Auteur Topic: [Theorie] Beste molpositie  (gelezen 23157 keer)

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
[Theorie] Beste molpositie
« Gepost op: 7-01-2011, 23:11:34 »
Altijd handig om in de gaten te houden, en tevens een eeuwige discussie: waar zit de mol het best? Interessant om te letten op twijfels, gezichtsuitdrukkingen, logica, groepsvorming en combinaties van personen.

Quiz
Wat mij betreft niet belangrijk, de mol moet de vraag hoe dan ook goed hebben. Low-profile beginnen. Bovendien was de opdracht overduidelijk heel makkelijk voor de kandidaten en valt het dus enorm op als je de vraag verkeerd beantwoord.

Vuurwerkopdracht
Wat mij betreft zit de mol het best op zijn plek bij de ontvangers. Welke positie is minder van belang, want ze zijn allemaal goed te beïnvloeden, hoewel het opnoemen van de kleuren in principe door iedereen gecontroleerd kan worden en in dit groepje dus de slechtste molpositie is. Jan, Patrick, Hanna en Karin zitten bij deze opdracht goed.

Mandjesopdracht
De mol kan hier volgens mij het beste bij één van de eersten zitten. Wanneer je als laatste gaat ben je als mol bijna verplicht om geld te pakken, want je wil niet meteen de verdenking op je hebben. Maar geld pakken is natuurlijk ook geen goede keus. De mol heeft weinig invloed op zijn positie, dus Anna kan het als mol slim gespeeld hebben. Ze pakt vervolgens een vrijstelling, niet gek, dat zou een slimme kandidaat ook gedaan hebben.

« Laatst bewerkt op: 8-01-2011, 21:44:14 door Sprien, Reden: theorie toegevoegd aan topictitel »

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Beste molpositie
« Reactie #1 Gepost op: 7-01-2011, 23:20:37 »
hmm, hoewel ik denk dat je beter kan mollen in die vuurwerkopdracht voor het splitsen, dus tijdens het plan maken
als het systeem stinkt, maakt het niet uit in welke groep je zit

de quiz ben ik met je eens
en met de mandjesopdracht ook, maar soms kan je niet anders dan geld pakken
zoals miryanna en karin
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: Beste molpositie
« Reactie #2 Gepost op: 7-01-2011, 23:23:43 »
Het probleem is bij de mandjes dat het het niet anders kan dan geld te pakken. Als de mol het niet zelf had gepakt had iemand anders het wel gepakt, diegene die dan als laatste was.
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Beste molpositie
« Reactie #3 Gepost op: 7-01-2011, 23:25:59 »
Het probleem is bij de mandjes dat het het niet anders kan dan geld te pakken. Als de mol het niet zelf had gepakt had iemand anders het wel gepakt, diegene die dan als laatste was.

Dat hoeft niet per se, Soundos kwam ook met niets terug, terwijl ze geld had kunnen pakken. Als er meer zo denken heb je best kans dat er niets gepakt wordt. Ultraverdachte actie van Pepijn natuurlijk. Als mol kun je deze opdracht niet volledig sturen, het beste wat je kunt doen, is hoe dan ook geen geld pakken en dat kun je het best verantwoorden door bij één van de eersten te zitten. Dan is er nog genoeg te kiezen en is het logisch dat je geen geld pakt.

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: Beste molpositie
« Reactie #4 Gepost op: 7-01-2011, 23:27:36 »
Dat hoeft niet per se, Soundos kwam ook met niets terug, terwijl ze geld had kunnen pakken. Als er meer zo denken heb je best kans dat er niets gepakt wordt. Ultraverdachte actie van Pepijn natuurlijk. Als mol kun je deze opdracht niet volledig sturen, het beste wat je kunt doen, is hoe dan ook geen geld pakken en dat kun je het best verantwoorden door bij één van de eersten te zitten. Dan is er nog genoeg te kiezen en is het logisch dat je geen geld pakt.

Maar Karin en Miryanna kwamen na Soundos, en die hadden haar natuurlijk al bij het laatste mandje zien staan, dus, als het mandje al niet leeg was, dan was het na Soundos wel leeg! Dus ze konden niet door gaan naar het laatste mandje.
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Rennuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Tja....
Re: Beste molpositie
« Reactie #5 Gepost op: 7-01-2011, 23:28:13 »
hmm, hoewel ik denk dat je beter kan mollen in die vuurwerkopdracht voor het splitsen, dus tijdens het plan maken
als het systeem stinkt, maakt het niet uit in welke groep je zit
Hahaha.. tunnel?
~ 'You mean you can't take less. You can ALWAYS take more' ~

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Beste molpositie
« Reactie #6 Gepost op: 7-01-2011, 23:30:51 »
Maar Karin en Miryanna kwamen na Soundos, en die hadden haar natuurlijk al bij het laatste mandje zien staan, dus, als het mandje al niet leeg was, dan was het na Soundos wel leeg! Dus ze konden niet door gaan naar het laatste mandje.

Ja, maar dat zegt toch niets over de beste molpositie? Of vind je dat de mol als een van de laatsten had moeten gaan? Dan weet je bijna zeker dat je geld moet pakken. (los van het feit dat ze over de volgorde weinig te zeggen hadden).

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Beste molpositie
« Reactie #7 Gepost op: 7-01-2011, 23:31:49 »
Hahaha.. tunnel?
ja, dieper dan diep

maar het gevoel dat ik nu heb bij horace had ik ook bij Dennis, Jon en Kim
en alleen bij Jon heb ik er niet naar geluisterd
dus dat doe ik nu wel, leer van mijn fouten

maar weer OT
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: Beste molpositie
« Reactie #8 Gepost op: 7-01-2011, 23:34:28 »
Ja, maar dat zegt toch niets over de beste molpositie? Of vind je dat de mol als een van de laatsten had moeten gaan? Dan weet je bijna zeker dat je geld moet pakken. (los van het feit dat ze over de volgorde weinig te zeggen hadden).

Oke, klopt. Ik had het meer over het feit dat Karin en Miryanna niet naar het laatste mandje konden lopen, dus gedwongen waren geld te pakken. Je hebt wel gelijk dat de mol als een van de eersten moet gaan.
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Beste molpositie
« Reactie #9 Gepost op: 8-01-2011, 00:00:12 »
Oke, klopt. Ik had het meer over het feit dat Karin en Miryanna niet naar het laatste mandje konden lopen, dus gedwongen waren geld te pakken. Je hebt wel gelijk dat de mol als een van de eersten moet gaan.

Maar als we het eens zijn met het feit dat de laatste kandidaten toch wel geld gaan pakken (naar alle waarschijnlijkheid) maakt het toch helemaal niets uit wanneer de mol gaat? Het geld komt toch wel in de pot. Dan kun je je als mol juist heel onverdacht maken door juist wel geld te pakken. En als je eerder gekozen word en je krijgt van de voorgaande kandidaat de aanwijzing dit of dat te doen, doe je gewoon dat. In feite kan de mol zich in deze opdracht gewoon als kandidaat gedragen.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Beste molpositie
« Reactie #10 Gepost op: 8-01-2011, 00:07:32 »
Alleen zou je dan als mol zijnde zeker niet het hoogste bedrag wat in het spel zit pakken. 1000 of 500 Euro zou veel interessanter zijn in zo'n geval!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Beste molpositie
« Reactie #11 Gepost op: 8-01-2011, 00:09:25 »
Maar als we het eens zijn met het feit dat de laatste kandidaten toch wel geld gaan pakken (naar alle waarschijnlijkheid) maakt het toch helemaal niets uit wanneer de mol gaat? Het geld komt toch wel in de pot. Dan kun je je als mol juist heel onverdacht maken door juist wel geld te pakken. En als je eerder gekozen word en je krijgt van de voorgaande kandidaat de aanwijzing dit of dat te doen, doe je gewoon dat. In feite kan de mol zich in deze opdracht gewoon als kandidaat gedragen.

Maar het is toch niet aan de mol om dus de opdracht maar te laten slagen, omdat het anders wellicht ook gebeurt? Niets is zeker en als het niet hoeft zou ik als mol zeker de pot niet spekken. In serie 7 was het ook vrij duidelijk dat de pot leeg zou gaan in aflevering 4, maar dat betekent niet dat Inge voor die tijd niet heeft hoeven mollen (hierover heb ik nog steeds een discussie lopen met Karel, dus ik noem het woordje veiling expliciet niet  ;)).

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Beste molpositie
« Reactie #12 Gepost op: 8-01-2011, 00:18:17 »
Alleen zou je dan als mol zijnde zeker niet het hoogste bedrag wat in het spel zit pakken. 1000 of 500 Euro zou veel interessanter zijn in zo'n geval!

De vraag is : kun je dat maken zonder jezelf superverdacht te maken als je volop andere aanwijzingen hebt gehad van de kandidaten.

Offline Jaspervl

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • De Mol
Re: Beste molpositie
« Reactie #13 Gepost op: 8-01-2011, 01:58:48 »
Ja dat kun jw, aangezien je nooit iemand moet vertrouwen ;). Daarnaast kun je er eigenlijk wisten de laatste 2 eigenlijk al wel dat de aandacht naar Soundos zou gaan, die nam namelijk HELEMAAL niets mee...
PJH: "Lijdt dat dan niet tot een verdenking?" Patrick:"Ja onwijs! Maar ja, je doet er verder niks mee!"

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: Beste molpositie
« Reactie #14 Gepost op: 8-01-2011, 08:22:27 »
In deze opdracht is het zaak vroeg te gaan zodat je de keuze hebt. Ik denk dat de mol goodwill heeft gekweekt of in ieder geval een maatje heeft gemaakt om zo vroeg mogelijk gekozen te worden.

(Of de Mol is Soundos, dan valt mijn theorie in brokken)

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Beste molpositie
« Reactie #15 Gepost op: 8-01-2011, 08:24:36 »
In deze opdracht is het zaak vroeg te gaan zodat je de keuze hebt. Ik denk dat de mol goodwill heeft gekweekt of in ieder geval een maatje heeft gemaakt om zo vroeg mogelijk gekozen te worden.

(Of de Mol is Soundos, dan valt mijn theorie in brokken)
natuurlijk probeert de mol zo vroeg mogelijk te gaan, maar die keus heb je echter niet, tenzij je als eerste gaat zoals Anna
maar ik denk niet dat het slim is om als eerste te gaan, als mol moet je niet te snel de spotlight instappen
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline Yesse

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Beste molpositie
« Reactie #16 Gepost op: 8-01-2011, 10:07:41 »
In het geval van de mandjes vond ik een paar mensen 'slim' als ze de mol waren. Als mol wil je natuurlijk dat er zo min mogelijk geld wordt gepakt dus de mensen die expliciet iemand naar de mandjes stuurde staan voor mij hoger dan de mensen die dit niet deden.

Mijn lijstje dus:
Anna -> vrijstelling specifiek voor Hanna
Pepijn -> er zit iets in het laatste mandje
Jan -> jokers voor Art waarbij 1 voor Jan
Art -> jokers voor Patrick waarbij 1 voor Art

Patrick meldde precies waar al het geld lag dus die zakte voor mij iets naar onder ondanks het verwarrende verhaal bij de vuurwerkopdracht. Al denk ik dat bij die opdracht de mol overal had kunnen zitten,  maak 1 klein 'foutje' bij het omhoog schieten van het vuurwerk en de volgorde raakt al een beetje in de war. (bijvoorbeeld het omdraaien van de namen op het kaartje) Daarnaast was het sowieso een verwarrende opdracht dus had ik vooraf niet echt verwacht dat er iets verdiend zou worden..

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: Beste molpositie
« Reactie #17 Gepost op: 8-01-2011, 10:15:02 »
Patrick bij de vuurwerkopdracht: "Horace, wij moeten ontvangen." Een handige molpositie is om je te verschuilen achter de nepmol...

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Beste molpositie
« Reactie #18 Gepost op: 8-01-2011, 19:24:50 »
natuurlijk probeert de mol zo vroeg mogelijk te gaan, maar die keus heb je echter niet, tenzij je als eerste gaat zoals Anna
maar ik denk niet dat het slim is om als eerste te gaan, als mol moet je niet te snel de spotlight instappen
Inderdaad! Daarbij komt ook nog dat als de mol van een bepaalde positie gebruik wilde maken hij/zij enkel kon doen wat Anna deed: als allereerste gaan, aangezien de overige kandidaten door de voorganger werden aangewezen. Dus als de mol niet als eerste ging, kon hij totaal geen invloed op de positie's meer uitoefenen...
Ich bin ein Bärliner!

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Beste molpositie
« Reactie #19 Gepost op: 8-01-2011, 19:57:25 »
Ik denk dat de beste moltactiek bij deze opdracht niet was om zelf voor iets anders dan geld te kiezen, want dan geef je anderen alsnog de mogelijkheid om wel geld te pakken. Jek unt beter zorgen dat degenen die wel geld moeten pakken (omdat al het andere al weg is) dat niet doen, of als je zelf in de positie zit dat er alleen nog maar geld ligt, het geld niet pakken. Zowel Soundos als Pepijn zijn hier dus het meest verdacht.