Auteur Topic: Beste Mol positie  (gelezen 14341 keer)

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Beste Mol positie
« Gepost op: 9-01-2007, 10:18:04 »
Een nuttige klassieker in het Mol-landschap mag toch niet ontbreken, vandaar dat ik dit topic open.
In dit topic gaan we per opdracht op zoek naar de beste Mol positie.
Dat is uiteraard de positie waarin hij/zij het best kan mollen, en dit meestal liefst niet te opvallend.
Ook moeten we aandacht besteden aan de manier waarop iemand in die positie is terechtegekomen: per toeval of via een manipulatieve methode.
Deze manipulatie kan uitgevoerd worden door de WIDM-crew of door de Mol zelf uiteraard.

Voor aflevering 1 zijn de opdrachten:

1. Bagage inleveren.
Hier zie ik geen ideale molpositie.
Iedereen staat bij elkaar en levert voor de aanblik van alle anderen al dan niet veel bagage in.
Bij deze eerste opdracht ga ik er ook van uit dat de  Mol zich nog gedeisd houdt.

2. Huisje, tuintje boompje.
Ook hier is heel de groep samen en heeft de Mol imho geen voordeel om zich in een bepaalde positie te manoeuvreren.
Volgorde van de filmpjes is wel belangrijk, maar dat heeft uiteraard niets te maken met de fysieke locatie of groep waarin de Mol zich bevindt.

3. China Town.
Hier kan je van mening zijn dat de Mol zich best in de postie van Alex bevindt, waarbij hij//zij kan trachten ervoor te zorgen dat er geen extra geld in de pot komt.
Anderzijds kan je ook denken dat de Mol zich best in de grote groep ophoudt, om zo trachten invloed te hebben op de diverse antwoorden om telkens een deel van het geld te verliezen.

Graag jullie mening, vooral wat betreft de "China Town" opdracht.
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re: Beste Mol positie
« Reactie #1 Gepost op: 9-01-2007, 10:25:14 »
Mijn bijdrage voor de China Town opdracht (afl.1, opdracht 3).

Volgens mij is het niet de gewoonte om de Mol reeds zo prematuur af te zonderen van de groep.
Anderzijds zou je kunnen stellen dat de positie van Alex wel mooi was om te mollen, maar toch.
het blijft een risico-positie. Een ietwat achterdochtige groep kandi's had wel doorgehad dat hij waarschijnlijk stond te liegen en had dus voor 2x bellen gekozen.
De positie van Alex om geld uit de pot te doen verdwijnen blijft dus zowat 50%.

Een positie in de grote groep, met antwoord manipulatie mogelijkheden zou meer geld aan de pot kunnen onthouden.
Of met zekerheid toch redelijk wat geld, terwijl da kans op het einde dat er totaal geen geld in de pot komt nog steeds 50% blijft, plus mogelijkheid tot manipulatie van de groep betreffende de beslissing ivm Alex.

Dus vind ik persoonlijk dat de Mol zich best niet ind e positie van Alex bevond.

Verder vond ik Menno de enige die zowat aandeel had in de twee foute antwoorden.
Bij het afstand meten kwam hij op het idde om een meter (what's in a nam  ::rofl::) te vragen aan die Aziaat-garagist.
En bij het Siam vraagje zij hij, nadat er meerderen reeds hadden laten doorschemeren dat ze wel dachten dat Alex het wist, kon hij niet snel genoeg zeggen: laten we de stem van de meerderheid volgen (of iets gelijkaardigs).

Jaja, Menno, goed bezig.
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline revelation

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • dall'inizio alla fine.. che divertimento!
Re: Beste Mol positie
« Reactie #2 Gepost op: 9-01-2007, 11:43:16 »
wat een goed topic! geen geouwehoer, maar echte moltheorie, complimenten!

ook ik denk dat Alex de beste molpositie had in de Chinatown-opdracht. zeker in het begin van het spel kun je als mol de groep best even verlaten: er is immers genoeg paranoia in een groep met maar liefst negen achterdochtige deelnemers!

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re: Beste Mol positie
« Reactie #3 Gepost op: 9-01-2007, 11:45:43 »
wat een goed topic! geen geouwehoer, maar echte moltheorie, complimenten!

ook ik denk dat Alex de beste molpositie had in de Chinatown-opdracht. zeker in het begin van het spel kun je als mol de groep best even verlaten: er is immers genoeg paranoia in een groep met maar liefst negen achterdochtige deelnemers!
Oeps, ik denk net dat Alex niet de beste positie had.
Maar om de groep wat te laten "uitrzaen" aan het begin van een nieuwe reeks is het misschien "veiliger" de Mol even af te zonderen. Misschien, misschien ook niet.
Ik mis Angela en ook haar uitspraak: niets is wat het lijkt.
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline atrus

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
!
« Reactie #4 Gepost op: 9-01-2007, 11:49:55 »
Gotcha, ik ben het denk ik met je eens. De mol zat in de Chinatown-opdracht in de grote groep. De mol is zoals we weten op de hoogte van wat er komen gaat. Ik denk dat de mol in dit geval een inschatting heeft gemaakt van zijn medekandidaat Alex: gaat hij voor de pot of voor zijn eigen hachje? Voor z'n eigen hachje natuurlijk!
De mol kon daardoor rustig in de groep gaan zitten en het molwerk aan Alex over laten. Voor de zekerheid zorgt de mol er dan nog voor dat de groep wat deelnemers verliest onderweg zodat mocht Alex toch voor het geld gaan dat in ieder geval niet zo veel is!

Het risico om zo vroeg afgezonderd te worden en daardoor verdacht lijkt me ook te groot!
De jacht is mooier dan de vangst! (TK)

Offline Shortie-EC

  • Forumlid
Re: Beste Mol positie
« Reactie #5 Gepost op: 9-01-2007, 12:16:17 »
ik ben van mening dat er bij de filmpjes toch wel een beste molpositie is, namelijk bij die anderhalve minuut over jezelf vertellen, de positie van Paul. Hij is als laatste, en komt daardoor vrijwel niet aan de beurt! Dat is natuurlijk heel erg gunstig als mol, zo weten ze erg weinig over jou, en lijkt dit niet aan jou te liggen.

grtz
qui cherce trouvera

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Beste Mol positie
« Reactie #6 Gepost op: 9-01-2007, 13:01:32 »
Haha, iedereen probeert hier zijn favoriet in de beste molpositie te drukken, gelijk bij de muzikale hint.
De vraag naar de ideale molpositie dient eigenlijk te worden voorafgegaan door de vraag: "Wat is de ideale mol?". Met de molpositievraag ga je er van uit dat een mol (á la Milouska) alles probeert te versjteren wat er te verknallen valt en dus niet zo subtiel is. Ergo; in de bagageopdracht levert de mol weinig tot niets in (Nadja en Renate). Ergo; in opdracht 2 kan de mol niet zoveel, maar wel de kandidaten op een verkeerd spoor zetten in zijn verhaal of iets opvallends te 'claimen' dat eigenlijk in het filmpje van een ander thuishoort (Dick en Renate (en Sander)).
Ergo; in opdracht 3 wil de Mol dat men bij ieder kruispunt eerst de verkeerde optie kiest (Menno, Dick, Eva, Renate) en dat Alex de vrijstelling krijgt (Alex + iedereen behalve Paul).

Werkt het wel zo? Kan een mol er niet voor kiezen om zich gedeisd te houden, krediet op te bouwen? En precies deze vraag zal iedereen gebruiken om zijn of haar favoriet als mol te onderbouwen; 'Nee, mijn mol deed in die opdracht inderdaad niets verkeerd want het is een hele subtiele mol die soms wel, soms niet iets verknalt'.  ::tandpastasmiley::
Woosie down?

Offline Lola-aapje

  • Forumlid
Re: Beste Mol positie
« Reactie #7 Gepost op: 9-01-2007, 13:30:28 »
'Nee, mijn mol deed in die opdracht inderdaad niets verkeerd want het is een hele subtiele mol die soms wel, soms niet iets verknalt'.  ::tandpastasmiley::
Zo deed George het meestal inderdaad, en de beste tot nu toe.

Bij de China Town opdracht kan je beter in de groep zitten dan in de positie van Alex, denk ik. Je kan geld verliezen door mensen achter te laten en de opdrachten te verknoeien en je kan de groep manipuleren tot de verkeerde beslissing te nemen bij Alex (1 klapje op de bel). Menno (meetlat en Siam) en Dick (meters), Renate en Eva (dieselmotor) hebben wel echt er voor gezorgd dat de groep daar verkeerde besluiten nam of bijna verkeerde beslissingen nam.

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re: Beste Mol positie
« Reactie #8 Gepost op: 9-01-2007, 14:08:52 »
ik ben van mening dat er bij de filmpjes toch wel een beste molpositie is, namelijk bij die anderhalve minuut over jezelf vertellen, de positie van Paul. Hij is als laatste, en komt daardoor vrijwel niet aan de beurt! Dat is natuurlijk heel erg gunstig als mol, zo weten ze erg weinig over jou, en lijkt dit niet aan jou te liggen.

grtz


Dat klopt wel.
Vraag is hoe Paul aan die laatste positie is gekomen.
Is er geloot, heeft hij gemanipuleerd, heeft de crew dit bepaald ...?
Indien we dat laatste niet weten kunnen we er weinig of geen concluise uit trekken.
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline highwaykind

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • haaiweejkaaind
Re: Beste Mol positie
« Reactie #9 Gepost op: 9-01-2007, 18:48:21 »
 ;)

Ik denk dat de mol zich, zeker de eerste dagen, goed in de groep zou mengen, dus Alex valt voor mij ook af (nu nog even in ieder geval).

Thank you for saving me the trouble of deflecting that personal question with a joke - House .

Offline Shortie-EC

  • Forumlid
Re: Beste Mol positie
« Reactie #10 Gepost op: 9-01-2007, 19:21:09 »
Dat klopt wel.
Vraag is hoe Paul aan die laatste positie is gekomen.
Is er geloot, heeft hij gemanipuleerd, heeft de crew dit bepaald ...?
Indien we dat laatste niet weten kunnen we er weinig of geen concluise uit trekken.

hoe het op mij overkwam is dat de groep spontaan bepaalt van : o nu ga ik wel! Overigens is Paul niet mijn mol hoor :) ik houd me voorlopig nog maar "onbevlekt" Maar het leek mij voor de mol de mooiste positie.
qui cherce trouvera

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Beste Mol positie
« Reactie #11 Gepost op: 9-01-2007, 20:14:14 »
Volgens mij blijft de Mol zo veel mogelijk bij de grote groep

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Beste Mol positie
« Reactie #12 Gepost op: 9-01-2007, 21:28:39 »
Mij lijkt de positie van Alex niet de meest ideale als mol. De uiteindelijke beslissing wel/geen geld in de pot ligt immers bij de grote groep. Naar mijn mening kan de mol zich beter in de groep positioneren om deze op subtiele wijze naar de "verkeerde" beslissing te leiden. Met de mogelijkheid dat er niets hoeft te worden gedaan omdat de meerderheid al die kant opgaat.

Offline MrJasper

  • Forumlid
Re: Beste Mol positie
« Reactie #13 Gepost op: 9-01-2007, 23:06:53 »
Ik zie het toch anders. De positie van de mol in de persoon van Alex was zeker wel een fijne want ik denk dat de mol zich realiseert dat als hij in de grote groep gaat zitten dat zijn invloed beperkt zal zijn. Iedereen zal zijn eigen mening hebben en niet al te vaak zal een mol flink kunnen ingrijpen. Alex (in de vorm van de mol) gokte erop dat de groep 1x op de bel zou gaan rinkelen en het geld zou volledig en ineens uit de pot zijn. Daarnaast is het voor een mol ook een handige positie omdat de mensen in de groep eerder elkaar gaan verdenken dan de 'zielige' persoon alleen in de tempel. En dan kan hij wellicht de komende afleveringen meer permitteren. 

Offline molmark

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • P.A. van Momfert (de Mol)
Re: Beste Mol positie
« Reactie #14 Gepost op: 10-01-2007, 09:41:20 »
ik ben van mening dat er bij de filmpjes toch wel een beste molpositie is, namelijk bij die anderhalve minuut over jezelf vertellen, de positie van Paul. Hij is als laatste, en komt daardoor vrijwel niet aan de beurt! Dat is natuurlijk heel erg gunstig als mol, zo weten ze erg weinig over jou, en lijkt dit niet aan jou te liggen.

grtz


Alsof ik mijn gedachten hier letterlijk op forum zie staan!!
Nog even over hoe hij daar verzeidl raakt als laatste positie: hij staat achteraan. Als 'men' het rijtje afgaat is hij sowieso als 1 van de laatste aan de beurt. Het ligt niet voor de hand om ad-random de groep te vragen wat zijn/haar keuze is. Dus een prima mol-positie!
N.b. Paul was puur op gevoel mijn mol en is dat voorlopig nog steeds  ::ok::
het leven is als een molshoop: je ziet het liggen maar je tuint er altijd weer in

Offline VeeloDeMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Wat is het fijn in denialland!
Re: Beste Mol positie
« Reactie #15 Gepost op: 10-01-2007, 10:11:06 »
Ik denk niet dat het uit heeft gemaakt, dat Paul als laatste ging. Al ging hij als eerste, als hij de Mol is, wist hij wat er in zijn filmpje te zien zou zijn, en kon hij natuurlijk iets heel anders over zichzelf vertellen. Volgens mij is er bij deze opdracht inderdaad niet echt een ideale positie voor de Mol. In ieder geval niet bij het 'iets over jezelf vertellen' deel.
House: "I'm thinking the broken bones are a response to the building falling on her head."

WorldExpress

  • Gast
Re: Beste Mol positie
« Reactie #16 Gepost op: 10-01-2007, 14:07:49 »
Ik denk niet dat het uit heeft gemaakt, dat Paul als laatste ging. Al ging hij als eerste, als hij de Mol is, wist hij wat er in zijn filmpje te zien zou zijn, en kon hij natuurlijk iets heel anders over zichzelf vertellen.
Helemaal mee eens

Offline ReneB

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Beste Mol positie
« Reactie #17 Gepost op: 10-01-2007, 23:41:50 »
Alex wordt gevraagd om zich af te zonderen. Hierdoor zal hij veel informatie van(uit) de groep missen. Dit is zeer nadelig. En ik denk dat Alex dit ook niet had gedaan, als er geen vrijstelling te verdienen viel. M.a.w. geen (kans op) vrijstelling, geen afzondering.

De vrijstelling heeft Alex nu gehad, naar in hoeverre is hij voor de volgende executies benadeeld? Toch een behoorlijk nadaal me dunkt, voor een kandidaat.

Indien de Alex de mol is, dan heeft ie een 100% kans om te mollen, en niemand die het weet. Het is zelfs niet erg wanneer alle kandidaten aankomen: hij molt (0 euries voor de pot) en de vrijstelling is zijn alibi. Want zonder die vrijstelling... zie boven.

Een hele goede plek om te mollen, die afzondering. ::vergroot::


Iemand zei: "Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat"

Offline ReneB

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Beste Mol positie
« Reactie #18 Gepost op: 10-01-2007, 23:48:24 »
Bij de filmpjes weten wij niet welke lijst van volgorde de redactie hanteert, in WIDM wordt wel meer gemanipuleerd door de redactie. We weten niet zeker dat met een ander gekozen getal niet dezelfde filmpjes zouden worden gespeeld. De inhoud echter wel.

De molpositie bij dit spel moet dus worden gezocht op basis van de inhoud en niet van de volgorde van vertonen.

Daarnaast erken ik dat het niets vertellen (niet aan de beurt komen, goed excuus), of misleidende informatie geven zeker mols is, maar alleen indien het filmpje van de mol ook is getoond. Anders is er geen kans op afvallers. ;D
Iemand zei: "Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat"

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Beste Mol positie
« Reactie #19 Gepost op: 11-01-2007, 09:08:12 »
Ik denk niet dat het uit heeft gemaakt, dat Paul als laatste ging. Al ging hij als eerste, als hij de Mol is, wist hij wat er in zijn filmpje te zien zou zijn, en kon hij natuurlijk iets heel anders over zichzelf vertellen. Volgens mij is er bij deze opdracht inderdaad niet echt een ideale positie voor de Mol. In ieder geval niet bij het 'iets over jezelf vertellen' deel.

Daar ben ik het niet zo mee eens. Het is voor de mol makkelijker om helemaal niets te hoeven zeggen dan om te moeten liegen of bewust in je verhaal bepaalde dingen weg te laten. Mensen die eerder aan de beurt kwamen hadden ook meer kans door de andere kandidaten ´ondervraagd´ te worden. Het zou voor de mol erg goed uitkomen als er gewoon geen tijd meer is voor zijn verhaal.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.