Auteur Topic: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken  (gelezen 47288 keer)

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #40 Gepost op: 14-03-2014, 12:02:41 »
Freek vindt een envelop met Daphne erop (door Aaf gestuurd: enige naar Daphne)
Sofie vindt een envelop met Susan erop (door Sofie zelf gestuurd: zegt ze zelf)
Susan vindt een envelop met Susan erop (door Tygo verstuurd: handschrift)
Tygo/Sofie vinden een envelop met Jennifer erop (door Freek verstuurd: enige naar Jennifer)
Freek vindt twee enveloppen. Een met Susan erop, een met Sofie erop (door Tygo en Jennifer verstuurd. Freek zegt dit zelf. Daarna vergelijken met envelop eerder gevonden)
Tygo/Sofie vinden een lege brievenbus.

Er zijn twee eilandjes. Eentje met 3 brievenbussen. Eentje met 4.

Susan en Freek vinden 3 brievenbussen (4 enveloppen).
Sofie en Tygo vinden 3 brievenbussen (2 enveloppen).

Mijn conclusie: Er is één brievenbus gemist. Daar zat de envelop in van Susan naar Freek. Dit is gedaan door de groep die het eiland met 4 brievenbussen moest vinden. Op het kaartje van Susan en Freek wijzen ze naar het eiland met 4 brievenbussen.

Susan en Freek hebben één brievenbus gemist. Molse actie van Susan of Freek. Freek is het niet (volgens Art). Molse actie van Susan.

Hoe heeft ze dit gedaan?? Susan wijst aan waar ze nu zijn (zie foto). Maar in werkelijkheid zijn ze bij de brievenbus er vlak naast. Ze vinden dus snel de volgende (de bovenste op de foto) en zo merkt Freek niet op, dat ze juist degene die Susan aanwijst aan het overslaan zijn.
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #41 Gepost op: 14-03-2014, 12:19:03 »
Ik denk dat de brievenbus waar Sofie en Tygo als laatste naar toe gingen de brievenbus is waar de envelop aan Freek in moest liggen.

Alleen de mol heeft die midden in de nacht al leeg gehaald. En dat zie je volgende week

Dat of.. Suus met haar heimelijke blik naar de camera in aflevering 8 'Er kan nu niets meer met de pot gebeuren'  >:D Volgende week: Suus sluipt in het holst v/d nacht naar het depotkastje, doet hem open, haalt haar enveloppe eruit naar Freek en pakt het geld weg. Ala George laat ze het in de holst v/d nacht met de wind wegvoeren.  ;D

Of Suus heeft inderdaad voorafgaande aan de enveloppenopdracht alvast de route verkend en nadat de postbode de post gebracht heeft de enveloppe eruit gegrist zoals de uitkeringsfraude in Amsterdam ook voor kwam :P Links of rechtsom, ze heeft zoals Arjen zei een George gedaan, net zoals Dennis ook deed, geld achterover drukken  :D
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #42 Gepost op: 14-03-2014, 12:21:52 »
Er wordt toch elk jaar geld achterovergedrukt??? Kees deed dat vorig jaar toch ook enz.

Offline Jeroen de Mol

  • Forumlid
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #43 Gepost op: 14-03-2014, 12:28:20 »
Wanneer de man in het bootje de brieven post is te zien dat hij in twee brievenbussen twee enveloppen doet.
Freek haalt twee enveloppen uit zijn brievenbus, maar Susan haalt één envelop uit de brievenbus waar er twee in zaten..
Ik zal zo proberen te foto hiervan te plaatsen
Ja, ik heb ook bij de postbezorging gezien dat er 2x 2 brieven in verschillende bussen gingen. Laatste brievenbus waar Tygo en Sofie aankwamen was leeg en daar heeft denk ik ook nooit een envelop ingezeten (volgens mij werd daar ook naar gehint - postbode gaat bij een van de brievenbussen door enveloppen heen, maar je ziet hem er geen in de bus stoppen). Sofie kon niet mollen, openen brievenbussen deden ze steeds met zijn tweeën. Susanne en Freek gingen steeds individueel naar de brievenbus, dus ik vermoed dat een van hen bij een van de brievenbussen er eentje heeft laten liggen. Freek is niet de Mol Art gezegd, dus blijft er een over die dat gedaan kan hebben...Susan

Offline reinier3

  • Forumlid
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #44 Gepost op: 14-03-2014, 12:37:24 »
Sofie kon niet mollen, openen brievenbussen deden ze steeds met zijn tweeën.
Niet de eerste brievenbus.

Offline dollemolle

  • Forumlid
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #45 Gepost op: 14-03-2014, 12:45:50 »
Wat ik raar vind: ze zouden toch alleen het geld krijgen wat gestuurd is naar de finalisten?
Nu hebben ze ál het geld gekregen (behalve dan die envelop zoek is), dus ook het geld wat verstuurd is naar Daphne en Jennifer.

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #46 Gepost op: 14-03-2014, 12:47:09 »
Geen tweede envelop!
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #47 Gepost op: 14-03-2014, 12:47:34 »
Wat ik raar vind: ze zouden toch alleen het geld krijgen wat gestuurd is naar de finalisten?
Nu hebben ze ál het geld gekregen (behalve dan die envelop zoek is), dus ook het geld wat verstuurd is naar Daphne en Jennifer.

Dan heb je de uitleg waarschijnlijk anders opgevat. Art zei duidelijk: 'het geld wat je opstuurt is veilig' 'het geld wat je opstuurt naar een kandidaat die er in de finale nog in zit, levert rente op' De nuancering v/d eerste stelling is natuurlijk dat Suus haar enveloppe met 1750 euro leeg gepost heeft en/of leeg heeft gehaald wat we waarschijnlijk volgende week te zien gaan krijgen :)
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline dollemolle

  • Forumlid
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #48 Gepost op: 14-03-2014, 12:52:54 »
Dan heb je de uitleg waarschijnlijk anders opgevat. Art zei duidelijk: 'het geld wat je opstuurt is veilig' 'het geld wat je opstuurt naar een kandidaat die er in de finale nog in zit, levert rente op' De nuancering v/d eerste stelling is natuurlijk dat Suus haar enveloppe met 1750 euro leeg gepost heeft en/of leeg heeft gehaald wat we waarschijnlijk volgende week te zien gaan krijgen :)

Aaah vandaar
Ja dat klinkt wel logisch dan. Wel een stuk minder spannend! Ik heb het hele spel gedacht dat het geld weg zou zijn als ze het naar de verkeerde op zouden sturen.

Offline Traveljunkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #49 Gepost op: 14-03-2014, 13:01:57 »
Susan en Freek hebben één brievenbus gemist. Molse actie van Susan of Freek. Freek is het niet (volgens Art). Molse actie van Susan.

Hoe heeft ze dit gedaan?? Susan wijst aan waar ze nu zijn (zie foto). Maar in werkelijkheid zijn ze bij de brievenbus er vlak naast. Ze vinden dus snel de volgende (de bovenste op de foto) en zo merkt Freek niet op, dat ze juist degene die Susan aanwijst aan het overslaan zijn.
Ik zie het net iets anders. Susan en Freek hadden het zelf in eerste instantie ook over 4 postbussen, maar nadat de 3e geleegd was, wist Suus op slinkse wijze het gesprek over de twee identieke enveloppen kennelijk zó boeiend te maken, dat kandidaat Freek gewoon vergeten is naar de 4 bus te varen. Opzet van Suus gelukt en Freek kan zich achteraf wel tegen z'n kop slaan.

Overigens hebben Tygo en Sofie ook nog een bus gemist (met het gele vlaggetje). Zij hadden 2 gemarkeerde bussen op hun starteiland (waarvan er één leeg was), 1 ongemarkeerde bus op hun starteiland, maar ook nog de bus op het kleine eilandje. Maakt een total van 4 bussen.

Ik geloog er wel in, dat er net zo veel postbussen waren als initieel uitgedeelde enveloppen. 9 dus. Maar waarom sommige op kaart stonden en anderen niet en hoe de postverdeling over de bussen heft plaatsgevonden, blijft even een raadsel.
Een andere theorie is dat de productie één bus leeg heeft gelaten, één extra bus heeft geplaatst en één bus dubbel heeft bepost, om nog even lekker te stoken in gedachtengangen en verdachtmakingen van de finalisten.

Edit 1: Suus heeft haar envelop niet leeg gepost, want in een vraag van de app over het in totaal opgestuurde bedrag is alleen het antwoord goed gerekend waarbij het bedrag van Suus bij het totaalbedrag is inbegrepen.

Edit 2: Saillant detail: alleen de envelop met Filipijnse zegel is zoek...
« Laatst bewerkt op: 14-03-2014, 13:10:14 door Traveljunkie »

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #50 Gepost op: 14-03-2014, 13:20:16 »
Overzicht brieven
Aflevering 3: Freek stuurt 1.200 euro naar Jennifer (komt geen rente over, Jennifer is afgevallen)
Aflevering 3: Sophie stuurt 1.200 euro naar Susan (komt dus rente over)
Aflevering 4: Aaf stuurt 350 euro naar Daphne (komt geen rente over, Daphne is afgevallen)
Aflevering 5: Tygo stuurt één envelop met 1.000 euro naar Susan (komt dus rente over)
Aflevering 5: Tygo stuurt envelop twee met 1.700 euro ook naar Susan (komt dus rente over)
Aflevering 5: Jennifer stuurt 1.500 naar Sophie (komt dus rente over)
Aflevering 6: Susan stuurt 1.750 naar Freek (komt dus rente over)
Totaal bedrag opgestuurd: 8.700 euro

De envelop van Freek wordt niet opgehaald? We veronderstellen dat Susan hem in één van de brievenbussen heeft laten liggen? Betekend dit dan dat er in de lege brievenbus van Tygo en Sophie helemaal geen envelop heeft gezeten? Er zat immers in één andere bus ook al twee enveloppen? En waarom denkt Sophie dat er meer enveloppen zijn? Er staan maar zes brievenbussen op en één postkantoor-bus.
« Laatst bewerkt op: 14-03-2014, 19:07:36 door Jelsir »
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #51 Gepost op: 14-03-2014, 13:36:24 »
Ik wil niet flauw doen hoor maar we zien de postbode twee brieven in de bus doen. Eén van die brieven is die waar Daphne op stond. Vervolgens haalt Freek die bus leeg en haalt er maar één envelop uit!?
Freek toch de Mol?
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #52 Gepost op: 14-03-2014, 13:56:12 »
Ik heb even een interpretatie gedaan van de enveloppen verdeling.
Als iemand een aanvulling hierop heeft of andere vermoeders, dan hoor ik het wel. Of ik zie Rat zijn kaar tegemoet.

Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Jeroen de Mol

  • Forumlid
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #53 Gepost op: 14-03-2014, 14:18:02 »
Ik heb even een interpretatie gedaan van de enveloppen verdeling.
Als iemand een aanvulling hierop heeft of andere vermoeders, dan hoor ik het wel. Of ik zie Rat zijn kaar tegemoet.



Ik denk dat envelop van Freek in door Susan geopende brievenbus zit en dat ze die dus laat liggen. Dus niet in 1e brievenbus van Freek
« Laatst bewerkt op: 14-03-2014, 14:21:22 door Jeroen de Mol »

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #54 Gepost op: 14-03-2014, 14:21:03 »
Ik denk dat envelop van Freek in door Susan geopende brievenbus zit en dat ze die dus laat liggen. Dus niet in 1e brievenbus van Freek

Ja maar dat is dus te ontkrachten met de post hierboven. Je ziet de postbode naast Daphne haar envelop nog een envelop in diezelfde brievenbus stoppen.
Freek heeft hem of over het hoofd gezien, of montage, of hij is toch nog de Mol.
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Jeroen de Mol

  • Forumlid
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #55 Gepost op: 14-03-2014, 14:39:22 »
Ja maar dat is dus te ontkrachten met de post hierboven. Je ziet de postbode naast Daphne haar envelop nog een envelop in diezelfde brievenbus stoppen.
Freek heeft hem of over het hoofd gezien, of montage, of hij is toch nog de Mol.

Kan dat ook niet verklaren, zeker niet als hij niet de mol is (zoals Art aangaf aan het eind van het programma), want dan had hij juist baat bij zijn envelop er ook  uit te vissen

Offline de_ils

  • Forumlid
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #56 Gepost op: 14-03-2014, 14:53:46 »
Ik denk te zien dat Susan l een envelop  laat liggen in de brievenbus.  Het fragment is rond 22 min.  De kandidaten zijn uitgaan van 6 omdat ze niet wisten dat Tycho twee enveloppen had. De mol heeft hier ongetwijfeld gebruik van gemaakt. Freek constateert onderweg wel dat de er waarschijnlijk wel 7 enveloppen zijn opgestuurd( als ze de twee van tycho naar susan vinden).  Dan heeft Susan naar mijn idee al een envelop laten liggen.



Art zegt als hij begint met tellen dat er zeven enveloppen verstuurd zijn, als hij de laatste envelop open maakt zegt hij: "envelop nummer 6 en dat is meteen de laatste.
Het geld dat voor de opdracht in de pot zit volgens de beelden is:              6250
                                het geld dat in de enveloppen zat: 8700
                                                  pot+ enveloppen:              14950

                                                                                                                                                                   pot+enveloppen+rente:              17700  (Art zegt:2750 rente)

Freek krijgt eerst het geld van de enveloppen en daarna de de rente (een stapeltje, er wordt niet geteld) dit en als Sophie telt zit er : 15950 euro. Op dat moment staat er in beeld dat er 17000 in de pot zou moeten zitten. Er  is dus geld weg (1750), maar ik heb het idee dat dit los staat van een envelop die is blijven liggen. Dat dit eerder gebeurd is.


* Ik baal er van dat Tycho eruit is, hij speelde het spel en ik denk dat hij zonder de vrijstelling van Freek in de finale gestaan had.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #57 Gepost op: 14-03-2014, 15:37:51 »
De rekensom zou vrij simpel kunnen zijn (met dank aan Jelsir en de_ils:

wiehoeveelaan wierentetotaal
Freek:
1.200
Jennifer
1.200
Sophie:
1.200
Susan
600
1.800
Aaf:
350
Daphne
350
Tygo:
1.000
Susan
500
1.500
Tygo:
1.700
Susan
850
2.550
Jennifer:
1.500
Sophie
750
2.250
Susan:
1.750
Freek
875
2.625
totaal
8.700
3.57512.275

De pot zou daarmee op 18.525 uitkomen, maar in werkelijkheid zit er 15.950 in. Er ontbreekt dus 2.575. Daar is iets fout gegaan. Waarschijnlijk geeft Art gewoon te veel rente. Het lijkt er immers sterk op dat de enveloppe van Susan naar Freek weg is.

Daarmee is er ook geen geld uit de pot gehaald zoals gesuggereerd (en in Moltalk nog eens extra) werd, maar er is gewoon een stukje "verzekerd geld" verdwenen. In de bus blijven liggen? Of nooit verstuurd?

m0ll0m
« Laatst bewerkt op: 14-03-2014, 15:44:40 door m0ll0m »

Offline rooz33

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Promise me... Believe me... Mole me!
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #58 Gepost op: 14-03-2014, 16:09:58 »
De rekensom zou vrij simpel kunnen zijn (met dank aan Jelsir en de_ils:

wiehoeveelaan wierentetotaal
Freek:
1.200
Jennifer
1.200
Sophie:
1.200
Susan
600
1.800
Aaf:
350
Daphne
350
Tygo:
1.000
Susan
500
1.500
Tygo:
1.700
Susan
850
2.550
Jennifer:
1.500
Sophie
750
2.250
Susan:
1.750
Freek
875
2.625
totaal
8.700
3.57512.275

m0ll0m

Het was toch zo dat als ze het geld eerder op zouden sturen, ze meer rente konden verdienen?
~Mol

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 9 - Opdracht 1 - Enveloppen zoeken
« Reactie #59 Gepost op: 14-03-2014, 16:12:12 »
Het was toch zo dat als ze het geld eerder op zouden sturen, ze meer rente konden verdienen?
Inderdaad dus dat overzicht rammelt dus dan zou je de 500 en 600 moeten omdraaien.