Auteur Topic: [Theorie] Beste molpositie  (gelezen 23159 keer)

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #60 Gepost op: 12-01-2011, 20:55:48 »
De mol moet vooral onopvallend blijven en daar paste de actie van Soundos niet echt in, al had ze een reden voor haar actie - als mol loopt het toch wel erg in het oog imho.


Ik doelde daarom met mijn opmerking dat de mol niks moet pakken dat de mol tegenover de groep wel doet alsof hij een joker of vrijstelling heeft gepakt
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #61 Gepost op: 12-01-2011, 20:59:05 »
Ja, maar als dat één keer voorkomt, dan is slechts één naam Russisch. Ik neem toch aan dat niet alle verzenders per ongeluk in elke naam een kleur teveel afschoten.

De laatste overgebleven groene wordt dan gekoppeld aan de eerste kleur van de volgende reeks, waardoor de fout meegenomen wordt.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #62 Gepost op: 12-01-2011, 21:24:02 »
Dat ligt er toch aan in welke volgorde de namen doorgegeven werden en of de ontvangers kunnen zien welke kleuren waar vandaan komen. Maar zelfs als dat naadloos gaat en ze niet weten wanneer het ene bericht ophoudt en het andere begint, dan moet die fout meteen als eerste gemaakt zijn, anders hadden ze een reeks gehad die gedeeltelijk te begrijpen was en pas halverwege ineens Russisch werd.
The British are not impressed.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #63 Gepost op: 12-01-2011, 21:43:28 »
Precies. Uit de montage kunnen we dat in ieder geval niet halen. Het lijkt me voor de kandidaten echter wel lastig om te zien of er een reeks afgelopen is en een volgende begint.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #64 Gepost op: 12-01-2011, 22:21:23 »
ze zaten in drie verschillende hoeken. Toch?
Als je een vuurpijl de lucht in ziet gaan, zie je een spoor.
Ik denk dat het op die manier mogelijk moet zijn wat bij wat hoort. Als ze maar niet te snel achter elkaar zijn afgestoken.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #65 Gepost op: 13-01-2011, 13:50:21 »
Ik doelde daarom met mijn opmerking dat de mol niks moet pakken dat de mol tegenover de groep wel doet alsof hij een joker of vrijstelling heeft gepakt
Leuk, maar dan valt een mol al snel door de mand. Als kandidaat een zegt dat er iets ligt, kandidaat 2 zegt dat hij het pakte, en kandidaat 3 komt het tegen, dan gaan ze toch echt nadenken.

Offline revelation

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • dall'inizio alla fine.. che divertimento!
Re: Beste molpositie
« Reactie #66 Gepost op: 13-01-2011, 18:21:28 »
Als mol kun je deze opdracht niet volledig sturen, het beste wat je kunt doen, is hoe dan ook geen geld pakken en dat kun je het best verantwoorden door bij één van de eersten te zitten. Dan is er nog genoeg te kiezen en is het logisch dat je geen geld pakt.

Mee eens. Maar ik denk dat we niet moeten vergeten dat de mol ook juist geld kan pakken en dit vervolgens laten verdwijnen. Hoeveel viel er niet te verdienen in deze opdracht? De mol zegt dan tegen de groep dat hij/zij jokers gepakt heeft bijvoorbeeld.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #67 Gepost op: 15-01-2011, 18:42:39 »
Theateropdracht
Denk niet dat mol hier een bijzondere positie kan innemenen.

Hooibaalopdracht
Anna houdt de tekening bij, maar kan niet bijzonder mollen want de rest kijkt op haar neus. Als ze een fout zou hebben gemaakt was het direct opgevallen. De mol kan of zo min mogelijk boobytraps onschadelijk maken of zorgen dat het geld niet binnen komt. Je kunt volgens mij best hier en daar een lijntje niet doorknippen, de anderen moeten toch maar afgaan op wat je vertelt. Wat mij betreft is er geen eenduidige beste molpositie, maar als je kijkt naar het wel of niet slagen van een opdracht ga ik voor Pepijn, Art en Jan. Pepijn omdat hij alle vrijheid kreeg om te kiezen voor een strategie en natuurlijk Art en Jan omdat zij voor het geld moesten gaan.

Levend schilderij
Zoals de montage ons ook doet geloven is het goed als de mol bij de laatste vijf staat. Maar als een van de eersten gaan en een goed antwoord uit het spel 'wegnemen' is natuurlijk ook een leuke strategie. Dat de mol per se achteraan moet staan geloof ik niet. Als een van de laatsten kun je ook mooi de opdracht verzieken.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2011, 18:50:20 door Lautjuh »

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Beste molpositie
« Reactie #68 Gepost op: 15-01-2011, 18:49:25 »
Mee eens. Maar ik denk dat we niet moeten vergeten dat de mol ook juist geld kan pakken en dit vervolgens laten verdwijnen. Hoeveel viel er niet te verdienen in deze opdracht? De mol zegt dan tegen de groep dat hij/zij jokers gepakt heeft bijvoorbeeld.

Daar heb je zeker gelijk in en dat was een mooie actie geweest! Maar ik weet niet in hoeverre de andere kandidaten mee konden kijken, want dat kon op bepaalde gedeeltes van de route in ieder geval wel. En waarom niet stiekem een extra mandje leegroven als je als mol geld ziet liggen?

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #69 Gepost op: 15-01-2011, 18:58:32 »
Theateropdracht
Denk niet dat mol hier een bijzondere positie kan innemenen.

Hooibaalopdracht
Anna houdt de tekening bij, maar kan niet bijzonder mollen want de rest kijkt op haar neus. Als ze een fout zou hebben gemaakt was het direct opgevallen. De mol kan of zo min mogelijk boobytraps onschadelijk maken of zorgen dat het geld niet binnen komt. Je kunt volgens mij best hier en daar een lijntje niet doorknippen, de anderen moeten toch maar afgaan op wat je vertelt. Wat mij betreft is er geen eenduidige beste molpositie, maar als je kijkt naar het wel of niet slagen van een opdracht ga ik voor Pepijn, Art en Jan. Pepijn omdat hij alle vrijheid kreeg om te kiezen voor een strategie en natuurlijk Art en Jan omdat zij voor het geld moesten gaan.

Levend schilderij
Zoals de montage ons ook doet geloven is het goed als de mol bij de laatste vijf staat. Maar als een van de eersten gaan en een goed antwoord uit het spel 'wegnemen' is natuurlijk ook een leuke strategie. Dat de mol per se achteraan moet staan geloof ik niet. Als een van de laatsten kun je ook mooi de opdracht verzieken.
In het meeste kan ik mij wel vinden. Opdracht 1 kon de mol immers ook niet kiezen, omdat PJ de kandidaten afriep.

Opdracht 2 wil je vooral niet als een van de eersten gaan, omdat je verder geen invloed meer kan uitoefenen. Een draadje vergeten door te knippen zoals Lautjuh zegt zou aardig zijn, alleen zou dat je meteen tot mol bombarderen als de volgende de boobytrap raakt. Bij de beste plek wil ik ook nog Anna toevoegen, maar dan alleen gevoelsmatig omdat men van haar min of meer gedacht had, dat ze de weg bommenvrij zou weten te maken.

Bij opdracht 3 is het ook zeer lastig om een goede plek aan te duiden. Voor iedere plek zou je wat kunnen zeggen... Echter de beste plekken lijken de posities 6, 7 en 8... Zeg je dan een fout antwoord, en degenen voor je hebben een mooie keten opgebouwd, dan verlies je niet zoveel, en kan er daarna nog een klein bedrag worden opgebouwd. De minste plek zou ik juist zeggen, is plaats 10, omdat dan juist de meeste aandacht op je is gericht, en dat is nu precies iets wat een mol niet wil...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #70 Gepost op: 15-01-2011, 19:02:25 »
In het meeste kan ik mij wel vinden. Opdracht 1 kon de mol immers ook niet kiezen, omdat PJ de kandidaten afriep.

Daar kan van tevoren over nagedacht zijn hè. Al zal dat hier niet zo zijn omdat het voor de mol niet veel uitmaakt.

Citaat
Opdracht 2 wil je vooral niet als een van de eersten gaan, omdat je verder geen invloed meer kan uitoefenen. Een draadje vergeten door te knippen zoals Lautjuh zegt zou aardig zijn, alleen zou dat je meteen tot mol bombarderen als de volgende de boobytrap raakt. Bij de beste plek wil ik ook nog Anna toevoegen, maar dan alleen gevoelsmatig omdat men van haar min of meer gedacht had, dat ze de weg bommenvrij zou weten te maken.

Als je dit doet als mol hoef je niet per se door te geven waar je zit. Je kunt ook valse informatie geven, de mol kent waarschijnlijk de weg.


Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #71 Gepost op: 15-01-2011, 21:18:53 »
Hoe lang van te voren zouden die brieven gemaakt zijn? Als het aardig lang geleden is, bijvoorbeeld tegelijkertijd met die inschrijfformulieren, kan de mol 1 van de brieven goed doornemen (van een kandidaat met een slecht geheugen. zou bijvoorbeeld karin kunnen zijn) en die ter plekke ietsje veranderen, op zo'n manier dat karin niet denkt 'HE DAT HEB IK NOOIT GESCHREVEN' maar wel kleine belangrijke dingetjes weglaten die misschien net die ene persoon iemand anders laat kiezen. dat scheelt toch weer wat geld.

het is maar een suggestie, en het is ook risicovol, maar dit is de enige manier om te mollen bij die opdracht. (behalve je eigen brief heel onduidelijk maken)
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline hagriddler

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • carpe f*cking diem !
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #72 Gepost op: 15-01-2011, 21:30:28 »
Als ik de vuurwerkopdracht uit het perspectief van de programmamakers bekijk kan ik me juist ook voorstellen dat ze de mol (imho Patrick) instructies gegeven hebben om de discussie bij het formuleren van het systeem zodanig te sturen dat de opdracht wel te doen moet zijn. Er moest dus wel een systeem uit komen waarbij elke letter door (maximaal) 2 kleuren gecodeerd werd.
carpe f*cking diem !
莫尔·内森

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #73 Gepost op: 22-01-2011, 16:41:29 »
Een heel interessant topic, vind het ook interessanter dan het (veel te ver) zoeken naar allerlei hints, dus dit topic moest maar weer eens naar de voorpagina. Wat denken jullie , waren de beste molposities in aflevering 3?

Mijn idee:
Opdracht 1 (plakken/verven): Ik denk dat het hier niet veel uitmaakt waar de mol zit. Wel is het opvallend dat de ververs verkeerde informatie krijgen van Pieter-Jan (ze moeten het schilderij zo echt mogelijk maken, maar dat werkt uiteindelijk tegen ze). De plakkers daarentegen weten (zo lijkt het?) wel dat de andere groep het moet kunnen raden. De mol weet natuurlijk wel wat de bedoeling is van de verfopdracht en zou daarom misschien graag bij deze groep willen omdat hij dan zonder al te verdacht te worden mee kan sturen om het shcilderij echt zo onherkenbaar mogelijk te maken, bijv. door het te (laten) signeren met een verkeerd jaartal. De andere kandidaten zullen denken 'Oh wat een goed idee', terwijl de Mol wel beter weet.

Opdracht 2 (optreden): Als Mol moet je hier volgens mij hier publiek gaan zoeken, maar natuurlijk niet echt je best doen. Bijvoorbeeld naar een school toe lopen als je weet dat die pas uitgaat als het optreden voorbij is... En je kunt, als je partner even niet oplet, naturlijk makkelijk verkeerde info geven over ep laats en tijd van het optreden (maar dat zou wel heel lullig zijn ... voor al die kinderen die het volgens mij maar wat mooi vonden, die rare happening op het dorpsplein met van die rare Hollanders). Ik denk niet dat de Mol zou willen meedoen aan het optreden, er valt dan gewoon niets te mollen (.. behalve misschien zó vals zingen dat iedereen weg rent ;-))

Opdracht 3 (ontsnapping): Volgens mij is de beste strategie om ervoor te zorgen dat in ieder geval Horace geen juiste info krijg en niet kan ontsnappen. Jan en Art zijn hier het meest verdacht omdat zij degenen waren die Horace op het scherm kreeg. Horace geen info betkeent sowieso dat er geen geld wordt verdiend en dat de bagage wordt verdeeld, met een grote kans dat de medekandidaten dit terug willen kopen. Als je dan ook nog door lukraak te zoeken de sleutel weet te vinden (de Mol weet natuurlijk waar ie moet zoeken) en daarmee deketen verbreekt is dat helemaal superverdacht. Art en Jan hebben hier dus alles gedaan wat de Mol had moeten doen. De beste molpositie is dus: de kamer die te zien is op het scherm van Horace.

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #74 Gepost op: 22-01-2011, 16:45:58 »
Alhoewel bij opdracht 3 de positie van Horace natuurlijk ook bijzonder handig is. Je kunt dan zogenaamd het gewoon helemaal niet doorhebben en je sleutel niet vinden. Maar omdat Horace de Mol niet is weten we dat de Mol deze strategie niet heeft gekozen.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #75 Gepost op: 22-01-2011, 16:49:35 »
Maar omdat Horace de Mol niet is weten we dat de Mol deze strategie niet heeft gekozen.
Maar dat wilde hij misschien wel.
The British are not impressed.

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #76 Gepost op: 22-01-2011, 16:53:57 »
Tuurlijk, dat kan. MAar las het niet lukt, dan maar de next best thing.

Offline Miss-chief91

  • Forumlid
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #77 Gepost op: 22-01-2011, 17:34:01 »
Ook goede molpositie; het duo dat het kaartje had met de plek van Horace zijn sleutel. Weet even niet meer wie die had.

Patrick was verdacht deze afl. en wilde in eerste instantie plakker zijn... En dan zeker een hele moeilijke kiezen. Toen ie eenmaal verver was 2008 erop zetten, slim hoor
 :P

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #78 Gepost op: 22-01-2011, 18:13:21 »
Karin en Miryanna hadden zijn kaartje. De tactiek zou dan zijn vooral niet kenbaar te maken waar zijn sleutel ligt? Vind ik imho minder sterk. Karen en Miryanna deden trouwens niet veel, maar tegen het einde zie je wel Miryanna met een tas in de weer. De locatie van Horaces sleutel was nl. in de tas van Art.

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Beste molpositie
« Reactie #79 Gepost op: 22-01-2011, 18:26:40 »
Leuk onderwerp. Maar wat is de beste Molpositie? De beste positie om een opdracht te laten mislukken, is vaak de positie die het meest in de gaten loopt. En op die positie wil de Mol juist niet zitten. Denk terug aan vorig jaar bij de tempeltrap: de laatste persoon bepaalde dat in die opdracht geen geld werd gewonnen. Maar die persoon was dus niet de Mol, die was al eerder gestopt.

De beste plekken om opdrachten te saboteren (volgens mij dan):

  • bus: laatste vraag (Karin)
  • vuurwerk: ontvangers (Hanna, Jan, Karin, Patrick)
  • vrijstellingsroute: eerste (Anna)
  • theater: geen
  • laserspel: laatste drie (Art, Jan, Pepijn)
  • levend schilderij: laatste (Jan)
  • plakken/verven: plakkers (Art, Jan, Karin, Pepijn)
  • dorpsplein: wervers (Art, Jan, Karin, Miryanna)
  • hotelkamers: alleen (Horace)

Volgens dit lijstje zaten Jan (5x) en Karin (4x) het vaakst op de beste positie om een opdracht te laten mislukken. Maar ik denk niet dat zij de Mol zijn.

Soundos (0x) en Anna, Hanna, Horace, Miryanna en Patrick (allemaal 1x) zaten juist weinig op goede sabotageplekken. Dat maakt ze minder verdacht.