Auteur Topic: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]  (gelezen 64600 keer)

Offline Annuh

  • Winnaar Idols-pool 2004
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #40 Gepost op: 7-01-2004, 16:01:03 »
Als Vlaming, toch mijn BN lijstje:
  • Karen Mulder
  • The Lau
  • Antje Monteiro

* heeft even hulp nodig...

Offline RB

  • Forumlid
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #41 Gepost op: 7-01-2004, 16:35:13 »
Wees niet bang, ik ga het niet meer hebben over BN-ers of geen BN-ers... Wel heb ik een idee voor een nieuw concept om WISDM nieuw leven in te blazen (BN-ers of niet...).

Wie zijn de mollen? speelt zich (na alle ontberingen in Canada) weer eens af in een warm land: Spanje.

Fase 1:
We beginnen deze WZDM met twee teams van elk 8 personen. In elk van deze teams zit een mol. Beide teams beginnen op een verschillend punt en moeten in 4 stappen zo snel mogelijk Madrid bereiken. Voor elke stap moeten twee opdrachten succesvol worden afgesloten. In elke stap is € 10.000 euro te winnen en na elke stap valt er via de gebruikelijke eliminatie 1 persoon af.

De mol kan geen geld verliezen, maar heeft als doel de tocht naar Madrid te vertragen. Als er een opdracht mislukt, zal er een nieuwe opdracht moeten worden gedaan om toch aan het benodigde aantal geslaagde opdrachten te komen om verder te komen.

Uiteindelijk bereikt beide teams met 4 personen (waaronder een mol) Madrid met € 40.000. Slechts 1 team is er als eerste. De laatste opdracht kan een soort race tegen de klok zijn voor beide teams eindigend op hetzelfde punt; dit in het hypothetische geval dat beide teams op dezelfde dag in Madrid aankomen en aan de laatste opdracht beginnen.

Het team wat als eerste aankomt, mag de €40.000 als eigen geld verdelen. Dit is dus sowieso gewonnen. Uitzondering is de mol, die zijn €10.000 in de pot moet storten. De deelnemers krijgen hun eigen geld pas na afloop, anders zou nu al bekend zijn wie de mol in dit team is.

Het geld van het team dat als tweede aankomt, wordt in de pot gestort op € 10.000 na. Dit bedrag is (ook na afloop) voor de mol van dit team, die blijkbaar het beste heeft gemold.

Kortom: deze fase heeft twee nieuwe competitie elementen: wie is het snelste team? en wie is de beste mol?. Daarnaast heeft deze fase een sterke financiële prikkel, zodat er wellicht ook weer wat harder wordt gewerkt aan het slagen van de opdrachten. Eventueel kan er ook een niet-financiële prijs worden toegevoegd (als prikkel voor de deelnemers die alleen op de mol focussen en niet voor het geld gaan), bijvoorbeeld dat het winnende team alvast informatie krijgt over de deelnemers van het verliezende team en zo dus in de tweede fase in het voordeel kan zijn.

Fase 1 zal 4 tot 6 afleveringen opleveren (afhankelijk van hoe lang het duurt om in Madrid te komen).

Fase 2:
De restanten van de twee teams worden samengevoegd tot 1 team, en vanaf nu gaan we verder volgens de reguliere Mol aanpak. Althans... We hebben nu dus een team van 8 mensen met 2 mollen! Dat er twee mollen zijn, is bij iedereen bekend (in tegenstelling tot de 2-mollen theorie die de laatste WISDM nog wel eens langs kwamm...). Bovendien kent iedereen de ene helft van het team inmiddels redelijk, maar de andere helft nog helemaal niet. Misschien ken je de mol in je eigen team al wel, maar je moet op zoek naar de tweede mol wil je verder komen...

De pot is nu €40.000. Deze kan gedurende de rest van WZDM nog groeien tot €100.000, maar vanaf nu kan er ook weer geld uit de pot verdwijnen. De mollen die in de eerste fase elkaars concurrenten waren, kunnen (moeten?) nu ook gaan samenwerken.

We gaan in 4 stappen (dus relatief weinig tijd om de tweede mol te vinden) op weg naar finalestad Barcelona, er vallen dus nog vier mensen af voor de finale volgens de standaard eliminatie. De vragen zullen hierbij uiteraard gericht zijn op beide mollen.

Kortom: alle verhoudingen binnen het team zullen zich halverwege de serie opnieuw moeten vormen, en het spel uitspelen op basis van de kennis die je al hebt van de mol is niet meer mogelijk.

Fase 2 zal 4 of 5 afleveringen duren, een beetje afhankelijk van het al dan niet toepassen van vrijstellingen

Finale:
Hier blijven 4 mensen over: de winnaar, de verliezer en de 2 mollen. Een klassieke mol-finale dus.


In totaal komen we dan op 10 tot 12 afleveringen, gesplitst in twee relatief korte, overzichtelijke maar wel wezenlijk verschillende fases. Voeg hier nog een openingsaflevering om dit allemaal uit te leggen en een afsluitingsaflevering om de molacties te bekijken en je hebt weer mooie reeks (al zeg ik het zelf  ;))...

Dit concept kan nog jaren mee: eerst eens twee team van onbekende Nederlanders, dan een Nederland-België (ieder met zijn eigen presentator? Fase 1 gesplitst over twee zenders?), dan een onbekende Nederlanders vs. bekende Nederlanders, dan misschien meer dan twee teams, teams zonder mollen, etc.

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #42 Gepost op: 7-01-2004, 19:48:21 »
Even kijken hoor .....

Deel 1 zou kunnen.
De mol heeft nu een direktere motivatie te mollen. Hooguit speelt de sterkte van het team
van de mol wel een rol waarop de mol weinig invloed heeft, maar goed
Het team speelt nu een competitie met een ander
team. Dit zal dan denk ik wel aanschouwelijk
moeten zijn voor teams/kijkers en tot het eind van deel 1 spannend moeten blijven.

In Deel 2 is de direkte motivatie van de
mollen echter verdwenen. Bovendien hangt de loser-mol van deel 1 er nu helemaal een
beetje bij.

Daarnaast onstaat in de finale de volgende situatie :
De verhoudingen van de deelnemers van de oorspronkelijke team1/team2 moet eigenlijk
wel 2/2 zijn. (Want bij 1/3 is voor iedereen
1 mol direkt duidelijk). Maar ook bij de verhouding 2/2 weten de niet mollen van hun eigen oorspronkelijke team in ieder geval de
mol. En kennen de deelnemers tezamen nu dus
de vollledige rolverdeling.

Is eliminatie van 1 van de 2 mollen gedurende
deel 2 hier misschien de oplossing voor ?
Is er misschien ook in deel 2 een concrete
motivatie voor de mol(len) te bedenken.

Offline RB

  • Forumlid
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #43 Gepost op: 8-01-2004, 09:51:45 »
Ha die Castor en Pollux,

Bedankt voor het meedenken en het aanwijzen van de gaten in de opzet.

In Deel 2 is de direkte motivatie van de
mollen echter verdwenen. Bovendien hangt de loser-mol van deel 1 er nu helemaal een
beetje bij.

In Deel 2 is de motivatie voor de mol hetzelfde als vroeger: niet ontdekt worden en de opdrachten mollesteren. En aangezien voor beide mollen geldt dat ze bij de helft van het team nog niet bekend zijn, is dit in dit eindstadium van het spel makkelijker dan vroeger. En voor de niet-mollen: deze moeten op zoek naar de tweede mol. Het kan dus niet meer zo zijn (zoals nu wel het geval kan zijn) dat iemand door heeft wie de mol is, de rest van het spel de opdrachten min of meer negeert en alleen maar zijn mol in de gaten houdt. Deze tweede fase (maar ook de eerste fase) zijn relatief kort ten opzichte van de oorspronkelijke WISDM, waardoor hopelijk zowel voor de deelnemers als voor de kijkers de spanning erin blijft; tegen de tijd dat je zeker weet wie jouw mol is, is de fase al weer voorbij.

Op zich valt er in het tweede deel nog wel wat te verzinnen aan prikkel voor de mol: het geld dat uit de pot gaat, is voor de mollen. Met als gevolg dat er ook voor de loser-mol weer wat te halen is en dus ook voor hem/haar weer motivatie is om mee te mollen.

Citaat
Daarnaast onstaat in de finale de volgende situatie :
De verhoudingen van de deelnemers van de oorspronkelijke team1/team2 moet eigenlijk
wel 2/2 zijn. (Want bij 1/3 is voor iedereen
1 mol direkt duidelijk). Maar ook bij de verhouding 2/2 weten de niet mollen van hun eigen oorspronkelijke team in ieder geval de
mol. En kennen de deelnemers tezamen nu dus
de vollledige rolverdeling.

Wat jullie zeggen over de finale, is 100% waar. Geen speld tussen te krijgen, dit heb ik even gemist in mijn plan. Wellicht is een finale met 5 mensen een idee, maar ook de eliminatie van de mol is een goed idee. Dan zouden in fase 2 de mollen voor elkaar niet bekend moeten zijn (in mijn oorspronkelijke plan was dat wel zo, 2 samenwerkende mollen). De mollen kunnen dan twee taktieken volgen: elkaar proberen te elimineren of elkaar proberen te vinden en proberen samen toch de finale te halen. Voor de niet-mollen is het dan niet duidelijk of ze nu met 1 of met 2 mollen in de finale zitten. Het wordt dan wel een hele toer om de tweede fase voor de kijker overzichtelijk te houden.

RB

P.S. Laten we de BN-mol in Zwitserland houden. Noemen we het 'Sterrenslag in de sneeuw'  ;D...

Offline molice

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #44 Gepost op: 8-01-2004, 11:06:20 »
Als je een 1 van de 2 mollen wil laten afvallen is het mss leuk om degene te laten afvallen waarover de overige kandidaten het minste wisten.
« Laatst bewerkt op: 8-01-2004, 12:51:59 door molice »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #45 Gepost op: 8-01-2004, 11:29:39 »
Als Vlaming, toch mijn BN lijstje:
  • Johan Cruyff
[li]Tatjana Simic[/li][/b] ;D
[li]Joop Zoetemelk[/li]
[li]Rutger Hauer[/li]
[li]Katja Schuurman[/li]
[li]Peter Jan Rens[/li]
[li]Karen Mulder[/li]
[li]The Lau[/li]
[li]Bridget[/li]
[li]Antje Monteiro[/li]
[/list]

Offline intikker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Manu Chao - Mr. Bobby
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #46 Gepost op: 8-01-2004, 14:13:21 »
Speciaal voor Annuh...  ;)

Karen Mulder


"topmodel"

The Lau



Zanger (zong onlangs nog een duet met Jacqueline Govaert (Krezip) een duet bij Kopspijkers...)

Antje Monteiro



o.a. het gevoel van en Aida
Life's a riddle, keep answering the questions...

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #47 Gepost op: 8-01-2004, 17:35:46 »
Citaat van: RB
...

P.S. Laten we de BN-mol in Zwitserland houden. Noemen we het 'Sterrenslag in de sneeuw'  ;D...

[quote
Prima, alleen die lokatie??

Offline RB

  • Forumlid
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #48 Gepost op: 9-01-2004, 09:57:29 »
Prima, alleen die lokatie??

Nostalgische redenen? Of nam de Avro dit 'fantastische' programma destijds in Oostenrijk op? Mijn geheugen laat me een beetje in de steek...

RB

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #49 Gepost op: 9-01-2004, 10:15:20 »
tja als locatie hebben we ijs en sneeuw toch al gehad in canada....

ik zou deze keer kiezen voor een locatie in afrika of azie.... ::ok::

Offline RB

  • Forumlid
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #50 Gepost op: 9-01-2004, 11:24:43 »
tja als locatie hebben we ijs en sneeuw toch al gehad in canada....

ik zou deze keer kiezen voor een locatie in afrika of azie.... ::ok::

Mee eens, daarom al mijn eerdere voorstel voor Spanje. Mijn vergelijking WISDM + BN = Sterrenslag (Avro programma van 20 jaar terug) was een geintje...

RB

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #51 Gepost op: 9-01-2004, 12:10:15 »
Was het niet al een keer in Portugal ?
Een land heeft een bepaalde sfeer en zonder
Portugal en Spanje nu over 1 kam te willen scheren, zijn er wel duidelijke
overeenkomsten.
« Laatst bewerkt op: 9-01-2004, 12:14:20 door Castor_en_Pollux »

Offline fenn

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ik koe van you..!
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #52 Gepost op: 9-01-2004, 20:33:03 »
-Martijn krabbé-
-Plien- van Plien en Bianca (ken achternaam niet)

En inderdaad een beetje warm (niet heel koud) land. Afrika of misschien ergens in het oosten.
een parachute is net als verlichting...soms trek je aan 't touwtje en gebeurt er niks

Offline TBM

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Yeah baby!!
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #53 Gepost op: 10-01-2004, 20:31:03 »
Ik wil, nee, ik EIS dat bert visscher of jochem myjer erin komt. en een enorrum lekker wijf (vergeef me mijn puberale immorele gedrag) is nat-uurlijk ook altijd meegenomen.
The race is long, and in the end, it's only with yourself.  © Bazz Luhrmann - Sunscreen

Offline Annemieke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #54 Gepost op: 10-01-2004, 21:03:48 »
-Plien- van Plien en Bianca (ken achternaam niet)
ja die moet er zeker bij, als widm-fan! ::ok::

Maar op zich denk ik ook dat ze zelf wel goede BN'ers kunnen vinden, ze hebben ook altijd een supergeschikte groep niet-bekende mensen weten te selecteren, dus dan hebben ze onze hulp toch niet nodig? Zullen ze toch heus wel serieuze deelnemers weten uit te kiezen?
Wat mij betreft kan er prima een sporter in ::ok::, als die dan een fysieke opdracht niet goed doet, is hij/zij meteen vet verdacht ;) (plus dat zo'n sporter voor mij altijd een onbekend persoon is maar ok ;)).

Offline molice

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #55 Gepost op: 10-01-2004, 21:29:28 »
Ja, maar n sporter heeft natuurlijk niet zomaar ff 3 weekjes tijd ::vergroot::

Om toch nog ff ontopic te blijven: Marc-Marie Huijbrechts lijkt me ook wel leuk :)

Offline Parrot007

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #56 Gepost op: 11-01-2004, 19:49:29 »
een molserie met bekende bn'ers en onbekende kandidaten ?
Wij willen WIDM in 2004 !

Offline Baziel

  • Forumlid
  • Niets is wat het lijkt...
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #57 Gepost op: 12-01-2004, 00:48:49 »
tja als locatie hebben we ijs en sneeuw toch al gehad in canada....

ik zou deze keer kiezen voor een locatie in afrika of azie.... ::ok::

Ik zou eerder kiezen voor Frankrijk of Spanje. De eerste 2 VRT series waren daar en dat was echt wel schitterend.
Daarenboven heeft Frankrijk of Spanje het hele grote voordeel dat het verhoudingsgewijs dicht bij de deur is, waardoor je een flink pak kosten serieus kan drukken, waar door het programma dan weer net dat tikje betaalbaarder wordt...
En uiteindelijk speelt het land weinig rol op zich, het zijn de bezienswaardigheden en de natuurlijke decors die belangrijk zijn. En die kan je in elk land wel vinden...
En niets lijkt wat het is...

Offline Rut

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #58 Gepost op: 12-01-2004, 13:27:57 »
Ik denk dan meer aan Griekenland. Van eiland naar eiland zwemmen, spellen in ruines en tempels etc. En de finale op de Olympos! Lijkt mij geweldig!
Good morning! And in case I don't see you: Good afternoon, good evening and good night!

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Mol 2005 - Makers zoeken feedback! [incl spoilers!!]
« Reactie #59 Gepost op: 13-01-2004, 14:37:06 »
Misschien kunnen we ook het forum vernieuwen. Wat dachten jullie van een miniscreen saver.