Poll

Wie is de mol NIET?

Susan
15 (9.6%)
Sofie
81 (51.6%)
Freek
61 (38.9%)

Totaal aantal stemmen: 108

Auteur Topic: [Poll] Wie is de mol NIET?  (gelezen 107656 keer)

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #280 Gepost op: 12-03-2014, 06:33:34 »
Helaas brengt mijn methode een zekere stelligheid met zich mee, het is niet voor niets dat ik er meestal al over zwijg, maar ik zal de eerste zijn die het beschaafd wil houden.


Ja dat kan ik wel begrijpen dat je er meestal over zwijgt. Het was ook op aandringen van enkele forummers, waaronder ikzelf  :), dat je met de uiteenzetting over Susan bent gekomen. Dat waardeer ik. Ik snap ook de mensen die hun eigen methodes willen hanteren en het niet eens zijn met je observaties. Zolang het maar respectvol wordt verwoord is daar niks mis mee (en gelukkig gebeurt dat voor het grootste deel hier ook zo).

Offline jayah

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • 🤭🤭
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #281 Gepost op: 12-03-2014, 11:32:15 »
Voor zover ik geleerd heb is micro expressie slechts goed te interpreteren wanneer je de persoon goed kent. Je moet weten hoe de standaard reacties van zo'n persoon zijn, anders grote valkuil voor misinterpretatie.
Ook intuïtief ' aanvoelen' kan grote missers opleveren, omdat het eigen referentiekader en wensen de invullingen voeden.
Blijft over het feitelijke objectieve, maar dat is door de productie vaak zodanig gemanipuleerd dat we er alle kanten mee op kunnen.
Ik denk daarom dat slechts de optelsom van 'follow the money' en 'beste mol positie' enige zekerheid kunnen bieden, mits alles wat op 2 of meerdere personen betrekking kan hebben eruit wordt gehaald en er rekening wordt gehouden met 'niks is wat het lijkt' .
 ::tandpastasmiley:: ::tandpastasmiley:: ::tandpastasmiley::




Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #282 Gepost op: 12-03-2014, 16:12:48 »
Ik lees de hele discussie en ik denk dat ligthman het hier wel mee eens kan zijn:
Als Susan de Mol blijkt Lightman, is het dan niet beter van die techniek af te stappen?
Dat vind ik ook het dappere van de methode: je gaat er vol voor, dus het moet ook kloppen. Mijn lo-logica methode werkt ook zo, ik ga er vol voor maar klopt ie niet, dan is het beter ervan af te stappen (of althans ten zeerste bij te schaven).

Gaat onvermeld dat ik mij geheel voeg bij de conclusies; Susan is het met mijn psychologische blik echt niet. Dus ik denk dat we nog wel een jaartje voort gaan met de techniek, en daarna nog wel eentje en nog eentje ::rofl:: ;D
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #283 Gepost op: 12-03-2014, 16:18:17 »
Ik lees de hele discussie en ik denk dat ligthman het hier wel mee eens kan zijn:Dat vind ik ook het dappere van de methode: je gaat er vol voor, dus het moet ook kloppen. Mijn lo-logica methode werkt ook zo, ik ga er vol voor maar klopt ie niet, dan is het beter ervan af te stappen (of althans ten zeerste bij te schaven).

Gaat onvermeld dat ik mij geheel voeg bij de conclusies; Susan is het met mijn psychologische blik echt niet. Dus ik denk dat we nog wel een jaartje voort gaan met de techniek, en daarna nog wel eentje en nog eentje ::rofl:: ;D

Hij hoeft niet van zijn methode af te stappen, want hij gaat weer gelijk hebben  ;D
Lightman verdenkt Freek toch?

Oh en dacht jij niet dat Aniek de mol was Lo?
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #284 Gepost op: 12-03-2014, 17:46:08 »
Ik heb nog geen enkele alternatieve molspeurtheorie gezien die niet elk jaar bijgeschaafd moet worden. Lightman doet dat ook, na bijv. AM. Als Freek de Mol is, en persoonlijk denk ik van wel, dan klopt zijn theorie dit jaar. Is het per ongeluk toch Susan, dan zat hij er nog steeds dicht bij, door alle anderen, behalve Freek, al afgestreept te hebben.
The British are not impressed.

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #285 Gepost op: 12-03-2014, 17:59:36 »
Is het per ongeluk toch Susan, dan zat hij er nog steeds dicht bij, door alle anderen, behalve Freek, al afgestreept te hebben.

Met alle respect hoor maar als Susan de Mol is dan zat hij er niet bepaald dichtbij. :P Dat vind ik echt onzin, na dit betoog.  :-X

EDIT: en ja, zoals Theoreticus al zegt: als nu blijkt dat hij geen gelijk heeft hoeft hij niet te stoppen met zijn strategie. Ik blijf het een zeer interessante strategie vinden die ik wel zou willen blijven volgen in het volgende seizoen. Ik vind het zeer knap wat hij allemaal doet!
« Laatst bewerkt op: 12-03-2014, 18:01:41 door Conejo »
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #286 Gepost op: 12-03-2014, 19:42:07 »
Ik zeg slechts dat IK (en m'n psychiater) vermoedt Susan de Mol is, vaak zie je dat zelfs iedere psychiater en hoogleraren nog een andere interpretatie hebben bij iemands lichaamstaal/expressies, wat voor mij aantoont dat je zelfs volgens "de wetten der psychologie" niet kunt weten hoe subjectief/objectief het is, een werkende methode valt pas achteraf vast te stellen.

Maar puur gebaseerd op die micro-expressies wie is denk je de Mol, welke kandidaat toont dat in z'n gezicht?
Bedenk wel dat Lightman de zijn theorie niet hapsnap toepast. Hij maakt hele specifieke keuzes in de manier waarop hij de micro expressies analyseer. Het is niet te vergelijken met iemand die realtime probeerde iets af te lezen aan de hand van lichaamstaal of gelaatsuitdrukkingen. Uit een hele grote pool aan informatie (8 afleveringen Wie is de mol), zijn er slechts enkele momenten waar hij waarde aan hecht nadat hij ze frame voor frame heeft bekeken. Hij heeft er echt wel goed over na gedacht.

Ik vind dat ik zelf niet de kennis heb om zijn bevindingen te beoordelen en kijk naar andere aspecten van het spel, die voor mij leiden naar een andere mol. Over anderhalve week weten we het.

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #287 Gepost op: 12-03-2014, 22:20:27 »
Is het per ongeluk toch Susan, dan zat hij er nog steeds dicht bij, door alle anderen, behalve Freek, al afgestreept te hebben.
Hij had Freek eerder in het seizoen al voorzichtig doorgestreept, dus zijn methode is niet waterdicht.

Ik heb respect dat iemand zo'n overzicht maakt, mijn enige punt: je kunt het niet met zulke excessieve stelligheid beweren, dat je puur door die expressies Susan kan afstrepen. Dat kun je niet, je weet niet hoe objectief of subjectief de interpretatie is.
Jij beweert met evenveel stelligheid dat Susan wél de mol is.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Joeyversteeg12

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Onschuldig, maar niets is wat het lijkt..
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #288 Gepost op: 12-03-2014, 23:39:24 »
Toch vind ik niet dat je uit gezichtsuitdrukkingen/reacties niet kunt zeggen of iemand de mol is of niet. Met name bij de executie kun je aan de hand van oprechte emoties meestal een stuk of drie, vier kandidaten wegstrepen of gedeeltelijk wegstrepen. Om eerlijk te zijn, weegt dit, en ook andere reacties (bij bijvoorbeeld de bekendmaking van een nieuw land of spelelement), voor mij zo ongeveer 30% mee in mijn methode om de mol te ontmaskeren. En het is helemaal niet zo gek dat, Lightman, hoewel hij dit met een zeer professionele methode doet, hiermee een bepaalde conclusie trekt.

Neem Daphne nou bijvoorbeeld. Zij was dit seizoen (voor mij wel in ieder geval) zeker een voorbeeld op dit gebied. Ze was vaak oprecht verrast en begon altijd als een gek te schrijven in haar mollenboekje (al in aflevering 1, bij de schijnwerper-opdracht). Je zag ook dat ze zeer geconcentreerd aan het luisteren was als er een opdracht werd uitgelegd.

Dit soort emoties en trekjes helpt je zeker in het vinden van de mol. En ik weet vrijwel zeker dat bij Susan ook een aantal dingen te noemen zijn die haar kandidaatschap bevestigen. Dat zal overigens bij elke kandidaat zo zijn, maar ik vraag me af waarom mensen zich hier zo tegen verzetten terwijl de gedachte van Lightman helemaal zo'n onzin en zo onbetrouwbaar is als sommigen hier beweren..

Offline thorinnl

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #289 Gepost op: 12-03-2014, 23:47:56 »
Natuurlijk zijn die kleine expressies die Lightman ziet multi-interpretabel. Dat is bijna alles in de wereld. Lightman laat, op een gepaste wijze, zien waarom hij denkt dat Susan een kandidate is en heeft daar duidelijke argumenten voor.
We moeten uiteraard elkaars meningen respecteren. Je kunt in je post natuurlijk wel zeggen dat je overtuigd bent van een bepaalde mol. Je kunt zelfs zeggen dat je overtuigd bent dat andere fout zitten. Daar is juist dit topic voor gemaakt. Helaas werd er opeens op de man gespeeld ('argumentum ad hominem'). Als je ergens niet mee eens bent, dan kun je daar argumenten voor hebben. Je kunt echter niet de persoon in kwestie zelf aanvallen op zijn (vermeende gebrek aan) kennis en dan denken dat je automatisch zijn betoog onderuit haalt. Juist dan werk je op de zenuwen van andere mensen.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #290 Gepost op: 12-03-2014, 23:54:58 »
Heb het allemaal even zorgvuldig teruggelezen..

Sorry maar niemand beweert dat de methode onzin is. Sterker nog, de meeste mensen die het er niet mee eens zijn, zijn allemaal wel positief over het feit dat dit een interessante kijk is op 'de speurtocht'.

De interpretatie ervan kan je over twisten. En dat is precies waar dit forum voor bedoeld is toch? Niemand heeft iemand beledigd. Niet iedereen hoeft het altijd met iedereen eens te zijn. Gatver, wat zou het dan een saaie wereld worden.

En hoop nu iets anders te gaan lezen hier op dit topic dan alleen maar dat er mensen beledigd zouden zijn terwijl dat niet aan de orde is.

Laten we respect voor elkaar hebben en dat gebeurt zeker in mijn ogen hier anders zouden de moderators wel ingrijpen.

Next subject please  ;)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #291 Gepost op: 13-03-2014, 11:15:36 »
Ik heb voor de zekerheid al mijn reacties behalve de eerste verwijderd.

Hup Lightman! ::super::

Dat is erg zonde Theoreticus want jij bent in al jouw reacties erg netjes geweest.  ::ok::

Verder wil ik er ook niks meer over zeggen.

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #292 Gepost op: 13-03-2014, 18:30:28 »
Jij beweert met evenveel stelligheid dat Susan wél de mol is.

Ik heb het idee dat het juist zelfs vooral Susan-tunnelaars zijn met die syndroom...

Offline FeniXII

  • Forumlid
  • Die Mol is baie wys
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #293 Gepost op: 13-03-2014, 21:25:18 »
Ik stemde Tygo en Freek vandaag. Is het niet Suus ... dan is het Soof, is het niet Soof ... dan is het Suus!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #294 Gepost op: 13-03-2014, 22:07:52 »
Tygo    - 101 (47.9%)
Susan    - 15 (7.1%)
Freek    - 31 (14.7%)
Sofie    - 64 (30.3%)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #295 Gepost op: 13-03-2014, 22:11:16 »
Sofie is nog altijd niet de mol. Ze is een te fanatieke kandidaat, zowel wat betreft tactiek als geld binnen graaien. Dat geld mag zij gaan uitgeven!

Offline m0l

  • Forumlid
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #296 Gepost op: 13-03-2014, 22:12:42 »
Sofie is nog altijd niet de mol. Ze is een te fanatieke kandidaat, zowel wat betreft tactiek als geld binnen graaien. Dat geld mag zij gaan uitgeven!
Mee eens. En ze heeft in de Rekenkamer onderzocht waar ze geld aan uit kan geven.

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #297 Gepost op: 13-03-2014, 22:13:31 »
Sofie..
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline m0l

  • Forumlid
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #298 Gepost op: 13-03-2014, 22:20:28 »
Sofie is niet de mol. Freek ook niet.

Offline Joeyversteeg12

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Onschuldig, maar niets is wat het lijkt..
Re: [Poll] Wie is de mol NIET?
« Reactie #299 Gepost op: 13-03-2014, 22:21:10 »
En ze  had geen geld in haar envelop/ruilde niet met iemand met geld in zijn envelop. Sofie is het niet..