Auteur Topic: Beste Mol positie  (gelezen 14343 keer)

Offline Coen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Beste Mol positie
« Reactie #20 Gepost op: 11-01-2007, 10:37:43 »
Werkt het wel zo? Kan een mol er niet voor kiezen om zich gedeisd te houden, krediet op te bouwen? En precies deze vraag zal iedereen gebruiken om zijn of haar favoriet als mol te onderbouwen; 'Nee, mijn mol deed in die opdracht inderdaad niets verkeerd want het is een hele subtiele mol die soms wel, soms niet iets verknalt'.  ::tandpastasmiley::

Dat is inderdaad goed verwoord waarom het moeilijk, zo niet onmogelijk, is, een algemeen geldende theorie voor het vinden van een mol op te stellen. Ieder seizoen zijn er momenten waarop de mol ervoor kiest zich niet mols te gedragen, wat ons speurders ertoe brengt 'foutjes' van onze mol naar keuze uit te leggen als een keuze om krediet te winnen bij de kandidaten.

Toch heb ik mijn eigen insteek waarmee ik dit probleem probeer te omzeilen. Ik ga er namelijk vanuit dat de mol slechts krediet zal proberen te winnen, als het uiteindelijk geen invloed heeft op de uitkomst van de opdracht. En dus zal een mol ook niet met opzet een mogelijkheid om te mollen aan zich voorbij laten gaan om krediet te winnen. Ik weet dat deze theorie niet heilig is, er zijn vast voorbeelden te vinden waar een mol er bewust voor koos geld te winnen voor de pot, maar ik denk toch dat 'ie in het algemeen opgaat.

Dit is ook weer de aloude theorie van de beste molpositie om de hoek komt kijken. Ik vind het niet zozeer interessant welk deelnemers statisch gezien het vaakst in de gelegenheid zijn om te mollen, maar wel wat de deelnemers in die positie doen.

Het is ook deze opvatting die me ervan overtuigt dat de mol bij de eerste opdracht in geen geval bij de eerste de beste vraag zichzelf uit het spel speelt. Daarmee verliest de mol alle regie over de opdracht en dus de mogelijkheid de opdracht eigenhandig te verprutsen.

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re: Beste Mol positie
« Reactie #21 Gepost op: 11-01-2007, 10:49:47 »
...Ik vind het niet zozeer interessant welk deelnemers statisch gezien het vaakst in de gelegenheid zijn om te mollen, maar wel wat de deelnemers in die positie doen...
Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Ik vermoed dat de Mol zich iig in de ideale molpositie zal trachten te manoeuvreren. Daarna kan hij/zij alsnog beslissen om al dan niet te mollen.
De rest van jouw uiteenzetting bevalt me wel.
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re: Beste Mol positie
« Reactie #22 Gepost op: 12-01-2007, 09:04:45 »
Aflevering 2.

Opdracht 1 (Thaise letters zoeken).
Volgens mij zijn de posities zowel in de controlekamer als in een zoek-groepje zowat gelijkwaardig.
In de controlekamer kan je misschien subtieler mollen (alhoewel Nadja net het omgekeerde deed en heel opvallend aan het mollen was, zelfs iets te opvallend).
In een zoek-groepje echter kan je bij het aannemen van de telefoon wel voor enig misverstand zorgen en wie kan dan zeggen of jij dan wel de persoon in de controlekamer fout was?
Misschien dus toch een lichte voorkeur voor een groepje als ik het zo bekijk.

Opdracht 2 (Abseilen)
Ik denk dat er 4 tot 5 slechte posities zijn voor de Mol.
De eerste 2 tot 3 abseilers. Indien zij als Mol zouden kiezen om terug naar boven te gaan, dan zou dat wat opvallen. In posities 4 tot 5 (eventueel 3) is de kans groter dat iemand voor jou zich laat "verleiden tot het grote geld" en dan kan je zelf vervolgens mee naar boven om daar de overgebleven kandidaten wat schrik aan te jagen. Uiteindelijk heb jij je eigen opdracht op een fantastische manier volbracht.
Ik verhoog hier dus vooral molkansen voor Menno 5Liesbeth is weg), terwijl Inge ook lichtjes meer verdacht wordt.
De groep van de laatste vier overblijvers is ook goed, maar dan mag je niet, zoals Paul of Eva, je laten verleiden om vrij snel te beslissen om toch af te dalen. Als Mol in die laatste groep moet je een held worden, iemand die niet durft af te dalen maar na veel tranen en enkele overtuigende argumenten uiteindelijk toch afdaalt.
Maar wat gedacht van Alex en Renate? Beiden hun molkansen stijgen toch ook. Ten eerste omdat zij de pot € 10.000 hebben gekost. Maar Renate en die tranen. Toen de abseilers terug naar boven gingen dacht ik dat Renate het zeker zou aandurven. Maar misschien waren die tranen wel echt en dus geen mollentranen.
En dan Alex. Man man man. Je ziet hem zenuwachtig worden. Misschien had hij echt bang en voelde hij zich slecht vanwege zijn actie in afl. 1. Maar anderzijds kon hij ook gedacht hebben: "Renate, doe het niet, dan hoef ik ook niet te gaan en komt er geen geld in de Pot".

Dus ahv deze beste Molpositie theorie krijgen wat mij betreft Menno, Renate en Alex er met stip een ster bij.
Inge krijgt een half sterretje.
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline tinuzzz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Beste Mol positie
« Reactie #23 Gepost op: 12-01-2007, 17:35:35 »
Ik vind het wel een erg uitgedachte theorie ::ok::

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Beste Mol positie
« Reactie #24 Gepost op: 12-01-2007, 19:38:04 »
Inderdaad, dit lijkt mij helemaal te kloppen  ::ok::

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re: Beste Mol positie
« Reactie #25 Gepost op: 23-01-2007, 06:25:47 »
Aflevering 3.

De opdracht waarbij de weg naar de tempel diende gezocht te worden.

Hierbij lijkt me de beste positie voor de Mol bij de laatste 3/4 kandidaten.
Vooral Dick, Menno en Paul zaten goed.
Misschien zat Paul hier wel in de beste positie, alhoewel er steeds de mogelijkheid zou zijn dat iemand voor hem reeds het correcte parcours zou afleggen en zo de € 3000 binnenhalen.
Dit laatste is dan ook gebeurd.

In de nachttrein

Moelijk te bepalen wat de beste positie is.
Zoals te verwachten spraken de kandidaten af om in groepjes van 2 de "wacht te houden".
Uiteindelijk wist de Mol vooraf wat men zou vragen.
Misschien was het eerste groepje dus wel het ideale.
Maar ik dacht dat de vraag betrekking had op één van de eesret stations.
Dus misschien was er hier zelfs geen beste positie.
Indien de Mol op voorhand de vraag kende, denk ik dat hij met een gerust hart kon gaan slapen.
In dat geval komen we weer uit bij de "goede slapers", Nadja, Dick en menno (nog anderen?)
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline kloas

  • Winnaar pool WIDM 2010
  • Forumlid
Re: Beste Mol positie
« Reactie #26 Gepost op: 23-01-2007, 13:20:59 »
Opdracht 1

Als Mol wil je niet als allerlaatste gaan denk ik want dan heb je zowat geen invloed het verloop van het spel en inderdaad loop
je het risico dat er iemand voor jou het geld binnenhaalt. Als één van de eersten lijkt me niet nodig want de kans dat het dan al goed gaat is bijzonde klein.
Ik denk dus dat plaats 5-7 in dit geval het meest ideaal is voor de Mol

Opdracht 2

Moeilijk te zeggen, in principe leek het me nu niet echt een moeilijke opdracht (wel om onopvallend te mollen)
Achteraf bleek dat het gelijk in het begin al fout ging, dus was echt mollen niet meer nodig. Ik denk niet dat het uitmaakt in welk groepje je zit,
maar als Mol ken je het traject denk ik en kun je inderdaad goed gaan slapen omdat je weet dat de opdracht toch al mislukt is.

Offline Kikker

  • Forumlid
Re: Beste Mol positie
« Reactie #27 Gepost op: 30-01-2007, 15:26:53 »
Voor de laatste aflevering is het moeilijk te bepalen wat de beste molpositie is.

Opdracht 1: Buggyhunt
Eva had natuurlijk een goede positie, omdat zij niets heeft bijgedragen aan het slagen van de opdracht. Ze zei dat ze niemand kon horen en dat niemand haar kon horen, ze kon dus niet helpen.
Maar op de grond: zou een mol beter bij de achtervolgers of bij de vluchters zitten?
Ik denk dat het eigenlijk niet eens zoveel uit maakt: die vrijstelling zou toch gegeven worden. En het geld zou zo goed als zeker toch verdwijnen bij de veiling.

Opdracht 2: De Veiling
Opdraht voor de mol is duidelijk: zoveel mogelijk geld uit de pot bieden. Dick heeft niet geboden en zou daardoor afvallen. Mij is opgevallen dat Renate, Inge en Nadja veel boden. Alex, Menno en Eva iets minder, maar ook behoorlijk.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Beste Mol positie
« Reactie #28 Gepost op: 30-01-2007, 15:34:37 »
Die definitie kan vrij kort zijn: de mol moet zoveel mogelijk geld uit de pot houden zonder zich daarbij verdacht te maken.

De enige die aan dat criterium voldoet in deze reeks is Dick. Nadja houdt wel veel geld uit de pot maar maakt zich zeer verdacht. De rest verdient alleen maar.

Dick steelt geld waar hij kan maar is terughoudend als het niet hoeft, ik vind het dus heel slim zoals met de veiling dat hij niet meebood. Dat zou pas nodig zijn geweest als de rest terughoudend was geweest. Eerst elkaar laten afmaken, dan pas zonodig als mol optreden, als mol is je strategie eenvoudig want al maanden vantevoren uitgedacht en uitgerekend.



De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Flogging Molly

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Beste Mol positie
« Reactie #29 Gepost op: 30-01-2007, 17:01:17 »
Alex (en Renate) hebben de groep anders veel geld gekost. Eerst die vrijstelling ipv geld en daarna 10000 euro! Zoveel geld is er vrijwel nooit in een opdracht te verdienen.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Beste Mol positie
« Reactie #30 Gepost op: 30-01-2007, 17:56:08 »
Alex klopt, maar wie had dat met die vrijstelling nou niet gedaan? En dat hij niet durfde snap ik ook. Maar goed, kan hij evengoed de mol zijn maar waarom dan zoveel geld verdienen in de buggy? Hij was degene die steeds naar het geld toe leidde terwijl de anderen het geld nog niet eens gezien hadden.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Flogging Molly

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Beste Mol positie
« Reactie #31 Gepost op: 30-01-2007, 18:11:11 »
Omdat hij wist dat al het geld bij de veiling toch weer uit de pot zou gaan  ::jaja::
Maar ja, als mol vind ik dat je bij elke opdracht moet proberen te mollen. ookal weet je wat daarna gaat gebeuren

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re: Beste Mol positie
« Reactie #32 Gepost op: 30-01-2007, 22:53:53 »
De Mol kon op voorhand niet weten hoeveel geld er uit de pot zou gaan bij de veiling.
Misschien was de best positie bij de buggy's deze waarbij de Mol ervoor kon zorgen dat er weinig of geen geld in de pot zou gaan.
Zowel in de vluchtende als achtervolgende buggy's waren er ideale Mol-plaatsen weggelegd.
Vanuit het vliegtuig kon de Mol geen geld oppikken en dus niet echt saboteren door het geld te laten liggen.
En zelfs indien je "bombardement vanuit de lucht zou mislukken, dan kunnen de buggy's er toch nog steeds voor zorgen dat er veel geld in de pot komt.
Ook kon de Mol van uit het vliegtuig enkel en alleen geld verdienen, dus veruit de slechtste positie voor een Mol.

Bij het bieden is er imho geen fysisch beste plaats voor de Mol.
Wanneer bij de veiling echter het bieden dreigt stil te vallen zou de Mol steeds kunnen ingrijpen door te bieden en zo de veiling opnieuw leven inblazen.
Heeft er iemand van de kandidaten dit gedrag vertoond?
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Beste Mol positie
« Reactie #33 Gepost op: 31-01-2007, 01:04:43 »
Omdat hij wist dat al het geld bij de veiling toch weer uit de pot zou gaan  ::jaja::
Maar ja, als mol vind ik dat je bij elke opdracht moet proberen te mollen. ookal weet je wat daarna gaat gebeuren
Wel af en toe credits opbouwen. Dat kan juist doordat je al weet wat gaat komen. Verdien maar wat geld, want dat gaat er straks toch weer af en je bent minder verdacht.
The British are not impressed.

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re: Beste Mol positie
« Reactie #34 Gepost op: 31-01-2007, 10:05:53 »
Wel af en toe credits opbouwen. Dat kan juist doordat je al weet wat gaat komen. Verdien maar wat geld, want dat gaat er straks toch weer af en je bent minder verdacht.
De Mol kon nooit op voorhand weten dat er zeer hard geboden zou worden.
Dus zou ik zeggen, niet tegenwerken bij de Buggy-opdracht, maar om nu echt gaan mee te werken om veel geld te verdienen... neen, dat doet de Mol imho nooit.
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline XXXXXXXXXXXXXXX

  • Forumlid
Re: Beste Mol positie
« Reactie #35 Gepost op: 31-01-2007, 11:01:43 »
...
Wanneer bij de veiling echter het bieden dreigt stil te vallen zou de Mol steeds kunnen ingrijpen door te bieden en zo de veiling opnieuw leven inblazen.
Heeft er iemand van de kandidaten dit gedrag vertoond?...

Ja, Menno bood tijdens het "eenmaal, andermaal"  ;D

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re: Beste Mol positie
« Reactie #36 Gepost op: 31-01-2007, 16:34:40 »
Ja, Menno bood tijdens het "eenmaal, andermaal"  ;D
Manipulatie van de beelden / geluid...  ::jaja::
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline XXXXXXXXXXXXXXX

  • Forumlid
Re: Beste Mol positie
« Reactie #37 Gepost op: 31-01-2007, 18:21:02 »
Manipulatie van de beelden / geluid...  ::jaja::

Opaweethetbeter heeft een transcriptie van de veiling geplaatst bij het topic over aflevering 4. Menno bood (als enige) twee keer toen Karel bijna het lot afsloeg.

Duidelijk is wel  gemanipuleerd  dat we niet alle biedingen zien  ;D


Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Beste Mol positie
« Reactie #38 Gepost op: 13-02-2007, 23:05:07 »
Even dit topic uit de mottenballen (of moet ik zeggen mollenballen) opdiepen.

De beste molpositie in afl.6 bij het "ken-je-plaats"-spel lijkt mij de groep met de makkelijke route. Dus de groep van Eva-Inge-Paul.
Want daar kun je invloed uitoefenen op het te spelen spel, wat zou de bedoeling zijn, en wachten op de andere groep of niet.
Stel je voor je zit als mol in de groep met de moeilijke route, dan kom je dus later aan en met een beetje pech hebben de kandidaten het mastermind-spelletje dan al keurig opgelost in het gemiddelde van 11 beurten. Dat risico kun je als mol toch niet nemen?

Offline molmark

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • P.A. van Momfert (de Mol)
Re: Beste Mol positie
« Reactie #39 Gepost op: 14-02-2007, 17:28:31 »
Even dit topic uit de mottenballen (of moet ik zeggen mollenballen) opdiepen.

De beste molpositie in afl.6 bij het "ken-je-plaats"-spel lijkt mij de groep met de makkelijke route. Dus de groep van Eva-Inge-Paul.
Want daar kun je invloed uitoefenen op het te spelen spel, wat zou de bedoeling zijn, en wachten op de andere groep of niet.
Stel je voor je zit als mol in de groep met de moeilijke route, dan kom je dus later aan en met een beetje pech hebben de kandidaten het mastermind-spelletje dan al keurig opgelost in het gemiddelde van 11 beurten. Dat risico kun je als mol toch niet nemen?

Das een goede gedachte gang lijkt me. Je hebt dan wel de meeste invloed want je kan wachten tot de rest er is en de klok dus laten lopen. En natuurlijk lekker uitgebreid uitleggen wat de bedoeling is, hè Eva??
het leven is als een molshoop: je ziet het liggen maar je tuint er altijd weer in