Auteur Topic: Follow the money  (gelezen 25906 keer)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Follow the money
« Gepost op: 11-01-2012, 18:24:00 »
Net als vorig jaar maak ik een tabel waaraan je ongeveer kunt zien wie hoeveel geld verdiend heeft voor de pot.
Voor aflevering 1:

1) Ik ga uit van de blog van Erik TKS waarop staat dat de -500-koker door Marit is gepakt.
2) Mocht de actie van Maarten door de pot te laten verdwijnen echt blijken te helpen dan verander ik hem nog, maar het lijkt er niet op.
...óf niet!

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow the money
« Reactie #1 Gepost op: 11-01-2012, 18:31:00 »
Net als vorig jaar maak ik een tabel waaraan je ongeveer kunt zien wie hoeveel geld verdiend heeft voor de pot.
Voor aflevering 1:

1) Ik ga uit van de blog van Erik TKS waarop staat dat de -500-koker door Marit is gepakt.
2) Mocht de actie van Maarten door de pot te laten verdwijnen echt blijken te helpen dan verander ik hem nog, maar het lijkt er niet op.

Nog vrij overzichtelijk tot zover hè? Maar hoe kom je erbij dat Marit voor die -500 heeft gezorgd? Toegegeven, grote kans, maar we weten het niet. Maar het maakt ook niet zoveel uit. Als je het geld wilt volgen heeft het denk ik meer zin om te kijken naar geld dat er binnen is gekomen, en dan ook alleen als de persoon die er persoonlijk voor gezorgd heeft ook de mogelijkheid had het niet binnen te brengen. Een kandidaat die eigenhandig een bedrag de pot in helpt is minder verdacht als Mol. Maar als er helemaal niets verdiend wordt, kan het prima zijn dat de Mol (of een slim mollende andere kandidaat) daar op een andere manier voor gezorgd heeft.

Hoedanook veel succes met het bijhouden :-)

(Edit: paar typo's)
« Laatst bewerkt op: 11-01-2012, 18:32:58 door tumtum »

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow the money
« Reactie #2 Gepost op: 11-01-2012, 18:31:51 »
Oh, duh .. je had zelf al geschreven dat je dat van Eriks blog hebt overgenomen. :-)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Follow the money
« Reactie #3 Gepost op: 17-01-2012, 22:52:14 »
Als ik percentages wil toevoegen, hoe zit dat dan met min?
...óf niet!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Follow the money
« Reactie #4 Gepost op: 17-01-2012, 23:56:33 »
Maarten heeft nu geld verdiend voor de pot toch? ;)
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Follow the money
« Reactie #5 Gepost op: 18-01-2012, 13:53:53 »
@Pac-Mol: nou, gewoon, hetzelfde als met plus.

Als je bij Maarten +2500 en bij Marit -500, dan is het totaal 2500 + -500 = 2000. Het percentage van Marit is dan -500 / 2000 x 100% = -25%, en het percentage van Maarten is 2500 / 2000 x 100 = 125%. En samen is dat mooi 100% :P

Het ziet er nogal raar uit, maar dat is de enige logische manier die ik zie.

Dus misschien moet je even wachten met die percentages tot er wat meer bedragen zijn....
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Follow the money
« Reactie #6 Gepost op: 18-01-2012, 19:31:32 »

Het is lastig om de verdeling te bepalen, maar omdat Maarten de beslissing nam (en in zijn eentje 'het halve werk' deed) en de laatste vier er voor hebben gezorgd dat het mislukte (Anne-Marie en Frits zouden de rookwolkjes kunnen hebben geteld, en het blijft lastig te bepalen) is het zo geworden.
...óf niet!

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: Follow the money
« Reactie #7 Gepost op: 18-01-2012, 20:51:35 »
Tot zover de theorie van "Follow the Money". Tja, misschien moet je dat dan niet zo letterlijk nemen.

Offline Ruud2003

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow the money
« Reactie #8 Gepost op: 18-01-2012, 23:08:11 »

Vraagje: waarom staat er bij Maarten 1500? Moet dat geen 2500 zijn?  ???
Goede jacht!

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Follow the money
« Reactie #9 Gepost op: 18-01-2012, 23:37:28 »
Vraagje: waarom staat er bij Maarten 1500? Moet dat geen 2500 zijn?  ???
Met de opdracht was €3000 te verdienen. Pac-Mol heeft de helft van dat geld toegekend aan Maarten, voor het goed 'gokken' van de uitkomst van de opdracht. De overige €1500 is verdeeld over de 4 kandidaten die tijdens opdracht 3 fouten hebben gemaakt, waardoor met de opdracht geld is verdiend.
« Laatst bewerkt op: 18-01-2012, 23:40:58 door Rat »

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Follow the money
« Reactie #10 Gepost op: 18-01-2012, 23:58:20 »
Maar eigenlijk is dat ook best raar want de kandidaten wisten natuurlijk niet dat Maarten zou voorspellen dat het zou mislukken of dat Maarten uberhaupt iets zou voorspellen :P.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline FeniXII

  • Forumlid
  • Die Mol is baie wys
Re: Follow the money
« Reactie #11 Gepost op: 18-01-2012, 23:58:59 »
Veel money is er nog niet te volgen! ::rofl:: Ofwel een goeie Mol oftewel 'the worst team ever'.

Maar ik ben het wel eens met het toekennen van het geld. Om Maarten nog als Mol te bestempelen volgens deze theorie is het al te laat, hij heeft nu al te veel geld verdiend in 1 aflevering. De anderen (Tim, Frits en Anne-Marie) hadden indien ze de Mol waren en dus voorkennis hadden het tot een goed einde moeten brengen. Dan hadden ze het geld uit de pot kunnen houden. De vier anderen (Marit, Liesbeth, Hadewych en William) zijn net degenen die dat klusje hebben geklaard. Uiterst verdacht dus. Het zou me niet verbazen als de Mol zich daadwerkelijk verschuilt onder deze vier kandidaten.

Goed gedaan dus Pac-Mol. Hopelijk krijg je deze week wat meer werk op de plank en verdienen ze eindelijk eens wat geld! ;D
« Laatst bewerkt op: 19-01-2012, 00:02:43 door FenikXII »

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Follow the money
« Reactie #12 Gepost op: 19-01-2012, 01:57:00 »
Maar eigenlijk is dat ook best raar want de kandidaten wisten natuurlijk niet dat Maarten zou voorspellen dat het zou mislukken of dat Maarten uberhaupt iets zou voorspellen :P.
Nee, maar de Mol wel, dus die kon ineens heel erg zijn best doen. Daarom heeft iedereen die die opdracht goed heeft gedaan geen punten gekregen.
The British are not impressed.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Follow the money
« Reactie #13 Gepost op: 19-01-2012, 03:05:42 »
Nee, maar de Mol wel, dus die kon ineens heel erg zijn best doen. Daarom heeft iedereen die die opdracht goed heeft gedaan geen punten gekregen.
Maar eigenlijk heeft alleen Dio de hele opdracht verpest en oke tim heeft dat dan laten gebeuren. Anne marie en Frits hebben verder geen enkele invloed meer gehad behalve dat ze konden gokken.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline bartjel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Klik 'm aan!
Re: Follow the money
« Reactie #14 Gepost op: 19-01-2012, 13:15:03 »
Maar eigenlijk is dat ook best raar want de kandidaten wisten natuurlijk niet dat Maarten zou voorspellen dat het zou mislukken of dat Maarten uberhaupt iets zou voorspellen :P.

De Mol wist dat natuurlijk al lang! Zelfs wat Maarten zou voorspellen was voor de Mol makkelijk te raden, en is misschien zelfs wel doorgegeven...

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Follow the money
« Reactie #15 Gepost op: 19-01-2012, 15:50:04 »
Tot zover de theorie van "Follow the Money". Tja, misschien moet je dat dan niet zo letterlijk nemen.
Het is echt heel lastig om dit goed te doen. Want: Maarten had bij het seinen alle macht om de opdracht te laten slagen of te mislukken. Krijgt hij dan +3000? Maar de laatste vier dan? Die hebben toch uiteindelijk laten slagen? Krijgen Maarten, Dio, Tim, Anne-Marie en Frits dan allemaal één vijfde? Maar dat zou niet in verhouding zijn met de macht van Maarten. Maar hoeveel macht heeft Maarten dan? En konden Anne-Marie en Frits er wel wat aan doen dat de opdracht mislukte? Sommigen zullen zeggen van niet, anderen van wel.
...óf niet!

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow the money
« Reactie #16 Gepost op: 21-01-2012, 12:12:40 »
De bijdragen aan het pimpampetspel zijn trouwens best interessant. Ik heb het als volgt verdeeld:

Bedenker van de categorie 25%
Bedenker van een goed antwoord 50%
Hadewych en Marit: 25% (elk 12,5%)

Ik kom dan uit op de volgende verdeling (naar schatting, het is niet overal even duidelijk wie de antwoorden daadwerkelijk geeft)


Tim: Categorie verdient 200 euro (25% = 50). Tim noemt in elk geval 1 antwoord twv 50 (50% = 25)
Annemarie: Categorie verdient 100 euro (25% = 25) Annemarie noemt volgens mij 4 goede antwoorden twv 200 euro (50% = 100)
Maarten: Categorie verdient 200 euro (25% = 50). Maarten noemt in elk geval 1 goed antwoord twv 50 (50% = 25)

(* Volgens mij noemt Annemarie beide steden en in elk geval Mario Been. Die drie antwoorden weet ik vrij zeker. De overige drie goede antwoorden heb ik over deze drie kandidaten verdeeld. Phelps komt vast van Maarten en Tim horen we Marciano Vink roepen. Beiden worden niet geraden, maar ze doen beiden actief mee)

Frits: Categorie verdient 200 euro (25% = 50). Frits geeft 400 euro aan goede antwoorden (1x Q, 4 bands (50%=200)
Liesbeth: Categorie verdient 100 euro (25% = 25) Liesbeth noemt volgens mij in elk geval beren en bevers (en helpt Frits ook met de bands). 2x50 = 100. (50% = 50)
William: Categorie wordt niet gezien = 0. Lijkt niet actief dingen te noemen = 0

Marit en Hadewych ontcijferen in totaal 800 euro bij elkaar. Hierin hebben ze volgens deze berekening elk een aandeel van 100.


Totale bijdrage: (naar schatting)
Frits: 250
Annemarie: 125
Tim: 75
Maarten: 75
Liesbeth: 75
William: 0
Hadewych: 100
Marit: 100
TOTAAL = 800 :)

William draagt als enige schijnbaar niks bij. Verder valt op dat hoofdverdachte Liesbeth hier wel redelijk haar best lijkt te doen. (beegees heb ik genoteerd op naam van Frits, maar wordt ook door Liesbeth genoemd) Je kunt trouwens wel kanttekeningen plaatsen bij de berekening. Bijvoorbeeld dat ik nog een percentage voor Quintus aan Maarten toeschrijf. Dat was meer ondanks dan dankzij hem.

Verder houden Marit en Hadewych nog 100 euro uit de pot door Michael Plebs en Mosterd te lezen in plaats van Phelps en Moskou. Waarom mosterd tussen steden en sporters? Opvallend is dat Marit steeds het initiatief neemt in het maken van die fout. Ook kan zij niks met Maarten totdat Hadewych zegt ' misschien is het deze Maarten'

« Laatst bewerkt op: 21-01-2012, 12:16:14 door Qper »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Follow the money
« Reactie #17 Gepost op: 21-01-2012, 13:00:37 »
De Mol wist dat natuurlijk al lang! Zelfs wat Maarten zou voorspellen was voor de Mol makkelijk te raden, en is misschien zelfs wel doorgegeven...
Als dit zou kloppen, wist de mol al bij het begin van de opdracht dat het vrijwel zeker was er 3000 euro in de pot zou komen. En dan maakt het niet uit wat Marit en Liesbeth doorseinen, de kans is namelijk levensgroot aanwezig dat er verderop iets fout gaat.

Wat ik hiermee wil zeggen: als dit klopt, dan is de rol van de mol in deze opdracht eigenlijk meteen al zo goed als uitgespeeld.

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow the money
« Reactie #18 Gepost op: 21-01-2012, 14:18:23 »
Volgens mij kun je trouwens de boel ook omkeren. Dus niet kijken wie het meeste en wie het minste geld verdient. Maar in plaats daarvan kijken wie het meeste geld NIET verdiend.

Bijvoorbeeld: Bij de vliegtuig opdracht valt 2500 euro te verdienen. 5 kandidaten zijn niet op tijd. Zij verdienen elk 500 euro NIET. Geld wat kandidaten wel in de pot brengen, trek ik daar vervolgens weer van af


Ik heb een poging gedaan om dit te berekenen en volgens die berekening hebben de kandidaten de volgende bedragen NIET verdiend:

Liesbeth 2550
Hadewych 1533
Marion   1333
Annemarie 1187
Marit   1117
Frits   1063
Tim   758
Maarten   362
Dio   105
William -208

De uitleg is een vrij onoverzichtelijk excelbestand, dat zal ik jullie besparen. Maar als voorbeeld pik ik Liesbeth er even uit.

Vliegtuig: een van de 5 niet op tijd 1/5e van 2500 = 500 niet in de pot
Gletsjer: vind geen koker = 500 niet in de pot
Brug: 4 kandidaten die geen 1500 in de pot brengen. 1/4 = 375 niet in de pot

(bij de trap pleit ik Dio vrij. Hij geeft 2 goede antwoorden en staat onderaan. En delen door 8 is makkelijker dan door 9. Verder kunnen we door het missen van vraag 6 niet exact zien waar het misgaat, dus geef ik de rest evenveel kans)
Trap: 2000 euro niet in de pot. 1/8e = 250
Rooksignalen: Opdracht slaagt, maar niet door Liesbeth = 0
Auto's: Geen sleutelrol (Dio, Frits, Annemarie, Maarten) dus ik dicht haar 1/5e van de helft toe de 4 sleutelrollen 1/4e van de helft) = 250 niet in de pot

Pimpampet: 75 wel in de pot (zie vorige post voor berekening)
Jokers: 1000 niet in de pot
Rondleiding: (Ik geef de helft aan Marit en Maarten, de andere helft verdeel ik over de vier kandidaten die niet naar binnen willen, dus alleen William en Tim brengen mi niks in). = 250 wel in de pot

Liesbeth brengt per aflevering dus niet in: 1375 + 500 + 1000 = 2875
en Liesbeth brengt wel in: 0+0+325

2875 - 325 = 2550


Ter vergelijking: William
Vliegtuit. Mislukt maar niet dankzij hem = 0
Vind geen koker = 500 niet in de pot
Brug 1/3e van 500 = 167 niet in de pot

Trap: 250 niet in de pot
Rooksignalen: 375 wel in de pot (1/4 van de helft)
Auto: 250 niet in pot (1/5e van de helft)

Pimpampet 0
Jokers: 1000 in de pot
Rondleiding: lukt, maar William wil naar binnen = 0

Niet in de pot: 667 + 500 + 0 = 1167
Wel in de pot 0 + 375 + 1000 = 1375

1167 - 1375 = -208


Wat betreft geld buiten de pot houden doet William het dus vrij slecht als mol, Liesbeth uiterst goed. En 1000 euro pakken lijkt als mol echt een doodzonde in deze berekening.

« Laatst bewerkt op: 21-01-2012, 14:24:55 door Qper »

Offline ER fanaatje

  • Forumlid
  • Nog geen tunnels ontdekt!
Re: Follow the money
« Reactie #19 Gepost op: 22-01-2012, 20:24:23 »

Ik heb een poging gedaan om dit te berekenen en volgens die berekening hebben de kandidaten de volgende bedragen NIET verdiend:

Liesbeth 2550
Hadewych 1533
Marion   1333
Annemarie 1187
Marit   1117
Frits   1063
Tim   758
Maarten   362
Dio   105
William -208


Ik vind het wel interessant. Als je dit lijstje dan langs het lijstje legt met wie welk geld in de pot heeft gebracht krijg je een mooi totaal beeld denk ik. & misschien nog beter in kaart wie de mol is