Auteur Topic: [Kandidaat] JAN is niet de Mol!  (gelezen 52844 keer)

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] JAN is (niet) de Mol!
« Reactie #40 Gepost op: 8-01-2011, 19:33:58 »
De kandidaten zitten steeds te klagen dat er zo weinig geld in de pot zit. Dus het is juist heel logisch om andere kandidaten aan te sporen vooral geld te pakken. Kandidaten zouden dit moeten willen! En de mol zou dit niet moeten willen. Dus als 9 mensen geld pakken en 1 jokers, dan weet je meteen wie de mol is.

Het punt is dat er niet door 9 mensen geld gepakt kon worden. Dit kon maar door maximaal 3  mensen als ik het goed heb (of waren het er 4?)En dan redeneert iedereen indien mogelijk vanuit zijn eigen gewin: ik neem die jokers/vrijstelling wel en dan pakt een ander het geld voor de pot maar. Free-rider gedrag dus. En eigenlijk wel logisch, want als jij zelf het geld pakt, kan een ander vervolgens die jokers pakken en ben jij zwaar in het nadeel.

En het was zelfs voor Jan voordelig om de volgende om jokers te sturen, omndat hij hier zelf ook een joker mee verdiende en hij kon redeneren dat er daarna nog genoeg kandidaten kwamen die alsnog het geld konden pakken.
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Kandidaat] JAN is (niet) de Mol!
« Reactie #41 Gepost op: 8-01-2011, 19:52:24 »
Het punt is dat er niet door 9 mensen geld gepakt kon worden. Dit kon maar door maximaal 3  mensen als ik het goed heb (of waren het er 4?)En dan redeneert iedereen indien mogelijk vanuit zijn eigen gewin: ik neem die jokers/vrijstelling wel en dan pakt een ander het geld voor de pot maar. Free-rider gedrag dus. En eigenlijk wel logisch, want als jij zelf het geld pakt, kan een ander vervolgens die jokers pakken en ben jij zwaar in het nadeel.

En het was zelfs voor Jan voordelig om de volgende om jokers te sturen, omndat hij hier zelf ook een joker mee verdiende en hij kon redeneren dat er daarna nog genoeg kandidaten kwamen die alsnog het geld konden pakken.
Er kon sowieso door meer dan 3 mensen geld verdiend worden, want in het totaal, zo zei PJ, was er 10000 Euro te verdienen. Er zat 2x 3000 in, sowieso 2 x 1000 en 1 x 500, en dan is er nog 1500 Euro over...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] JAN is (niet) de Mol!
« Reactie #42 Gepost op: 8-01-2011, 19:56:07 »
Oeps, niet goed opgelet  :-[
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Kandidaat] JAN is (niet) de Mol!
« Reactie #43 Gepost op: 8-01-2011, 20:52:20 »
Hoeveel mandjes waren er nou? Volgens mij niet genoeg om iedereen één keer te laten pakken zonder bijvullen toch? En we zagen ook dingen bij latere kandidaten die er eerst nog niet waren.
The British are not impressed.

Offline IDM

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] JAN is (niet) de Mol!
« Reactie #44 Gepost op: 8-01-2011, 21:06:50 »
Jan is voor mij zo onopvallend. Dat het opvallend is.
Laten we jabberen.

Offline winud

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] JAN is (niet) de Mol!
« Reactie #45 Gepost op: 8-01-2011, 22:30:31 »
Januari är mullvaden ;)
Wie is de Mol? 2011

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Kandidaat] JAN is (niet) de Mol!
« Reactie #46 Gepost op: 9-01-2011, 13:49:39 »
Jan was mijn schot voor de boeg mol, en is voorlopig wat naar beneden gezakt op mijn verdachten lijstje. Hij staat te veel vanaf de zijlijn toe te kijken en stoicijns voor zich uit te staren. Het lijkt alsof hij alles over zich heel laat komen, in plaats van dat hij actief deelneemt. Hij had wel eens sleutel positie in de vuurwerk opdracht en ging voor jokers bij de route in het Palacio Nacional.

Ik was naar het vuurwerk aan het kijken of daar een hint in te zien was. Ik kan er niet echt iets uit afleiden, maar er komt wel 2x een shot in beeld van een rode en blauwe pijl die kort na elkaar afgaan. Rood-blauw is de "M" van mol, volgens het gekozen systeem. Doordat dit shot twee keer voorkomt in de opdracht, met verschillende kandidaten er voor en erna, heb je er weinig aan... Echter, het shot komt ook terug in de leader en zit daar meteen voor het portret van Jan. Dat kan iets betekenen.

Offline Miss-chief91

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] JAN is (niet) de Mol!
« Reactie #47 Gepost op: 9-01-2011, 14:43:18 »
Het zou een mooie zijn. Het valt niet direct op waar letters en getallen wel meteen opvallen.

Maar voor mij is hij het niet...

Jan heeft "een aantal vriendschappen overgehouden aan mijn tijd in El Salvador" (tros kompas) -> Voor aflevering 5 exit (zou je denken).

Hoewel ik niet denk als 1e afvaller. Hij is iets te enthousiast over het programma en zowel Miryanna als Horace gaven aan veel met hem te hebben opgetrokken.

Voor de rest vond ik een aantal dingen raar in afl. 1:

- Hij was enorm onopvallend. Zelden een kandidaat zo stil en onopvallend gezien (kan de montage zijn). Weinig emoties te zien, enorm stoïcijnse blik.
- Korte introductie. Kort in de bus. Vertelde niets over eigenschappen van zichzelf of van een goede mol. Zette maar 1 jokertje in (weinig?). Was wel erg zenuwachtig bij de test.


Offline MissTinie

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] JAN is (niet) de Mol!
« Reactie #48 Gepost op: 9-01-2011, 15:16:59 »
Zo af en toe kijk ik GTST en ik vond h'm in aflevering 1 exact hetzelfde kijken als in GTST oftewel geacteerd. Ik zie hem nog steeds als een van m'n mollen. Die vuurwerkopdracht met die kleuren ga ik ook nog even bekijken..(blauw rood idee. Maar eigelijk heb ik geen molgedrag bij hem gezien.

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] JAN is (niet) de Mol!
« Reactie #49 Gepost op: 9-01-2011, 15:32:06 »
Hoeveel mandjes waren er nou? Volgens mij niet genoeg om iedereen één keer te laten pakken zonder bijvullen toch? En we zagen ook dingen bij latere kandidaten die er eerst nog niet waren.

Ik weet het niet zeker maar ik denk

- Niks
- vrijstelling afl 1 + ?
- Vrijstelling afl 3
- Vrijstelling afl 5 + nog iemand
- 3000 euri
- 3000 euri
- 1000 euri
- 1000 euri
- 1000 euri
- 500 euri
- 500 euri
- 5 jokers
- 4 jokers
- 3 jokers

Ik dacht 3 manden met jokers toch? En geld weet ik niet zeker maar ik baseer dat op het feit dat PJ zegt dat er 10k kon worden verdiend.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline belg

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] JAN is (niet) de Mol!
« Reactie #50 Gepost op: 9-01-2011, 15:37:11 »
Er waren vier manden met jokers:

Horace nam 4 jokers voor aflevering 2
Jan nam 3 jokers voor aflevering 1               
Art nam vijf jokers voor aflevering 1
Patrick nam vier jokers voor aflevering 4
« Laatst bewerkt op: 9-01-2011, 16:34:24 door belg »

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Kandidaat] JAN is (niet) de Mol!
« Reactie #51 Gepost op: 9-01-2011, 15:46:49 »
Het zou natuurlijk nergens op slaan als er precies genoeg mandjes zijn voor iedereen. Dan pakken de eersten jokers en vrijstellingen en dan kunnen de anderen niet anders dan geld pakken. Dan wordt gewoon de hele inhoud van de mandjes verdeeld en is er geen enkele reden om door te lopen bij een vol mandje. Gewoon pakken en de volgende pakt het tweede mandje en de volgende pakt het derde mandje, en zo verder. Dan blijft er niks achter en is alles gepakt.
Daarom moet er tussen de kandidaten door aan de mandjes gemorreld zijn (door productie). Pakt iemand geld, komt er misschien een vrijstelling voor in de plaats voor de volgende kandidaat. Op elk tijdstip zal er geld liggen en jokers of iets dergelijks. De mol zal nooit hoeven te kiezen voor 'dan maar geld', want die weet vantevoren waar het geld ligt en als hij dan langs een mandje jokers komt, pakt hij dat gewoon. Hij is niet de enige die jokers pakte, weten we zeker. Dus het zou niet opvallen. Desnoods gooit productie iets anders alsnog in het laatste mandje, wat de mol dan te horen krijgt. En dan is gewoon de smoes, ja ik wilde toch kijken of er iets in het laatste mandje lag.
The British are not impressed.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Kandidaat] JAN is (niet) de Mol!
« Reactie #52 Gepost op: 9-01-2011, 15:56:25 »
Volgens mij zijn er geen dingen bij gelegd, misschien wel lege mandjes weggehaald. Ik ga eens kijken of ik de mandjes in kaart kan brengen.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Kandidaat] JAN is (niet) de Mol!
« Reactie #53 Gepost op: 9-01-2011, 16:00:51 »
Het lijkt me toch wel zo logisch. Wat heb je aan een opdracht waarvan de uitkomst al vast staat? Of de mol dan wel of niet geld pakt is dan niet eens meer van belang, als er geld sowieso in de pot komt, nou ja, dan kan de mol dat net zo goed pakken als ieder ander. De mol moet wel een mogelijkheid hebben om te kunnen mollen. En dat kan alleen als de uitslag van de opdracht niet vast staat. En dus moet er iets veranderd zijn met de mandjes, vrijstelling erbij, geld eraf. Anders heeft de hele opdracht geen enkel nut. Kan PJ zeggen: "De derde opdracht begint nu. En is nu afgelopen. Gefeliciteerd, jullie hebben 3000 euro gewonnen."
The British are not impressed.

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: [Kandidaat] JAN is (niet) de Mol!
« Reactie #54 Gepost op: 9-01-2011, 16:05:16 »
Het lijkt me toch wel zo logisch. Wat heb je aan een opdracht waarvan de uitkomst al vast staat? Of de mol dan wel of niet geld pakt is dan niet eens meer van belang, als er geld sowieso in de pot komt, nou ja, dan kan de mol dat net zo goed pakken als ieder ander. De mol moet wel een mogelijkheid hebben om te kunnen mollen. En dat kan alleen als de uitslag van de opdracht niet vast staat. En dus moet er iets veranderd zijn met de mandjes, vrijstelling erbij, geld eraf. Anders heeft de hele opdracht geen enkel nut. Kan PJ zeggen: "De derde opdracht begint nu. En is nu afgelopen. Gefeliciteerd, jullie hebben 3000 euro gewonnen."

Mwoa, misschien is het een opdracht om wat moeilijker te mollen, maar het is wel een opdracht waarin kandidaten bijvoorbeeld kunnen proberen geld in de pot te brengen of om de mol te ontmaskeren. Je kunt bijv. als groep proberen de mol die je verdenkt als laatste te laten gaan zodat hij bijna niet anders dan geld kan pakken, maar je kunt bijv. ook de mol die je verdenkt na je laten gaan en hem alleen vertellen waar geld ligt, niet jokers, en kijken wat hij doet.

Helaas zijn de meeste mensen in deze groep daar nog niet bewust mee beziggeweest, maar ja, het is nog vroeg in het spel. :)
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Kandidaat] JAN is (niet) de Mol!
« Reactie #55 Gepost op: 9-01-2011, 16:23:17 »
Het lijkt me toch wel zo logisch. Wat heb je aan een opdracht waarvan de uitkomst al vast staat? Of de mol dan wel of niet geld pakt is dan niet eens meer van belang, als er geld sowieso in de pot komt, nou ja, dan kan de mol dat net zo goed pakken als ieder ander. De mol moet wel een mogelijkheid hebben om te kunnen mollen. En dat kan alleen als de uitslag van de opdracht niet vast staat. En dus moet er iets veranderd zijn met de mandjes, vrijstelling erbij, geld eraf. Anders heeft de hele opdracht geen enkel nut. Kan PJ zeggen: "De derde opdracht begint nu. En is nu afgelopen. Gefeliciteerd, jullie hebben 3000 euro gewonnen."
Ik sluit het ook nog niet uit.

Maar vergeet niet dat de kandidaten elkaar instructies moeten geven, waardoor ook minder geld in de pot zou kunnen komen. Maximaal kon er €10000 verdient worden. Als iedereen oprecht, maar egoistisch speelt, wordt er minimaal €7000 verdient. Er werd door de actie van Soundos maar €6000 verdient. Met nog meer verwarrende instructies had dit nog minder kunnen zijn. Het maximaal haalbare is niet verdient. De opdracht heeft ook als alles er vanaf het begin al staat wel degelijk nut.

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] JAN is (niet) de Mol!
« Reactie #56 Gepost op: 9-01-2011, 16:42:56 »
@ Daedalus: In Molow's overzicht tel ik 14 mandjes. Dus dat de uitkomst al vast zou staan als er niet tussentijds dingen bijgelegd worden, zie ik niet. 14 mandjes, 10 kandidaten, dus ook de laatsten hebben nog keus.
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Kandidaat] JAN is (niet) de Mol!
« Reactie #57 Gepost op: 9-01-2011, 16:45:15 »
Dat was dus de vraag, hoeveel mandjes zijn er? Als het er idd 14 zijn, dan kan het zo kloppen.
The British are not impressed.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: [Kandidaat] JAN is (niet) de Mol!
« Reactie #58 Gepost op: 9-01-2011, 16:46:48 »
Dat was dus de vraag, hoeveel mandjes zijn er? Als het er idd 14 zijn, dan kan het zo kloppen.

Dan hebben ze heel wat te onthouden als ze geen molboekje erbij mogen gebruiken.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Kandidaat] JAN is (niet) de Mol!
« Reactie #59 Gepost op: 9-01-2011, 16:53:52 »
Dat was dus de vraag, hoeveel mandjes zijn er? Als het er idd 14 zijn, dan kan het zo kloppen.
Ik kan me ook niet herinneren dat PJ gezegd heeft hoeveel mandjes er waren. Dus het zou heel goed kunnen zijn dat er 14 mandjes hebben gestaan!
Ich bin ein Bärliner!