Auteur Topic: Alles combineren  (gelezen 59220 keer)

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Alles combineren
« Reactie #20 Gepost op: 13-01-2010, 16:51:38 »
Ik denk dat dat wel mee zal vallen. Het programma wordt altijd zo gemonteerd dat de finalisten altijd verdacht blijven. Tim is, in elk geval volgens deze informatie, niet verdacht, dus stel dat hij in de finale komt, dan kan je op basis van aflevering 1 hem alsnog afstrepen. Afhankelijk van hoe betrouwbaar deze techniek blijkt te zijn, zou je dus nu al kunnen zeggen dat zeker Tim, Manuel, Barbara en Erik de finale niet halen.
The British are not impressed.

Offline de_mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Alles combineren
« Reactie #21 Gepost op: 13-01-2010, 18:04:48 »
Ik wil niet vervelend doen, maar ik vraag me af of deze methode nou zo betrouwbaar is. Want zoals jij noemt een 'objectieve waarneming' kan dit nooit zijn. Immers, jij bent degene die als enige de criteria invult. Het zou zo maar kunnen zijn dat jij Tim en Frits minder verdacht vindt en Sanne en Arjen heel erg verdenkt. Daardoor ga je bepaalde acties van de eerste twee minder snel als verdacht zien en acties van de laatste twee juist eerder als verdacht bestempelen. Je zult zeggen dat het niet zo is, maar onbewust doe je het toch, in meer of mindere mate.
En wat is jouw definitie van verdacht? Als iemand meegaat met het foute verhaal van iemand anders, is die eerste dan ook verdacht?  ::vergroot::

Dan kijk ik naar de stemwijzer, die ik 50-50 mijn uitkomst en de gemiddelde uitkomst van iedereen meeweeg.

Begrijp ik nou goed dat je jouw uitkomst van de stemwijzer even zwaar weegt als de uitkomst van alle forummers bij elkaar? Waarom? ???

Ik kan me voorstellen dat het inderdaad heel veel tijd gaat kosten; zeker als je ook nog alle theorieën van iedereen hier op het forum wilt meenemen in je beoordeling. Misschien komt er wel iets uit, hoor. Maar ik hoop niet dat dit zonde van je tijd gaat worden. :)
One for the mol, two for the money, three for the clues, now go, go, go!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Alles combineren
« Reactie #22 Gepost op: 13-01-2010, 18:39:35 »
ik heb diep respect voor deze methode.
maar eeeh welke forummers volg je ?
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Alles combineren
« Reactie #23 Gepost op: 13-01-2010, 18:46:55 »
Leuke methode. Ik ben benieuwd hoe dit in de loop van het seizoen gaat verlopen en of er inderdaad ook iets over de finalisten uit af te leiden is.

Heb je dit vorig jaar ook al gebruikt? Was het toen succesvol?

Offline Cosmic Fool

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Alles combineren
« Reactie #24 Gepost op: 13-01-2010, 18:51:30 »
Een originele aanpak! In hoeverre dit valide resultaten zal opleveren valt nog te bezien. Maar ik ben ook wel benieuwd. ;)

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Alles combineren
« Reactie #25 Gepost op: 13-01-2010, 19:10:21 »

Citaat van: de_mol
Ik wil niet vervelend doen, maar ik vraag me af of deze methode nou zo betrouwbaar is. Want zoals jij noemt een 'objectieve waarneming' kan dit nooit zijn. Immers, jij bent degene die als enige de criteria invult. Het zou zo maar kunnen zijn dat jij Tim en Frits minder verdacht vindt en Sanne en Arjen heel erg verdenkt. Daardoor ga je bepaalde acties van de eerste twee minder snel als verdacht zien en acties van de laatste twee juist eerder als verdacht bestempelen. Je zult zeggen dat het niet zo is, maar onbewust doe je het toch, in meer of mindere mate.

Ik zal nooit beweren dat ik echt objectief kan zijn, maar ik probeer het zoveel mogelijk te zijn. Maar de methode wordt er inderdaad minder betrouwbaar door.

Citaat van: de_mol
En wat is jouw definitie van verdacht? Als iemand meegaat met het foute verhaal van iemand anders, is die eerste dan ook verdacht?

Dan zijn ze allebei verdacht.

Citaat van: de_mol
Begrijp ik nou goed dat je jouw uitkomst van de stemwijzer even zwaar weegt als de uitkomst van alle forummers bij elkaar? Waarom?

Dat begrijp je goed. De reden dat ik dat doe is dat ik merk dat er behoorlijk wat mensen zijn die de stemwijzer op een in mijn ogen verkeerde manier gebruiken. Ze hebben een Mol in hun hoofd en vullen de vragen zo in dat ze hun Mol eruit krijgen. Dat is natuurlijk niet het idee van de stemwijzer. Ikzelf probeer echt in te vullen wat mij het beste lijkt voor de Mol (ook hier ben ik natuurlijk niet 100% objectief). Daarom heb ik besloten mijn uitkomst en de gemiddelde uitkomst van iedereen 50-50 te doen.

Daarbij doe je niet vervelend, je toont gewoon aan dat het ook kan dat deze methode nergens op slaat. We zullen het zien. ;)

Citaat van:  lukie4
maar eeeh welke forummers volg je ?

Dat zeg ik liever niet. Misschien willen die forummers helemaal niet weten dat ik ze in de gaten houdt, en misschien voelen mensen die ik niet volg zich wel beledigd  ;) .

Citaat van:  Rat
Heb je dit vorig jaar ook al gebruikt? Was het toen succesvol?

Dit soort methodes doe ik eigenlijk al vanaf seizoen 1, maar nog nooit zo serieus als nu. Vorig jaar kwam het systeem na ongeveer afl. 5 uit op Jon als Mol. In het verleden heb ik andere Mollen (Nico, Elise, Yvon) al na 2-3 afleveringen gehad. Maar soms sloegen mijn voorspellingen ook nergens op. We zullen zien hoe het dit jaar gaat.
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Alles combineren
« Reactie #26 Gepost op: 13-01-2010, 20:13:22 »
Ziet er idd goed uit  ::bravo::
Het zal nu alleen heel lullig zijn als Sanne er morgen uitgaat, dan klopt de hele berekening al niet meer :-\\
Ik gun Sanne van harte een finaleplaats, evenals de andere deelnemers. Het zou echter de zoentheorie meteen ten grave dragen, hetgeen alle opties weer opent, en dat zou ik dan weer goed vinden voor de spanning, EN voor de kijkcijfer. Want zeg nou zelf: wanneer de zoentheorie Sanne zou ontmaskeren, kijken er echt geen 1,9 miljoen mensen naar de erop volgende afleveringen.

Ik vind het een heel mooie benadering, G-root. Dat had je uit mijn eerste post kunnen afleiden.

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Alles combineren
« Reactie #27 Gepost op: 13-01-2010, 20:14:59 »
Ik vind het een heel mooie benadering, G-root. Dat had je uit mijn eerste post kunnen afleiden.

Dank je Bodejos  :) . En alle anderen voor de leuke reacties natuurlijk  ;) .
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Rennuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Tja....
Re: Alles combineren
« Reactie #28 Gepost op: 13-01-2010, 22:02:25 »
Lijkt me inderdaad een hele goede benadering, al lijkt me de ene methode wat meer zinvol dan de andere. De meningen van het land zegt m.i. eigenlijk verwaarloosbaar weinig. Maar dat heb je goed verholpen door er gewichten aan te koppelen. Zelf ben ik vorig jaar ook de methode gaan gebruiken, die gaat door kandidatenstreken en mollenstreken te tellen en de kandidaten daarop te ranken. Ook kijk ik naar wat een kandidaat nou eigenlijk feitelijk aan de pot heeft bijgedragen en wat hij eruit heeft gehaald of weten te houden. Vorig jaar heeft die methode mijn vermoeden voor Jon als mol bevestigt en dat pakte dus goed uit. Ook dit jaar ben ik daar mee begonnen en alweer mijn vermoedens zijn bevestigt!  :)
~ 'You mean you can't take less. You can ALWAYS take more' ~

Offline annebeth

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Sherlock Moles
Re: Alles combineren
« Reactie #29 Gepost op: 13-01-2010, 23:12:05 »
Leuk, ik ga dit in de gaten houden :D
Ik moest trouwens meteen aan een topito denken ;)

Offline C.H.A.R.L.E.Y.

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Alles combineren
« Reactie #30 Gepost op: 14-01-2010, 15:26:26 »
Leuk, ik ga dit in de gaten houden :D
Ik moest trouwens meteen aan een topito denken ;)

Ja ik ook!  :o
Stelletje molloten...

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Alles combineren
« Reactie #31 Gepost op: 14-01-2010, 16:02:54 »
Ik moest trouwens meteen aan een topito denken ;)

Ik schat zo in dat na aflevering 2 de kansen per kandidaat dichter bij elkaar komen te liggen, is aan de ene kant jammer, omdat er minder duidelijk mogelijke Mollen worden aangewezen, maar het is waarschijnlijk wel zo realistisch (na 2 afleveringen kun je ook nog niet zoveel weten toch?).
Het gaat in ieder geval meer op een topito lijken dan !
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Alles combineren
« Reactie #32 Gepost op: 14-01-2010, 22:02:42 »
Het programma wordt altijd zo gemonteerd dat de finalisten altijd verdacht blijven. Tim is, in elk geval volgens deze informatie, niet verdacht.
...
Afhankelijk van hoe betrouwbaar deze techniek blijkt te zijn, zou je dus nu al kunnen zeggen dat zeker Tim, Manuel, Barbara en Erik de finale niet halen.

Hmmm, of ik De Mol kan voorspellen weet ik niet, maar de afvaller in ieder geval wel ! (Tim had de laagste kans om De Mol te zijn in m'n eerste diagram)  ;)
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline saem

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ik ga mollenjagen ipv monsters
Re: Alles combineren
« Reactie #33 Gepost op: 14-01-2010, 22:11:07 »
VET!
eindelijk heeft het allemaal weer zin gnagna

Offline joostebroodje

  • Forumlid
Re: Alles combineren
« Reactie #34 Gepost op: 17-01-2010, 13:45:00 »
Ik wacht vol verwachting op de 2e  ;D

Offline *Myra*

  • Forumlid
Re: Alles combineren
« Reactie #35 Gepost op: 17-01-2010, 18:16:30 »
Hartstikke tof gemaakt zeg! Kritiek  ::niet-ok::

Misschien kun je er ook theorieen in verwerken, zoals de gelijke-kansen theorie? Dat de mol evenveel is verdeeld over groepjes. En verder idd kijken naar schakel- en sleutelposities in een spel.
Dat kan je volgens mij echt wel objectief doen! Probeer alleen te vermijden dat je iemand gaat verdenken  ;D ;D

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Alles combineren
« Reactie #36 Gepost op: 18-01-2010, 00:17:49 »
Citaat van: *Myra*
Hartstikke tof gemaakt zeg! Kritiek  ::niet-ok::

Misschien kun je er ook theorieen in verwerken, zoals de gelijke-kansen theorie? Dat de mol evenveel is verdeeld over groepjes. En verder idd kijken naar schakel- en sleutelposities in een spel.
Dat kan je volgens mij echt wel objectief doen! Probeer alleen te vermijden dat je iemand gaat verdenken  ;D ;D

Ik heb geen zin/tijd om zelf de gelijke kansen theorie bij te houden, maar zo gauw iemand de resultaten ervan post neem ik ze zeker mee (zat er al op te wachten). Schakel- en sleutelposities komen er al beetje in via de stemwijzer, maar misschien kunnen ze ook een aparte categorie zijn. Bedankt voor de tip in ieder geval  ;) .

Citaat van: joostebroodje
Ik wacht vol verwachting op de 2e 

De tweede komt waarschijnlijk morgen !
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Alles combineren
« Reactie #37 Gepost op: 18-01-2010, 22:53:13 »
Hier het diagram na aflevering 2:

Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline saem

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ik ga mollenjagen ipv monsters
Re: Alles combineren
« Reactie #38 Gepost op: 18-01-2010, 22:57:01 »
M'n mol staat nog steeds op kop! Sterkt me in mn onderbuik gevoel!
eindelijk heeft het allemaal weer zin gnagna

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Alles combineren
« Reactie #39 Gepost op: 19-01-2010, 00:23:07 »
Heel mooi G-root! ::ok:: Ik had wel verwacht dat Arjen deze week zou stijgen maar ik ben verbaasd over de tweede plek van Hind. Hou je soms ook rekening met de pool op .nl? Die klopt niet, denk ik, want die wordt zo te zien niet elke week op nul gezet zoals hier.

Mijn eigen cirkeldiagram is ook wat veranderd sinds aflevering 2 (plaatje van chartgo):


Geen twijfel meer... Tunnelvisie van de ergste soort ::)

Nog een vraag van Jos beantwoorden: nee, het is toeval dat dit plaatje lijkt op de Japanse vlag. Grappig gevonden!