Auteur Topic: Alles combineren  (gelezen 59223 keer)

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Alles combineren
« Gepost op: 13-01-2010, 01:11:52 »
Door de jaren heb ik vele manieren bedacht waarop je De Mol zou kunnen ontmaskeren. Dit seizoen dacht ik, waarom combineer ik ze niet eens allemaal ? Ik heb dus op 7 verschillende (gangbare) manieren bepaald hoe groot de kans is dat een bepaald iemand De Mol is ... en dan alle 7 uitkomsten samengevoegd in 1 gigantisch excel-document dat uiteindelijk een cirkeldiagram geeft.

Als ik tijd blijf houden voor dit soort ongein blijf ik diagrammen posten en zal ik precies opschrijven hoe ik alles bereken. Maar nu eerst het diagram na afl. 1:



Edit: hier een kopie van een latere post, waarin ik meer uitleg geef:
Citaat van: G-root
Ok, in het kort gaat het zo (ik heb trouwens vanmorgen een 8ste criterium toegevoegd):

Als ik de aflevering kijk, probeer ik zo objectief mogelijk vast te stellen wie bepaalde dingen "doordrukt" waardoor uiteindelijk een opdracht wel of juist niet lukt. Ik turf bij de mensen en daar rolt een kansverdeling uit (2 zelfs, 1 voor goede, en 1 voor slechte acties).
Dan kijk ik ook naar andere verdachte dingen (de scheidingslijn tussen dit en het vorige punt is erg smal ...). Iemand die bijvoorbeeld de opdracht verkeerd begrijpt of een rare strategie voorstelt, mensen in de war brengt of geen inzet lijkt te tonen. Niet perse doorslaggevende dingen, maar wel verdachte. Zo kijk ik ook naar juist goede acties. Weer 2 criteria dus.
Dan kijk ik naar theorieën hier op het forum. Hoe meer in mijn ogen plausibele theorieën er naar een bepaalde kandidaat wijzen, hoe hoger het percentage molkans. 
Ook kijk ik naar wat alle Pooldeelnemers antwoorden op de vraag "Wie is de Mol?", ook daar komt een verdeling uit.
Dan kijk ik naar de stemwijzer, die ik 50-50 mijn uitkomst en de gemiddelde uitkomst van iedereen meeweeg.
En als laatste kijk ik wie bepaalde mensen verdenken waarvan ik denk dat ze goed kunnen voorspellen wie De Mol is. Dat zijn zowel mensen hier van 't forum als Molfans in mijn omgeving.

Dan als laatste stap komt natuurlijk de wegingsfactor, niet ieder criterium telt even zwaar. Zo telt "objectief kijken wie fouten maakt" als zwaarste en "de stemwijzer" het minst zwaar.

En dan komt het cirkeldiagram er dus uit. Mijn huidige diagram ziet er al iets anders uit, door het 8ste criterium en doordat ik weegfactoren iets heb aanpast (Arjen staat nu lager). Het idee is natuurlijk dat ik van dit seizoen kan leren welke criteria goed zijn, en dat ik die dan volgend seizoen zwaarder mee laat tellen. Als ik er lol in blijf houden natuurlijk .... want het kost wel veel tijd.
« Laatst bewerkt op: 18-01-2010, 22:42:15 door G-root »
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: Alles combineren
« Reactie #1 Gepost op: 13-01-2010, 09:14:10 »
Leuk, maar je mag dan wel je werkwijze ook even vertellen.
Welke zeven manieren gebruik je om de mol te berekenen?
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Alles combineren
« Reactie #2 Gepost op: 13-01-2010, 10:39:29 »
Dit zegt idd helemaal niks 8)
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: Alles combineren
« Reactie #3 Gepost op: 13-01-2010, 10:56:38 »
Leuk, maar je mag dan wel je werkwijze ook even vertellen.
Welke zeven manieren gebruik je om de mol te berekenen?

Ik ben hier ook benieuwd naar ::jaja::
2024: wie is de Mol?

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Alles combineren
« Reactie #4 Gepost op: 13-01-2010, 11:18:00 »
Ok, in het kort gaat het zo (ik heb trouwens vanmorgen een 8ste criterium toegevoegd):

Als ik de aflevering kijk, probeer ik zo objectief mogelijk vast te stellen wie bepaalde dingen "doordrukt" waardoor uiteindelijk een opdracht wel of juist niet lukt. Ik turf bij de mensen en daar rolt een kansverdeling uit (2 zelfs, 1 voor goede, en 1 voor slechte acties).
Dan kijk ik ook naar andere verdachte dingen (de scheidingslijn tussen dit en het vorige punt is erg smal ...). Iemand die bijvoorbeeld de opdracht verkeerd begrijpt of een rare strategie voorstelt, mensen in de war brengt of geen inzet lijkt te tonen. Niet perse doorslaggevende dingen, maar wel verdachte. Zo kijk ik ook naar juist goede acties. Weer 2 criteria dus.
Dan kijk ik naar theorieën hier op het forum. Hoe meer in mijn ogen plausibele theorieën er naar een bepaalde kandidaat wijzen, hoe hoger het percentage molkans. 
Ook kijk ik naar wat alle Pooldeelnemers antwoorden op de vraag "Wie is de Mol?", ook daar komt een verdeling uit.
Dan kijk ik naar de stemwijzer, die ik 50-50 mijn uitkomst en de gemiddelde uitkomst van iedereen meeweeg.
En als laatste kijk ik wie bepaalde mensen verdenken waarvan ik denk dat ze goed kunnen voorspellen wie De Mol is. Dat zijn zowel mensen hier van 't forum als Molfans in mijn omgeving.

Dan als laatste stap komt natuurlijk de wegingsfactor, niet ieder criterium telt even zwaar. Zo telt "objectief kijken wie fouten maakt" als zwaarste en "de stemwijzer" het minst zwaar.

En dan komt het cirkeldiagram er dus uit. Mijn huidige diagram ziet er al iets anders uit, door het 8ste criterium en doordat ik weegfactoren iets heb aanpast (Arjen staat nu lager). Het idee is natuurlijk dat ik van dit seizoen kan leren welke criteria goed zijn, en dat ik die dan volgend seizoen zwaarder mee laat tellen. Als ik er lol in blijf houden natuurlijk .... want het kost wel veel tijd  ;) .
 

Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline califax

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Alles combineren
« Reactie #5 Gepost op: 13-01-2010, 11:24:46 »
Ok, in het kort gaat het zo (ik heb trouwens vanmorgen een 8ste criterium toegevoegd):

Als ik de aflevering kijk, probeer ik zo objectief mogelijk vast te stellen wie bepaalde dingen "doordrukt" waardoor uiteindelijk een opdracht wel of juist niet lukt. Ik turf bij de mensen en daar rolt een kansverdeling uit (2 zelfs, 1 voor goede, en 1 voor slechte acties).
Dan kijk ik ook naar andere verdachte dingen (de scheidingslijn tussen dit en het vorige punt is erg smal ...). Iemand die bijvoorbeeld de opdracht verkeerd begrijpt of een rare strategie voorstelt, mensen in de war brengt of geen inzet lijkt te tonen. Niet perse doorslaggevende dingen, maar wel verdachte. Zo kijk ik ook naar juist goede acties. Weer 2 criteria dus.
Dan kijk ik naar theorieën hier op het forum. Hoe meer in mijn ogen plausibele theorieën er naar een bepaalde kandidaat wijzen, hoe hoger het percentage molkans. 
Ook kijk ik naar wat alle Pooldeelnemers antwoorden op de vraag "Wie is de Mol?", ook daar komt een verdeling uit.
Dan kijk ik naar de stemwijzer, die ik 50-50 mijn uitkomst en de gemiddelde uitkomst van iedereen meeweeg.
En als laatste kijk ik wie bepaalde mensen verdenken waarvan ik denk dat ze goed kunnen voorspellen wie De Mol is. Dat zijn zowel mensen hier van 't forum als Molfans in mijn omgeving.

Dan als laatste stap komt natuurlijk de wegingsfactor, niet ieder criterium telt even zwaar. Zo telt "objectief kijken wie fouten maakt" als zwaarste en "de stemwijzer" het minst zwaar.

En dan komt het cirkeldiagram er dus uit. Mijn huidige diagram ziet er al iets anders uit, door het 8ste criterium en doordat ik weegfactoren iets heb aanpast (Arjen staat nu lager). Het idee is natuurlijk dat ik van dit seizoen kan leren welke criteria goed zijn, en dat ik die dan volgend seizoen zwaarder mee laat tellen. Als ik er lol in blijf houden natuurlijk .... want het kost wel veel tijd  ;) .
 



Ben benieuwd of het werkt  ::ok::

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: Alles combineren
« Reactie #6 Gepost op: 13-01-2010, 11:32:15 »
Het zou ook leuk zijn als je de data die erin gaat toont, dan kunnen mensen die een andere wegingsfactor willen gebruiken zelf diagrammen naar smaak aanpassen.

Offline califax

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Alles combineren
« Reactie #7 Gepost op: 13-01-2010, 11:39:07 »
Het zou ook leuk zijn als je de data die erin gaat toont, dan kunnen mensen die een andere wegingsfactor willen gebruiken zelf diagrammen naar smaak aanpassen.

Vind dat je dat niet moet doen. Als dit gaat werken heb je echt een mooi iets gemaakt waar heel veel tijd in zit...
Als anderen het ook willen maken kunnen ze zelf de info en kriteria zoeken.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Alles combineren
« Reactie #8 Gepost op: 13-01-2010, 12:01:30 »
niet omdat jij het bent, maar waarom IDD?  G-root heeft een berekening gemaakt, die niet op natte vingerwerk gebaseerd is, en jij zegt zonder enige argumentatie:

 
Dit zegt idd helemaal niks 8)


En dat snap ik nou echt niet. Iemand mag beweren wat ie wil, maar geef dan wel argumenten waarom je iets vindt.

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Alles combineren
« Reactie #9 Gepost op: 13-01-2010, 12:06:12 »
niet omdat jij het bent, maar waarom IDD?  G-root heeft een berekening gemaakt, die niet op natte vingerwerk gebaseerd is, en jij zegt zonder enige argumentatie:

 

En dat snap ik nou echt niet. Iemand mag beweren wat ie wil, maar geef dan wel argumenten waarom je iets vindt.


Jelsir zegt dat dat grafiekje ons zo niets zegt, zonder uitleg van hoe de berekening is gegaan. Hij geeft verder geen oordeel over G-root volgens mij ;)
Keep calm and eat chocolates!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Alles combineren
« Reactie #10 Gepost op: 13-01-2010, 12:15:23 »
Nee, dat snap ik wel, er is inderdaad geen invulling gegeven aan de zeven gebruikte criteria. Ik redeneer echter als volgt: als er zeven criteria (voor mijn part 5, of 100) zijn gebruikt, dan hoort daar in mijn visie geen natte vingerwerk bij. Daarom: de opmerking richtte zich (zoals gezegd) niet tegen Jelsir, ik zou het ook hebben gezegd als het iemand anders was geweest.

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Alles combineren
« Reactie #11 Gepost op: 13-01-2010, 12:20:49 »
Ik kan ook wel ergens een topic posten met een mooi plaatje, en erbij vertellen dat ik op basis van mijn 37 criteria heb bepaald dat het 99% zeker is dat Jantje de mol is, zoals je ziet in het plaatje.

Zonder dat je weet wat mijn criteria zijn, weet je niet of je dat serieus kunt nemen of niet ;)
Keep calm and eat chocolates!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Alles combineren
« Reactie #12 Gepost op: 13-01-2010, 14:03:43 »
ook MET die criteria heb ik soms mijn twijfels, maar dat kan ik beter in een ander subforum posten. :D

Nee hoor, grapje. Ik wilde ermee aangeven dat ik een stap of wat vooruit aan het denken was.

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Alles combineren
« Reactie #13 Gepost op: 13-01-2010, 14:07:42 »
Door de jaren heb ik vele manieren bedacht waarop je De Mol zou kunnen ontmaskeren. Dit seizoen dacht ik, waarom combineer ik ze niet eens allemaal ? Ik heb dus op 7 verschillende (gangbare) manieren bepaald hoe groot de kans is dat een bepaald iemand De Mol is ... en dan alle 7 uitkomsten samengevoegd in 1 gigantisch excel-document dat uiteindelijk een cirkeldiagram geeft.
Dit is een goed idee en een geweldig initiatief om dit zo bij te houden. Mijn complimenten! ::ok:: ::bravo:: Ik probeer zelf op een vergelijkbare manier de Mol te vinden maar het is voor mij te veel werk om al die verschillende informatiebronnen numeriek te combineren en er gewichten aan toe te kennen. Het is prachtig dat iemand anders dat wel doet en de moeite neemt om hier op het forum de resultaten te laten zien.

De visualisatie in een cirkeldiagram is ook heel mooi. Ik kan mij vinden in de onderlinge rangschikking al had ik Barbara wel hoger ingeschat. Geinspireerd door het plaatje heb ik ook een cirkeldiagram gemaakt voor mijn huidige gemoedstoestand:



(gemaakt met hulp van chartgo) Handig, het plaatje laat in 1 oogopslag dat ik lijd aan extreme tunnelvisie (ja, ik moet nog officieel switchen).

Ik ga dit topic goed volgen. Blijf vooral hiermee doorgaan!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Alles combineren
« Reactie #14 Gepost op: 13-01-2010, 14:10:53 »
Kijk, alweer de Japanse vlag.


Of had je dat effect vantevoren al op het oog, Erik?

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: Alles combineren
« Reactie #15 Gepost op: 13-01-2010, 14:49:26 »
Kijk, alweer de Japanse vlag.


Of had je dat effect vantevoren al op het oog, Erik?

Haha ::rofl::
2024: wie is de Mol?

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Alles combineren
« Reactie #16 Gepost op: 13-01-2010, 15:07:02 »
Ik had natuurlijk direct in de eerste post meer toelichting moeten geven, maar ja het was al na 1'en en ik wilde echt gaan slapen ... maar wel alvast m'n diagram delen met jullie  ;) .

En bedankt voor je post Erik TKS, extra stimulans om door te gaan.
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline saem

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ik ga mollenjagen ipv monsters
Re: Alles combineren
« Reactie #17 Gepost op: 13-01-2010, 15:19:19 »
 Wauw, wat een werk en wat een mooi resultaat! complimenten. Ik hou je diagram scherp  ::vergroot:: in de gaten, echt interessant! Wel een leuke bijkomstigheid trouwens dat mijn twee meest verdachte deelnemers ook in jou diagram bovenaan staan. Ben benieuwd of dat zo blijft.
Nogmaals complimenten  ::ok:: en ik hoop dat je doorgaat!
eindelijk heeft het allemaal weer zin gnagna

Offline limone

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • let love rule
Re: Alles combineren
« Reactie #18 Gepost op: 13-01-2010, 16:08:30 »
Ziet er goed uit hoor!! Ook mijn mol zit nog niet tussen de afvallers, haha!! Ik ben heel benieuwd naar je berekening na morgen!! Keep up the good work  ::ok::
I got that tunnel vision going through my  head

Offline ThomasMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Alles combineren
« Reactie #19 Gepost op: 13-01-2010, 16:45:24 »
Ziet er idd goed uit  ::bravo::
Het zal nu alleen heel lullig zijn als Sanne er morgen uitgaat, dan klopt de hele berekening al niet meer :-\\