Auteur Topic: [Theorie] Beste molpositie  (gelezen 23087 keer)

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #40 Gepost op: 9-01-2011, 15:53:49 »
Als een opdracht bij voorbaat gedoemd is om te mislukken zit de opdracht gewoon niet goed in elkaar en dat lijkt me na 11 series WIDM niet logisch. Uiteindelijk is het aan de kandidaten wat ze er van maken.
Denk ik ook. De opdrachten zitten echt wel degelijk in elkaar en er moet altijd een oplossing zijn. Wat zou het voor nut hebben om opdrachten te verzinnen die toch al niet kunnen lukken. Waar hebben we dan een mol voor nodig?
"Kandidaten, de eerste opdracht is simpel. Stuur een bemande raket naar de maan. Als het lukt komt er 2 miljoen euro in de pot."
Krijgen we wel eindelijk een molseizoen op de maan...
The British are not impressed.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #41 Gepost op: 9-01-2011, 15:57:21 »
Tja, we hebben erg weinig informatie over de vuurwerk opdracht. We zien dat het bedenken van een systeem behoorlijk chaotisch verloopt, maar des ondanks kiezen ze een beoorlijk slim systeem. we zien ook dat de ontvangers flink aan het klooien zijn. Toch vraag ik me af hoeveel je afleiden uit de posities... Als de mol goed zijn werk doet tijdens de eerste fase van de opdracht, bijvoorbeeld door veel tijd te verspillen en choas te creëren waardoor de helft van de kandidaten het systeem niet snapt, dan maakt de twee fase van de opdracht niks meer uit.

De ontvangers doen trouwens meteen wat verkeerde aannames bij het kiezen van een envelop. Ten eerste denken ze dat ze de juiste volgorde moeten vinden, en niet slechts de juiste combinatie. Ten tweede zoeken ze meteen naar een envelop met Horace er op.
De juiste envelop is helaas de slechtst zichtbare, hierop staat volgens mij "Anna, Miryanna, Patrick, Pepijn, Karin, Hanna". Als dit klopt, dan kan je daaruit afleiden dat die volgorde niet van belang was. Als "Karin" en "Anna" omgedraait zouden zijn klopt de volgorde wel en is die: 1. Miryanna & Anna; 2. Horace & Pepijn; 3. Soundos & Art.

De beelden die gekozen zijn doet ons inderdaad geloven dat het bij de ontvangers misging. Er wordt gezegd dat Patrick spontaan niets meer uit kon voeren en dat Karin met het Tsjechische spreekwoord aankwam was inderdaad zo. Aan de andere kant zien we Anna en Miryanna compleet euforisch doen over hun eigen bijdrage. Tot slot horen we nog iemand in de biecht zeggen dat de mol vast tussen de ontvangers zat. Ik zou wel meer van deze opdracht willen zien, want van de verzenders hebben we nu vrijwel alleen positieve beelden gezien. Wellicht zit de mol dus toch bij de verzenders maar moet die indruk niet gewekt worden.

Offline Miss-chief91

  • Forumlid
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #42 Gepost op: 9-01-2011, 15:58:00 »
Ja tuurlijk hebben ze één voor één afgestoken.

Als verzender weet je toch dat anders alle letters van 3 groepjes door elkaar heen gaan.

Maar ze monteren het zo dat wij denken dat de fout bij de verzenders zit...

De mol wil sowieso ontvanger zijn: Meer mensen, meer chaos, invloed op decoderen, invloed op keuze envelop.

Daarom denk ik dat de mol ontvanger was of wilde ontvangen, maar door de groep gedwongen werd te verzenden (Horace).

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #43 Gepost op: 9-01-2011, 17:24:42 »
Ja tuurlijk hebben ze één voor één afgestoken.

Als verzender weet je toch dat anders alle letters van 3 groepjes door elkaar heen gaan.
Op zich hadden de ontvangers toch een oplossing kunnen vinden als alles door elkaar zou zijn gegaan. Immers kwam het vuurwerk van drie kanten (zover ik het kon zien) en dus had je kunnen kijken welke letters van welke kant kwamen!

Citaat
Maar ze monteren het zo dat wij denken dat de fout bij de verzenders zit...
En ik had juist de idee dat via de montage juist eerder de ontvangers de fout hadden gemaakt...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Miss-chief91

  • Forumlid
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #44 Gepost op: 9-01-2011, 18:15:40 »
hmm neuh niet alleen bij de ontvangers...

Je zag wel Patrick die niets meer kon uitbrengen, Karin die kon het niet lezen.

Bij de verzenders moest het vast 'lijken' alsof ze allemaal tegelijk gingen afvuren (denk dat ze het één voor één deden) + Art die op de foute knop drukte en Miryanna en Anna die zichtbaar genoten van de knopjes. Dus niet alleen de fouten van de ontvangers werden gefilmd...

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #45 Gepost op: 11-01-2011, 11:16:01 »
Los van dit alles (leuk om te lezen trouwens, hoewel ik er nu even niets aan toe te voegen heb): is de vraag wat de beste molpositie is, eigenlijk wel een ''theorie''? Het is toch meer een afweging?

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #46 Gepost op: 11-01-2011, 18:36:42 »
Ik bedenk me net opeens iets, is het in de mandjes opdracht als mol niet geniaal om gewoon niets te pakken

dan is er sowieso een kandidaat minder die geld kan pakken  ::vergroot::
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #47 Gepost op: 12-01-2011, 03:17:27 »
Ik sluit me bij Mariell aan; in de groep met ontvangers wordt de uiteindelijke beslissing genomen. Daar wordt de envelop gekozen.

Op basis van de informatie die doorgegeven is door de zenders..
Ook de ontvangers moeten een plausibel verhaal hebben naar elkaar toe en zijn niet 'vrij' om maar wat dan ook te verzinenn.

Stel dat de zenders wel een heel goed systeem hadden bedacht met om beurten iets door te zenden (hetgeen ongetwijfeld in praktijk zeer moeilijk zo niet onmogelijk is met alle omgevingsfactoren, verrassingsfactoren en ongewilde foutjes - laat staan spontane sabotage acties door quasimollen..) dan had je als ontvanger niet anders gekund dan dit te noteren. Nu staan hier ook 4 mensen met verschillende persoonlijkheden en evt quasimollen.

In other words het maakte simpelweg niet uit waar je stond want de opdracht was eenvoudigweg door de hele setting niet haalbaar..
Sterker nog, het feit dat in de montage gesuggereerd wordt dat dit wel het geval zou zijn, geeft zeker te denken.

Maar als jij per se geloven wilt dat een positie 'een betere molspositie' is dan de andere in dit geval (zonder mijns inziens met inhoudelijke en overtuigende argumenten hiervoor te komen die ingaan op eerder door mij gestelde vragen en pitfalls), wie ben ik om je te proberen tot ander 'inzicht' te brengen... Dat is uiteraard jouw persoonlijke zij het in mijn ogen nogal subjectieve, keuze.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2011, 03:35:21 door Supernova »
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #48 Gepost op: 12-01-2011, 03:28:49 »
Ik bedenk me net opeens iets, is het in de mandjes opdracht als mol niet geniaal om gewoon niets te pakken

dan is er sowieso een kandidaat minder die geld kan pakken  ::vergroot::

Dat is absoluut een optie.. (zie Soundos-topic), al verdient het bepaald niet de schoonheidsprijs qua molsactie.  :-\\

Maar eerlijkheidshalve moet dan worden toegevoegd dat dit nu eenmaal ook de opzet was van de opdracht - de mol kon slechts als eerste echt controle uitoefenen voor zover wij als kijker kunnen beoordelen. Dat zou het alleen wat al te opzichtig maken..  :D

Dus hetzij de mol probeert in een goed blaadje te komen bij iemand die wrsch snel gekozen gaat worden of als eerste gaat (met een joker/vrijstellingsdekmantel), hetzij de mol is gedwongen geld te nemen, hetzij de mol gaat voor het 'niks' mandje. Het enige wat ik op het laatste wel echt tegenheb is dat de mol (tenzij t Pepijn is) niet kon voorspellen dat er veel gedoe hieromtrent zou gaan ontstaan, en dus alleen maar opportunistisch kon mollen of gedwongen was om geld te nemen, in die positie. Dat is de consequentie van de opzet van de opdracht en mijns inziens de mol niet persoonlijk aan te rekenen. De mol moet vooral onopvallend blijven en daar paste de actie van Soundos niet echt in, al had ze een reden voor haar actie - als mol loopt het toch wel erg in het oog imho.

Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #49 Gepost op: 12-01-2011, 09:09:12 »
Citaat
Maar als jij per se geloven wilt dat een positie 'een betere molspositie' is dan de andere in dit geval (zonder mijns inziens met inhoudelijke en overtuigende argumenten hiervoor te komen die ingaan op eerder door mij gestelde vragen en pitfalls), wie ben ik om je te proberen tot ander 'inzicht' te brengen... Dat is uiteraard jouw persoonlijke zij het in mijn ogen nogal subjectieve, keuze.

Iedere keus voor een beste molpositie zou subjectief zijn. Helaas was ik er niet live bij en moet ik het, net als jij, hebben van de beelden die we voorgeschoteld krijgen.

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #50 Gepost op: 12-01-2011, 10:02:26 »
Iedere keus voor een beste molpositie zou subjectief zijn. Helaas was ik er niet live bij en moet ik het, net als jij, hebben van de beelden die we voorgeschoteld krijgen.

Een keuze voor 'beste molspositie' kan goed worden onderbouwd of niet.. Dat is wat anders.

Aangezien ik nu meerdere reacties heb gezien van volstrekt onpartijdige mensen (die internationaal wel van de mol houden en het fervent volgen) die -onafhankelijk van mij - tot exact dezelfde conclusie kwamen als ik neem ik gevoeglijk aan dat meerdere mensen deze optiek delen.

Dat heeft niks te maken met subjectief, sterker nog ik stel dat hier geen 'beste positie' is - volgens mij geheel objectief aan de hand van de aan ons geleverde beelden. Als jij hier dan toch subjectief een 'beste positie' in ziet is dat idd precies dat imho: subjectief.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2011, 10:18:19 door Supernova »
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #51 Gepost op: 12-01-2011, 10:19:08 »
Als je mijn eerdere posts leest zie je dat ik denk dat de mol zich het beste in een grote groep kan begeven, zeker in het begin. In welke positie hij dan staat lijkt me minder van belang. Dat jouw volstrekt onpartijdige partijen tot dezelfde conclusie komen als jij lijkt me geen voorwaarde voor objectiviteit of subjectiviteit.

Het lijkt me overigens geen probleem als we van mening verschillen, want daar is dit topic (en de mol) voor. :)
« Laatst bewerkt op: 12-01-2011, 10:33:07 door Lautjuh »

Offline Pharos

  • Forumlid
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #52 Gepost op: 12-01-2011, 10:54:50 »
(...)
De juiste envelop is helaas de slechtst zichtbare, hierop staat volgens mij "Anna, Miryanna, Patrick, Pepijn, Karin, Hanna". Als dit klopt, dan kan je daaruit afleiden dat die volgorde niet van belang was. Als "Karin" en "Anna" omgedraait zouden zijn klopt de volgorde wel en is die: 1. Miryanna & Anna; 2. Horace & Pepijn; 3. Soundos & Art.

Goede bedacht zeg, de juiste envelop is inderdaad als enige zowat onleesbaar, de anderen geven in ieder geval duidelijk verkeerde namen (Jan/Art/Soundos). De namen welke jij opsomt staan volgens mij ook, in die volgorde, op de slecht leesbare envelop. De eerste naam op die bewuste envelop begint in ieder geval met een "A" en niet met een "K", waardoor je conclusie dat dat de volgorde niet van belang was, imho de juiste is.
Weet je het niet, antraciet

Offline MrJasper

  • Forumlid
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #53 Gepost op: 12-01-2011, 11:15:48 »
De Mol zat bij de verzenders, waarom?

Wat is nou werkelijk de beste positie voor de Mol tijdens dit spel? Bij de verzenders natuurlijk! bij de ontvangers kan ie misschien wat meer saboteren maar was dat überhaupt wel nodig? Het systeem zou toch niet werken. Bovendien kregen de Ontvangers de schuld van het mislukken van de opdracht. Wat logisch is, want als verzenders kun je moeilijk iets fout doen..De ontvangers zouden in de gedeelte al-tijd de schuld krijgen, en daarmee zouden er dus verdenkingen op de Mol zijn gekomen als ie bij de ontvangers zou zitten.

Een tweede reden waarom ik als Mol bij de verzenders zou zitten is vanwege de lol! Je bent als Mol volledig op de hoogte van de opdracht. Je weet dat de opdracht op voorhand gedoemd is te mislukken en als je dan moest kiezen tussen verzenden of ontvangen, dan is het verzenden van vuurwerk toch veel gaver! Regelmatig zien we aan het eind van de serie de Mol opbiechten dat hij/zij een bepaalde opdracht wilde doen omdat die gewoon veel leuker was dan een andere.

Daarom staan Patrick, Karin, Hanna en Jan heel laag op m'n lijstje van verdenkingen ;) 

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #54 Gepost op: 12-01-2011, 11:29:10 »
Er van uitgaande dat de opdracht theoretisch gezien haalbaar was, is ontvangen natuurlijk wél de beste positie. En omdat de verzenders zelf zo overtuigd waren dat het goed gegaan was, lijkt het me dat het ook best mogelijk was. Als alle kleuren inderdaad door elkaar heen gingen, dan waren de zenders nooit zo overtuigd geweest van het feit dat het gelukt moest zijn.
BOvendien houd ik er gewoon niet van om er van uit te gaan dat opdrachten bij voorbaat al gedoemd zijn om te mislukken. Waar heb je dan nog een mol voor nodig? Als er echt regelmatig dit soort opdrachten bij zitten, dan klopt het concept niet en hoef ik het programma eigenlijk niet meer zonodig te kijken (zei deze nieuwbakken verslaafde in de dop  ;))


Waarom is ontvangen de beste positie?
1. de zenders konden elkaar erg gemakkelijk controleren. Maar ik geef toe dat één foutje (2 keer op 1 knop) het hele systeem al overhoop kan gooien.
Maar dan kom ik bij
2. er waren drie groepen van zenders die elk 2 namen moesten doorzenden. Als 2 groepen het goed zouden doen en de derde niet, dan lukt het de ontvangers waarschijnlijk alsnog om de juiste envelop er uit te halen.
Alle goeie dingen in 3-en
3. Als ontvangende mol kun je hopen dat het ergens bij het verzenden al fout gaat en dan hoef je niets te doen en kun je dus ook niet opvallen. Gaat het onverhoopt toch goed, dan hoef je pas in actie te komen. Met name het noteren en decoderen van de kleuren kon bijna niet door een ander gecontroleerd worden. Mocht het ook daar niet lukken om te mollen, dan is je laatste strohalm om te zorgen dat niet (al is het bij toeval) de goede envelop wordt gekozen.

Ik zeg niet dat de mol bij de ontvangers zat, maar het is wel de beste positie.

The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline Miss-chief91

  • Forumlid
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #55 Gepost op: 12-01-2011, 12:40:11 »
Ja, ik zou ook zeggen ontvanger.
In een groep van 4 valt hij/zij natuurlijk minder op. Bij de verzenders zit er iemand met z'n neus bovenop.

Bovendien kunnen de ontvangers (per ongeluk) de goede enveloppe kiezen. De mol wil hier invloed op uitoefenen. Hij kan nog zo slecht verzenden, maar wat als de ontvangers goed gokken?

Mijn gevoel zegt ontvanger, of hij wilde onvangen (Horace), maar mocht dat niet.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #56 Gepost op: 12-01-2011, 12:50:42 »
Er van uitgaande dat de opdracht theoretisch gezien haalbaar was, is ontvangen natuurlijk wél de beste positie. En omdat de verzenders zelf zo overtuigd waren dat het goed gegaan was, lijkt het me dat het ook best mogelijk was. Als alle kleuren inderdaad door elkaar heen gingen, dan waren de zenders nooit zo overtuigd geweest van het feit dat het gelukt moest zijn.
BOvendien houd ik er gewoon niet van om er van uit te gaan dat opdrachten bij voorbaat al gedoemd zijn om te mislukken. Waar heb je dan nog een mol voor nodig? Als er echt regelmatig dit soort opdrachten bij zitten, dan klopt het concept niet en hoef ik het programma eigenlijk niet meer zonodig te kijken (zei deze nieuwbakken verslaafde in de dop  ;))
Ik ben het met je eens dat het onaantrekkelijk is als de opdracht niet haalbaar is, maar denk dat er nog een scenario is... We gaan er nu in de discussie een beetje vanuit dat de programmamakers de volgorde bepaald hebben, dat het onderdeel van de opdracht is of ze na elkaar of tegelijk moeten vuren. Het kan ook zijn dat deze keuze bij de kandidaten zelf lag, dat zij (onafhankelijk van elkaar) hadden moeten bedenken dat het misschien slimmer was om te wachten op elkaar en niet tegelijk te schieten. Dan kan je meteen controleren of de andere verzendgroepjes het goed doen.
Het kan zo zijn dat dit gebeurt is en dat de kandidaten zo ontzettend positief zijn over het slagen van de opdracht omdat ze gecontroleerd hebben dat de andere verzenders duidelijk twee nemen hebben doorgegeven. Helaas hebben wij domweg te weinig informatie om hier een definitieve uitspraak over te doen.

Waarom is ontvangen de beste positie?
1. de zenders konden elkaar erg gemakkelijk controleren. Maar ik geef toe dat één foutje (2 keer op 1 knop) het hele systeem al overhoop kan gooien.
Maar dan kom ik bij
2. er waren drie groepen van zenders die elk 2 namen moesten doorzenden. Als 2 groepen het goed zouden doen en de derde niet, dan lukt het de ontvangers waarschijnlijk alsnog om de juiste envelop er uit te halen.
Alle goeie dingen in 3-en
Behalve als een verzendgroepje bewust een verkeerde naam hebben doorgegeven! Ik neem als voorbeeld even het groepje Anna en Miryanna. Als Miryanna het systeem echt niet begreep en blind de knopjes indrukte die Anna doorgaf. Dan heeft Anna alle mogelijkheid om een foute naam door te geven. De groep kiest de verkeerde envelop. Niemand, naast Anna en Miryanna, hebben het kaartje gezien waarop de twee namen staan. Miryanna weet niet wat er op de enveloppen stond waaruit de ontvangers konden kiezen. Alleen als de ontvangers Miryanna gaan uithoren over wat er op het kaartje stond zal deze molactie aan het licht komen.
Dit scenario ligt niet voor de hand, maar ik wil het zeker niet uitsluiten.

Ik denk dat bij de discussie over de beste molpositie ook de eeuwige discussie meespeelt wat de belangrijkste eigenschap van de mol moet zijn: Geld uit de pot houden of zo min mogelijk verdacht worden. Als je de prioriteit legt bij het saboteren van de opdracht, dan is een positie bij de ontvangers waarschijnlijk het beste, omdat je daar de meeste mogelijkheden hebt. Als je het onverdachtheidsaspect meeneemt in het verhaal dan heeft verzender zijn ook zo zijn voordelen.
Ik ga overigens uit van de mogelijkheid dat de mol slechts heeft toegeslagen tijdens het bedenken van het communicatiesysteem (veel tijdverspillen, verwarring zaaien), om er vervolgens op te vertrouwen dat de rest het verklooit.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #57 Gepost op: 12-01-2011, 15:23:21 »
Nee, de opdracht was niet 'gedoemd te mislukken', waar halen jullie die onzin vandaan? De opdrachten zijn goed en er is altijd een oplossing. Wat is het nut van het spel als er onmogelijke opdrachten in zitten?
Voor de mol is het daarom zeker de ideale positie om bij de ontvangers te zitten. Stel dat het bedachte systeem goed was geweest en alles was goed verzonden en goed ontvangen, dan had het wel héél erg opgevallen als uit één verzendgroep onzinnige boodschappen waren gekomen. Daarom wil de mol ontvangen, zodat hij bij elke groep fouten kan maken.
The British are not impressed.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #58 Gepost op: 12-01-2011, 20:26:26 »
Als ik mol zou zijn, zou ik ook het liefst bij de verzenders zitten. Eén klein foutje kan grote gevolgen hebben.

Ten eerste: we weten niet of de kleuren door elkaar doorgeseind werden. Als mol zou ik wel proberen om tegelijk met een ander groepje de kleuren door te seinen, waardoor tweetallen lastiger te ontdekken valt. Volgens mij is het vanaf de grond lastig te zien wie welk vuurwerkje liet knallen.

Maar, mocht het wel zo zijn dat ze achter elkaar hebben geseind..
Stel, de kleuren die ze moesten doorseinen was (per tweetal)

rood blauw
rood geel
blauw groen
groen wit
groen rood
blauw groen

maar dan (Art bv) knal je als mol ineens 'per ongeluk' een kleur dubbel:

rood blauw
rood rood(dubbel)
geel blauw
groen groen
wit groen
rood blauw
groen (blijft los over)

Zoals je ziet ontstaan er ineens hele andere tweetallen en dus ook andere letters. En dan ontstaat vanzelf een russisch spreekwoord.

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #59 Gepost op: 12-01-2011, 20:45:25 »
Ja, maar als dat één keer voorkomt, dan is slechts één naam Russisch. Ik neem toch aan dat niet alle verzenders per ongeluk in elke naam een kleur teveel afschoten.
The British are not impressed.