Auteur Topic: De beste positie voor de mol  (gelezen 18637 keer)

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
De beste positie voor de mol
« Gepost op: 4-01-2008, 14:16:30 »
Ik mis nog onze jaarlijks terugkerende "De beste positie voor de Mol"-topic en "De gelijke kansen theorie"-topic.

De gelijke kansen, hoe interessant, voor mij te ingewikkeld hier op te zetten, maar lees graag mee, laat ik maar vast beginnen aan de beste positie.

Aflevering 1
De groep wordt in 2 groepjes verdeeld dmv het drinken van tequilla of water. Watergroep moet een berg beklimmen en tequillagroep moet fietsen.
Voor de mol om te saboteren lijkt mij het beste om te gaan fietsen. De opdracht voor de fietsers is al onduidelijk, niemand weet exact wat de bedoeling is, of ze nu binnen een half uur terug moesten zijn of niet. Voor de mol ideaal moment om juist bij de fietsers te zitten.
Bij de fietsers zaten: Annette, Dennis, Joris, Patrick en Regina.

Maar om bij die groep ingedeeld te kunnen worden, moet de mol tequilla drinken. Maar moet hij ook zeker weten dat hij tequilla aangeboden krijgt. Aangenomen mag worden dat de glazen gemerkt zijn en dat de mol weet in welke glazen water zit, en in welke water tequilla. Om zeker te weten dat er nog tequilla op het blad staat wanneer je aan de beurt bent, moet je zeker in het begin gaan staan. Op de eerste 5 posities heb je 100% kans dat er nog een glaasje voor je overblijft, als 6de is er een geringe kans dat de 5 tequilla's al weg zijn. Als 7de en verder wordt die kans alleen maar groter.
Volgorde van drinken: Dennis, Edo, Joris, Annette, Georgina / Patrick, Regina, Dunya, Coen, Nicolette.

Uitgaande van de eerste 5, gemengd met het eerste rijtje, zijn de overeenkomstige namen: Dennis, Joris of Annette.. eventueel aangevuld met Patrick als de mol de gok durft om als 6de te drinken...

 8)

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline molmark

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • P.A. van Momfert (de Mol)
Re: De beste positie voor de mol
« Reactie #1 Gepost op: 4-01-2008, 14:26:13 »
Misschien is het klimmen juist wel de beste mol-positie. Daar wordt uiteindelijk wel of niet geld verdiend. Je kan proberen de hele boel te ontregelen met beslissen wie er als eerste gaat en dat soort zaken. Beetje de groep lopen frustreren. Zelf heel langzaam klimmen of zogenaamd niet durven.
het leven is als een molshoop: je ziet het liggen maar je tuint er altijd weer in

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: De beste positie voor de mol
« Reactie #2 Gepost op: 4-01-2008, 14:30:51 »
Dat kan, maar bij de fietsers was de opdracht minder duidelijk. Ze moesten fietsen, maar weten niet waarom en waarvoor. Voor de mol ideaal om verwarring te stichten.

Hoe dan ook, de mol zal van te voren wel al een keuze gemaakt hebben voor bij welk groepje hij wil, dus het tequilla-verhaal blijft sowieso overeind. Ikzelf zou als mol voor de fietsers gaan.


Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline molmark

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • P.A. van Momfert (de Mol)
Re: De beste positie voor de mol
« Reactie #3 Gepost op: 4-01-2008, 14:31:42 »
Hoe dan ook, de mol zal van te voren wel al een keuze gemaakt hebben voor bij welk groepje hij wil, dus het tequilla-verhaal blijft sowieso overeind. Ikzelf zou als mol voor de fietsers gaan.
Ik ook. Heb een hekel aan klimmen ;)
het leven is als een molshoop: je ziet het liggen maar je tuint er altijd weer in

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: De beste positie voor de mol
« Reactie #4 Gepost op: 4-01-2008, 15:41:16 »
Valt onder dit topic ook de vraag wat het ideale gedrag van de mol zou zijn in het jokergedoe? Met andere woorden: hoeveel jokers zou de mol pakken en zou de mol vervolgens zijn jokers inleveren?

Als het doel van de mol is a) zo weinig mogelijk geld in de pot te laten komen en b) zijn medekandidaten uit te schakelen denk ik dat de mol slechts één joker heeft gepakt. Immers, de mol heeft geen jokers nodig en weet bovendien voor welke keuze de kandidaten hierna worden gesteld. Als mol wil je denk ik dat er wél iemand naar huis gaat (al valt er iets voor te zeggen dat de mol de verwarring zo groot mogelijk wil houden en dus nog even met 10 kandidaten wil doorspelen). Je kunt als nooit zeker weten dat iemand anders dan jezelf de joker(s) voor zichzelf houdt; als je je joker inlevert, loop je het risico dat iedereen de jokers heeft ingeleverd en er dus niemand naar huis hoeft. Daarom zal volgens mij de mol slechts één joker hebben gepakt en die niet hebben ingeleverd. Zo weet de mol zeker dat er een kandidaat wegmoet met een minimale 'besparing' voor de pot (namelijk slechts 100 euro).
Woosie down?

Offline molmark

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • P.A. van Momfert (de Mol)
Re: De beste positie voor de mol
« Reactie #5 Gepost op: 4-01-2008, 15:45:54 »
Valt onder dit topic ook de vraag wat het ideale gedrag van de mol zou zijn in het jokergedoe? Met andere woorden: hoeveel jokers zou de mol pakken en zou de mol vervolgens zijn jokers inleveren?

Als het doel van de mol is a) zo weinig mogelijk geld in de pot te laten komen en b) zijn medekandidaten uit te schakelen denk ik dat de mol slechts één joker heeft gepakt. Immers, de mol heeft geen jokers nodig en weet bovendien voor welke keuze de kandidaten hierna worden gesteld. Als mol wil je denk ik dat er wél iemand naar huis gaat (al valt er iets voor te zeggen dat de mol de verwarring zo groot mogelijk wil houden en dus nog even met 10 kandidaten wil doorspelen). Je kunt als nooit zeker weten dat iemand anders dan jezelf de joker(s) voor zichzelf houdt; als je je joker inlevert, loop je het risico dat iedereen de jokers heeft ingeleverd en er dus niemand naar huis hoeft. Daarom zal volgens mij de mol slechts één joker hebben gepakt en die niet hebben ingeleverd. Zo weet de mol zeker dat er een kandidaat wegmoet met een minimale 'besparing' voor de pot (namelijk slechts 100 euro).

Maar de mol wil toch zoveel mogelijk geld uit de pot?

Anderzijds: als ik mol was zou ik ff wachten tot er minimaal 2 of 3 stenen lagen. nodig heb je ze zelf toch niet, dus mocht je ze missen is het geen ramp (behalve dan dat het je de schijn tegenwerkt). Maar hoe meer jokers jij als mol hebt hoe minder de kandidaten er hebben, hoe eerder ze eruit liggen.

Vanuit dit punt bezien zou Edo dan een goede mol kandidaat zijn (wachte tot het eind, miste alleen net de 3 jokers).
het leven is als een molshoop: je ziet het liggen maar je tuint er altijd weer in

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: De beste positie voor de mol
« Reactie #6 Gepost op: 4-01-2008, 15:47:29 »
Valt onder dit topic ook de vraag wat het ideale gedrag van de mol zou zijn in het jokergedoe? Met andere woorden: hoeveel jokers zou de mol pakken en zou de mol vervolgens zijn jokers inleveren?

Als het doel van de mol is a) zo weinig mogelijk geld in de pot te laten komen en b) zijn medekandidaten uit te schakelen denk ik dat de mol slechts één joker heeft gepakt. Immers, de mol heeft geen jokers nodig en weet bovendien voor welke keuze de kandidaten hierna worden gesteld. Als mol wil je denk ik dat er wél iemand naar huis gaat (al valt er iets voor te zeggen dat de mol de verwarring zo groot mogelijk wil houden en dus nog even met 10 kandidaten wil doorspelen). Je kunt als nooit zeker weten dat iemand anders dan jezelf de joker(s) voor zichzelf houdt; als je je joker inlevert, loop je het risico dat iedereen de jokers heeft ingeleverd en er dus niemand naar huis hoeft. Daarom zal volgens mij de mol slechts één joker hebben gepakt en die niet hebben ingeleverd. Zo weet de mol zeker dat er een kandidaat wegmoet met een minimale 'besparing' voor de pot (namelijk slechts 100 euro).

Denk juist dat de mol zal proberen zo veel mogelijk jokers te graaien. Immers, de mol zal  alle jokers inleveren.. veel geld uit pot. En de kans dat er de eerste aflevering niemand uit gaat? Voor de mol is dat met name in het begin een ideale situatie, want hoe meer spelers, hoe meer potentiële verdachten, dus hoe kleiner de kans men de juiste mol vindt.  Voor de mol is het belangrijker geld uit de pot dan speler vroeg uit het spel.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Iris_77

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De beste positie voor de mol
« Reactie #7 Gepost op: 4-01-2008, 23:57:18 »
Over de opdracht: Ik vraag me af of de Mol voorkeur had voor klimmen of fietsen, omdat imo bij beide groepen wel viel te saboteren.
De ene groep zou 5 minuten een hele zware inspanning leveren, de andere groep zou een half uur een zware inspanning leveren. De fietsers mochten starten om 14.00 uur.

Als je als Mol in de klimgroep zit, is het dus belangrijk om tijd te rekken. Zowel bij het klimmen zelf, als bij de discussie die eraan vooraf gaat (wie wordt aan welke fietser gekoppeld, wie gaat als eerste klimmen). Is het al 5 voor 2 en die discussie is nog gaande? Dan houd je die discussie nog even een tijdje gaande, zodat de eerste klimmer pas na 2 uur begint. Daar heb je meteen een paar minuten te pakken en dat scheelt zo 1000 euro. (Wie hadden er een horloge om?) Verder kun je natuurlijk op die rots ook doen alsof je niet zo goed durft of dat je steeds weg glijdt.

Bij de fietsers is het zaak om zo snel mogelijk te zijn en om anderen aan te sporen ook zo snel mogelijk te zijn. Je kunt hier ideeën opperen over dat je er binnen een half uur moet zijn of de achterblijvers op sleeptouw nemen zodat zij ook doorfietsen.
Toch denk ik dat het makkelijker is om tijd te rekken dan om iedereen aan te sporen zo snel mogelijk te zijn. Als iemand echt niet sneller kan fietsen, houdt 't natuurlijk op...

Over de jokers... Tja, ik zou als Mol denk ik proberen om meerdere jokers te pakken en ze dan niet allemaal in te leveren. Ten eerste kom je zo bij het jokers pakken over als een kandidaat; 'Ik zorg dat ik zoveel mogelijk jokers heb, want ik zal ze nog hard nodig hebben. Één joker vind ik niet genoeg.'
Ten tweede; jij bent zelf de Mol. De anderen zijn kandidaten die zo lang mogelijk in het spel willen blijven. Stél nou dat iedereen z'n jokers inlevert (want wanhopig), alleen jij als Mol houdt er eentje achter. Zo weet je dus zeker dat er sowieso iemand naar huis gaat (wat een doel van de Mol is). Bovendien, als er 16 jokers geteld worden, valt de Mol-verdenking al gauw op iemand die maar 1 joker heeft gepakt. Er mist er tenslotte maar 1. Lijkt me ideaal voor de Mol.

Een ander doel van de Mol is natuurlijk om zoveel mogelijk geld uit de pot te halen. Maar kom op, wat is nou 100 euro? Er komen natuurlijk nog genoeg kansen om geld uit de pot te houden en te halen.
« Laatst bewerkt op: 4-01-2008, 23:58:50 door Iris_77 »

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: De beste positie voor de mol
« Reactie #8 Gepost op: 5-01-2008, 03:56:55 »
Zo weet je dus zeker dat er sowieso iemand naar huis gaat (wat een doel van de Mol is).
Ik weet niet of dat nou wel typisch een doel van de mol is. Als dat zo was, dan had niemand jokers in moeten leveren, want hadden ze kunnen weten dat de mol dat toch niet deed. Het doel van de mol is zorgen dat er zo weinig mogelijk geld in de pot zit en dat niemand doorheeft wie de mol is. Hoe meer kandidaten er langer inzitten, hoe meer de mol hiermee geholpen is. Meer mensen betekent moeilijkere communicatie*, dus minder geld in de pot en meer verwarring over wie de mol is, dus gunstiger voor de eigen veiligheid.

*George Bernard Shaw: "The problem with communication ... is the illusion that it has been accomplished."
The British are not impressed.

Offline ReneB

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De beste positie voor de mol
« Reactie #9 Gepost op: 5-01-2008, 10:47:33 »
1) Fietsen of klimmen?
Ik denk dat de best molpositie bij de klimmers is te vinden.

Een fietser heeft in directe zin alleen invloed op "zijn" klimmer. Dit heeft een soort parallelle werking. In indirecte zin kan de mol proberen de fietsers zo snel mogelijk naar de klimmers te krijgen, maar dan moet de mol zich gaan laten gelden en ik denk best wel openlijk.

De klimmers werken op een sequentiele manier, volgens een rijtje. Tijdrekken heeft invloed op alle klimmers (die nog moeten komen). Discussies voeren, uitglijden, niet durven/twijfelen, uit balans brengen zijn m.i. ook meer geschikt om subtiel te mollen.

2) Jokers.
Zegt het aantal jokers iets over de mol?

Met 1 joker kan de mol ervoor zorgen dat er een executie plaats vindt en kan er een grote bedrag ingelegd zijn (kosten voor de pot). Met 3 jokers kan er zoveel mogelijk uit de pot worden gespeeld, zeker als de mol de wetenschap zou hebben dat niet iedereen de jokers heeft ingeleverd. Daarnaast is hebben van jokers voor de mol een voordeel in de vorm van camouflage bij executies.

De mol zal meerdere jokers hebben gepakt, maar ze ook weer ingeleverd. Tenzij in een later spel de waarde van een joker als kosten voor de pot hoger komt te liggen.

 ???



Iemand zei: "Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat"

Offline ReneB

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De beste positie voor de mol
« Reactie #10 Gepost op: 5-01-2008, 11:01:19 »
Is het beheren van de pot wel of geen molpositie?
Het zoekmaken van geld is een bekende mollestreek. Hierom zullen de kandidaten dit goed in de gaten houden, en wordt een subtiele streek erg moeilijk.
Voor de mol zou het leuk zijn wanneer er geld verdwijnt (door een kandidaat). Een kandidaat kan de schijn van mol op zich werpen door geld kwijt te raken, al was het maar voor even.

Ik denk dat de beheerder (Joris) een kandidaat is.
Iemand zei: "Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat"

Offline nevermind

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • autanyel
Re: De beste positie voor de mol
« Reactie #11 Gepost op: 5-01-2008, 12:29:14 »
ik denk dat je het heel goed ziet :)
mijn molletje was patrick, maar huis doordat hij zo hard ging fietsen en als eerste aankwam ga ik twijfelen.
beetje obvious voor een mol.
hmzzz
dennis for mole !

Offline nevermind

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • autanyel
Re: De beste positie voor de mol
« Reactie #12 Gepost op: 5-01-2008, 13:22:22 »
kvind het ook wel raar hoor. pjh zegt : jullie gaan gedurende 30 minuten een zware inspanning leveren, en denk erom, tijd is belangrijk.
logisch toch dat de kandidaten denken dat ze binnen 30 minuten binnen moeten zijn?!
dennis for mole !

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: De beste positie voor de mol
« Reactie #13 Gepost op: 5-01-2008, 14:53:52 »
Juist, het is vanwege die vage omschrijving dat de mol bij de fietsersgroep de meeste kans heeft om verwarring te zaaien. Het tijdrekken bij de klimmers heb ik niet echt kunnen bespeuren, of het moet de touw om de been van (Dunya?) zijn die voor enige vertraging zorgde.

Ik neem aan dat de mol niet zo dom is om gelijk de eerste de beste joker te graaien. Neemt niet weg dat het de mol ook daadwerkelijk gelukt is om 3 jokers te graaien, moeite zou ie er zeker voor gedaan hebben.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline ReneB

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De beste positie voor de mol
« Reactie #14 Gepost op: 5-01-2008, 15:33:01 »
Er worden opdrachten gespeeld waarbij niet alles wordt verteld. Kijk naar de jokers: 17 jokers, 10 deelnemers => je kunt wachten er er meerdere jokers pakken...

Indien er verwezen wordt naar een zware inspanning en dat de tijd belangrijk is, dan neigt dat al snel naar iets als "zo snel mogelijk". En dat bleek achteraf contraproductief (voor de pot). Het spel zou niet leuk zijn indien de clou voor de fietsers vooraf verteld zou zijn. En de uitleg mag natuurlijk ook niet willens en wetens fout zijn, dus hoe motiveer je een groep om vlotjes naar het eindpunt te gaan: door suggestie.

In mijn visie zal de mol doelbewust te werk gaan. Het doel is de pot zo klein mogelijk te maken/houden. Hiervoor zullen mollestreken uitgehaald moeten worden, het liefst gecamoufleerd. Verwarring stichten kan zeker een mollestreek zijn, maar komt mij als te openlijk voor.
Iemand zei: "Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat"

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: De beste positie voor de mol
« Reactie #15 Gepost op: 5-01-2008, 17:10:34 »
Bij de klimmers hebben ze misschien wel een vreemde beslissing genomen:

Ze koppelden de snelste klimmers aan de snelste fietsers (zoals ze dat van tevoren verwachtten).

Was het niet handig geweest om het omgekeerd te doen?

Koppel de langzaamste klimmers aan de snelste fietsers. Laat dan de langzaamste klimmers eerst gaan. De snelste klimmers kunnen daarna de tijd goedmaken die de langzame klimmers verloren zijn...

Klinkt ingewikkeld misschien. En als bijv. Edo als eerste was gegaan en helemáál niet eens boven gekomen was, dan had deze tactiek ook niet gewerkt.
Maar anderzijds denk ik wel dat dit dé manier had kunnen zijn om de maximale winst uit de proef te halen.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline ReneB

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De beste positie voor de mol
« Reactie #16 Gepost op: 5-01-2008, 17:23:59 »
...
De groep wordt in 2 groepjes verdeeld dmv het drinken van tequilla of water... Maar om bij die groep ingedeeld te kunnen worden, moet de mol tequilla drinken...

Dit lijkt voor de hand te liggen, maar wat nu indien de JPH de opdracht heeft om de groep met Dennis te laten fietsen, of Edo te laten klimmen (bijvoorbeeld om 'm niet te laten fietsen). Ook JPH zal niet weten wie de mol is, maar daarmee is eht niet gezegd dat de tequilladrinkers moesten gaan drinken.

Zo ja, dan is de volgorde van belang EN van belang dat de glaasjes volgens een bepaalda afspraak zijn neergezet. En iedereen staat bij de eerste 5, mogelijk moet je aan de andere kant beginnen. Een zelfde soort instructie.
Iemand zei: "Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat"

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: De beste positie voor de mol
« Reactie #17 Gepost op: 5-01-2008, 17:33:33 »
Dit lijkt voor de hand te liggen, maar wat nu indien de JPH de opdracht heeft om de groep met Dennis te laten fietsen, of Edo te laten klimmen (bijvoorbeeld om 'm niet te laten fietsen). Ook JPH zal niet weten wie de mol is, maar daarmee is eht niet gezegd dat de tequilladrinkers moesten gaan drinken.

Dat is wel een grappige redenering. Zou best kunnen inderdaad dat ze bijv. Edo niet op een fiets wilden hebben? (klinkt op die manier wel een beetje lullig)  ;D
JPH zei pas welke groep wat moest doen toen hij had gezien wie er in welke groep zat.

Aan de andere kant ligt het toch iets meer voor de hand dat ze de mensen met tequilla op niet de rots op wilden laten klimmen.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline nevermind

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • autanyel
Re: De beste positie voor de mol
« Reactie #18 Gepost op: 5-01-2008, 18:18:48 »
1 klein glaasje tequilla doet niets met je hoor ! of iig niet zoveel dat je niet meer zou kunnen klimmen.
dennis for mole !

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: De beste positie voor de mol
« Reactie #19 Gepost op: 5-01-2008, 18:25:32 »
Nee okee, maar ik las ergens anders dat ze daarvoor al meer gedronken zouden hebben.  ???
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.