Auteur Topic: Aflevering 3  (gelezen 95015 keer)

Offline Cosma

  • Forumlid
Re: Aflevering 3
« Reactie #200 Gepost op: 31-01-2005, 01:13:07 »
Ja, inderdaad. Als iedereen door de grot was gekropen, hadden ze dat hele gedoe van 'wie neemt de rugzak van wie?' mee kunnen overslaan. Of was dan de mol misschien gaan 'mollen' en was die dan niet door de grot gegaan?  ;)

Nu je het zegt, het stond misschien dus al min of meer vast dat iemand niet meeging want het tassen-gebeuren vereiste wel planning, men mocht niet tegelijkertijd gaan lopen, ze moesten terug lopen zonder dat een ander hen kon zien (dus moest er iemand meelopen met camera dat hebben we ook gezien), plus iemand op de plek van vertrek (waar Gijs niet was, dat vond ik wat raar), het vergt extra werk, waakzaamheid, camerawerk etc.

Ik weet zo langzamerhand niet meer wat te denken.

Offline Cosma

  • Forumlid
Re: Aflevering 3
« Reactie #201 Gepost op: 31-01-2005, 01:16:35 »
Het kan altijd later uitkomen. Bij de volgende executie kan Angela zeggen: "Jij en jij hebben sowieso 5 vragen goed, want jullie zijn door de mol benaderd en hebben zijn opdracht goed uitgevoerd."

Denk ik ook, er werd gezegd bij de eerst volgende stemming, dus dan krijgen zij gewoon 5 cq 3 vragen minder te beantwoorden de volgende aflevering.

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Aflevering 3
« Reactie #202 Gepost op: 31-01-2005, 01:24:24 »
Dan zou dat hele telefoontje dus onzin zijn in dat scenario, bedoeld om de kijker te misleiden.
Inderdaad. Dat zou de enige funktie zijn. Maar dan wordt de mol wel makkelijker geraden door de kandidaten. B.v. stel Yvon is de mol, de kijker thuis denkt, dat haar gedrag door het telefoontje te verklaren is. De kandidaten raken er eerder van overtuigd dat ze de mol is. Dit laatste lijkt me een te hoge prijs om de kijker thuis te misleiden.

Zo zou het eigen mols gedrag van de mol minder opvallen omdat er nog een naast hem zit die vreemd doet (en grotere kans dat de derde zich mede dodgy gedragen gaat).
Dit geeft geen reden voor de mol om zichzelf te bellen.

Offline Lorelei

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Freedom frantically frolic and fine...
Re: Aflevering 3
« Reactie #203 Gepost op: 31-01-2005, 01:37:06 »
Eigenlijk precies wat ook Lorelei zegt, het is wel een perfecte dekmantel om een telefoontje aan jezelf te (laten) plegen als mol zijnde.

Precies Lodewijk zo bedoelde ik het ;)

Als Mol moet je toch wel mollen dus dit houdt per definitie een je verdachtmaken in, Hoe meer hulpmollen hoe hoger de dekking. En door het telefoontje lijk je minder verdacht naar de kijker.

Tenslotte zal de mol vroeger of later toch moeten mollen daar is hij of zij Mol voor dus sja dan kan je verdacht worden ;)
Entangled in temptation, seduction aims to embrace you

Offline Lorelei

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Freedom frantically frolic and fine...
Re: Aflevering 3
« Reactie #204 Gepost op: 31-01-2005, 01:43:49 »
Dit geeft geen reden voor de mol om zichzelf te bellen.


Wel voor de kijker dus ::jaja::
Entangled in temptation, seduction aims to embrace you

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3
« Reactie #205 Gepost op: 31-01-2005, 02:59:47 »
Toevallig heb ik net in het topic over Isabelle ook al mijn verwondering geuit over die telefoontjes, en dan vooral die naar haar (omdat die niet in beeld kwam). Als ze de Mol is, heeft het verhaal over het telefoongesprek (dat dan gewoon niet heeft plaatsgevonden) er vooralsnog alleen voor gezorgd dat wij als kijker haar 'molse' gedrag bij die opdracht niet meer verdacht vinden. Dat is toch eigenlijk niet helemaal de opzet van het spel/programma.

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Aflevering 3
« Reactie #206 Gepost op: 31-01-2005, 08:30:43 »
Wel voor de kijker dus ::jaja::
Hierbij constateer je dat er specifieke molsakties zouden zijn alleen bedoeld voor de kijker !! (Uitgaande van de veronderstelling dat de mol zichzelf zou kunnen hebben gebeld, zie eerdere discussie)
Dit heeft nogal wat consequenties.

Toevallig heb ik net in het topic over Isabelle ook al mijn verwondering geuit over die telefoontjes, en dan vooral die naar haar (omdat die niet in beeld kwam). Als ze de Mol is, heeft het verhaal over het telefoongesprek (dat dan gewoon niet heeft plaatsgevonden) er vooralsnog alleen voor gezorgd dat wij als kijker haar 'molse' gedrag bij die opdracht niet meer verdacht vinden. Dat is toch eigenlijk niet helemaal de opzet van het spel/programma.

Dat is inderdaad strijdig met het idee dat wij als kijker slechts toeschouwer zijn en heeft zoals hierboven gesteld nogal wat consequenties.
« Laatst bewerkt op: 31-01-2005, 08:59:59 door Castor_en_Pollux »

Offline lynnlynn

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3
« Reactie #207 Gepost op: 31-01-2005, 09:49:54 »
Ik geloof dat ook niet. Als de kandidaten te weten komen dat mensen zijn gebeld door de mol en bekend wordt wie dit zijn, slechts dán is het zinvol dat de mol een bericht van zichzelf krijgt. Nu houden de gebelde kandidaten dit 'geheim' en dus is er geen reden voor de mol om zichzelf te bellen. Dat wij als kijkers onszelf er erg bij betrekken, wil niet zeggen dat de productie dit ook doet  ::tandpastasmiley::

Offline Miek

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3
« Reactie #208 Gepost op: 31-01-2005, 10:25:41 »
Ik heb allerlei theorieeen over de telefoontjes gelezen maar deze heb ik niet kunnen ontdekken (maar uhm, tis wel maandagmorgen he.. ::) )

Als de 3 kandidaten die een telefoonopdracht hebben gekregen alsnog beloond zullen  worden voor de uitvoering ervan zou dat toch oneerlijk zijn t.o.v. de andere kandidaten die geen voorstel hebben gehad?

De vraag waarom Yvonne en Isabelle (volgens eigen zeggen) 5 antwoorden werd beloofd en Jim daarentegen maar 3 is al een paar gesteld maar dan kan je je ook afvragen waarom die 3 kandidaten wel en de anderen geen voorstel hebben gekregen, toch  ???
 

Offline Miss Marvel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3
« Reactie #209 Gepost op: 31-01-2005, 10:39:12 »

Als de 3 kandidaten die een telefoonopdracht hebben gekregen alsnog beloond zullen  worden voor de uitvoering ervan zou dat toch oneerlijk zijn t.o.v. de andere kandidaten die geen voorstel hebben gehad?

De vraag waarom Yvonne en Isabelle (volgens eigen zeggen) 5 antwoorden werd beloofd en Jim daarentegen maar 3 is al een paar gesteld maar dan kan je je ook afvragen waarom die 3 kandidaten wel en de anderen geen voorstel hebben gekregen, toch  ???
 

Ja inderdaad. Maar misschien zitten er toch nog allemaal consequenties aan vast wellicht later?

Ik laat ook nog niet los dat ze allemaal gebeld zijn. Alleen van Jim en Yvon weten we het zeker, omdat we het gezien hebben. Zelfs van Isabelle is het niet helemaal zeker.

(hoi  ::zwaai::)
Ma how, zeg!

Offline tartarus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3
« Reactie #210 Gepost op: 31-01-2005, 10:54:07 »
Ik geloof dat ook niet. Als de kandidaten te weten komen dat mensen zijn gebeld door de mol en bekend wordt wie dit zijn, slechts dán is het zinvol dat de mol een bericht van zichzelf krijgt. Nu houden de gebelde kandidaten dit 'geheim' en dus is er geen reden voor de mol om zichzelf te bellen. Dat wij als kijkers onszelf er erg bij betrekken, wil niet zeggen dat de productie dit ook doet  ::tandpastasmiley::

De mol der mollen heeft zichzelf in portugal ook gebeld...
(werd hem nog gezegd, en george gezellig met jezelf gebeld?)
"hier klopt wat niet", zei de hartchirurg

Offline tartarus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3
« Reactie #211 Gepost op: 31-01-2005, 10:57:50 »
Is er trouwens een screenshotje van degene die het voorstel van de mol doorbelt?
(herken ik george?)
"hier klopt wat niet", zei de hartchirurg

Offline limone

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • let love rule
Re: Aflevering 3
« Reactie #212 Gepost op: 31-01-2005, 11:04:27 »
Ergens op de site bij een of ander topic staat er een plaatje van die man (lekker vaag... ::)). Maar het is George niet. En ik kan me niet voorstellen dat hij mét Australisch accent, Engels spreekt.
I got that tunnel vision going through my  head

Offline Poekie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3
« Reactie #213 Gepost op: 31-01-2005, 11:38:05 »
Vond het wel een leuke maar erg chaotische uitzending.

Veel vraagtekens. Er valt me nog iets in wat ik hier nog niet heb gezien (maar kan zijn dat ik erover heen gelezen heb..)

Bij de treinopdracht worden de kandi's ingedeeld in 3 vrienden, 4 collega's en 2 stokers. Ik vind die benamingen een beetje raar.
Wat ik vooral opvallend vind in dit verband zijn de '2 stokers'. Niet veel later in het programma, worden er mensen door de mol gebeld, om -zoals Angela zegt- de boel een beetje op te stoken. Wordt er met die 2 stokers in de treinopdracht verwezen naar mensen die de boel op stoken (door de telefoontjes van de mol)? Uiteindelijk zijn er in de treinopdracht 2 stokers, en worden er later drie mensen benaderd om 'de boel op te stoken'. Eentje teveel dus, wellicht omdat 1 de mol is en zichzelf wellicht gebeld heeft?

Vraagtekens, vraagtekens...

Offline dopey

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3
« Reactie #214 Gepost op: 31-01-2005, 12:26:25 »
Wat mij bezighoudt zijn die telefoontjes:

Het gesprek met Yvon horen we:
If you loose money, dus als je geld verliest. Dat heeft ze gedaan, ze heeft 500 euro verloren door Brad Pitt te zeggen, maar als ze de mol zou zijn, had ze beter wel kunnen  opletten welke zat waar zou hangen, om te sturen naar het vissen van een bommetje. Uit het feit dat ze helemaal niks deed, zou je kunnen opmaken dat zij niet weet hoe de opdracht zou verlopen...

Het gespek met Jim horen we niet, maar hij zegt alleen dat ie 3 antwoorden krijgt en verder zegt hij geen instructies gekregen te hebben.

Isabel zegt dat ze gebeld is voor ook 5 antwoorden, maar zij zegt dat ze geen geld mag verdienen. (en dat is niet hetzelfde als geld verliezen!)



Verder viel het me op dat er behoorlijk geknipt is in de Dodge. Dat kun je zien aan hoe zichtbaar de waterfles achter in de auto is als Sander de telefoon vindt.

"Only thing to do is jump over the moon"

Offline limone

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • let love rule
Re: Aflevering 3
« Reactie #215 Gepost op: 31-01-2005, 12:40:31 »
Wat mij niet duidelijk was: dat telefoontje: gold dat voor 1 opdracht (Dus de stokers/collega's/vrienden-opdracht), of ook voor de wie-van-de-3 opdracht?
I got that tunnel vision going through my  head

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re: Aflevering 3
« Reactie #216 Gepost op: 31-01-2005, 13:15:28 »
Hierbij constateer je dat er specifieke molsakties zouden zijn alleen bedoeld voor de kijker !! (Uitgaande van de veronderstelling dat de mol zichzelf zou kunnen hebben gebeld, zie eerdere discussie)
Dit heeft nogal wat consequenties.

Dat is inderdaad strijdig met het idee dat wij als kijker slechts toeschouwer zijn en heeft zoals hierboven gesteld nogal wat consequenties.

Jij was degene die nog wel zei dat ER een realityshow was en geen spel, vind je het zelf dan ook niet naief om het bovenstaande te beweren? Natuurlijk draait het spel er ook om de kijker op het verkeerde been te zetten en te betrekken en niet alleen 'als toeschouwer'. De mol geeft zichzelf een 'vrijkaartje' om te mollen door zichzelf te bellen. Het zou een hele goede molactie kunnen zijn. Nog meer als dit later bij de kandidaten bekend gemaakt zou worden dat daar 5 goede antwoorden mee verdiend zou kunnen worden. Mocht er een executie zijn geweest, dan was de kans groot geweest dat erbij werd vermeld dat sommige kandidaten een bepaald aantal goede antwoorden heeft kunnen winnen (zie ook vorige molseries)

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Aflevering 3
« Reactie #217 Gepost op: 31-01-2005, 13:47:15 »
Jij was degene die nog wel zei dat ER een realityshow was en geen spel, vind je het zelf dan ook niet naief om het bovenstaande te beweren?

Naief  die hoor ik voor het eerst.   ::rofl:: ::rofl::

Even de feiten op een rijtje zettend we praten hier over WIDM en niet ER. Maar je zal je wel vergist hebben en het hier hebben over WIDM. Vind je jezelf nu niet onzorgvuldig?

Kijk we kunnen elkaar natuurlijk labels opplakken en de discussie daardoor vertroebelen en veronaangenamen. Ik stel voor dat niet te doen en ons tot de inhoud te beperken.  ;)

Natuurlijk draait het spel er ook om de kijker op het verkeerde been te zetten en te betrekken en niet alleen 'als toeschouwer'.
Zou je me voorbeelden van een zg. molaktie kunnen geven die binnen het spel met de kandidaten onlogisch/schadelijk zijn en puur gericht zijn op het verkeerde been zetten van de kijker?

De mol geeft zichzelf een 'vrijkaartje' om te mollen door zichzelf te bellen. Het zou een hele goede molactie kunnen zijn.
Op dit moment nog niet, want niemand van de kandidaten weet dat hij gebeld is.

Nog meer als dit later bij de kandidaten bekend gemaakt zou worden dat daar 5 goede antwoorden mee verdiend zou kunnen worden.
Ook al, als dit bekend zou worden, biedt dit hem geen vrijkaartje. Iedereen kan net als jij bedenken dat daar de mol tussen kan zitten. En dus biedt het hem zeker geen vrijkaartje. Het vestigt toch extra de aandacht op de personen die claimen gebeld te zijn en gemold hebben.

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3
« Reactie #218 Gepost op: 31-01-2005, 14:01:37 »
Natuurlijk draait het spel er ook om de kijker op het verkeerde been te zetten en te betrekken en niet alleen 'als toeschouwer'. De mol geeft zichzelf een 'vrijkaartje' om te mollen door zichzelf te bellen. Het zou een hele goede molactie kunnen zijn. Nog meer als dit later bij de kandidaten bekend gemaakt zou worden dat daar 5 goede antwoorden mee verdiend zou kunnen worden. Mocht er een executie zijn geweest, dan was de kans groot geweest dat erbij werd vermeld dat sommige kandidaten een bepaald aantal goede antwoorden heeft kunnen winnen (zie ook vorige molseries)
Imho horen molacties nooit alleen maar voor de kijker bedoeld te zijn, dus alleen als het inderdaad later op één of ander manier nog bekend gemaakt wordt bij de kandidaten, dan kan ik er inkomen dat het zo gedaan is (als de mol zichzelf dus gebeld heeft).

Eigenlijk snap ik niet zo goed waarom Angela niet over de telefoontjes vertelde nadat de opdracht(en) voltooid waren. Kan natuurlijk dat ze het anders voorafgaand aan de executie gedaan zou hebben, maar ik zou me ook voor kunnen stellen (en zo is het volgens mij in eerdere series met vrijstellingen e.d. ook wel gebeurd) dat ze het gelijk na de opdracht bekend zou worden gemaakt.

Ik heb trouwens net de stukjes aflevering terug zitten kijken waarin Yvon gebeld wordt (de avond voor de postzakkenopdracht) en waar Isabelle vertelt over haar telefoontje. Ik zie hier op het forum een aantal mensen die ervan uitgaat dat het aanbod gold voor beide opdrachten (dus postzakken en wie van de drie), maar dat klopt dus niet. Bij Yvon zegt de man (overduidelijk zwaar Australisch accent, btw): "If the group loses money in tomorrow's mission" (vertaald met 'opdracht van morgen'). Isabelle zegt iets van "als er geen geld verdiend wordt". De Wie Van De Drie-opdracht was echter pas een dag later dan de postzakkenopdracht (Angela heeft het over 'de opdracht van morgen' als ze de groepen gaan indelen zodat er niet geloot wordt). M.a.w., het aanbod in de telefoontjes gold alleen voor de eerste opdracht.

Dat betekent dus dat in ieder geval Isabelle aan haar opdracht heeft voldaan. Er werd geen geld verdiend. Waarom werd dat er dan niet gelijk bij verteld? Zo van: "Ja, jullie hebben geen geld gewonnen vandaag, maar Isabelle gefeliciteerd, want jij hebt hiermee 5 goede vragen in de test van morgen verdiend". Ik kan me van opdrachten uit eerdere series wel herinneren dat dat zo gebeurde. Logisch ook, want dat is een mooie manier om wantrouwen in de groep te kweken.

Of zou het gewoon zo zijn dat Isabelle haar opdracht niet goed begrepen had en er voor haar ook geld verloren moest worden?  ;D Maar ja, als we zo gaan denken, dan kunnen we er beter gelijk mee ophouden. Dan vinden we die stomme mol nooit.  :P  ;)

Offline lynnlynn

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3
« Reactie #219 Gepost op: 31-01-2005, 14:03:07 »
De mol der mollen heeft zichzelf in portugal ook gebeld...
(werd hem nog gezegd, en george gezellig met jezelf gebeld?)

Klopt, maar het grote verschil is dat het toen de inzet van een spel was. Er was George dus veel aan gelegen dit te winnen omdat hij zodoende niet met een mollenjager hoefde te spreken. In dit geval vinden de telefoontjes gewoon plaats zonder dat andere kandidaten het weten dus is er nu geen reden voor de mol om zichzelf te bellen.