Auteur Topic: Follow the money  (gelezen 25909 keer)

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Follow the money
« Reactie #20 Gepost op: 4-02-2012, 22:40:49 »
ga je nog verder pac ?
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Follow the money
« Reactie #21 Gepost op: 4-02-2012, 23:13:34 »
Ik was het al weer bijna vergeten, binnenkort hoop ik.
...óf niet!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Follow the money
« Reactie #22 Gepost op: 4-02-2012, 23:16:59 »
dit blijft namelijk de beste manier om de mol te vinden denk ik

top ::ok::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow the money
« Reactie #23 Gepost op: 5-02-2012, 10:00:52 »
Ik heb ook een overzicht gemaakt.

Uitendelijk zal natuurlijk de 10.800 euro die bij opdracht 4.3 verloren is gegaan volledig toegekend worden aan de Mol.

Dit overzicht bevestigt overigens dat Tim de Mol is, aangezien er altijd wel een kandidaat mee speelt die meer geld dan de Mol uit de pot haalt, zie Liesbeth dit jaar, zie Art vorig jaar.

🜃

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Follow the money
« Reactie #24 Gepost op: 5-02-2012, 11:44:21 »
Dit overzicht bevestigt overigens dat Tim de Mol is, aangezien er altijd wel een kandidaat mee speelt die meer geld dan de Mol uit de pot haalt, zie Liesbeth dit jaar, zie Art vorig jaar.

Haha, tunnelvisieargument ! De Mol is niet altijd degene die het op 1 na meeste geld uit de pot houdt.
Wel mooi overzicht  ::ok:: .
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline ER fanaatje

  • Forumlid
  • Nog geen tunnels ontdekt!
Re: Follow the money
« Reactie #25 Gepost op: 5-02-2012, 12:03:06 »
Mooi overzichtelijk overzicht fabiann! Alleen begrijp ik niet zo goed waar die 500 euro van de eerste opdracht vanaf komt?! Volgens mij is daar toch echt geen geld verdiend en door de kandidaten die wel bij het vliegtuig zijn aangekomen wel geld toe te rekenen en de kandidaten die niet bij het vliegtuig zijn aangekomen -500 te rekenen geef je volgens mij een licht vertekenend beeld. Iedereen moest er namelijk zijn om geld te krijgen de helft was er en de andere helft niet. Dus niemand heeft daar geld in / uit de pot gehaald.
En waar komt de -100 vandaan bij de 2e opdracht?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Follow the money
« Reactie #26 Gepost op: 5-02-2012, 12:41:04 »
Zeer belangrijk om in de gaten te houden dit, maar ook heel lastig om in een overzicht te zetten. De 500 euro van Anne-Marie uit het Western-dorpje ging bijvoorbeeld niet in de pot. Haal je die weg geeft het al meteen een heel ander beeld.

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow the money
« Reactie #27 Gepost op: 5-02-2012, 13:23:13 »
En waar komt de -100 vandaan bij de 2e opdracht?
Er is op de gletsjer in totaal -500 euro gevonden. Dit moet gepakt zijn door één van de drie kandidaten (we weten niet 100% zeker wie). Marit pakte 3 kokers, dus die krijgt -300 euro achter haar naam en Tim en William ieder -100. Zie ook het overzicht met de afvallers erbij.

Ik heb bewust bij opdracht 1.1 en 5.2 bedragen benoemd, aangezien de kandidaat dit bedrag had verdiend als een andere kandidaat (de Mol?) niet gesaboteerd had.
🜃

Offline Joszwa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow the money
« Reactie #28 Gepost op: 5-02-2012, 13:36:04 »
Het overzicht komt bijna exact overeen met mijn verdachtenlijstje.. William en Frits helemaal onderaan en Liesbeth en Tim bovenaan! Top werk, Fabian!  ::ok::
Every step you make could be your biggest mistake, but that's the risk that you take.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Follow the money
« Reactie #29 Gepost op: 7-02-2012, 18:28:42 »
Ik was bezig, maar het klopt nog niet helemaal:
(o.a. snorkelen en pim pam pet moet preciezer)
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Ai7hCgqop5i1dHlXcHpTc0p6eDFJeGxDdzFJdjFTbUE
...óf niet!

Offline FeniXII

  • Forumlid
  • Die Mol is baie wys
Re: Follow the money
« Reactie #30 Gepost op: 7-02-2012, 23:48:40 »
Fijn om te zien dat mijn hoofdverdachten het erg goed doen en de lijst zelfs aanvoeren! ::trots:: Ze lijken poeslief maar stiekem plunderen ze heel de pot leeg! >:D Daarbij brengen ze ook nog eens niet te vet veel geld binnen. Ideaal dus. Laten we hopen dat dat zo blijft en ze niet gaan ontsporen van het slechte pad.

Uitstekend werk, tabelmakers! ::ok::

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Follow the money
« Reactie #31 Gepost op: 7-02-2012, 23:52:10 »
waarom krijgt hadewych bij de gletsjer -250?
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Jordyep

  • Forumlid
Re: Follow the money
« Reactie #32 Gepost op: 8-02-2012, 08:38:29 »
waarom krijgt hadewych bij de gletsjer -250?

Misschien was ze partner van degene die -250 pakte?

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow the money
« Reactie #33 Gepost op: 8-02-2012, 13:49:33 »
Ik heb mijn excelbestand even weer afgestoft, opgepimpt en bijgewerkt en kom daarbij tot een (voor Tim-verdenkers) opmerkelijke top 6. Het gaat hierbij om hoeveel geld er NIET verdiend is door een kandidaat. Ik tel dus alle bedragen die een kandidaat (mede) uit de pot haalt of juist niet in de pot brengt bij elkaar op. Het verdiende geld is hier weer vanaf gehaald.In de bijlage vinden jullie het bijbehorende excelbestand. Hieronder een uitgebreide toelichting. Over de manier van berekenen valt natuurlijk te discussiëren. Zo heb ik er bijvoorbeeld af en toe voor gekozen om kandidaten met sleutelposities of betere molkansen een groter aandeel toe te schrijven.

Top 6 ten aanzien van het NIET verdienen van geld:
1.   Liesbeth: 5020
2.   Annemarie: 4482
3.   Hadewych: 4403
4.   Tim: 3103
5.   Frits: 2116
6.   William: 427


1.1 Vliegtuig:
-   Niet verdiend: 2500 euro
-   5 kandidaten niet op tijd (Marit, Tim, Liesbeth, Marion, Maarten)
-   Per persoon 500 niet in de pot

1.2 Gletsjer
-   5x geen 500 euro gevonden
-   Marit, Tim en William  pakken een verkeerde koker 3x pp 500 niet in de pot
-   Liesbeth (kaart Annemarie) en Marion (kaart Dio) vinden geen koker. 4x pp 250 niet in de pot
-   Marit pakt (zeer waarschijnlijk)  een negatieve koker. 500 uit de pot

1.3 Brug:
-   Marit, William en Dio strijden om 500 euro. 3x pp 167 euro niet in de pot
-   Tim, Hadewych en Marion strijden om 1000 euro. 3x pp 333 niet in de pot
-   De rest strijdt om 1500 euro. 4x pp 375 euro niet in de pot.

2.1: Trap
-   Niet verdiend: 2000 euro
-   William, Liesbeth, Hadewych en Annemarie kunnen liegen met de grootste afwijking. 4x pp 250 niet in de pot
-   Overige kandidaten liegen niet of met kleine afwijking. Echter 1 vraag niet getoond. 5x pp 200 niet in de pot

2.2: Seinen
-   In de pot 3000 euro
-   Maarten heeft de sleutelrol: 1500 euro in de pot
-   Tim, Dio, Annemarie en Frits voeren de opdracht niet goed uit, waardoor geld verdiend word. 4x pp 375 euro in de pot

2.3: Jeeps
-   Niet verdiend: 2500 euro
-   Sleutelrollen voor Frits, Dio, Annemarie en Maarten. 4x pp 312,5 euro niet in de pot
-   Overige 5 kandidaten 5x pp 250 euro niet in de pot

3.1 Riverjet
-   Verdiend: 800 euro
-   De bedenker van een goed antwoord krijgt 50% van het bedrag toegeschreven
-   De bedenker van een categorie krijgt 25% toegeschreven
-   Hadewych en Marit krijgen samen 25% (elk 12,5%) toegeschreven
-   Hadewych en Marit houden samen 100 uit de pot door Michael Phelps en Moskou niet te herkennen.
-   Niet van alle antwoorden is zeker wie ze gaf. Wel zijn alle antwoorden aan iemand toegeschreven om het totaal te laten kloppen

3.2 Jokers
-   Tim, William en Marit pakken geld. Elk 1000 in de pot
-   Overige kandidaten elk 1000 euro niet in de pot

3.3: Toren
-   Verdiend: 2000 euro
-   Sleutelpositie voor Marit en Maarten. 2 pp 500 in de pot
-   Van de overige 6 kandidaten willen 4 niet naar binnen. 4x pp 250 in de pot
-   Tim en William geen credits. Opdracht slaagt niet dankzij maar ondanks hen


4.1: Tandem:
-   Verdiend: 2500 euro
-   Eerlijk verdeeld over alle kandidaten. Opdracht slaagt en met onderhandelingen in aantocht is deze opdracht minder relevant

4.2: Duiken:
-   Niet verdiend: 2000 euro
-   Om dezelfde reden eerlijk verdeeld over alle kandidaten

4.3: Onderhandelen
-   Niet verdiend: 3000 euro
-   Uit de pot: 10800 euro
-   Verdeeld over de vijf betrokken kandidaten omdat niet zeker is wie hoe stemde en welke strategie de mol had

5.1: Vragen:
-   Indien pot op 50 staat en goed antwoord gegeven. Komt er 50 bij in de pot
-   Bij pot op 100 en fout antwoord komt er door halveren geen 100 bij en gaat er 50 uit de pot

5.2 Western
-   Frits pakt als enige geld: 1500 euro
-   William drukt Annemarie weg dan wel Annemarie laat zich wegdrukken met 500 euro. Elk 250 pp niet in de pot
-   Volgens Art was 4500 euro te verdienen. 4500 euro –1500 – 500 is 2500 euro. Deze 2500 euro  niet in de pot wordt verdeeld over de kandidaten m.u.v. Frits, gezien geen van hen geld pakt. Onduidelijk is of iemand verder überhaupt geld in handen had. (2500/6 =417)

5.3: Dorp:
-   Verdiend: 2000 Euro
-   Opbrengst eerlijk verdeeld over de kandidaten. Niemand lijkt effectief te mollen en de opdracht slaagt dan ook
« Laatst bewerkt op: 8-02-2012, 15:07:48 door Qper »

Re: Follow the money
« Reactie #34 Gepost op: 8-02-2012, 15:16:17 »
Ik vind dit soort overzichten altijd erg mooi, maar teveel situaties moeten afzonderlijk bekeken worden om te kijken wat er nu echt aan de hand is. Zo lijkt Tim's score bijvoorbeeld vooral te liggen aan het feit dat hij 1000 euro ipv jokers pakt. Dit is echter al een aantal keer eerder uitgelegd als een perfect moment om minder verdacht te raken, maar toch geld uit de pot te houden door zijn afspraak met Frits.

Bij de trapvraag vind ik het moeilijk te zeggen dat de vragen die grotere afwijkingen opleveren ook daadwerkelijk belangrijker zijn. De mol had aan kleine afwijkingen al genoeg. Plus de mol wist misschien al dat het mis ging en heeft zich afzijdig gehouden. Dit laatste is natuurlijk vaker van toepassing.

Ik denk dat de opdrachten dit seizoen op zo'n manier verzonnen zijn, dat dit type analyzes erg lastig maakt. Relatief weinig individuele beslissingen, veel manieren en tactieken om te mollen. Daarom kijk ik nu liever naar losse opdrachten en de acties daarbinnen, dan met zo'n overzicht dat vroeger vaak nuttig is gebleken.

Neemt natuurlijk niet weg dat dit een mooi overzicht is, en dat Frits en zeker William toch wel afgestreept kunnen worden aan hand hiervan.

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow the money
« Reactie #35 Gepost op: 8-02-2012, 15:30:44 »
Ik vind dit soort overzichten altijd erg mooi, maar teveel situaties moeten afzonderlijk bekeken worden om te kijken wat er nu echt aan de hand is. Zo lijkt Tim's score bijvoorbeeld vooral te liggen aan het feit dat hij 1000 euro ipv jokers pakt. Dit is echter al een aantal keer eerder uitgelegd als een perfect moment om minder verdacht te raken, maar toch geld uit de pot te houden door zijn afspraak met Frits.
 
Klopt. En daar komt nog eens bij dat eigenlijk elke opdracht voor de onderhandelingen maar relatief is, omdat de mol weet dat deze nog komen. Zelfs 1000 euro ipv joker -eventueel onder druk van een medekandidaat- kan een mol voor lief nemen.

Wat overigens ten aanzien van de onderhandelingen ook van geen kant klopt is dat ik 13.800 niet verdiende euro's noodzakelijk over 5 kandidaten moet verdelen, terwijl waarschijnlijk enkel de mol  verantwoordelijk is hiervoor. Hierdoor schrijf ik de mol 4/5 te weinig toe en de rest 1/5 te veel. Probleem is echter dat we niet weten wie verantwoordelijk is. Voordeel is wel dat je de kandidaat zonder invloed (William) hierdoor inderdaad wel weg kan strepen.   

Citaat
Bij de trapvraag vind ik het moeilijk te zeggen dat de vragen die grotere afwijkingen opleveren ook daadwerkelijk belangrijker zijn. De mol had aan kleine afwijkingen al genoeg. Plus de mol wist misschien al dat het mis ging en heeft zich afzijdig gehouden. Dit laatste is natuurlijk vaker van toepassing.
Een kleine afwijking is, wanneer je vlak voor het eind Art al in zicht hebt, met de laatste vraag te compenseren. Maarten die 5 roept ipv 6 als getal achter de komma zet als mol geen zoden aan de dijk. Ruim liegen over je huisnummer of bij een deel of vermenigvuldigvraag geeft een veel grotere afwijking. Hiermee voorkom je als mol dat je überhaupt dicht bij Art in de buurt komt. Daarom acht ik de kans dat deze mensen (Hadewych, Liesbeth, William, Annemarie) op de trap expres liegen groter. 


Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Follow the money
« Reactie #36 Gepost op: 8-02-2012, 15:34:44 »
Misschien was ze partner van degene die -250 pakte?
maar we weten niet wie -250 pakte :P
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: Follow the money
« Reactie #37 Gepost op: 8-02-2012, 15:40:12 »
Wat hieruit spreekt is dat je op basis van de (subjectieve) verdiensten je William zou uitsluiten als mol. Daar ben ik het volstrekt mee oneens.

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow the money
« Reactie #38 Gepost op: 8-02-2012, 15:55:24 »
Wat hieruit spreekt is dat je op basis van de (subjectieve) verdiensten je William zou uitsluiten als mol. Daar ben ik het volstrekt mee oneens.

Grappig genoeg ik zelf ook :P

William borrelt bij mij altijd nog wel een beetje op als verdachte, omdat hij heel vaak wel fanatiek is, maar vaak ook niks goed doet. Bij het vliegtuig doet die me denken aan Jon die heel hard lijkt te werken om anderen op hun plek te krijgen. Ook het feit dat hij 1000 euro pakt is nog wel te verkopen (door zolang mogelijk door te spelen zien de andere kandidaten dat Art nooit meer dan 2 jokers zal leggen en voorkomt hij dat hebberige kandidaten per ongeluk geld pakken) Op de trap zaait hij verwarring door '9' te roepen bij de 18x2 vraag en allicht heeft hij geen 4 maar 3 zwemdiploma's. Bij het seinen voert hij de opdracht goed uit, maar wordt juist geld verdiend doordat de opdracht niet slaagt. In de riverjet wordt zijn bord als enige niet gezien en hij lijkt hij weinig tot geen antwoorden te noemen en bij de toren wil hij naar binnen. Op de tandem en bij het snorkelen doet die redelij zijn best, maar dit is juist vlak voor de onderhandelingen. Bij de vragen in het vliegtuig zegt hij Marit verkeerd voor en stemt hij in met Once Upon A Time in the west. In de westernopdracht heeft hij een sleutelpositie. Vreemd genoeg kiest hij Frits niet, maar misschien was hij niet op de hoogte van eerdere uitkomsten. En in Almeria is hij ook opzichtig aan het klooien.


Op basis van acties mag je William zeker nog niet afschrijven. Bovendien voert William soms ook verdachte acties uit in opdrachten waar toch geld verdient wordt. Dat zie je in zo'n overzicht minder goed terug. Het enige wat vrij sterk tegen hem pleit is dat hij als mol niet aanwezig zou zijn bij de onderhandelingen. En dit is dan ook het voornaamste wat je terugziet. Zou hij daarmee doen, stond hij in de buurt van Tim. (En als hij ook nog de joker wel pakt in de buurt van Annemarie en Hadewych)


Dus het nadeel van zo'n overzicht is dat het niet altijd rijmt met potentiële molacties. Zeker niet wanneer andere kandidaten ook fouten maken, zichzelf verdacht willen maken of ondanks een actie van de mol toch geld verdienen.
« Laatst bewerkt op: 8-02-2012, 15:58:14 door Qper »

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: Follow the money
« Reactie #39 Gepost op: 8-02-2012, 16:25:31 »
Grappig genoeg ik zelf ook

Bij opdracht 3 in aflevering 1 gaat William naar jokers zoeken. WTF? Terwijl Dio en Marit achteraf kandidaten blijken. Dat is enkel zomaar een observatie die mij richting William trekt. William schiet Marit niet uit (=molactie).