mol kunnen zijn, of bv de afvaller.

Je moet gewoon zelf een verband zien te vinden tussen de volgordes.
Of deze echt werkt is niet zeker. Bij een eerdere serie, is er elke aflevering eerst de winnaar, dan de mol en dan de afvaller in beeld gekomen bij de leader!!!
Maar omdat we deze hint nu kennen zal hij er waarschijnlijk niet meer inzitten, of hij zit heel goed verstopt  :-\

Ik ben benieuwd









Offline Floortje

  • Forumlid
Re:Theorie
« Reactie #5 Gepost op: 10-03-2003, 19:34:55 »
Ik geloof dat ik wel op dreef ben vanavond, want hier komt ie hoor:


================ T H E O R I E 6 ===================

De kijkers van de vorige serie wie is de mol weten zich vast nog wel de regatta te herinneren. Iedere kandi moest een voertuig kiezen en daarmee een afstand over water afleggen. George koos de jetski's.
Hij kwam hier ontzettend ver mee, iedereen was wild enthousiast. Wat de kijker niet wist was dat hij dan ook een cursus ervoor gevolgd had.  
En terwijl iedereen vond dat George zo geweldig was, werd de kandi's verteld dat de afstand die George zojuist had afgelegd, teruggezwommen zou moeten worden door Dick, die enkel een surfplank had. Dit duurde, natuurlijk, eeuwen. waardoor de opdracht mislukte.
Iets vergelijkbaars is ook gebeurd toen ze die berg op moesten fietsen. Iedereen dacht dat George zn uiterste best deed en half dood was, maar hij had expres de versnelling veel te zwaar gezet.

Oftwel: de crew probeert altijd iets te verzinnen waardoor de mol iets goeds lijkt te doen, maar eigenlijk een opdracht laat mislukken.

Het is dus verstandig om hier in de nieuwe serie extra op te gaan letten. Is er iemand die iets goeds lijkt te doen wat achetraf juist slecht blijkt te zijn?








Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re:Theorie
« Reactie #6 Gepost op: 10-03-2003, 19:40:27 »
Theorie Chriz

Kijk altijd wie het meest verdacht wordt neergezet, deze persoon is NIET de Mol en kun je wegstrepen. Staar je niet blind of mogelijke verborgen hints, vooral in de Nederlandse reeks zijn ze erg ver gezocht en niet makkelijk te weerleiden. Kijk naar een persoon hoe die in de groep staat, goed in de groep, maar ook afstandelijk. Het belangrijkste is dat je let op de Mollenstreken en omdat montage een belangrijk wapen is van de Molmakers, kijk waar er door iemand gemold kon worden, zonder dat je er iets van zag. Verder kiest de Mol vooral in het begin vaak de gulden middenweg en de grootste groep (bv. spelletje met 8 en spelletje met 2, Mol kiest groep van 8). Vergeet nooit dat je een Mol kunt herkennen aan apart gedrag, maar vergeet ook nooit dat er Fake-mols in de groep rondlopen, die dat gedrag ook kunnen tonen.

En het allerbelangrijkste is: Vertrouw Chriz nooit, hij zat er al 3x naast.  ::)








Offline Floortje

  • Forumlid
Re:Theorie
« Reactie #7 Gepost op: 10-03-2003, 19:45:49 »
Ik zeg niks meer. Hier komt ie:

================ T H E O R I E 7 ===================

Of de Mol nou donker, blank, homofiel, kaal, bebrild of WAT DAN OOK :o is, 1 ding hadden alle mollen tot nu toe overeenkomstig:
het waren jonge mensen (ze zagen er in elk geval jong, verlegen en onervaren uit). De 2 jongens waren allebei best wel schattig, en George werd door Ellen als een soort klein broertje beschouwd.
Als de Mollen van de eerste drie series iets verkeerd deden werd het ze niet kwalijk genomen, ach, dat is gewoon zn karakter, dachten de kandi's. Hij is wat onhandig, kan ie ook niks aan doen. enz....
LET HIER OP!  Want veel opdrachten mislukken omdat er net te weinig tijd was ofzo, maar als er een opdracht mislukt omdat iemand iets onhandigs doet, moet je maar eens goed nadenken of diegene misschien niet sluwer is dan hij lijkt!









Offline Floortje

  • Forumlid
Re:Theorie
« Reactie #8 Gepost op: 10-03-2003, 21:26:31 »
En deze is misschien geen theorie, maar wel een heel goeie tip:

Koop 3 lege videobanden ( 8 euro bij de hema  ;) )
Neem elke zaterdag het programma op
Kijk alle belangrijke delen 10000 keer over om dingen te zien, die je op het eerste gezich nooit opgevallen waren.
Vooral bij het invullen van de test is het errrug handig als je het hebt opgenomen  ;)











Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Theorie
« Reactie #9 Gepost op: 10-03-2003, 21:34:18 »


George koos de jetski's.
Hij kwam hier ontzettend ver mee, iedereen was wild enthousiast. Wat de kijker niet wist was dat hij dan ook een cursus ervoor gevolgd had.  
En terwijl iedereen vond dat George zo geweldig was, werd de kandi's verteld dat de afstand die George zojuist had afgelegd, teruggezwommen zou moeten worden door Dick, die enkel een surfplank had. Dit duurde, natuurlijk, eeuwen. waardoor de opdracht mislukte.

Dit was een klein inschattingsfoutje van Idtv want George heeft veel meer verdiend dan Dick heeft verloren in die opdracht!







“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Floortje

  • Forumlid
Re:Theorie
« Reactie #10 Gepost op: 10-03-2003, 21:41:49 »
Oei!
Dat wist ik niet!
Maar ja, het gaat om het principe he,
de crew probeerde de verdenking van George af te laten door hem iets echt goeds te laten doen, wat achteraf juist negatief bleek te zijn. Wat achetraf dus toch weer positief bleek te zijn.  ::)
Snappen jullie het nog?
Nou, ikke wel  :P :D








« Laatst bewerkt op: 10-03-2003, 21:42:26 door Floortje »

Offline Torsten

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is Torsten?
Re:Theorie
« Reactie #11 Gepost op: 10-03-2003, 21:47:42 »
Als in aflevering 1 de afvaller op Pietje heeft gestemd en de afvaller van afevering 2 ook op Pietje heeft gestemd, kun je met zekerheid zeggen dat Pietje niet de Mol is.

Nee, Floortje, was het maar zo eenvoudig. Wie afvalt in een aflevering heeft op de 20 vragen de meeste foute antwoorden gegeven. Dus de laatste vraag: 'wie is de mol?' kan iemand wel goed hebben, maar als je bijvoorbeeld een slecht geheugen hebt en je veel details zijn ontgaan (waar vaak die vragen over gaan) dan kun je nog als slechtste uit de executie komen.

Ik ben wel met je eens dat onopvallende types vaak moltrekjes hebben.







2007 is goed begonnen!

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re:Theorie
« Reactie #12 Gepost op: 10-03-2003, 22:07:18 »
Ik zeg niks meer. Hier komt ie:

================ T H E O R I E 7 ===================

Of de Mol nou donker, blank, homofiel, kaal, bebrild of WAT DAN OOK :o is, 1 ding hadden alle mollen tot nu toe overeenkomstig:
het waren jonge mensen (ze zagen er in elk geval jong, verlegen en onervaren uit).

Niet akkoord.
De vorige Vlaamse mollen, Hugo en Marc, waren niet jong...integendeel







Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re:Theorie
« Reactie #13 Gepost op: 10-03-2003, 22:09:10 »
En ja hoor... hier komt er nog eentje  ;)


================ T H E O R I E 3 ===================

De degene-die-weggaat-heeft-nooit-op-de-mol-gestemd-theorie heeft een lange naam maar is ook redelijk simpel.
Meestal vertellen een paar van de kandi's op wie ze stemmen. Als je dit elke aflevering goed bijhoud, kun je misschien niet met zekerheid zeggen wie de mol is, maar wel wie de mol in elk geval niet is? Snap je? Je zou het ook de uitsluit-theorie kunnen noemen.  

Ik zou eerder zeggen : Degene die afvalt heeft tijdens zijn laatste executie-ronde niet op de Mol gestemd.
"Nooit op de Mol gestemd" lijkt mij niet correct, omdat enkel de punten telkens terug op "nul" worden gereset bij elke executie.







Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Udel

  • Forumlid
  • George je was fantastisch!
Re:Algemene Moltheorieën
« Reactie #14 Gepost op: 10-03-2003, 23:36:59 »
Floortje,

Ik denk al je theorien veel te kort door de bocht zijn en het is misschien verstandig als je eerste de fora van de afgelopen jaren afgaat, heb ik ook gedaan.  ;) Al je theorien zijn namelijk al een paar keer geopperd en en ook net zo makkelijk weer weerlegd.

Veel leesplezier ;D ;D  ;D

Udel








Offline Master3L

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Theorie
« Reactie #15 Gepost op: 11-03-2003, 11:54:59 »

================ T H E O R I E 3 ===================

De degene-die-weggaat-heeft-nooit-op-de-mol-gestemd-theorie heeft een lange naam maar is ook redelijk simpel.
Meestal vertellen een paar van de kandi's op wie ze stemmen. Als je dit elke aflevering goed bijhoud, kun je misschien niet met zekerheid zeggen wie de mol is, maar wel wie de mol in elk geval niet is? Snap je? Je zou het ook de uitsluit-theorie kunnen noemen.  
Dat ging inderdaad alleen bij WIDM1 op. Totdat na afloop daarvan deze 'tip' onthuld werd door Angela. Vanaf toen is er niet meer duidelijk vertoond wie op wie stemde. Vaak was het zo dat een kandidaat zei: "die of die ZOU de mol KUNNEN zijn"
Wij denken dan dat-ie dan ook op die persoon had gestemd. Dat bleek vaak echter helemaal niet het geval te zijn.







waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Offline Floortje

  • Forumlid
Re:Algemene Moltheorieën
« Reactie #16 Gepost op: 11-03-2003, 12:27:10 »
Hey,
allemaal bedankt voor jullie reacties, maar ik vind de meeste wel wat negatief. Ik bedoel, ik doe mn best met allemaal spetterende theorien en het enige wat jullie doen is ze weerleggen. Als jullie mijn theorien allemaal zo slecht vinden, zet dan in elk geval je eigen theorie op deze topic, want anders vind ik het wel errug zwakjes van jullie  ;)

Nog 4 dagen, dan komt de eerste aflevering  ;D









Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Algemene Moltheorieën
« Reactie #17 Gepost op: 11-03-2003, 12:34:34 »
Hey,
allemaal bedankt voor jullie reacties, maar ik vind de meeste wel wat negatief. Ik bedoel, ik doe mn best met allemaal spetterende theorien en het enige wat jullie doen is ze weerleggen. Als jullie mijn theorien allemaal zo slecht vinden, zet dan in elk geval je eigen theorie op deze topic, want anders vind ik het wel errug zwakjes van jullie  ;)

't is niet zo dat je theorien slecht worden gevonden, de andere forummers proberen ze alleen 'n beetje te weerleggen. 'n forum is er tenslotte voor om zaken, in dit geval theorien om de mol op te speuren, te discussieren. En dat is dus ook wat hier gedaan wordt.  :)

We zijn hier samen al jaren bezig mollen op te speuren en hebben al veel theorien voorbij zien komen (waaronder de theorien die jij hier hebt opgesomd) die ons niet of nauwelijks verder geholpen hebben. Vandaar dat er misschien wat 'negatief' gereageerd wordt. Dit is niet persoonlijk tegen jou bedoeld, maar enkel omdat 't forum er is om zaken te discussieren en zoals je ongetwijfeld weet heb je dan altijd voor-en tegenstanders.

Blijf vooral doorgaan met je overzicht van theorien, want wie weet zit er uiteindelijk wel 'n keer de theorie tussen die je echt zal helpen de mol te ontmaskeren!  ;)








Offline Floortje

  • Forumlid
Re:Algemene Moltheorieën
« Reactie #18 Gepost op: 11-03-2003, 12:47:16 »
Ok, dankjewel, zal ik doen  :D
Maar jij hebt er zelf geen?







« Laatst bewerkt op: 11-03-2003, 12:47:46 door Floortje »

Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Algemene Moltheorieën
« Reactie #19 Gepost op: 11-03-2003, 13:27:48 »
Maar jij hebt er zelf geen?

Nou niet echt eigenlijk. Ben zelf meer 'n voorstander van gewoon kijken naar de molacties of onmols gedrag om de mol op te speuren i.p.v. met allerlei theorien te gaan werken.

Maar als je 't 'n theorie wilt noemen, dan is de 'onmols gedrag'-theorie, oorspronkelijk door vlaming ontwikkeld, wel 'n goeie vind ik zelf. Hierbij ga je kijken naar onmols gedrag van de kandi's. Dit is gedrag dat de mol (waarschijnlijk) niet zal vertonen, b.v. 'n raadsel goed oplossen of zich heel goed inzetten bij 'n opdracht. Dit komt eigenlijk overeen met de vrijpleitingen die ook per kandidaat per aflevering op deze site komen te staan. (bij 't menu 'afleveringen' en bij 't menu 'kandidaten') Op deze manier kun je voorzichtig bepaalde kandi's gaan uitsluiten als mol, omdat ze teveel onmols gedrag vertonen.