Auteur Topic: Aflevering 7 - opdracht 2 - vingerafdrukken tekenen  (gelezen 30110 keer)

Offline reinier3

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 2 - vingerafdrukken tekenen
« Reactie #40 Gepost op: 28-02-2014, 23:01:37 »
Zo te zien was deze opdracht onmogelijk op te lossen. En iedereen kon mollen; te lang zoeken, niks vinden, verkeerd doorgeven, of verkeerd natekenen. Met deze opdracht komen we weinig verder.

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7 - opdracht 2 - vingerafdrukken tekenen
« Reactie #41 Gepost op: 28-02-2014, 23:40:06 »
Zo te zien was deze opdracht onmogelijk op te lossen. En iedereen kon mollen; te lang zoeken, niks vinden, verkeerd doorgeven, of verkeerd natekenen. Met deze opdracht komen we weinig verder.

Ik vind de opdracht ook richting het onmogelijke gaan, maar verder kun je natuurlijk wel.

Waarom wilde de kandidaten niet op de sleutelpositie staan?
Waarom doet Freek er wel erg lang over om de vingerafdruk te beschrijven? Of doolhof zoals hij het zelf noemt?
Waarom zei Susan niet dat het om een vingerafdruk ging tegen Freek?
Wat is Jan-Willem wel goed bezig!
Wat gebeurd er tussen Susan en Sofie met het briefje?
Waarom was het bordje van de mol omgedraaid?

Als je al die vragen voor jezelf beantwoord hebt, ben je denk ik weer wat dichter bij de mol. Zei mij een hoop, al heb ik voor mezelf nog niet op alle vragen antwoord (zoals het omgedraaide bordje).
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Re: Aflevering 7 - opdracht 2 - vingerafdrukken tekenen
« Reactie #42 Gepost op: 1-03-2014, 00:01:49 »
Ik vind de opdracht ook richting het onmogelijke gaan, maar verder kun je natuurlijk wel.

Waarom wilde de kandidaten niet op de sleutelpositie staan?
Waarom doet Freek er wel erg lang over om de vingerafdruk te beschrijven? Of doolhof zoals hij het zelf noemt?
Waarom zei Susan niet dat het om een vingerafdruk ging tegen Freek?
Wat is Jan-Willem wel goed bezig!
Wat gebeurd er tussen Susan en Sofie met het briefje?
Waarom was het bordje van de mol omgedraaid?

Als je al die vragen voor jezelf beantwoord hebt, ben je denk ik weer wat dichter bij de mol. Zei mij een hoop, al heb ik voor mezelf nog niet op alle vragen antwoord (zoals het omgedraaide bordje).

Wat ik nog meer niet snap is waarom de kandidaten niet meer met elkaar zijn gaan overleggen? Waarom heeft JW niet ingegrepen toen hij het mis hoorde gaan? Waarom zijn ze niet als duo naar de stukken gaan zoeken? Of was het de bedoeling dat 1 deelnemer 1 stuk zou vinden? Want als je het stuk zou vinden, kon je met zijn 2-en de details goed opnemen, 1 ging terug naar Susan om het te laten tekenen. Je hebt dan al een beetje beeld hoe het eruit ziet. Dan zou Susan vervolgens naar het volgende stukje gaan. En de laatste die tekent zou dan de goede vingerafdruk uit kunnen zoeken.

Maar ik neem aan dat dat dus niet mocht. In dat geval kon je alvast mensen op weg sturen en binnen een half uur een veel gedetailleerde tekening bijleggen.

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 2 - vingerafdrukken tekenen
« Reactie #43 Gepost op: 1-03-2014, 00:34:24 »
Ze hadden nu al niet genoeg tijd eigenlijk voor alles. Al kwam dat misschien wel door Freek...

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7 - opdracht 2 - vingerafdrukken tekenen
« Reactie #44 Gepost op: 1-03-2014, 01:14:32 »
Wat ik nog meer niet snap is waarom de kandidaten niet meer met elkaar zijn gaan overleggen? Waarom heeft JW niet ingegrepen toen hij het mis hoorde gaan? Waarom zijn ze niet als duo naar de stukken gaan zoeken? Of was het de bedoeling dat 1 deelnemer 1 stuk zou vinden? Want als je het stuk zou vinden, kon je met zijn 2-en de details goed opnemen, 1 ging terug naar Susan om het te laten tekenen. Je hebt dan al een beetje beeld hoe het eruit ziet. Dan zou Susan vervolgens naar het volgende stukje gaan. En de laatste die tekent zou dan de goede vingerafdruk uit kunnen zoeken.

Maar ik neem aan dat dat dus niet mocht. In dat geval kon je alvast mensen op weg sturen en binnen een half uur een veel gedetailleerde tekening bijleggen.

Ik zit er opeens aan te denken hoe dit zonder mol gespeeld had moeten worden. Ik denk dat Sofie had moeten vertellen dat ze een vingerafdruk moesten tekenen uit meerdere delen, voordat de opdracht begon. Dan had je een systeem kunnen afspreken: met ringen, vertakkingen en openingen.

Dan zou dit als een geoliede machine kunnen lopen. Ik denk met 5 kandidaten best haalbaar alleen had je je toekomstvisie blik moeten delen. En dat doe je natuurlijk niet.

En dan krijg je dit. Eentje is de mol (Susan/Freek), eentje is chagrijnig omdat hij nog niks heeft kunnen doen (Tygo), eentje is de ander aan het testen (Sofie), twee doen maar wat (JW en Freek/Susan). En dan is het volgens mij onhaalbaar.



Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline reinier3

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 2 - vingerafdrukken tekenen
« Reactie #45 Gepost op: 1-03-2014, 02:31:34 »
Ik vind de opdracht ook richting het onmogelijke gaan, maar verder kun je natuurlijk wel.
Waarom zei Susan niet dat het om een vingerafdruk ging tegen Freek?
Bedoel je Sofie? Susan wist dat volgens mij nog niet.

Waarom was het bordje van de mol omgedraaid?
Ik negeer zelf liever externe aanwijzingen die door de regie erin gelegd kunnen zijn. Als ik de regie zou dan zou ik mijn lol niet op kunnen met het maken van echte en nep aanwijzingen. (Maar ik weet dat velen hier graag speculeren op elke pixel   ;) )

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 7 - opdracht 2 - vingerafdrukken tekenen
« Reactie #46 Gepost op: 1-03-2014, 03:01:38 »
Ik zie het daar ook niet, het zal mij wel ontbreken aan inzicht :).
De vingerafdrukken kun je zien als hoofdjes met hoog, warrig haar.
Bij de 3 bordjes aan de rechterkant zit het hoofdje onderaan; bij het bordje aan de linkerkant bovenaan.

Deze opdracht was echt te moeilijk. Teveel lijntjes.
Je kunt ook wel de vingerafdruk samenstellen d.m.v. de beschrijvingen van de anderen, maar hoe weet je dan welke op welke plek moet?

Bedoel je Sofie? Susan wist dat volgens mij nog niet.
Sofie het had Susan voor de opdracht verteld.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline lightman

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7 - opdracht 2 - vingerafdrukken tekenen
« Reactie #47 Gepost op: 1-03-2014, 13:35:57 »
Ik moet het nog terugkijken maar volgens mij wilde Freek ook naar het strand.
Hij ging doelbewust naar die plek.

Volgens mij ook. Deze plek leek duidelijk het snelst te bereiken (bijna rechte lijn naar beneden) om daarna als eerste het gesprek te kunnen sturen. Doolhof ipv vingerafdruk, het tijdrekken, etc. Slim. In de rest van de analyses van Moedermol kan ik mij ook prima vinden.
Facial expression, body language, context, interpretation!

Offline reinier3

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 2 - vingerafdrukken tekenen
« Reactie #48 Gepost op: 1-03-2014, 13:43:26 »
Kandidaat JW doet zijn best en Freek is de enige die de regie in handen probeert te houden door over een doolhof te beginnen
En als hij echt denkt dat het een doolhof is, waarom beschrijft hij het dan niet op die manier? Je hebt dan niet over witjes en lijntjes, maar over gangen en doorgangen. Je zou dan niet nauwkeurig de muren beschrijven maar hoe je door het doolhof kan lopen en hoe de overgangen naar de andere stukken lopen.

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 7 - opdracht 2 - vingerafdrukken tekenen
« Reactie #49 Gepost op: 1-03-2014, 14:13:56 »
Ik heb nog niet het hele topic doorgelezen, maar heeft iemand de vingerprints al vergeleken met het filmpje wat Aaf heeft gezien???
http://www.youtube.com/watch?v=dC1CuZBooPw



Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 2 - vingerafdrukken tekenen
« Reactie #50 Gepost op: 1-03-2014, 22:09:42 »
Volgens mij ook. Deze plek leek duidelijk het snelst te bereiken (bijna rechte lijn naar beneden) om daarna als eerste het gesprek te kunnen sturen. Doolhof ipv vingerafdruk, het tijdrekken, etc. Slim. In de rest van de analyses van Moedermol kan ik mij ook prima vinden.

In de herhaling vanmiddag viel me pas op dat degeen die echt de regie in handen had tijdens deze opdracht JW was. Hij was ongeveer gelijk bij het bordje als Freek en gaf toen aan dat Freek maar moest beginnen met beschrijven zodat hij kon leren hoe het moest (??!!). Dus dat Freek kon beginnen was niet dankzij hem zelf. Dat duurde dus lang maar ipv. dat  JW dan begint zegt hij dat Sofie aan de beurt is (heeft inmiddels haar bord gevonden). Pas als de tijd bijna op is (en zekerheid dat er heel onduidelijke beschrijvingen zijn geweest) begint hij met een beschrijving die uiteindelijk als duidelijkste wordt ervaren.
Het is moeilijk hem nog als mol te zien en het kan prima zijn dat hij zijn medekandidaten wilde testen, maar toch maar toch...dit is echt de zoveelste keer dat een opdracht door JW geregisseerd wordt zonder dat je het ook maar in de gaten hebt.

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 7 - opdracht 2 - vingerafdrukken tekenen
« Reactie #51 Gepost op: 1-03-2014, 22:20:10 »
Tja, en dat is nu precies de reden waarom ik JW wel als mol zie, ondanks het geld wat hij binnenbracht afgelopen week

Offline lightman

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7 - opdracht 2 - vingerafdrukken tekenen
« Reactie #52 Gepost op: 1-03-2014, 23:28:07 »
In de herhaling vanmiddag viel me pas op dat degeen die echt de regie in handen had tijdens deze opdracht JW was. Hij was ongeveer gelijk bij het bordje als Freek en gaf toen aan dat Freek maar moest beginnen met beschrijven zodat hij kon leren hoe het moest (??!!). Dus dat Freek kon beginnen was niet dankzij hem zelf.
...

Half. In de aflevering is het wel degelijk Freek die het bordje als eerste vindt. Freek maakt ook nog de link met een doolhof - naar Sofie - voordat JW zijn bordje vindt. Het is daarna, als reactie op Freek's resolute opmerking dat niet iedereen door elkaar moet praten en één voor één het beste is, dat JW het woord aan Freek laat. Wat moet je anders als iemand zo stellig is en zijn bordje net iets eerder gevonden heeft? Either way, JW laat Freek verder gaan en geeft daarmee sowieso de regie - die hij wat mij betreft nooit gehad heeft - uit handen. Door Freek en Sofie eerder te laten spreken heeft JW ook geen controle meer over de opdracht. Achteraf waren de beschrijvingen van Freek en Sofie te onduidelijk en gecompliceerd, maar die hadden ook constructief kunnen zijn.
Facial expression, body language, context, interpretation!

Offline ThomasMolloot

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 谁是鼹鼠
Re: Aflevering 7 - opdracht 2 - vingerafdrukken tekenen
« Reactie #53 Gepost op: 1-03-2014, 23:41:41 »
Het is gewoon sowieso heel moeilijk en Suzan had een sleutelpositie om de opdracht te laten mislukken. Dat bevestigd mijn keuze voor Suzan als mol. Heb even niet alles teruggelezen, dus kan zijn dat het al eerder is genoemd.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 2 - vingerafdrukken tekenen
« Reactie #54 Gepost op: 1-03-2014, 23:43:20 »
Half. In de aflevering is het wel degelijk Freek die het bordje als eerste vindt. Freek maakt ook nog de link met een doolhof - naar Sofie - voordat JW zijn bordje vindt. Het is daarna, als reactie op Freek's resolute opmerking dat niet iedereen door elkaar moet praten en één voor één het beste is, dat JW het woord aan Freek laat.

Nog even terug gekeken, klopt idd.

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 7 - opdracht 2 - vingerafdrukken tekenen
« Reactie #55 Gepost op: 1-03-2014, 23:53:45 »
Even in het algemeen. Als je hoort dat iemand een veel te lastige manier van omschrijven maakt dan kun je die persoon ook onderbreken natuurlijk maar dat doet echt niemand.

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7 - opdracht 2 - vingerafdrukken tekenen
« Reactie #56 Gepost op: 2-03-2014, 00:21:59 »
Even in het algemeen. Als je hoort dat iemand een veel te lastige manier van omschrijven maakt dan kun je die persoon ook onderbreken natuurlijk maar dat doet echt niemand.

Ok, in het algemeen dan. De kandidaten zijn enorm op zoek naar de mol. Ze laten iedereen zijn of haar dingetje doen, zeker als ze mee kunnen luisteren.

Hoe ik de opdracht in m'n hoofd uitleg.
* Freek doet het best redelijk, kost alleen wat tijd en kon wat handiger... Je kan nog beide kanten op.
* Sofie verdacht Susan. Door BriefjeGate verdenkt ze Susan nog meer. Door niet in te grijpen, en Susan niet te zien bijdragen aan het slagen van de opdracht, gaat ze nu volledig voor Susan.
* Jan-Willem weet echt nog niet wie de mol is. Hij heeft alle tijd genomen om eens goed naar iedereen te luisteren en komt tot de conclusie dat Sofie de mol is.
* Tygo baalt dat hij niet in een windmolen mocht klimmen en wil wat doen, maar vind de afbeelding gewoon veels te laat. Hij zet de porto uit, omdat er erg veel geluld wordt over de porto en hij op zoek wil naar de afbeelding.

* Susan is gesnapt door Sofie. Ze probeert het direct om te draaien en zegt: Sofie is de mol, die heeft de informatie niet gedeeld. Als kandidaat slaat dat natuurlijk nergens op. Zo snel mag je geen conclusies trekken. En heb je iemand op dit forum horen zeggen: ja, Sofie is het, ze deelde de informatie niet met de anderen!?? Daarna deelt ze de informatie óók niet met de rest, rara...
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 2 - vingerafdrukken tekenen
« Reactie #57 Gepost op: 2-03-2014, 01:59:52 »
* Freek doet het best redelijk, kost alleen wat tijd en kon wat handiger... Je kan nog beide kanten op.

Ik vind het wel apart dat jij Freek elke keer zo sullig en onbenullig schetst..  :P
Dat is hij imho toch echt niet hoor - en er is ook een reden voor dat hij er nog is, Mol of niet.

Ik denk dat de situatie zoals je ze schetst redelijk zou kunnen kloppen, behalve dan dat Freek de gelegenheid eens flink te baat neemt om de opdracht te verstieren en vertragen.
Wat voor belang zou hij hiervoor hebben als kandidaat, aangezien hij niks wijzer wordt over zijn eigen molverdachten? Hij zou na een minuut of 5 ook in kunnen zien dat het teveel tijd kost en zijn mol eens de gelegenheid geven om te zien wat ze doet..(Sofie dus in dit geval, of zelfs JW waar hij zogenaamd ineens twijfels over lijkt te hebben terwijl hij werkelijk alles goed doet deze aflevering.  ::rofl:: ::rofl::)

Ik zie Susan echt oprecht gefrustreerd zijn door dat gesprekje met Sofie - en terecht ook, waarom zou ze iets wat Sofie tegen haar specifiek en alleen zegt vertrouwen? Die twee vertrouwen elkaar heel duidelijk niet daar imho.  ::ohno::
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7 - opdracht 2 - vingerafdrukken tekenen
« Reactie #58 Gepost op: 2-03-2014, 02:31:36 »
Ik vind het wel apart dat jij Freek elke keer zo sullig en onbenullig schetst..  :P
Dat is hij imho toch echt niet hoor - en er is ook een reden voor dat hij er nog is, Mol of niet.

Ik zie Susan echt oprecht gefrustreerd zijn door dat gesprekje met Sofie - en terecht ook, waarom zou ze iets wat Sofie tegen haar specifiek en alleen zegt vertrouwen? Die twee vertrouwen elkaar heel duidelijk niet daar imho.  ::ohno::

Ik vind Freek gewoon een super leuke dude en een geweldige zanger. Ik vind hem alleen niet manipulatief. Niet nu, niet ever. Ook niet bij Joseph, ook niet de Beste zanger van Nederland, ook niet bij Paul de Leeuw. En dat vind ik een pre.

En af en toe vind ik 'm een beetje onbenullig. Vind 'm echt leuk, alleen niet mols, that's it.

Maar goed, back to business... Susan krijgt iets te horen van haar mol Sofie. Dat er een vingerafdruk gezocht moet worden. Uiteindelijk blijkt dat er ook een vingerafdruk gevonden moet worden. Waarom verdenkt Susan Sofie dan nog vanwege dat feit? Susan had de centrale positie, ze kon het iedereen vertellen. Het was bruikbare informatie!

De frustratie zat 'm niet in de opdracht. De frustratie zat 'm in het moment dat ze vraagt: "Waarom vertel je dit alleen tegen mij?" en Sofie antwoord: "Omdat ik denk dat je de mol bent". Die blik van Sofie zegt dat onmiskenbaar. Ze vertelt het erna ook in de biecht. Wat zou ik als kandidaat reactie verwachten: "Lekker, weer een rondje verder!". Wat zou ik als mol reactie verwachten: Frustratie.

Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 2 - vingerafdrukken tekenen
« Reactie #59 Gepost op: 2-03-2014, 02:42:43 »
Maar goed, back to business... Susan krijgt iets te horen van haar mol Sofie. Dat er een vingerafdruk gezocht moet worden. Uiteindelijk blijkt dat er ook een vingerafdruk gevonden moet worden. Waarom verdenkt Susan Sofie dan nog vanwege dat feit? Susan had de centrale positie, ze kon het iedereen vertellen. Het was bruikbare informatie!

Susan heeft dit niet zelf gezien of vernomen van Aaf - die ze ongetwijfeld een betrouwbaardere bron zou vinden dan Sofie. Dus het is vrij logisch dat ze dit niet deelt, aangezien ze Sofie niet vertrouwt en zich niet voor haar 'molkarretje' wil laten spannen. Ze vraagt niet voor niks waarom Sofie dit ineens alleen met haar deelt, en Sofie's reden dat het om het vrouwenbondje zou gaan is natuurlijk uitermate ongeloofwaardig.
Jij bekijkt dit nu puur vanuit een 'Susan is mol' perspectief, maar vanuit Susan is kandidaat is wat ze zegt en doet heel plausibel, alsmede het feit dat ze dat niet gaat delen met anderen. Susan denkt dat Sofie de mol is (haar hoofdverdachte) dus denkt ze zeker niet 'ha lekker, weer een ronde verder'..
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)