Poll

Waarom is Art niet de mol?

Art haalt te veel geld binnen.
1 (1%)
Art molt te duidelijk.
51 (48.6%)
Er zijn geen goede hints voor Art (gevonden).
5 (4.8%)
Mijn intuïtie zegt dat Art de mol niet kan zijn.
19 (18.1%)
Anders, (graag uitleg)
12 (11.4%)
Art is WEL de mol.
17 (16.2%)

Totaal aantal stemmen: 72

Poll gesloten: 4-03-2011, 14:09:51

Auteur Topic: [Kandidaat] ART is niet de Mol!  (gelezen 212239 keer)

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: [Kandidaat] ART is (niet) de Mol!
« Reactie #500 Gepost op: 14-03-2011, 15:30:22 »
Ik kan niet zo goed tegen dat afbranden van Patrick al een paar pagina's lang, terwijl we de ontknoping nog niet eens hebben gezien. Wacht daar nou eerst op.

Wijsheid ::ok::

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Kandidaat] ART is (niet) de Mol!
« Reactie #501 Gepost op: 14-03-2011, 15:36:07 »
Maar dat ligt toch ook echt aan Art z'n antwoorden. Die heeft hij zelf gegeven. En nee, een mol zou geen voorkeur mogen hebben, maar blijft toch ook een mens.
Ik kan niet zo goed tegen dat afbranden van Patrick al een paar pagina's lang, terwijl we de ontknoping nog niet eens hebben gezien. Wacht daar nou eerst op.
Yep! Het zou zelfs nog best onderdeel van Patrick's mol tactiek zijn geweest om een verbond aan te gaan (als Patrick de mol is). Hij had ook niet kunnen weten dat zijn "goede vriend Art" de finale zou halen. Ik kan mij goed voorstellen dat de overige kandidaten door zo 'n verbond Patrick (en Art) minder verdacht vinden. Als dat zo blijkt te zijn, heb ik er weinig op tegen.

Offline maulwurf2

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] ART is (niet) de Mol!
« Reactie #502 Gepost op: 14-03-2011, 16:36:56 »
Wel onvergeeflijk is natuurlijk dat de lichtrode draad in deze serie 'Contact (met de Mol)' is en dat de Mol het niet alleen zou kunnen en de hulp nodig zou hebben van een der kandidaten en dat die niets hoeven te doen omdat de Mol zelf wel contact opneemt als het zover is. De Mol blijkt het uiteindelijk in het geval dat Patrick de Mol is  echter uitstekend alleen af te kunnen en de lichtrode draad (inclusief flashback) verwordt daarmee tot een farce die slechts nodig is om één opdracht te laten mislukken en en passant kandidaat Karin van een joker te beroven.

Daar heb je vanuit het oogpunt waarin Art de Mol is in ieder geval geen last van :-X.
Ook voor de diehard-molkijkende deel der natie zou de mogelijkheid dat Art de Mol toch nog best aantrekkelijk kunnen zijn. Persoonlijk zou ik het zelfs erg toejuichen als weer 'ns sprake was van een echt saboterende mol.

Toegegeven: vanuit dat laatste oogpunt zit je met het ja-maar-Jan-en-Anna-zaten-op-Art-syndroom. Daarvoor heb ik al diverse mogelijke verklaringen voorbij zien komen. Gezien het geschetste alternatief ben ik in het ergste geval zelfs bereid om voor montagefucks waar het het wie-stemt-wie betreft m'n ogen te sluiten 8).
Der, die, das!  - Wer, wie, was? - Wieso, weshalb, warum? - Wer nicht fragt bleibt dumm.

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Kandidaat] ART is (niet) de Mol!
« Reactie #503 Gepost op: 14-03-2011, 16:46:58 »
Wel onvergeeflijk is natuurlijk dat de lichtrode draad in deze serie 'Contact (met de Mol)' is en dat de Mol het niet alleen zou kunnen en de hulp nodig zou hebben van een der kandidaten en dat die niets hoeven te doen omdat de Mol zelf wel contact opneemt als het zover is.

Och, onvergeeflijk. Het ligt in de lijn met "Er is nog geen Mol" terwijl Jon wel degelijk al de Mol was (betrouwbare geruchten), "de Mol maakt zich bekend in aflevering 3" wat ook met een sisser afliep en nog wat van die stunts die er vooral voor zijn om een gezoem te creëren onder kijkers en om nieuwe kijkers te lokken. Mooi vind ik het niet, maar ook niet onvergeeflijk.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] ART is (niet) de Mol!
« Reactie #504 Gepost op: 14-03-2011, 16:49:50 »
Och, onvergeeflijk. Het ligt in de lijn met "Er is nog geen Mol" terwijl Jon wel degelijk al de Mol was (betrouwbare geruchten),
Welke geruchten?  :o
...óf niet!

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Kandidaat] ART is (niet) de Mol!
« Reactie #505 Gepost op: 14-03-2011, 16:51:15 »
Welke geruchten?  :o

Betrouwbare. Maar daar houd ik verder mijn mond over. :-X ;)

Offline maulwurf2

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] ART is (niet) de Mol!
« Reactie #506 Gepost op: 14-03-2011, 17:03:15 »
Ik redeneer natuurlijk wel vanuit het naieve standpunt waarin de productie waar mogelijk het programma naar een (nog) hoger plan probeert te tillen. Wat rumoer teweegbrengen is prima maar intrinsiek moet het allemaal wel kloppen. Vrolijk zou ik er in ieder geval niet van worden.

Misschien is het ook wel naief om het Art is de Mol standpunt aan te hangen maar in ieder geval zijn er dan nog minder vuiltjes aan de lucht ::).
Der, die, das!  - Wer, wie, was? - Wieso, weshalb, warum? - Wer nicht fragt bleibt dumm.

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] ART is (niet) de Mol!
« Reactie #507 Gepost op: 14-03-2011, 17:22:51 »
Waarom gaat het steeds over Patrick in het 'Art is (niet) de Mol'-topic?  8)

Anyway, om weer even ontopic te gaan... Ik ben er sinds een paar dagen van overtuigd dat Art de Mol is, na hem eerder bijna als eerste te hebben afgeschreven. Ik zat op Pepijn en toen die afviel dacht ik dat het Patrick was. Maar sinds de laatste aflevering, en het herbekijken van met name afl. 1 t/m 6, heb ik zoals gezegd het roer omgegooid.

Waarom schreef ik Art al zo snel af? Nou, om eerlijk te zijn had dat veel te maken met de ontdekking dat hij blijkbaar te vroeg getwitterd had en dus nooit in de finale kon raken. Boy, was that a mistake!  :o  :-[ :D
Met het idee dat hij het nooit kon zijn, ging ik me wel een beetje aan Art ergeren vanwege zijn overdreven 'nepmollen'. Maar ja, zonder hem ooit serieus in overweging te nemen als Mol.
En er was natuurlijk Jan, die vol op Art leek te gaan, maar toch afviel in aflevering 5. Wij 'kenners' weten dan: "Art? Nee, die kan het nooit meer zijn".

Maar nu heb ik volgens mij iets interessants ontdekt aan aflevering 5. Iets vreemds ook. Namelijk dat Jan in die aflevering NOOIT had mogen afvallen als hij inderdaad op Art stemde. Ook niet als Patrick de mol is!

Wat wil namelijk het geval? Art en Patrick hebben in die aflevering wat de opdrachten betreft álles precies hetzelfde gedaan.
Dit waren de opdrachten:

Koeiendrijven
Art, Patrick en Jan zaten in het rode team dat 0 kokers te pakken kreeg.
Anna, Pepijn en Karin zaten in het blauwe team dat 3 kokers vond.
Soundos zat oorspronkelijk in het blauwe team maar deed niet mee.

Foto's
Art en Patrick waren de enigen waarvan 0 foto's geraden werden. De rest had er allemaal 1 goed en Anna was degene die moest raden.

Jeeps
Art, Patrick en Anna zaten samen in een jeep.
Pepijn, Jan, Karin en Soundos zaten in de andere jeep.

Voor de test in die aflevering betekent dit, dat voor Art en Patrick v.w.b. de vragen over de opdrachten (in ieder geval bijna) altijd dezelfde antwoorden golden. Stem je dus op Art, maar is Patrick de mol, dan heb je per ongeluk toch aardig wat antwoorden goed, en vice versa natuurlijk.

Op wie stemden de kandidaten in aflevering 5?
Helemaal zeker kunnen we het nooit weten, maar dit is het vermoeden:

Anna had een vrijstelling
Karin stemde op Jan (dit is vrij zeker want we horen haar dat zeggen)
Pepijn stemde op Karin (dit hoor je hem zeggen en stemt overeen met de kerkopdracht van de aflevering ervoor)
Soundos stemde op Art (tenminste, we horen haar dit zeggen)

Art zegt dat hij op Jan stemt en Patrick zegt dat hij op Art stemt, maar aangezien één van die 2 de Mol is, wil ik ze beide even buiten beschouwing laten. Het maakt verder ook niet uit voor de rest van het verhaal.

Goed, blijft over dus Jan van wie we (allemaal?) vermoeden dat hij op Art stemde. Hoe kan hij zijn afgevallen in afl. 5? Als Art de Mol is, is dat onbegrijpelijk, maar het is bijna even onbegrijpelijk in het geval dat Patrick de Mol blijkt te zijn. Jan zou ook met Art als verkeerde mol áltijd een aantal vragen per ongeluk goed moeten hebben gehad! En Pepijn en Karin zouden met hún mol (resp. Karin en Jan) hoe dan ook meer foute antwoorden moeten hebben gegeven!

Ik hoop dat jullie het nog begrijpen, maar om een lang verhaal kort te maken: Er is iets heel vreemds aan de hand met het afvallen van Jan in aflevering 5.
Dus, óf
- Jan heeft toch niet op Art gestemd, óf
- Jan heeft wel op Art als mol gestemd maar heel veel domme fouten gemaakt in de 19 andere vragen, óf
- iedereen zat al op de goede mol (eventueel incl. Jan) en Jan is afgevallen wegens te traag o.i.d. (dit betekent dan ook dat de montage nog creatiever is dan we al vermoeden)




« Laatst bewerkt op: 14-03-2011, 17:38:06 door Jayne »

Offline Leek

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] ART is (niet) de Mol!
« Reactie #508 Gepost op: 14-03-2011, 17:34:23 »

Ik hoop dat jullie het nog begrijpen, maar om een lang verhaal kort te maken: Er is iets heel vreemds aan de hand met het afvallen van Jan in aflevering 5.
Dus, óf
- Jan heeft toch niet op Art gestemd, óf
- Jan heeft wel op Art als mol gestemd maar heel veel domme fouten gemaakt in de 19 andere vragen, óf
- iedereen zat al op de goede mol (eventueel incl. Jan) en Jan is afgevallen wegens te traag o.i.d. (dit betekent dan ook dat de montage nog creatiever is dan we al vermoeden)

Nu maar hopen dat de afvallers eerlijk gaan vertellen op welke mol ze zaten toen ze eruit vlogen.

In mijn ogen zou het beter zijn dat de samenstellers geen namen zouden geven. Het geven van foute namen door montagetrucs kan ik niet zo waarderen.

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] ART is (niet) de Mol!
« Reactie #509 Gepost op: 14-03-2011, 17:49:47 »
Nu maar hopen dat de afvallers eerlijk gaan vertellen op welke mol ze zaten toen ze eruit vlogen.

In mijn ogen zou het beter zijn dat de samenstellers geen namen zouden geven. Het geven van foute namen door montagetrucs kan ik niet zo waarderen.

Och, ik vind het niet zo erg dat ze het doen zoals ze het doen. Ik denk dat wij, nog meer dan nu al, moeten leren niet teveel conclusies te trekken uit wat we ze horen zeggen qua molverdenking.

Offline Cosma

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] ART is (niet) de Mol!
« Reactie #510 Gepost op: 14-03-2011, 19:53:05 »

Maar stel je mol Art eens voor... Art die tegen Patrick steeds heeft gezegd dat hij - net als Patrick zelf - Karin verdenkt. Wat moet hij zeggen bij de boom? Gaat hij ineens zeggen "Patrick, ik denk dat jij de mol bent en ik heb in de test ingevuld dat de mol geen geld pakt"? Patrick zal zeggen "Maar jij zit toch op Karin?? IK ben de mol niet hoor!". En wat moet Art dan zeggen? Heel waarschijnlijk zou hij op dat moment bij Patrick door de mand gevallen zijn.

Jane als Art de mol is zou het hem niet uitmaken of Patrick wel of geen geld pakt bij de boom en zou hij misschien niet eens moeite doen Patrick daarvan te weerhouden, behalve in zijn kandidaat rol waarin hij aangeeft Patrick te verdenken, en tegenover wie hij beweerd Karin te verdenken. Het is best gecompliceerd, want dan moet hij en zijn zgn Karin verdenking in stand houden (ik wist niet dat hij tegen Patrick aangaf Karin te verdenken overigens) en zijn openlijke verdenking tegenover Patrick in stand houden.
Hij had nooit gedacht in deze positie te komen omdat hij ervanuit ging zich in de bomen te bevinden.

Indien Art de mol is, hij wil graag de bomenopdracht doen omdat hij dat gaaf vindt, en om lukraak lichtbommen te gooien om zo geld uit de pot te halen. Maar dan is er weerstand bij Soundos en bevindt hij zich onverwacht op de grond.
Hij wil dan alsnog geld uit de pot houden en probeert meermaals Patrick op een verkeerd spoor te zetten, maar Patrick vindt de vlaggen en ziet dat Art steeds snel het geld pakt, en dan zelfs roept dat hij niet wil dat Patrick het geld pakt.
Patrick kent de vragen niet, en daarom ook eigenlijk de opdracht maar half en eist een antwoord.
Art als mol weet niet hoe hij moet reageren omdat hij er vanuit was gegaan met twee mensen met hoogtevrees sowieso niet in deze positie terecht te komen.

Deels is dit ook van toepassing op Patrick indien mol, want die wilde ook in de bomen, maar volgens zichzelf en de beelden is hij wel steeds degene die de vlaggen vindt, maar dat kan dan ook weer zijn in een poging zichzelf juist in die laatste opdracht minder verdacht te maken.


Citaat
Wat er nu gebeurt is volgens mij het volgende:
Kandidaat Patrick denkt dat de testvragen niet over de Mol gingen, maar over hém, omdat hij de test niet heeft gemaakt. Dus "Pakt Patrick geld ja/nee?". Oók denkt hij op dat moment nog dat Art gewoon kandidaat is die door de test (de laatste voor de finale) moet komen. Hij wil zijn grote vriend Art daar best bij helpen en snapt niet goed waarom Art het niet gewoon tegen hem zegt. Art heeft door dat Patrick dit denkt en vandaar ook zijn veelzeggende opmerking aan het eind: "Misschien gaat het wel niet over jou. Niet alles gaat over jou. Misschien gaat het wel over mij!"
Als Art gewoon kandidaat is die Patrick verdenkt, slaat die laatste opmerking wederom nérgens op. Hij zou dan immers snappen dat Patrick allang weet hoe het zit met die vragen.

Daar kan ik me wel in vinden, en idd die laatste opmerking van Art (indien kandidaat) is vaag, behalve wanneer hij bedoelt dat je de vragen ook door kunt trekken doordat te stellen dat de kandidaten bepaalde dingen moesten doen zodat de mol het niet zou doen om de vragen kloppend te maken, Patrick mocht geen geld pakken versus Art moest geld pakken.


Ik heb nog steeds het idee dat ik iets over het hoofd zie overigens.  ;)


Online Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Kandidaat] ART is (niet) de Mol!
« Reactie #511 Gepost op: 14-03-2011, 20:25:20 »
Citaat
Art heeft door dat Patrick dit denkt en vandaar ook zijn veelzeggende opmerking aan het eind: "Misschien gaat het wel niet over jou. Niet alles gaat over jou. Misschien gaat het wel over mij!"
Daar kan ik me wel in vinden, en idd die laatste opmerking van Art (indien kandidaat) is vaag, behalve wanneer hij bedoelt dat je de vragen ook door kunt trekken doordat te stellen dat de kandidaten bepaalde dingen moesten doen zodat de mol het niet zou doen om de vragen kloppend te maken, Patrick mocht geen geld pakken versus Art moest geld pakken.
Volgens mij zei Art dat gewoon om verwarring te zaaien. Bovendien heeft hij eigenlijk wel gelijk, gezien vanuit het standpunt van iemand die niet zeker is van wie de mol is. Tenslotte gingen de testvragen inderdaad niet over "Patrick" maar over "de Mol". Art heeft gelijk dat dat inderdaad "misschien wel over hemzelf" gaat, vanuit het oogpunt van Soundos, Karin en de kijkers.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline FeniXII

  • Forumlid
  • Die Mol is baie wys
Re: [Kandidaat] ART is (niet) de Mol!
« Reactie #512 Gepost op: 14-03-2011, 22:42:11 »
In aflevering 8 doet Art iets vreemds. In het verlaten ziekenhuis antwoordt hij op de vraag "Wanneer viel de slag bij Nieuwpoort?" het jaartal 1679.

Dat is merkwaardig omdat het een gehusselde versie is van niet enkel Arts geboortejaar (1976), ook nog eens van het geboortejaar van Patrick (1967).

Is het een hint of gewoon een slimme creatieve manier van het geven van een foutief antwoord? >:D

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] ART is (niet) de Mol!
« Reactie #513 Gepost op: 14-03-2011, 22:45:38 »
Weet je wat grappig is?
Als je aflevering 9 terugkijkt, dan zie je dat bij Art bij de testvragen over de bomenopdracht vraag 22 in beeld komt:

Heeft de Mol geld gepakt tijdens de bomenopdracht

Vervolgens zie je die vraag met 'Ja' beantwoord worden.

Natuurlijk weet ik ook wel dat dat niet de echte beelden van de test van Art zijn, maar blijkbaar wil men ons doen denken dat Art denkt dat de Mol geld zal pakken. In dat licht slaat zijn reactie tegen Patrick bij de boom al helemáál nergens op! En hij zou ook nog eens een vraag fout hebben, die Karin goed had. Toch viel Karin af.

Als Art zelf de mol is, valt echter alles op z'n plek. Hij zegt tegen Patrick dat hij het geld wil pakken omdat hij 'dat geantwoord heeft in de test'. En 'wij' vatten dat massaal op als 'hij heeft gezegd dat Patrick niks mag pakken', maar hij kan net zo goed bedoelen dat hijzelf (de Mol) het per se wil pakken. Bijna hetzelfde, maar niet helemaal. ;)

P.S. :P Ik weet ook wel dat de Mol de test niet echt maakt of iig dat de uitslag er van niets uitmaakt.
« Laatst bewerkt op: 14-03-2011, 22:53:58 door Jayne »

Offline Willemvee

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] ART is (niet) de Mol!
« Reactie #514 Gepost op: 14-03-2011, 22:53:40 »
Je bent erg scherp, Jayne...
 :-\\

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] ART is (niet) de Mol!
« Reactie #515 Gepost op: 14-03-2011, 23:06:29 »
Je bent erg scherp, Jayne...
 :-\\
Tnx! ;)

Ik denk trouwens ook de oplossing gevonden te hebben van de 'Zoek de verschillen, vind de Mol'-hint. Zie het topic over de leader voor een uitgebreide beschrijving, maar het komt er op neer dat de afleveringen met een afwijkende leader (2, 5 en 9) toevallig ook de afleveringen zijn waarin Art tijdens de test vraag 11 (daar is 'ie weer) beantwoordt. Bovendien zie je 2 daarvan in beeld beantwoord worden en beide keren slaat het antwoord op Art zelf.

Offline Cosma

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] ART is (niet) de Mol!
« Reactie #516 Gepost op: 15-03-2011, 00:01:04 »
Weet je wat grappig is?
Als je aflevering 9 terugkijkt, dan zie je dat bij Art bij de testvragen over de bomenopdracht vraag 22 in beeld komt:

Heeft de Mol geld gepakt tijdens de bomenopdracht

Vervolgens zie je die vraag met 'Ja' beantwoord worden.

Hetzelfde is het geval met Soundos bij de vraag pakt de mol geld aan van PJ, bij afl.9 en de terugblik naar afl. 9 in afl. 10, de ene keer wordt er zgn door Soundos 'ja' aangevinkt, de andere keer 'nee'.
« Laatst bewerkt op: 15-03-2011, 00:03:20 door Cosma »

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] ART is (niet) de Mol!
« Reactie #517 Gepost op: 15-03-2011, 00:51:01 »

-Wat ik dus erg opvallend vind is dat Art er niet voor heeft gekozen om contact met de mol te zoeken. Hij had een joker en is er niet het type voor om dan te zeggen dat doe ik niet. Volgens mij zou hij absoluut voor contact met de mol zijn gegaan. Er was een vrijstelling te winnen!

Om nog maar een keer hier op terug te komen...
In aflevering 7 zegt Art over het jokerspel (n.a.v. Anna die niet meedeed): "Ik weet niet of je in deze fase van het spel voor zekerheid moet kiezen. We zijn nog met zo weinig mensen, er staat zoveel op het spel... Voor zekerheid gaan kan niet. De omstandigheden veranderen elke minuut, elk uur, elke dag... dus volgens mij moet je in Wie Is De Mol altijd voor het onbekende kiezen"

Dus in aflevering 7 is dit zijn mening en in aflevering 8 kiest hij ineens niet voor contact met de Mol?? ???
Vreemd... heel vreemd....

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] ART is (niet) de Mol!
« Reactie #518 Gepost op: 15-03-2011, 01:08:20 »


Dus in aflevering 7 is dit zijn mening en in aflevering 8 kiest hij ineens niet voor contact met de Mol?? ???
Vreemd... heel vreemd....


Tenzij hij (als kandidaat) heel zeker is van zijn mol. Dan voegt contact niets toe. Dan kan hij de overgebleven joker beter gebruiken om tijd te winnen. (1 vraag overslaan in ruil v.d. joker)

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] ART is (niet) de Mol!
« Reactie #519 Gepost op: 15-03-2011, 03:09:35 »
Ik snap echt niet hoe sommige mensen hier kunnen vinden dat Art een betere mol zou zijn dan Patrick.
Patrick heeft meer geld uit de pot gehouden dan Art; de pot staat 6.000 euro lager als Patrick de mol is; zelfs Kim was minder obvious dan Art als mol.

Hoofddoel van de mol blijft toch geld uit de pot houden en dat is Patrick beter gelukt dan Art.
Brevis esse laboro, obscurus fio.