Auteur Topic: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]  (gelezen 64605 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #20 Gepost op: 5-01-2004, 13:43:23 »
Allemaal heel begrijpelijk. Het moet dus echt een groep worden, die inziet dat de BN-versie een soort eerbetoon aan de programma-formule moet worden. Vandaar ook liever de ''gearriveerde'' BN'er, ipv de jonge garde, mensen die zich niet meer hoeven te bewijzen, waarbij het dus niet uitmaakt dat zij desnoods als eerste moeten vertrekken. Dat laatste is uiteraard dodelijk voor de reputatie van relatief jonge BN'ers.

Offline Compuart

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • SMF rulez!
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #21 Gepost op: 5-01-2004, 13:59:33 »
Het leuke aan het werken met onbekende nederlanders is, dat je als kijker helemaal nog geen beeld bij die mensen hebt, dat groeit langzamerhand. Ze zijn dan ook veel moeilijker te doorgronden...
Is dat wel zo? Hoe goed ken je nou eigenlijk de bekende Nederlanders? Als de beproevingen zwaar gaan worden (dat hoop ik wel in elk geval) en de wil om te winnen hoog, dan krijg je (denk ik) een andere bekende Nederlander te zien dan je tot dan toe altijd voor de camera zag.
Ik hoop dat u nog objectief bent. Ik ben het in elk geval niet meer.

Offline D**n

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Go Karel!
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #22 Gepost op: 5-01-2004, 15:15:41 »
Dus toch bekende nederlanders... dan hebben ze in ieder geval 2 kijkers minder. Zou een beetje zonde zijn van de goede herinneringen die ik heb aan de eerdere series.

Ofwel: alsjeblieft niet doen. Dan maar geen vijfde serie.

RB

Ik denk dat discussieren over wel of geen BNners niet echt het doel van dit topic was. De Avro/IDTV heeft besloten om dat te doen. Laten we hier overleggen over hoe je wel een goede serie kunt maken met BNners.
Take a glorious bite out of the whole world

Offline idefix

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • just keep swimming
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #23 Gepost op: 5-01-2004, 15:36:11 »
In elk geval mensen met inhoud en wat gezond verstand. Ze moeten wel wat in hun mars hebben.
dus geen manuela kemps, christine vd horst, costa-acteurs, gtst acteurs, soapies in het algemeen, belspel presentators, die zijn te media-geil, en hebben niks te vertellen. En asjeblieft ook geen Gijs Staverman, die vindt zichzelf veel te interessant en grappig.

mensen als Paul Witteman (al denk ik niet dat hij het doet)
astrid Joosten, Ronald Giphart, Spijkerman en zijn cabaret (niet allemaal tegelijk natuurlijk) frank boeien(zie witteman) wim kieft, yvonne van Gennip, Hein vergeer,
en zo kan ik nog wel even doorgaan.
we're back :(

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #24 Gepost op: 5-01-2004, 16:50:42 »
[quote
Ik denk dat discussieren over wel of geen BNners niet echt het doel van dit topic was. De Avro/IDTV heeft besloten om dat te doen. Laten we hier overleggen over hoe je wel een goede serie kunt maken met BNners.
Citaat

Ideetje, not fixed:

De BNer speelt normaal voor zichzelf, dus:

Verander de rol van de mol.
Een GROTE opdracht(quest), met tussenstappen.
Groep BNers verslaat de mol of mol verslaat de groep.

Groep wint bij een bepaalde score.
Mol wint bij een bepaalde score.
Mol scoort door sabotage van opdrachten.
Maar ook hoe vaker de mol geraden wordt, hoe lager de score van de mol.

Publiek raadt mee?
Eliminatie nog nodig en hoe?
« Laatst bewerkt op: 5-01-2004, 16:53:39 door Castor_en_Pollux »

Offline RB

  • Forumlid
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #25 Gepost op: 5-01-2004, 17:25:54 »
Hoi RB,

Allereerst welkom op het WieIsDeMol.Com forum :)

Dank, dank! Ik voel me al helemaal welkom  ;)  Het was niet mijn bedoeling om veel te gaan posten, maar mijn berichtje heeft (in tegenstelling tot alle anderen die BN-ers geen goed plan vinden) toch al zoveel reacties opgeleverd dat ik dacht: kom, laat ik nog eens wat gaan typen.

Hoewel dit topic niet echt bedoeld lijkt voor onderlinge discussie over dit wel of geen BN-ers(maar vooral voor opbouwende feedback richting Avro/IDTV), denk ik toch dat het een aardig idee is als ik op de reacties ga reageren en zo mijn standpunt nog wat toelicht...

Er zijn al vier series geweest met onbekende Nederlanders, 'Wie is de Mol?' was naar mijn bescheiden mening wel aan vernieuwing toe. Dat series met bekende Nederlanders niet per definitie een flop hoeven te worden, heeft Fort Boyard wel bewezen. Wel is het belangrijk dat je zoiets goed aanpakt, maar daarom ook dit topic.

Compuart, je geeft aan dat de formule van WISDM wel wat vernieuwing kan gebruiken, en daar ben ik het ook mee eens. Maar in mijn optiek maakt het voor de formule niet zoveel uit of je met BN-ers of ON-ers werkt. De grootste charme van het programma was (voor mij althans) dat het niet zoveel uitmaakt wie er wint; het uitvissen wie de mol is, is veel interessanter... Daarnaast maken de mooie lokaties/landschappen, de muziek, de manier waarop de spanning wordt opgebouwd, het oog voor detail, de interessante opdrachten, enz WISDM een heel prettig programma om naar te kijken. Ook dit verandert volgens mij niet door de ON-ers te vervangen door BN-ers.

Vernieuwing kan zeker geen kwaad, ik ben niet tegen verandering (zeker niet als het een verbetering is). Maar volgens mij verandert er aan het concept niets of niet genoeg door alleen BN-ers te gaan gebruiken. En als je zowel het concept gaat veranderen als met BN-ers gaat werken, dan verander je misschien weer te veel en is WISDM WISDM niet meer. Misschien is het dan beter om te stoppen nu het programma nog goed bekend staat, dan het risico te nemen dat het mogelijk afglijdt naar een bedenkelijk niveau (let wel: ik zeg niet dat dat gebeurt, maar de kans bestaat).

Ik denk dat discussieren over wel of geen BNners niet echt het doel van dit topic was. De Avro/IDTV heeft besloten om dat te doen. Laten we hier overleggen over hoe je wel een goede serie kunt maken met BNners.

D**n, de Avro/IDTV wil feedback hoe ze moeten voorkomen dat dit een 'bobo in de bush gebeuren' wordt, en dat heb ik gedaan. Dat valt volgens mij niet te voorkomen. Dus dan is het misschien beter om het niet te doen!

Elke denkbare kwis is al eens met BN-ers gedaan en elke BN-er is al eens in het programma van een andere BN-er geweest. Het geld gaat ongetwijfeld zoals altijd naar een goed doel (wat betekent dat voor de mol? niet teveel mollen?). Dit is eerder allemaal al zo vaak gedaan... Ofwel: een WISDBM (Wie is de bekende mol?!) is volgens mij verre van origineel en dat staat (ook weer volgens mij) 100% haaks op de oorspronkelijke aanpak/impact van de Mol wat juist één van de origineelste TV-programma van (minimaal) de laatste 20 jaar was. Door nu als één van de laatste programma's met een BN-variant te komen, verliest het in mijn visie veel van de originaliteit die WISDM zo uniek maakt.


Dus mijn advies/feedback blijft: niet doen!

P.S. ik hoop dat ik vaak genoeg 'volgens mij' heb geroepen om duidelijk te maken dat dit mijn persoonlijke mening is (ook al verander ik daarmee niets aan de keuze om met BN-ers te werken) ;D.
 

Offline thie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollenstreek? Nou...
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #26 Gepost op: 5-01-2004, 17:42:36 »
Ik moet ook nog erg wennen aan het idee van een BN-WIDM.
Ik kan nog niet zeggen dat ik d'r nu erg naar uitkijk,
maar goed je moet openstaan voor nieuwe invalshoeken.
Het voordeel is natuurlijk wel dat je mensen kunt uitkiezen
die vreselijk goed kunnen acteren.
Het grootste probleem lijkt mij hoe de BN-ers te motiveren. Waar dit
bij niet BN-ers in principe kan door een financiele prikkel en
(verlengd) op TV cq. in spel zijn, is dit bij hen natuurlijk
lastiger. Aan de andere kant hebben de meeste mensen die een spelletje
spelen natuurlijk toch wel de behoefte om te winnen. Het te winnen geld
zou misschien kunnen worden geschonken aan een door de winnaar te kiezen
goed doel.
BN-ers moeten elkaar bij voorkeur uiteraard nauwelijks kennen anders dan wij allen hen kennen.
Wat namen (pfff da's nog best moeilijk zeg)

Vrouwen:
- Tamar van den Dop (prachtige, over-acting nep-mol).
- Dieuwertje Blok (kan in de aanloop alvast een mol-journaal presenteren)
- Marjon de Hond (lekker mollig weertje vandaag)
- Janine Jansen (kan samen met Wibi een spontaan concertje geven op de familiebezoekdag).
- Dione de Graaf (a.u.b. geen prof-sporters, dan maar een sport-presentatrice).

Mannen
- Joost Prinsen (lijkt me een verrukkelijke mol).
- Frenk van der Linden (en dan weer een interview opdracht).
- Hugo Borst (tenminste 1 cynicus is onmisbaar)
- Wibi Soerjadi (absoluut idolaat van spelletjes)
- Jurgen Raymann (altijd (nou...) lachen).


E.Thie Phone Mole

Offline D**n

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Go Karel!
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #27 Gepost op: 5-01-2004, 18:02:46 »
- Jurgen Raymann (altijd (nou...) lachen).
Familie van een kennis van mij; niet doen zou ik zeggen, hij is in het echt erg irritant :P

RB, ik ben het zeker met je eens, en ik vind het ook jammer dat er gekozen is voor BN-ers, maar die beslissing is genomen en ik denk niet dat ze het nog terugdraaien. Verder denk ik dat WIDM erg veel reclame nodig heeft. Het is een heel goed programma en met de goede marketing aanpak is het ook voor de jeugd erg aantrekkelijk. In mijn klas waren er welgeteld 3 mensen die ooit van WIDM  hadden gehoord. Dat is dus veel te weinig, door alleen al de aandacht erop te vestigen krijgt WIDM ineens veeeeeel meer kijkcijfers (en WIDM.com veeeeel meer bezoekers ;D). Ik zeg niet dat we speciaal voor de jeugd mensen als Daan Schuurmans erin moeten stoppen, of om de vijf minuten een SMS-onderdeel inbouwen, maar in elk bushokje een poster met "Binnenkort op Nederland 1: Wie Is De Mol?" zou echt wel werken. Het "probleem" van WIDM is echt niet geweest dat het een slecht programma is, maar de kijkcijfers zijn WEL veel te laag. Dat komt gewoon doordat bijna niemand het kent.
Verder zou het toppunt van een echte mooie serie zijn dat het gewoon stukvoorstuk megageweldige opdrachten zijn, waar gewoon geen klacht meer over te vinden is.

Gr,
D*
Take a glorious bite out of the whole world

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #28 Gepost op: 5-01-2004, 18:05:01 »

Groep BNers verslaat de mol of mol verslaat de groep.


Maar ook hoe vaker de mol geraden wordt, hoe lager de score van de mol.



bedoel je dat men pas op het eind gaat raden wie de mol in het gezelschap was? Of dat er per opdracht een ander de mol is? In het laatste geval wordt het steeds makkelijker om de mol te raden. Persoonlijk lijkt het mij dat het oorspronkelijke concept ook voor de BN-variant kan voldoen. MITS iedereen er maar serieus mee bezig is. Dat laatste zegt zo'n beetje iedereen in dit topic, dus dat is wel een belangrijk gegeven.

Het spelen voor een goed doel is wel aardig bedacht, maar werkt volgens mij in de praktijk niet. Want op die manier wordt het gewoon te verleidelijk om een opdracht maar te laten slagen alleen om dat goede doel niet in de steek te laten. En dat tast dan weer de geloofwaardigheid van de ''competitie'' aan.



Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #29 Gepost op: 5-01-2004, 18:19:58 »
Citaat van: bodejos bedoel je dat men pas op het eind gaat raden wie de mol in het gezelschap was? Of dat er per opdracht een ander de mol is?
[quote

1 mol.
De scores aan het eind of tussendoor optellen.

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #30 Gepost op: 5-01-2004, 18:25:41 »
Ik snap er eerlijk gezegd niet zoveel van, C en P. Maar dat kan ook aan mij liggen. (Persoonlijk ben ik enorm fan de huidige formule en dan vooral de wekelijkse spannende eliminatie)

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #31 Gepost op: 5-01-2004, 18:36:54 »
op de valreep nog even mijn lijstje:

rick niemann
ilse de lange
raoul heertje
ruud gullit
sonja barend
brigitte kaandorp
danny de munck
bridget maasland
joost zwagerman
mart smeets

zoiets??

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #32 Gepost op: 5-01-2004, 18:49:26 »
Ik snap er eerlijk gezegd niet zoveel van, C en P. Maar dat kan ook aan mij liggen. (Persoonlijk ben ik enorm fan de huidige formule en dan vooral de wekelijkse spannende eliminatie)
Elimatie kan toch.
Voordeel wekelijks spanning, is hier een alternatief voor ?
Nadeel je verliest kwaliteiten uit de groep.
Misschien kan de groep kiezen welke kwaliteite(rol in de groep) ze in de volgende opdrachten het minst denkt nodig te hebben en betreffende persoon naar huis sturen, of zou dit teveel ruzie geven? :o
Het zal de BNers wel motiveren denk ik.
(Oh ja, wat betreft de mol, deze moet  proberen te winnen, bij teveel risico raden teveel mensen de mol, bij te weinig risico haalt de mol te weinig punten in het spel.)
« Laatst bewerkt op: 5-01-2004, 19:06:01 door Castor_en_Pollux »

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #33 Gepost op: 5-01-2004, 19:21:49 »
Elimatie kan toch.
Voordeel wekelijks spanning, is hier een alternatief voor ?
Nadeel je verliest kwaliteiten uit de groep.
Misschien kan de groep kiezen welke kwaliteite(rol in de groep) ze in de volgende opdrachten het minst denkt nodig te hebben en betreffende persoon naar huis sturen, of zou dit teveel ruzie geven? :o
Het zal de BNers wel motiveren denk ik.
(Oh ja, wat betreft de mol, deze moet  proberen te winnen, bij teveel risico raden teveel mensen de mol, bij te weinig risico haalt de mol te weinig punten in het spel.)

En als de mol dan wordt weggestuurd? Bovendien vind ik het leuker als degene die het minst weet, moet vertrekken. Maar als jij er anders over denkt, dan mag dat hoor.  :). Maar ik heb je plannen voor een nieuw concept gelezen en ik snapte het niet echt. Weet het publiek (de kijker) dan bij voorbaat al wie de mol is? Op zich wel een leuk idee, omdat de mol ook kan winnen, maar wat meer uitleg graag svp.

Offline Rocky

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Isn't it ironic, don't you think?
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #34 Gepost op: 5-01-2004, 19:29:41 »
idefix:
 
Citaat
.., Spijkerman en zijn cabaret (niet allemaal tegelijk natuurlijk),...
Daarvan zijn er zojuist twee naar de AVRO overgestapt ;)
« Laatst bewerkt op: 5-01-2004, 19:37:23 door Rocky »
Thank U

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #35 Gepost op: 5-01-2004, 20:08:09 »
En als de mol dan wordt weggestuurd? Bovendien vind ik het leuker als degene die het minst weet, moet vertrekken. Maar als jij er anders over denkt, dan mag dat hoor.  :). Maar ik heb je plannen voor een nieuw concept gelezen en ik snapte het niet echt. Weet het publiek (de kijker) dan bij voorbaat al wie de mol is? Op zich wel een leuk idee, omdat de mol ook kan winnen, maar wat meer uitleg graag svp.
Vraag naar vernieuwing is niet door mij gesteld, hooguit probeer ik iets van een antwoord te geven, bij voorkeur aangevuld door anderen.

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #36 Gepost op: 5-01-2004, 20:11:23 »
Vraag naar vernieuwing is niet door mij gesteld, hooguit probeer ik iets van een antwoord te geven, bij voorkeur aangevuld door anderen.

Ja, dat is oke, heel goed zelfs!  ::ok:: ,maar ik had dus nog de vraag: Weet het publiek (de kijker) ook wie de mol is?

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #37 Gepost op: 5-01-2004, 20:30:30 »
Ja, dat is oke, heel goed zelfs!  ::ok:: ,maar ik had dus nog de vraag: Weet het publiek (de kijker) ook wie de mol is?
De kijker weet niet wie de mol is. Het is misschien mogelijk dat de kijkers stemmen (per aflevering?) wie de mol is.
De mol krijgt nu enerzijds een groter belang zich niet te verraden, maar de mol kan ook punten halen door het spel te saboteren.
Bij een juiste verhouding van de punten zorgt dit voor een aardig dilemma voor de mol.
In plaats van nu vragen over de mol te beantwoorden zouden kandidaten vragen over de gewenste afvaller/blijvers kunnen beantwoorden
of eventueel over de kwaliteiten van de gewenste afvaller/blijvers.
Door dit individueel te doen kan er voor gezorgd worden dat de mol niet afvalt.
BNers kunnen natuurlijk wel speculeren over
wie de mol is en hebben hier ook belang bij.
« Laatst bewerkt op: 5-01-2004, 20:41:55 door Castor_en_Pollux »

Offline intikker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Manu Chao - Mr. Bobby
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #38 Gepost op: 7-01-2004, 11:16:56 »
op de valreep nog even mijn lijstje:

rick niemann
ilse de lange
raoul heertje
ruud gullit
sonja barend
brigitte kaandorp
danny de munck
bridget maasland
joost zwagerman
mart smeets

zoiets??


Zie jij Sonja en Mart al hardlopend of bungeejumpend de mol ontmaskeren?  ;)

Raoul Heertje of een andere cynicus, komiek moet er zeker in!
Life's a riddle, keep answering the questions...

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #39 Gepost op: 7-01-2004, 13:25:25 »
Als Vlaming, toch mijn BN lijstje:
  • Johan Cruyff
  • Tatjana Simic
  • Joop Zoetemelk
  • Rutger Hauer
  • Katja Schuurman
  • Peter Jan Rens
  • Karen Mulder
  • The Lau
  • Bridget
  • Antje Monteiro
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen