Auteur Topic: Aflevering 6  (gelezen 82300 keer)

Offline Molzkovicz

  • Forumlid
Re: Aflevering 6
« Reactie #200 Gepost op: 11-02-2007, 11:40:38 »
Wat hints die je uit de liftopdracht kunt halen:



Als je bezochte verdiepingen opschrijft in tabelvorm dan staat rechtsboven het patroon 9-14-7-5. Als je dat omzet in letters dan krijg je I-N-G-E.

Van het .nl-forum: het motto van deze opdracht is: ENIG speurwerk opent deuren. Als je de letters van het eerste woord in een andere volgorde zet dan krijg je weer INGE.

Ik haal een andere hint uit de liftopdracht: alle potentiële mollen waren te vinden op verdieping 4, 9, 11, 12 en 14. Alleen op verdieping 14 is geen verdiepingsnummer te zien (http://forums.avro.nl/widm2007/fb.aspx?m=116430). De letters MOL hebben als overeenkomende cijfers 13, 15 en 12. Wat mist daar: wederom het getal 14! Dit zou betekenen dat Renate de mol is.

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Aflevering 6
« Reactie #201 Gepost op: 11-02-2007, 11:54:25 »
De hint naar Renate wordt nog veel duidelijker als je bedenkt dat ze dus eigenlijk op de 13e verdieping staat, zoals eerder in het Renate-topic al gepost door de Telminator.

1. Dat is het ongeluksgetal en de mol brengt natuurlijk ongeluk.
2. Het is de hoogste verdieping van het gebouw: de mol staat bovenaan.
3. De M is de 13e letter van het alfabet, dus de Mol bevindt zich op de Me verdieping.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 6
« Reactie #202 Gepost op: 11-02-2007, 12:53:12 »
[koppig]
Nee, het gaat er niet in, Eva is níet de mol.
[/koppig]
Helemaal mee eens!! ::)

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 6
« Reactie #203 Gepost op: 11-02-2007, 13:08:20 »
Wat hints die je uit de liftopdracht kunt halen:



Als je bezochte verdiepingen opschrijft in tabelvorm dan staat rechtsboven het patroon 9-14-7-5. Als je dat omzet in letters dan krijg je I-N-G-E.

Van het .nl-forum: het motto van deze opdracht is: ENIG speurwerk opent deuren. Als je de letters van het eerste woord in een andere volgorde zet dan krijg je weer INGE.

Je kan ook EVA maken.
Nadja (die naar Eva gaat) maakt de A en de E, Eva zelf maakt de V (haar verdiepingen opgeteld)

Offline Lodewijk14e

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Talpaphaga fuscus
Re: Aflevering 6
« Reactie #204 Gepost op: 11-02-2007, 13:40:40 »
Inge maakt ook een leuke, opvallende route.
11, 9, 4, en vervolgens als molzicht 9 en 4.

dus 11,9,4,9,11.

Ze keert dus op haar schreden terug en schrijft hiermee een cijfermatig palindroom (waar ik vervolgens weer helemaal niets mee kan trouwens hoor).

Wat ik ook heel raar vind is dat Dick als eerste met Karel de lift in gaat maar verder in het spel niet voorkomt. Alle andere kandidaten zijn ofwel voor, danwel na hun beurt ook nog te zien als potentiele mol op een verdieping maar voor Dick zou het dus afgelopen zijn geweest op de veertiende (ga de komende 2 uur maar wat voor jezelf doen, je bent klaar en niet meer nodig??).

Achteraf maakt het niet uit omdat hij is afgevallen maar dat was ten tijde van deze opdracht nog lang niet bekend.

Verder nog een overdenking (waar ik zelf na heel veel puzzelen en cijferen en wegstrepen niet verder mee kom maar wellicht iemand die ineens het licht ziet):

Wie ziet nou wie?

Vanuit de lift heeft iedereen iemand op een etage zien staan.
Maar, vanaf de etage heeft ook iedereen (op Dick na) iemand in een lift zien staan (en Inge zelfs twee)!!

Wie was de jager en wie de prooi??

1 gedachtenkronkel van me:  Nadja gaat van 1 naar 5 (+4), van 5 naar 9 (+4) en staat uiteindelijk op de 4e verdieping naar Inge in de lift te kijken.

Maar zo kan je er nog wel een paar verzinnen.

Ben benieuwd of er iets leuks nieuws uit Huizen komt.

Ik heb het ook wel eens mis,...

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Aflevering 6
« Reactie #205 Gepost op: 11-02-2007, 13:51:38 »
Iedereen is bij die liftopdracht een keer gezien, behalve Dick. En Dick is er uit. Dus minstens 1 kandidaat heeft alle 3 vragen goed.

Als maar 1 kandidaat alle 3 vragen goed heeft, waarom zal bij de rest niet meer gespreid zijn? Bijvoorbeeld, als Inge gewoon kandidaat is, waarom werd Renate dan niet naar Dick gestuurd? Dan was er een betere spreiding geweest.

De enige reden waarom Dick wordt overgeslagen en Inge 2 keer te zien is geweest, lijkt me dat er 2 kandidaten alle 3 antwoorden juist had. Dus moest DeMol 2 keer gezien worden en 1 kandidaat helemaal niet. Dat dat Dick was (de afvaller), lijkt me toeval. Toen kon men dat nog niet weten nl.

Paul en Renate zouden dus alle vragen goed moeten hebben gehad en Inge als DeMol hebben gezien. (klopt het dan wel dat die vaten-opdracht van Renate fout was?)

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Rormo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 6
« Reactie #206 Gepost op: 11-02-2007, 14:20:29 »
En je maakt mij niet wijs dat alle biechten en verdachtmakingen kloppen. Daarbij kan het ook nog Nadja zijn.

Hij heet het bij Schiffers.fm ook nog bevestigd en dat is heus niet geedit. Hij stemde 100% op Renate. En Renate is dus niet de mol.

Eva of Inge, Inge of Eva, langzaam draai ik helemaal door.

Offline Ruud2003

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 6
« Reactie #207 Gepost op: 11-02-2007, 14:22:51 »
Onbegrijpelijk dat er mensen zijn die denken dat je bij foute antwoorden bij de lift-opdracht óók de mol zou kunnen zien. Eerst even de feiten. Karel zegt tegen Dick: “Ik ga je 3 vragen stellen. Als je ze alle 3 goed beantwoordt, zie jij de mol.” Bij het begin van de foto-opdracht zegt hij: “1.000 euro voor elke kandidaat die de mol in de ogen heeft gekeken.”
Als je bij foute antwoorden tóch de mol krijgt te zien, wordt er dus ook bij foute antwoorden 1.000 euro verdiend. Dat is ineens wel een erg sterke afwijking van het format.

Ik geef nog een andere redenatie.
Iedereen is het erover eens dat je bij 0 foute antwoorden de mol krijgt te zien. Stel dat je bij 1 fout antwoord óók de mol krijgt te zien, zoals sommigen denken.
Is deze stelling juist? We lopen even de vragen langs:
Dick heeft Siam goed, de andere 2 weten we niet zeker. Hij heeft dus 0, 1 of 2 fout.
Nadja heeft de geldvraag en de rivier goed, de leeftijd van de olifant weten we niet. Ze heeft 0 of 1 fout.
Eva heeft Beatles en Paul’s cafébezoek goed, het aantal kruispunten weten we niet. Ze heeft 0 of 1 fout.
Inge weet Loned Transport, de Thaise zin, maar de hoogte van de kist weten we niet. Ze heeft dus 0 of 1 fout.
Paul weet de kistvolgorde en gokt het aantal schietschijven goed. De routelengte weten we niet. Hij heeft 0 of 1 fout.
Renate weet het spoorstation. De positie van haar vat is fout, de straat weten we niet. Ze heeft dus 1 of 2 fout.

Dick:   0, 1 of 2 fout. Ziet Renate
Nadja:  0 of 1 fout.    Ziet Eva
Eva:    0, 1 of 2 fout. Ziet Paul
Inge:   0 of 1 fout.    Ziet Nadja
Paul:   0 of 1 fout.    Ziet Inge
Renate: 0, 1 of 2 fout. Ziet Inge

Als je zowel bij 0 fout als bij 1 fout de mol krijgt te zien, dan heeft Nadja dus de mol gezien, en dat is Eva.
Maar Inge heeft ook 0 of 1 fout en heeft dus ook de mol gezien. Maar dat is nu Nadja.
Paul (ook 0 of 1 fout) heeft ook de mol gezien, maar dat is Inge.
Conclusie: er zijn minstens drie verschillende mollen! Of…  de stelling dat je bij 1 foute vraag toch de mol krijgt te zien, is onjuist. Omdat er maar één mol in het spel is, is hiermee ‘bewezen’ dat je bij 1 vraag fout niet de mol krijgt te zien.
Goede jacht!

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 6
« Reactie #208 Gepost op: 11-02-2007, 14:33:37 »
Dat zou wel meteen een paar mensen uitsluiten dan....Ik geloof er niet in, te simpel. Misschien zit er wat anders achter. 'Enig speurwerk opent deuren', zegt Karel. ???

Offline Rormo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 6
« Reactie #209 Gepost op: 11-02-2007, 14:38:53 »
goed beargumenteerd Ruud! Overigens zit er een foutje in je tabel aan het eind, want bij Renate staat "0, 1 of 2 fout" en die 0 hoort daar niet, want zoals je zelf zegt heeft ze zeker 1 fout.

Maar echt hoor, de mol is alleen gezien bij 3 goede antwoorden. Het probleem is alleen dat wij als kijker onmogelijk kunnen weten wie 3 goede antwoorden had omdat iedereen een vraag kreeg waar we het antwoord niet op kunnen weten (en de kandidaten ook eigenlijk niet).

En dan met de muzikale hint er bij "de olifant is grijs", die er op wijst dat de olifant oud is en Nadje dat dus goed had, kom ik toch weer uit op Eva.

Offline Stephanie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 6
« Reactie #210 Gepost op: 11-02-2007, 14:39:50 »
Of Eva Pauls cafebezoek juist heeft weten we niet. Want wist Paul zijn eigen antwoord nog wel bij de olifantenopdracht?

En volgens mij ga je er in je overzichtje nu vanuit dat iedereen met 1 fout de mol te zien krijgt. Dan kan het inderdaad niet. "1.000 euro voor elke kandidaat die de mol in de ogen heeft gekeken." kan ook gewoon wat ongelukkig uitgedrukt zijn, is wel vaker gebeurt in het programma. Dus dat overtuigt me niet.

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 6
« Reactie #211 Gepost op: 11-02-2007, 14:45:50 »
Onbegrijpelijk dat er mensen zijn die denken dat je bij foute antwoorden bij de lift-opdracht óók de mol zou kunnen zien. Eerst even de feiten. Karel zegt tegen Dick: “Ik ga je 3 vragen stellen. Als je ze alle 3 goed beantwoordt, zie jij de mol.”

Maar Karel zegt ook heel nadrukkelijk: "Een etage hoger betekend niet perse beter, een etage lager betekend niet direct slechter"

Het is dus een opdracht die erg dubbelzinnig is. Je kan niets uitsluiten ermee want voor beide dingen zijn argumenten aan te voeren. Dus tja, waar laat dat ons dan? In het ongewis.

Daarnaast zat ik nog eens terug te denken aan de opdracht van vorig jaar, bij dat kapelletje. Milouska zat in die kapel, maar was niet duidelijk zichtbaar. Enkel een bepaald silouhet zagen we en de kandidaten. Mede vanwege het feit dat Inge op 2 verdiepingen opdook en die opdracht van vorig jaar zette het mij aan het denken.

Zou er niet op een bepaalde manier express gekozen zijn om 1 kandidaat tweemaal te laten zien? Dit omdat Dick niet werd gezien. Want volgens mij kon een kandidaat wel uitkomen bij Dick, maar stond hij op een verdieping die niet aan de beurt kwam als eindpunt. Nu weet ik ook niet exact welke kandidaat langs welke verdiepingen is gekomen bij de 3 vragen. Maar volgens mij moet er wel haast 1 verdieping zijn die ongebruikt is gebleven. In de zin van: niet als eindpunt gebruikt waarbij de kandidaat oog in oog met de mol staat. En op die verdieping zou Dick dan komen te staan als "mol".

Als je zeg maar een vraag krijgt en je hebt 3 keuzes. De eerste keuze leid je naar Inge om te zien als "mol", de tweede keuze leid je naar Eva om te zien als "mol" en de derde keuze naar Dick om te zien als "mol". Wat nu als het zo is geweest dat een bepaalde kandidaat een dergelijke vraag kreeg en keuze 3 niet als antwoord opgaf? Deed hij/zij dat wel dan zou hij/zij Dick zien als "mol".

Zou dat de reden zijn waarom we Dick niet hebben gezien maar Inge 2 keer?
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 6
« Reactie #212 Gepost op: 11-02-2007, 14:51:54 »
En natuurlijk heeft de mol wél minstens 1 vraag fout. Het idee van "de mol ziet zichzelf in een spiegel" lijkt me niet deugen - het betekent immers 1000 euro extra in de pot. Dus de mol maakt opzettelijk een fout lijkt mij.

Offline sijb

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 6
« Reactie #213 Gepost op: 11-02-2007, 15:00:00 »
Ik haal een andere hint uit de liftopdracht: alle potentiële mollen waren te vinden op verdieping 4, 9, 11, 12 en 14. Alleen op verdieping 14 is geen verdiepingsnummer te zien (http://forums.avro.nl/widm2007/fb.aspx?m=116430). De letters MOL hebben als overeenkomende cijfers 13, 15 en 12. Wat mist daar: wederom het getal 14! Dit zou betekenen dat Renate de mol is.

In de eerdere quote zie je ook 4 en 5 diagonaal staan. twee jaar eerder was dat ook de mol, zo gestaan, dus dacht ik dat de derde, eva, de mol is. aangezien 4 en 5 de mol zijn.

Sijb

Offline saem

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ik ga mollenjagen ipv monsters
Re: Aflevering 6
« Reactie #214 Gepost op: 11-02-2007, 15:02:28 »
Maar Karel zegt ook heel nadrukkelijk: "Een etage hoger betekend niet perse beter, een etage lager betekend niet direct slechter"


Dat is toch vanuit het spel gezien een logische uitleg, een goed antwoord betekend niet dat je perse omhoog gaat en een fout omlaag, dit is wat Karel bedoeld, nix meer nix minder. Soms denken jullie/we echt veel te moeilijk en vooral om theorieen kloppend te maken nemen we soms wel erg een loopje met de waarheid.
eindelijk heeft het allemaal weer zin gnagna

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 6
« Reactie #215 Gepost op: 11-02-2007, 15:12:28 »
Ik weet niet of het al gevonden is.

Maar bij de foto-opdracht zijn die foto's van Dick en Renate hetzelfde als die van WIDM.nl: Alleen het plaatje van Nadja is anders:

Goed gevonden! ::jaja::

Offline tinuzzz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 6
« Reactie #216 Gepost op: 11-02-2007, 15:18:38 »

Offline Lodewijk14e

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Talpaphaga fuscus
Re: Aflevering 6
« Reactie #217 Gepost op: 11-02-2007, 16:28:52 »
Tijdens de Canada serie (Elise/Rene/Ron,Ferdi etc.) was er een sorotgelijke opdracht waar ik aan moest denken. De zogenaamde 'links/rechts' opdracht. De kandidaten moesten door een of andere buitenwijk lopen en kregen bij 2 kruisingen een vraag van Angela.
Afhankelijk van het antwoord moesten ze daarna links of rechtsaf tot de volgende kruising en vraag. Als ze alle 2 de vragen goed zouden hebben beantwoord zouden ze bij een portiek met 2 deuren uitkomen en daar kregen ze de laatste vraag.
Achter 1 van die deuren zat een kandidaat en vonden ze die dan hadden ze geld verdiend en achter de andere deur zat niets.

Waar het me nu om gaat is dat die hele opdracht dus een wassen neus was want linksom of rechtsom, of ze de vragen nou wel of niet goed hadden (en er zijn hier toen net zulke discussies gevoerd over de vragen en antwoorden als nu) ze kwamen toch altijd bij die ene portiek uit voor de laatste en enige vraag die er toe deed.

Stel nou eens dat er nu weer iets soortgelijks is gedaan.

Als je alles goed doet kom je bij de mol, dat is duidelijk. Maar als sluiproute kom je toch altijd ook nog op het punt waarop je de uiteindelijke keuze moet maken tussen winnen of verliezen.

Dat zou dus in dit geval de laatste vraag kunnen zijn waarbij je door het goed beantwoorden van DIE vraag op de verdieping uitkomt waarop de mol staat. Punt is alleen dat de kandidaat via dit tweede scenario er nooit 100% zeker van kan zijn maar gezien alle vragen kan niemand dat.

********************

Achteraf in de bus zegt Paul:

"Naar aanleiding van de volgorde van de vragen was het me al snel duidelijk dat het onmogelijk zou zijn om zeker te weten,..."

Over mindfucking gesproken, je krijgt 3 vragen!! je kent met geen mogelijkheid de vragen die anderen hebben gekregen en hem was na 1 of hooguit 2 vragen wel duidelijk hoe de vork precies in de steel zat ??!!

vervolgens beantwoord hij de laatste vraag met een heel plausibel (en zelfs goed) antwoord (had dan driehonderd-eenenveertig schietschijven geantwoord dan weet je zeker dat het fout is!!)

************************

Bij het verslag van de vragen op widm.nl is de volgorde van kandidaten op 1 punt verschillend van de uitzending.
Nadja is daar niet de tweede maar de vijfde kandidaat.

In die volgorde vervalt het hele cijferschemaatje dat hiet al 20 keer is geciteerd.


***************************

2 kandidaten: Paul en Inge beginnen hun liftavontuur bij de etage waar ze ook later als molzicht dienen.

***************************

Waar is hier de nooduitgang, ???






Ik heb het ook wel eens mis,...

Offline yanniick

  • Forumlid
Re: Aflevering 6
« Reactie #218 Gepost op: 11-02-2007, 17:35:44 »
Ik weet niet of het al gevonden is.

Maar bij de foto-opdracht zijn die foto's van Dick en Renate hetzelfde als die van WIDM.nl:

->

->

Alleen het plaatje van Nadja is anders:

->

Volgens mij is dit nog niet gevonden ..

moet je eens poste op het widm forum

Offline RENNE

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 6
« Reactie #219 Gepost op: 11-02-2007, 18:05:10 »
Er zit me nog iets dwars.
In de bus zegt Paul: "Ik heb niet de Mol gezien."
Renate: "Je wist dus dat je fout zat?"
"Nee, Ik heb het spel anders gespeeld."
Wat MOL-achtig gezegd  ;)